handdator

Visa fullständig version : 18 år - bli större


Arcthor
2014-12-15, 00:42
Hejsan!

Ålder: 18
Vikt: 70kg
Längd: 183cm (tror dock jag kommer växa en anings mer)
Mål: Bli så stor som möjligt, bryr mig egentligen inte om styrkan.

Kan notera att jag har relativt låg kroppsfettprocent och har någorlunda synliga muskler, skulle gärna vilja behålla det på detta sätt så skippar gärna att bulka.

Jag har tränat lite på gym innan. Bokade en personlig tränare innan sommaren som satte upp ett schema till mig som givit relativt bra resultat, även om jag inte följt det så mycket som jag skulle velat. Gick i alla fall upp 10-12kg under sommaren, detta på grund utav att jag åt mycket mer och tränade.

Såhär ser schemat ut:
Pushpass: Smithmaskin bänkpress, dips, en maskin för axlar (deltoid tror jag den heter), tricepspress

Pullpass: En latsmaskin, chins, sittande rodd, hantlar

Legpass: Hacksquatmaskin, legpress maskin, tålyftsmaskin, leg extension och dess motsats.

Jag har även försökt trycka in olika magövningar medan jag väntar på maskiner etc.

Jag känner dock nu att jag skulle vilja förändra schemat lite. I början fick jag massa resultat men känner att det inte händer så mycket längre. Jag kör 4x10.

Jag undrar alltså hur jag ska lägga upp mitt schema för att bli så stor som möjligt, vilka maskiner? Hur många sets och repetitioner? Vad ska jag äta? Är även lite orolig för formen / tekniken när jag utför övningarna, är rädd för att få problem när jag blir äldre. Finns det något man bör tänka på osv?

Tack så mycket!

Mass-Tech
2014-12-15, 00:56
Du kan börja med att köra knäböj, marklyft och frivikts bänkpress.
Sen så är den "stora hemligheten" att alltid ha Kontinuitet. Körde de passen och seten som ska köras, äta de måltider som ska ätas.

Nästadrag
2014-12-15, 01:22
Du kan börja med att köra knäböj, marklyft och frivikts bänkpress.
Sen så är den "stora hemligheten" att alltid ha Kontinuitet. Körde de passen och seten som ska köras, äta de måltider som ska ätas.

Håller med, det gäller att vara principfast.
Själv skulle jag rekommendera en bulking-diet för att lära dig hur mycket käk din kropp behöver.

Sen gäller det att ta i på allvar, hoppa på rätt tåg

Arcthor
2014-12-15, 22:51
Du kan börja med att köra knäböj, marklyft och frivikts bänkpress.
Sen så är den "stora hemligheten" att alltid ha Kontinuitet. Körde de passen och seten som ska köras, äta de måltider som ska ätas.

Vet du något mer specifikt schema man kan följa som inkluderar dessa övningar? Är verkligen inte särskilt bra på sånt här. Dessutom vet jag inte riktigt hur jag ska utföra övningarna, är rädd att jag ser ut som en idiot med fria vikter osv, därför har jag hållt mig till maskiner.

Arcthor
2014-12-15, 22:53
Håller med, det gäller att vara principfast.
Själv skulle jag rekommendera en bulking-diet för att lära dig hur mycket käk din kropp behöver.

Sen gäller det att ta i på allvar, hoppa på rätt tåg

Och hur mycket käk är det på ett ungefär? Har hört 2g protein per kg kroppsvikt, låter det rimligt? Är dock rädd att jag tappar min låga fettprocent och ser helt uppblåst ut i ansiktet.

new
2014-12-16, 00:17
Och hur mycket käk är det på ett ungefär? Har hört 2g protein per kg kroppsvikt, låter det rimligt? Är dock rädd att jag tappar min låga fettprocent och ser helt uppblåst ut i ansiktet.

Käka efter spegeln/vågen så slipper du det. Eller, fan. Glöm allt jag skrev just, det är vinter och du behöver lite extra fett på kroppen för att överleva. Och med det kommer även styrka i mängder!

PureWhey
2014-12-16, 00:46
Och hur mycket käk är det på ett ungefär? Har hört 2g protein per kg kroppsvikt, låter det rimligt? Är dock rädd att jag tappar min låga fettprocent och ser helt uppblåst ut i ansiktet.

Ett lätt överskott samt >2gr protte/kgv låter fint.

Ozziking
2014-12-16, 07:29
kolla de träningsscheman som Z_Bumbi lagt upp här i träningssektionen på forumet, sedan något med mycket basövningar.