handdator

Visa fullständig version : Psyke i träningen.


Ozziking
2014-12-15, 09:33
Tjena!

Psyket har en stor roll i träningen, tycker i alla fall jag och jag är nästan säker på att fler håller med.
Det är ganska uppenbart särskilt om man ska lyfta tungt och så vidare. Man behöver mental förberedelse.
Men psyket kan också användas för att lyften kan bli någorlunda bättre, man burkar prata om att pressa ned bakhuvudet i bänken & vikten ifrån sig i bänkpress, tänka att man skjuter ifrån marken i marklyft osv. Detta är dock ganska svårt (Enligt mig) och jag undrar hur ni går tillväga för att få till den mentala biten i lyften. Jag försöker, men fokuset försvinner känns det som.

Hur gör man? Tänker främst på marklyftsbiten. :d

Och vilka knep & knåp använder ni mentalt i era övningar?

Vad sägs det att man ska tänka i olika lyft?

Mvh.

Ps. Vet inte om rubriken var passande, men hoppas det.

jonas_u
2014-12-15, 10:36
I marken brukar jag tänka att jag ska trampa igenom golvet, typ :) Hjälper min form då iaf.

paropirat
2014-12-15, 20:41
"Böja stången" i mark, för att koppla på latsen väl. Samma rörelse som när man trycker ner ett dörrhandtag, typ.

Illustrerade mannen
2014-12-15, 21:16
Jag tänker nog egentligen inte på något alls... Bara att stångjä-eln ska lossna från golvet, att kroppen ska bibehålla formen!
Går mot stången, placerar fötterna rätt, någon enkel böjning bakåt och framåt i midjan, böjer benen, greppar stången, upp med blicken och tänker att den satans stången ska upp och att fötterna, med hälarna först, ska pressas genom golvet, samtidigt som jag försöker bryta av stången. Djup, lugn andning innan, laddar buktryck precis innan lyftet. Mycket att tänka på så det blir liksom ingen tankekraft över... Så funkar mitt "psyke"...

Bossebäver
2014-12-15, 21:39
"Böja stången" i mark, för att koppla på latsen väl. Samma rörelse som när man trycker ner ett dörrhandtag, typ.

Jag förstår inte syftet med att koppla in latsen väl i marklyft öht, tänkte du rodda upp vikten innan du sträcker på benen och rätar ut ryggen eller?

På den tiden jag marklyfte växlade jag mellan att tänka på snygga tjejer(Scarlett Johansson, Carmen electra etc) och söta tjejer (Anna kendrick, Emma Watson etc) beroende på mitt sinnelag för stunden, valde jag rätt blev det ett pb och ett alfavrål.

Matsa
2014-12-15, 21:52
Jag förstår inte syftet med att koppla in latsen väl i marklyft öht, tänkte du rodda upp vikten innan du sträcker på benen och rätar ut ryggen eller?

På den tiden jag marklyfte växlade jag mellan att tänka på snygga tjejer(Scarlett Johansson, Carmen electra etc) och söta tjejer (Anna kendrick, Emma Watson etc) beroende på mitt sinnelag för stunden, valde jag rätt blev det ett pb och ett alfavrål.

Jag upplever att det blir lättare att låsa överkroppen i en bra position om jag spänner latsen och det gör att mindre kraft går till spillo eftersom kroppen arbetar som en enhet. Sheo beskriver latsens funktioner bra i den här posten:

På rak arm utför latissimus dorsi under ett marklyft isometrisk extension av lumbalkolumna, isometrisk eller dynamisk medial rotation av skapula (direkt eller indirekt beroende på om latsen färster till skapula hos individen) samt isometrisk extension av humerus. Jag har samma erfarenhet som hurril när det kommer till min egen träning. Både raka och traditionella mark kan få det att svida fint i latsen (och/eller teres, svårt att känna skillnaden om värken sitter nära fästet).

Klein
2014-12-15, 22:26
Lite psyke krävs ju så klart för att kunna köra basövningar med vettig belastning men måste man ladda i mer än 5 sekunder för ett lyft så tränar man antagligen alldeles för tungt för sitt eget bästa.

Klein
2014-12-15, 22:36
Mitt tips är således att istället för att uppfinna mentala trick så minimera behovet av dem genom att träna smart:

1. Strikta lyft på lagom belastning (inga maxningar eller failure)
2. Kör inte så många set per övning
3. Hög frekvens på träningspassen så att du blir skicklig på lyften och inte behöver tänka med hjärnan för att utföra dem. Det ska sitta i ryggraden.
4. Ordentlig uppvärmning i form av lågintensiv cardio i 15-30 minuter så att kroppen är riktigt varm och välsmord = maximerad prestanda och minimerad skaderisk.

SimonV
2014-12-15, 22:39
jag tänker att det tar tid att det ska ta tid att få fart på stången när jag drar tyngre vikter.
Spänner så mycket jag kan och sen nujävlar.

haha kanske inte hjälper så mycket

SimonV
2014-12-15, 22:41
Mitt tips är således att istället för att uppfinna mentala trick så minimera behovet av dem genom att träna smart:

1. Strikta lyft på lagom belastning (inga maxningar eller failure)
2. Kör inte så många set per övning
3. Hög frekvens på träningspassen så att du blir skicklig på lyften och inte behöver tänka med hjärnan för att utföra dem. Det ska sitta i ryggraden.
4. Ordentlig uppvärmning i form av lågintensiv cardio i 15-30 minuter så att kroppen är riktigt varm och välsmord = maximerad prestanda och minimerad skaderisk.

1. Hur mycket är lagom belastning i % tycker du?
2. vrf inte?
3. håller med att det ska va hög frekvens i det man vill bli bra på.

Menar inget illa, är bara intresserad av hur olika personer lägger upp sin träning

Klein
2014-12-16, 06:01
1. Hur mycket är lagom belastning i % tycker du?
2. vrf inte?
3. håller med att det ska va hög frekvens i det man vill bli bra på.

Menar inget illa, är bara intresserad av hur olika personer lägger upp sin träning

1. Sysslar man inte med styrkelyft finns det ju ingen stor mening i att veta vad ens 1rm är. För byggare så tror jag drop set är ganska optimalt med ett hyffsat tungt set (3 komfortabla reps), ett mittimellan (5 komfortabla reps) och ett lätt (8-10 reps).

2. Därför att många set är mentalt jobbigt och nyttan för muskeltillväxten upphör antagligen redan vid 3 set vid ett och samma tillfälle.

Doggelito
2014-12-16, 06:30
Mitt svaga psyke ger upp direkt när jag försöker pressa mig och om jag mot förmodan lyckas pressa mig något för jag dödsångest efter träningen.

Hemi
2014-12-16, 07:03
Tjena!

Psyket har en stor roll i träningen, tycker i alla fall jag och jag är nästan säker på att fler håller med.
Det är ganska uppenbart särskilt om man ska lyfta tungt och så vidare. Man behöver mental förberedelse.
Men psyket kan också användas för att lyften kan bli någorlunda bättre, man burkar prata om att pressa ned bakhuvudet i bänken & vikten ifrån sig i bänkpress, tänka att man skjuter ifrån marken i marklyft osv. Detta är dock ganska svårt (Enligt mig) och jag undrar hur ni går tillväga för att få till den mentala biten i lyften. Jag försöker, men fokuset försvinner känns det som.

Hur gör man? Tänker främst på marklyftsbiten. :d

Och vilka knep & knåp använder ni mentalt i era övningar?

Vad sägs det att man ska tänka i olika lyft?

Mvh.

Ps. Vet inte om rubriken var passande, men hoppas det.

Det fetstilta kanske inte bara är "psyke". Jag skulle tro att nerverna kopplar på en muskel i ett annat spektra om man koncentrerar sig på ett annat sätt, samt att man kan få med andra muskler. I marklyftet t ex kanske man använder benen mer om man tänker på det där sättet. Hur man utför en övning är inget annat är ett resultat av hur hjärnan styr kroppen.

Ozziking
2014-12-16, 07:26
Mitt svaga psyke ger upp direkt när jag försöker pressa mig och om jag mot förmodan lyckas pressa mig något för jag dödsångest efter träningen.

dude, Hoppas du trollar.

simonsk
2014-12-16, 20:34
Att ha ett bra och starkt psyke när man tränar är väldigt viktigt, iallafall för mig!

Har t.ex. mitt PB i bänk på 72.5kg, 1RM. Kanske inte så mycket, men mycket för mig med tanke på att kroppsvikten vid denna tidpunkt var på 61-62kg. Har flera vänner som är betydligt större än mig och har svårt att bänka 40kg. Handlar såklart mycket om teknik också, men man kan ju tycka att en som väger 82kg ska kunna bänka iallafall 50 utan probs *flex*.

Likadant i vilken övning som helst när det blir tungt, kan känna mig helt slut men får ändå upp sista reppet pga psyket, tror jag iallafall haha :D