handdator

Visa fullständig version : Bästa tränings/kostappen för android?


BobaFett
2014-12-14, 20:11
Tja, jag har en kompis som behöver en bra app för att hålla koll på kalorier. Jag har hört att shapemeup är bra men den är för iPhone. Finns det någon bra för android?

DammA
2014-12-14, 20:13
Myfitnesspal

ducedo
2014-12-14, 20:24
ShapeUpClub är under all kritik idag. Rekommenderar varmt MyFitnessPal som går att synka med en mängd tjänster. Den är dock inget vidare för träning utan där använder jag istället Jefit.

tlk
2014-12-14, 20:26
Jag kör lifesum. Funkar fint.

Nordenator
2014-12-14, 20:32
Tja, jag har en kompis som behöver en bra app för att hålla koll på kalorier. Jag har hört att shapemeup är bra men den är för iPhone. Finns det någon bra för android?

Alltid en kompis. Du får hålla dig borta från kakburken helt enkelt :D

On a serious note så testade jag appar, men jag hittade ingen som var så pass enkelt gjord att det var värt att använda den. Det ska reggas hit, delas upp i måltider dit och fan och hans moster. I slutändan tar det längre tid än om man inte använt en app överhuvudtaget. Jag gav upp och kör på SLV:s databas och en notepad i telefonen.

BobaFett
2014-12-14, 21:15
Alltid en kompis. Du får hålla dig borta från kakburken helt enkelt :D

On a serious note så testade jag appar, men jag hittade ingen som var så pass enkelt gjord att det var värt att använda den. Det ska reggas hit, delas upp i måltider dit och fan och hans moster. I slutändan tar det längre tid än om man inte använt en app överhuvudtaget. Jag gav upp och kör på SLV:s databas och en notepad i telefonen.

Jo jag själv föredrar samma metod, har hållit mig rätt rippad (se min avatar) i flera år och det funkar fint. ...och i vissa perioder har jag levt på nästan enbart kakor och kvarg haha. ...fast har skärpt mig nu och gör lite hälsosammare matval då jag tänkt tävla :)

Min kompis är en överviktig kvinna som har bett mig om hjälp och det verkar enklare att hon sätter sig in i nån app än att hon kör hardcore :p

Den hette visst lifesum shapeup och inte shapemeup :p ...det var det som spökade. Den finns nog till android.

tlk
2014-12-14, 21:18
Med lifesum loggar jag in med mitt facebook-konto.. appen vill förvisso att jag delar upp saker på måltider men jag bara lägger in allt som frukost oavsett. Fungerar utmärkt.. och mest använder jag nog faktiskt deras webklient istället.

Körde notepadish förr.. trivdes inte så väl. Blev mer att jag räknade ut 3-4 olika måltider och åt exakt samma hela tiden. och skulle man baka något bröd eller brownies eller ngt var det lögn i helvete att räkna ut. Lättare med lifesum att göra receptet då.

Feelgood
2014-12-14, 21:35
Fatsecret är grym! Finns till android iaf!

Captainwide
2014-12-14, 22:49
Förstår inte meningen med apparna, vad erbjuder de?
Är det att på ett lätt och smidigt sätt hålla koll på dagens kost?

PixelMiner
2014-12-15, 01:53
Förstår inte meningen med apparna, vad erbjuder de?
Är det att på ett lätt och smidigt sätt hålla koll på dagens kost?

Jag har testat LifeSum och det funkar ungefär så här:

Du fyller i lite data om dig själv. Längd, vikt, kön, ålder samt generell aktivitetsgrad.
Du anger vad du vill väga och när du vill uppnå detta mål.
Appen räknar då ut hur många kalorier du får pilla i dig varje dag.
Genom att mata in vad du äter under dagen så räknas dina tillgängliga kalorier ner. Genom att träna så får du tillgängliga kalorier tillbaka. Målet är att varje dag skall sluta på noll, så man varken äter för lite eller för mycket.
Appen har en databas över massor av livsmedel och den kan dessutom scanna in streckkoden på många produkter, så det är ganska enkelt att fylla i vad man äter. Du kan dessutom spara typiska måltider eller kopiera valfritt mål ifrån tidigare dagar (perfekt om man äter gårdagens kvällsmat som lunchlåda)
Genom att väga sig kontinuerligt så anpassar appen hur mycket du får äta för att nå ditt mål.


Nackdelen med appen är:

Den kostar pengar ifall man vill använda alla finesser. (Inte så förvånande)
Kvaliteten på livsmedelsdatabasen är ganska dålig. Rätt många produkter är felregistrerade. Ofta för att någon idiot har registrerat kalorierna för 100 gram som 1 gram eller vice versa så att värden är 100 gånger för små eller stora. Lifesums personal är dessutom rekordkassa på att plocka bort felaktiga värden eller dubblett-produkter. Detta trots att man anmäler alla felaktigheter man hittar, så kan de felaktiga värdena ligga kvar månad efter månad.

MuskelMasen
2015-02-24, 23:22
Vad nickar ni på Mfp?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

BlötSnö
2015-02-25, 00:51
Fatsecret är grym! Finns till android iaf!

Laddade hem den och provade. Ser lovande ut.
Kärvt att beräkna en måltid bara. Jag har inte den blekaste om hur mycket en pak choi väger. Men kål är ju inte jättefett heller...