handdator

Visa fullständig version : Värktabletter och proteinsyntes?

dominera
2014-12-14, 17:20
Om tråd är felplacerad får mod flytta den, tror detta är bästa platsen.

Jag brukar ibland, inte speciellt ofta men ändå mer än sällan, få huvudvärk eller migrän. Jag brukar då i dessa fall ta treo eller alvedon eller liknande för att lindra smärtan. Min fråga är hur detta påverkar proteinsyntesen både akut och sett över en längre tid? Jag har sökt lite i arkivet och hittat trådar kring detta där man skriver att det är direkt dåligt för proteinsyntesen med värktabletter eftersom den stryper den mer eller mindre. Har jag uppfattat det korrekt?

Om så nu är fallet, vilken värktablett är bäst, alltså gör minst skada på proteinsyntesn? Treo, Ipren, Alvedon eller annan värktablett? Många gånger kan man skita i tablett men ofta så när jag väl får huvudvärk är den av den mera extrema sorten vilket är outhärdligt, alltså vill jag ta tablett men givetvis ta den tablett som skadar minst så att säga.

tlk
2014-12-14, 17:45
Värktabletterna du listade har i grund och botten samma verkningsmekanism så jag är tveksam till att det skulle ha någon betydelse vilken du väljer.

Morrris
2014-12-14, 18:01
Värktabletterna du listade har i grund och botten samma verkningsmekanism så jag är tveksam till att det skulle ha någon betydelse vilken du väljer.

Det har de verkligen inte.

Jag har inte läst några studier på alvedon och proteinsyntes. De som har postats här har väl ffa rört nsaid.

tlk
2014-12-14, 18:05

Du har så klart rätt i att paracetamol (det ena av det) har okänd verkningsmekanism. Övriga två är dock COX-hämmare.. dvs. samma verkningsmekanism. Det är också en hypotetisk verkningsmekanism för just paracetamol. Att den ena binder permanent och den andra inte är knappast något som påverkar proteinsyntesen i muskler.. eftersom muskler nybildar COX när det upptäcker att ASA:n har hämmat dem.

King Grub
2014-12-14, 18:25
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60745&highlight=nsaid

King Grub
2014-12-14, 18:26

Jag har inte läst några studier på alvedon och proteinsyntes. De som har postats här har väl ffa rört nsaid.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2690426&postcount=11

Patrik Cutler
2014-12-20, 19:54
Finns det nån alternativ värktablett mot tex huvudvärk som inte minskar muskeluppbyggnaden?

R Scarpa27
2014-12-20, 21:01
Finns det nån alternativ värktablett mot tex huvudvärk som inte minskar muskeluppbyggnaden?

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT4xfh2VWXCIjxntstld5QzproxLmKal _-mNBdVVQH_rWVKuP6RS2o_ko0

Tolkia
2014-12-20, 21:21
Inga som inte har andra, värre, biverkningar. Viktigt är här att skilja effekten på proteinsyntesen efter medicinintag och effekten på "muskeluppbyggnaden" över tid. Om du tar en huvudvärkstablett någon gång ibland kommer inte att ha någon märkbar effekt på hur stark eller biffig du blir. Det finns sannolikt ungefär en miljon andra faktorer som gör ditt liv och din träning o-optimala, och den där huvudvärkstabletten är en.

Om du behöver använda så mycket värktabletter att det är ett reellt problem och inte har någon klar och vettig orsak till det är det dags att gå till doktorn, alternativt anpassa livsföringen. (Brasklapp p.g.a. finns gott om folk som missbrukar receptfria värktabletter istället för att ta itu med problem de borde ta itu med.)

MuskelMasen
2014-12-21, 20:24
Men är det samma "effekt" som att skippa ett pass?

tlk
2014-12-21, 20:31
Men är det samma "effekt" som att skippa ett pass?

Inte ens i närheten.

benya
2014-12-23, 12:18
Naproxen, celebrex? Samma negativa effekt?

tlk
2014-12-23, 12:30
Naproxen, celebrex? Samma negativa effekt?

Inte för att jag har några studier på hur det specifikt hämmar muskelproteinsyntes... men med tanke på att naproxen är en COX-hämmare och därmed har samma verkningsmekanism som t.ex. ibuprofen är det inte jättelångsökt att tro att det har liknande påverkan.

Celebrex verkar dåligt val rent allmänt.. selektiva COX-2-hämmare är ju inte grejt val.

Men alltså... den här tråden gör en höna av en fjäder.

Tolkia
2014-12-23, 13:36
Men alltså... den här tråden gör en höna av en fjäder.
No shit.

Alltså, lever ni som nojar över en enstaka värktablett hundraprocentigt träningsoptimala liv, så att nojan är rimlig? Sover aldrig för lite, äter aldrig lite skevt, jobbar aldrig för mycket, är aldrig sjuka, missar aldrig ett pass, tränar aldrig ett pass för mycket, skadar er aldrig, har det perfekta träningsprogrammet, dricker aldrig sprit osv. osv. i all oändlighet? Eller knaprar ni värktabletter dagligen för att orka lida er igenom ett träningsprogram som gör alldeles, alldeles för ont?

Perspektiv är bra. Det finns grader även i helvetet.

h051n
2014-12-23, 18:17
Måste man ta värktablett så kanske det är lägligt att ta en dags vila?

Skoen
2014-12-27, 16:50
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT4xfh2VWXCIjxntstld5QzproxLmKal _-mNBdVVQH_rWVKuP6RS2o_ko0

Håller med här. Vet inte hur mycket vatten påverkar migrän. Men jag vet att många dricker alldeles för lite vatten, och det i sin tur kan orsaka huvudvärk bl.a.