handdator

Visa fullständig version : Bulk med eller utan konditionsträning.


Aimar
2014-12-14, 11:44
Har två frågor angående bulk.

1. Det jag undrar över är ifall de fett man sätter på sig vid bulk omfördelas olika om man bulkar med konditionsträning än utan. Eller är det genetiskt var fettet fördelar sig på kroppen och det spelar ingen roll om man konditionstränar förutom att man så klart får bättre hälsa?


2. När ni är er klar med er bulk, börjar ni då deffa direkt eller väntar ni några månader/veckor innan en deff påbörjas?


Tack på förhand.

cero
2014-12-14, 12:37
1: Konditionsträning kan ha en viss effekt på fettfördelning (bort från buken f a), men gener och kön är sannolikt mycket mer avgörande. Män lagrar generellt mest på magen, och kvinnor på ben.

2: En stor miss många gör är att de inte stannar på den nya vikten, så gör det. Minst 2 månader kör jag på.

tlk
2014-12-14, 12:41
Jag håller med cero och tror inte att konditionsträningen kommer att påverka riktigt var du lagrar in fettet, iallafall inte i någon signifikant mängd. Ser gärna någon studie på motsatsen? Nu bör man ju trots det absolut inte lägga av med kardion oavsett... hjärtat är viktigaste muskeln ändå.


Också jag gör så att efter bulk så ligger jag en period på balans. Tror det också beror lite på hur du har tränat.. när jag har bulkfaser så brukar jag träna ner mig rätt jäkla ordentligt och att då direkt gå över till att ligga på ordentlig deff + ha tränat ner mig känns kontraproduktivt i min tankevärld. Tankegången är att nedträningen har gjort mig lite katabol redan och att då försöka återhämta sig på minuskcal.. njaaaa.

Så jag kör lite lugnare träning (nu 3x1h helkroppspass, och 3 kardiopass i veckan) och lägger matintaget på balansnivå, kanske straaaaax under. Men verkligen inga 1000kcal minus liksom. Inte så lång tid då. 2-3 månader kanske.

Linjedomarn
2014-12-14, 15:59
Som Cero skrev så kan konditionsträning ha effekt på fördelningen mellan visceralt och subkutant-fett. Sen har konditionsträning en del andra positiva hälsoeffekter så om du vill/känner för det/har tiden för konditionsträning så kör det också.

Aimar
2014-12-14, 21:40
Det var väl lite de jag tänkte, att konditionsträning är mer bra för hälsan än att det kan påverka var fettet sätter sig, men ville få det bekräftat lite av er också.

Tidigare har jag dumt nog börjat deffa direkt efter jag bulkat färdigt. Detta beroende mest på att jag inte var riktigt nöjd med pluffsigheten i ansiktet och ville ner i vikt direkt. Denna gång har jag planerat mer långsiktigt. Har börjat bulka sedan augusti och det skall hålla i sig till slutet av mars och under denna tid skall jag ha gått upp ca 8-9kg. Vilket blir i snitt 1kg i månaden. Och därefter ska jag hålla vikten i ca 1,5 månad för att därefter gå ner 3-4kg.

Tror ni att de är möjligt att lägga på sig max 3% bf under denna period eller kommer det bli mer? Hade vid start 12-13% och jag hoppas inte ligga över 15% när jag är klar.

tlk
2014-12-14, 21:48
Det var väl lite de jag tänkte, att konditionsträning är mer bra för hälsan än att det kan påverka var fettet sätter sig, men ville få det bekräftat lite av er också.

Tidigare har jag dumt nog börjat deffa direkt efter jag bulkat färdigt. Detta beroende mest på att jag inte var riktigt nöjd med pluffsigheten i ansiktet och ville ner i vikt direkt. Denna gång har jag planerat mer långsiktigt. Har börjat bulka sedan augusti och det skall hålla i sig till slutet av mars och under denna tid skall jag ha gått upp ca 8-9kg. Vilket blir i snitt 1kg i månaden. Och därefter ska jag hålla vikten i ca 1,5 månad för att därefter gå ner 3-4kg.

Tror ni att de är möjligt att lägga på sig max 3% bf under denna period eller kommer det bli mer? Hade vid start 12-13% och jag hoppas inte ligga över 15% när jag är klar.

Är du så pass intresserad av din fettprocent så tycker jag att du ska mäta kontinuerligt under din bulk och helt enkelt anpassa kaloriintaget.. går du plötsligt upp över dina satta parametrar så får du helt enkelt slänga in nån deff-vecka eller tre mitt i bulken.

cero
2014-12-14, 22:03
Och därefter ska jag hålla vikten i ca 1,5 månad för att därefter gå ner 3-4kg.


Jag hade stannat längre. En högre kroppsvikt ger mer stabilitet och således bättre förutsättningar för att öka i styrka och muskelmassa, utnyttja det innan du börjar deffa.

Aimar
2014-12-14, 22:06
Men kommer det att hjälpa att mini-deffa under bulk perioden?

R Scarpa27
2014-12-14, 22:13
Men kommer det att hjälpa att mini-deffa under bulk perioden?

mini deffa under bulk?
then u dont bulk....

hulk up ..bulk up..
http://image.spreadshirt.com/image-server/v1/compositions/1000780128/views/1,width=190,height=190,appearanceId=2.png/hulk-up-bulk-up_design.png

cero
2014-12-14, 22:13
Men kommer det att hjälpa att mini-deffa under bulk perioden?

För ditt fluffiga ansikte möjligtvis. Annars nej. :D

Aimar
2014-12-14, 22:21
Fast min söta fluffiga ansikte kommer ju återgå sitt vanliga jag efter 2-3 veckor då mini-deffet är slut :)

R Scarpa27
2014-12-15, 20:47
ord som mini deff är ett dåligt påhittat ord...
ordet existerar snart inte...

http://myspace.wihe.net/wp-content/uploads/2012/02/facebook-eliminar-fotos.jpg

borta.... så nu finns det ej forget it :D

smeander
2014-12-15, 21:09
Har två frågor angående bulk.

1. Det jag undrar över är ifall de fett man sätter på sig vid bulk omfördelas olika om man bulkar med konditionsträning än utan. Eller är det genetiskt var fettet fördelar sig på kroppen och det spelar ingen roll om man konditionstränar förutom att man så klart får bättre hälsa?


2. När ni är er klar med er bulk, börjar ni då deffa direkt eller väntar ni några månader/veckor innan en deff påbörjas?


Tack på förhand.

Du får bättre insulinkänslighet, syreupptagningsförmåga, hjärtminut-volym +en massa andra fördelaktiga bieffekter av att ha en bra kondition och att underhålla en bra kondition som kommer hjälpa din övriga träning. Dessutom kortar en riktigt bra kondition ned återhämtningen under och mellan pass, you do the math!

Plus att du kan äta så mycket mer om du kör hård kondition- och/eller uthållighetsträning :)

tlk
2014-12-15, 21:24
Ni som anser det dåligt att lägga in en deff-period mitt i bulken får gärna förklara hur ni tänkt att TS då ska hålla sig inom sitt utsatta kroppsfett%-intervall hel perioden.

Tycker det känns helt rimligt att kalibrera kosten så man håller sig där.

cero
2014-12-15, 21:33
Ni som anser det dåligt att lägga in en deff-period mitt i bulken får gärna förklara hur ni tänkt att TS då ska hålla sig inom sitt utsatta kroppsfett%-intervall hel perioden.

Tycker det känns helt rimligt att kalibrera kosten så man håller sig där.

Bulka långsammare istället? Blir enklare så, inga "avbrott".

R Scarpa27
2014-12-15, 21:51
alternativt ha en riktig off season och dra en deff sen, alt. @ ceros uttalande.

mini deff är ju en påhittad term för folk som är rädda för bulk.
våga växa.

sen handlar ju en del om utgångsformen också såklart..

tlk
2014-12-16, 14:33
Bulka långsammare istället? Blir enklare så, inga "avbrott".

Det hjälper ju dock inte. Säg att du bulkar på långsamma +500kcal och plötsligt en dag är du på 16 fett% och du har satt som mål att aldrig vara över 15%. Ser inte hur det ska lösas på annat sätt än att faktiskt få kaloribalansen tiltat åt annat håll.

Om man sen vill kalla det minideff eller kalla det för att man helt enkelt avbryter sin bulk för man vantrivs med sin äckliga tjockisform. Who cares liksom.



@R Scarpa27:
"våga växa" och saker i stil med "var inte rädd för att lägga på dig lite mer fett" är ju dock inte vettigt råd till någon som har målsättningen att inte överstiga 15%.

EnergiÖverskott
2014-12-16, 14:55
@R Scarpa27:
"våga växa" och saker i stil med "var inte rädd för att lägga på dig lite mer fett" är ju dock inte vettigt råd till någon som har målsättningen att inte överstiga 15%.

Det är hans lösning på allt vafan. "Plussa på snabba kolhydrater och fett".
Löjligt att ge det rådet i exakt alla fall. Att bara ordbajsa precis samma mening i alla trådar är rätt meningslöst. Jag tycker bara det blir trollvarning på det hela. Speciellt på hans gamla matredovisningar.

shut teh face
2014-12-16, 15:09
Det bästa var väl när han rekommenderade ciabatta med olika röror till någon som efterfrågade mättande mat. :d ;)

Aliaas
2014-12-16, 15:50
Det är hans lösning på allt vafan. "Plussa på snabba kolhydrater och fett".
Löjligt att ge det rådet i exakt alla fall. Att bara ordbajsa precis samma mening i alla trådar är rätt meningslöst. Jag tycker bara det blir trollvarning på det hela. Speciellt på hans gamla matredovisningar.

Det bästa var väl när han rekommenderade ciabatta med olika röror till någon som efterfrågade mättande mat. :d ;)

jag tror det ligger ngt djupare i det hela om jag ska vara ärlig, vill inte klanka ner på ngn speciellt inte personen i fråga (Scarpa) men detta konstanta upprepandet av nämnda meningar,överdrivna matintag och spammade historier om +fett + kolisar +bulk etc.. är nog bara ett utlopp för egna kostrelaterade problem. Scarpa no offense men hur mycket tar tankar om mat upp din vardag? och påverkar dessa dig på något negativ sätt?

Ozziking
2014-12-16, 18:11
Man kan ju bulka långsamt några månader, ligga i kcalblalans några.. Bulka lite till osv..

Vet inte om det är så effektivt styrkemässigt (eller?), men formmässigt kan jag tänka mig att det kan funka. Alternativ bara lägga in en minideff.

EnergiÖverskott
2014-12-18, 07:17
jag tror det ligger ngt djupare i det hela om jag ska vara ärlig, vill inte klanka ner på ngn speciellt inte personen i fråga (Scarpa) men detta konstanta upprepandet av nämnda meningar,överdrivna matintag och spammade historier om +fett + kolisar +bulk etc.. är nog bara ett utlopp för egna kostrelaterade problem. Scarpa no offense men hur mycket tar tankar om mat upp din vardag? och påverkar dessa dig på något negativ sätt?

Jag tror att dessa konstanta upprepningar i alla trådar handlar om att egentligen våga få ett mer avslappnat förhållningssätt själv och att det yttrar sig genom att mala detta mantra för andra.

Aliaas
2014-12-18, 07:37
Jag tror att dessa konstanta upprepningar i alla trådar handlar om att egentligen våga få ett mer avslappnat förhållningssätt själv och att det yttrar sig genom att mala detta mantra för andra.
Jo somsagt :/

Gpajpen
2014-12-18, 15:41
Tror snarare det är tvärtom att det handlar om en alldeles för onyttig kosthållning själv som på detta sätt rättfärdigas.