handdator

Visa fullständig version : Julmust light och koffein


Horkas
2014-12-14, 22:16
Det står ingenting om koffeinhalt i julmust light (exempelvis Apotekarnes) när man läser innehållsförteckningen. Ändå hittar man en del personer som hävdar koffeinnehåll i musten om man googlar.

Jag ringde carlsberg men de kunde inte svara.

Någon som vet mer? Rätt viktigt att veta när man sitter och vill svepa en 2 liter på julafton klockan 19.00.

Tobbey
2014-12-14, 22:20
Jag sveper en flaska (1,4 liter) varannan kväll iprincip och jag har inga problem att somna jämfört med om jag dricker en flaska pepsi max. Inte för att det påvisar några siffror angående koffeinhalt men det måste vara någon skillnad iaf.

Simonbaws
2014-12-15, 02:22
nej det innehåller inget koffein

Sheogorath
2014-12-15, 06:48
Jag sveper en flaska (1,4 liter) varannan kväll iprincip och jag har inga problem att somna jämfört med om jag dricker en flaska pepsi max. Inte för att det påvisar några siffror angående koffeinhalt men det måste vara någon skillnad iaf.

Pepsi Max ska tydligen vara den "regulära" cola-sorten som innehåller mest koffein av alla. Kuriosa.

exor
2014-12-15, 06:54
Pepsi Max ska tydligen vara den "regulära" cola-sorten som innehåller mest koffein av alla. Kuriosa.

Åfan :)
Vart går gränsen där tillverkaren måste ange koffeinhalten?

R Scarpa27
2014-12-15, 08:36
Åfan :)
Vart går gränsen där tillverkaren måste ange koffeinhalten?

@ slv.

När koffein inte används som aromämne finns det inga gränsvärden för att använda det i livsmedel. Det ska däremot alltid anges i ingrediensförteckningen om koffein ingår, oavsett hur det används. Dessutom måste alla drycker, utom de som är baserade på kaffe eller te, som innehåller mer än 150 milligram per liter märkas med "hög koffeinhalt" följt av koffeinhalten i milligram per 100 milliliter inom parentes.

exor
2014-12-15, 08:58
@ slv.

När koffein inte används som aromämne finns det inga gränsvärden för att använda det i livsmedel. Det ska däremot alltid anges i ingrediensförteckningen om koffein ingår, oavsett hur det används. Dessutom måste alla drycker, utom de som är baserade på kaffe eller te, som innehåller mer än 150 milligram per liter märkas med "hög koffeinhalt" följt av koffeinhalten i milligram per 100 milliliter inom parentes.

Tack.

hampfuz
2014-12-15, 09:02
Konstigt att Carlsberg inte kunde svara, hade kanske varit bättre att skicka ett mail.

Men nej, hade det varit koffein hade det stått i innehållsförteckningen.