handdator

Visa fullständig version : Muskelbristningar, framlår


CouchPotato
2014-12-14, 23:04
Jag slutade spela fotboll ca 10 år sedan efter en massa skadeelände. Jag fick muskelbristningar/sträckningar i höger framlår 3ggr inom loppet av ~5 mån. Jag börjar bli sugen att spela igen men låret är ett problem. Jag litar inte på att det håller för spark/sprint. Jag har känningar än idag (jag antar att det är pga ärrvävnaden som är mindre elastisk) Det känns extra ömt när jag skjuter vristskott.

Jag har gymmat som vanligt en längre tid med djupa böj, benpress, utfall osv när det gäller benträningen. Inga problem.

Fysioterapeuten jag besökte några veckor sedan angående skadan rekommenderade långsamma excentriska bensparkar och mycket stretching. Och styrketräning förstås. Det har jag hållit mig till. Men det känns som att låret är extra ömt nu när jag aktiverar det där området. Är det en positiv grej?

Min fråga var egentligen om det skulle löna sig att få låret undersökt närmare? Och hur undersöker man en sån gammal skada, ultraljud?

Finns det kirurgiska alternativ för dylika besvär eller är det endast rehab som gäller?

tacksam för tips

CouchPotato
2014-12-15, 01:38
..en grej till. Märkte idag att det blir en liten "grop" på stället där jag fått mina muskelbristningar när jag spänner lårmuskeln. Kan den ha uppstått på senare tid pga att ärrvänaden har börjat lösas upp?

CouchPotato
2015-03-28, 19:19
Efter att fått en ny lättare sträcking på samma ställe som ärrvävnaden ligger (på mitten av rectus femoris) så har jag har jag nu gått på stötvågsbehandling 2 ggr. Har en behandling kvar. Kan nån berätta lite hur jag själv masserar denna ärrvävnad för att försöka lösa upp den en aning?