handdator

Visa fullständig version : hjälp med Periodisk fasta


Sharkz
2014-12-14, 16:52
Hej allesammans!

Jag har experimenterst lite med periodiska fasta(IF) och carb carb backloading(cbl) och jag har verkligen hittat ett upplägg som tar mig närmare mina mål för var dag som går!:)

Det jag har märkt är att jag presterar bättre när jag kör på fastande mage och min slutsats är därför att det delvis beror på det sympatiska nervsystemet samt att inget blod går till spillo för matsmältning.nu till min fråga-hur kan jag uppnå samna "känsla" om jag tränar 2 ggr per dag-min lösning är fasta på morgonen och sedan köra cbl efteråt alltså fylla på glycogenlagren för att sedan låta insulin och matsmältningen jobba så att jag sedan hamnar i samma läge på kvällen

Hoppas att alla got my point,anyways god jul på er alla!:)

tlk
2014-12-14, 17:18
Jag läser det hela som att ditt mål är att du vill hinna med två pass i fastat tillstånd / dag. Det borde inte vara något problem alls. Se till att ha 8 timmar uppehåll med ätande innan passen bara.

Eller menar du helt enkelt att du bara vill ha det tomt i mag-tarm-kanalen och att du inte vill gå in i fastat tillstånd?

Sharkz
2014-12-14, 17:38
Det är precis vad jag vill- två pass i fastat tillstånd-men hur åstakommer jag det?köra pass 1 på morgonen-post workout mål direkt eftet för att fylla på gllycogenlager/åtetjämrning och sedan vänta ca 8h till nästa pass?

Sharkz
2014-12-14, 17:41
Min plan från början var att köra pass 1 i fastat tillstånd och sedan köra hög fett,protein och minimera kolhydratet för att sedan köra intra workout carbs under pass 2 och sedan go crazy med kolhydraterna och fylla på inför nästa pass och på sp sätt maximera nyttan med kolhydrater/insulin osv

tlk
2014-12-14, 17:42
Det är precis vad jag vill- två pass i fastat tillstånd-men hur åstakommer jag det?köra pass 1 på morgonen-post workout mål direkt eftet för att fylla på gllycogenlager/åtetjämrning och sedan vänta ca 8h till nästa pass?

Jag tycker det låter som helt vettigt tillvägagångssätt.

Det ju faktiskt ett helt vettigt tillfälle att ta vara på den ökade glykogeninlagringen som du kan få. Personligen hade jag tankat snabba kolhydrater, kreatin (som kan öka glykonlagrena i musklerna) och någon form av protein då. Som du säger just för att fylla på. Potentiellt kanske duttat lite EAA varannan timme under "fastan" lite beroende på vad det är för träning som du sysslar med.



Din andra plan låter väl inte dålig den heller. Prova båda i några veckor.

Sharkz
2014-12-14, 18:23
Tack för ditt svar!:)
Men vilket av dessa 2 skulle du säga är mest optimalt för att maximera fettförbränning?

tlk
2014-12-14, 18:44
Tack för ditt svar!:)
Men vilket av dessa 2 skulle du säga är mest optimalt för att maximera fettförbränning?


Min gisstimering är att slutresultatet vad gäller fettoxidation, över en vettig (dvs. inte bara några timmar eller en dag) mätperiod är att det inte har någon betydelse vad du har för ätarmönster och det som är relevant är din kaloribalans.

Bossebäver
2014-12-14, 21:06
Tack för ditt svar!:)
Men vilket av dessa 2 skulle du säga är mest optimalt för att maximera fettförbränning?

Inget eller båda. Fastande träning har ingen fördel för fettförbränning över tid, det är relaterat till kaloribalansen under samma mätperiod.

exor
2014-12-15, 08:57
Jag kör 2 pass om dagen. Det som fungerar för mig är förljande.

Tränar klockan 10.00 och äter lunch 10.40 med under 20g fett. Brukar röra sig om en liten portion för mig på 600-800 kalorier. Tränar sedan vid 15.00 och efter det brukar jag dricka 10g EAA. Äter sedan enligt kaloribehovet cirka 2 timmar efter avslutad träning.