handdator

Visa fullständig version : Vad sägs om mitt träningschema?


Senilstudent
2014-12-13, 16:29
Hur ser detta ut? Jag vill helst få volym i vissa kroppsdelar för att sedan bygga styrka

Dag 1: Bröst och axel
Dag 2: Rygg och ben
Dag 3: Biceps och triceps
Dag 4: Vilodag
Dag 5: Bröst, axlar och mage
Dag 6: Vilodag
Dag 7: Ben och Rygg


Dag 1:

3x10 Bänkpress
3x10 Lutande bänkpress
3x10 Flyes
3x10 Militärpress
3x10 Kryssdrag i cablecross
3x10 Hantellyft åt sidan


Dag 2:

3x10 Hantelpress
3x10 Knäböj
3x10 Marklyft
3x10 Frontböj
3x10 Latsdrag alternativt chins i framtiden
3x10 Benspark


Dag 3:

5x5 Skivstångscurls
3x10 Skullcrusher
5x5 Hamercurls
3x10 Sittandes pushdowns
3x10 tricepspress

Dag 4:

Vila vila vila YAAAAY

Dag 5:

3x10 Bänkpress
3x10 Lutande bänkpress
3x10 Flyes
8x3 crunches i maskin
3x10 Militärpress
8x3 Bålrotation
3x10 Kryssdrag i cablecross
3x10 Hantellyft åt sidan

Dag 6:

Vila vila vila YAAAY

Dag 7:

3x10 Hantelpress
3x10 Knäböj
3x10 Marklyft
3x10 Frontböj
3x10 Skivstångsrodd
3x10 Benspark


Vad sägs? Vad ska jag ändra?

Caliber50
2014-12-13, 16:50
Varför blandar du så extremt? Jag hade föredragit en 3 split i det här fallet, med 1. Bröst/axlar/triceps 2. Rygg/biceps 3. Ben/mage.

Hade även tagit bort Lutande bänkpress och lagt fler set på bänkpressen och militärpressen. Fler set med sidolyft också.

Varför hantelpress på ben+rygg dagen?
Du körde ju massa pressar dagen innan.

Lägg ben och rygg på olika dagar. Så kan du köra tufft och tungt på både marklyften och böjen. Skippa frontböj eller knäböj och lägg fler set på en utav dom. Eller variera.
Lite fler roddövningar skulle inte heller skada.

Senilstudent
2014-12-13, 17:14
Varför blandar du så extremt? Jag hade föredragit en 3 split i det här fallet, med 1. Bröst/axlar/triceps 2. Rygg/biceps 3. Ben/mage.

Hade även tagit bort Lutande bänkpress och lagt fler set på bänkpressen och militärpressen. Fler set med sidolyft också.

Varför hantelpress på ben+rygg dagen?
Du körde ju massa pressar dagen innan.

Lägg ben och rygg på olika dagar. Så kan du köra tufft och tungt på både marklyften och böjen. Skippa frontböj eller knäböj och lägg fler set på en utav dom. Eller variera.
Lite fler roddövningar skulle inte heller skada.
Vilka kroppsdelar bör jag blanda då? 3 split är otroligt tråkigt tycker jag, för lite variation enligt mig *gah!*

s7b
2014-12-13, 17:21
Jag skulle satsat på en hederlig PPL - 3 split.

mattisjamtback
2014-12-13, 17:30
Har egentligen inget att klaga på med spliten om du själv tycker att det är roligare.

Jag personligen skulle rekommendera dig att köra lite lägre reps i basövningarna, 3-5 set x 5 reps.

Dina benpass är väldigt fokuserade på framsida så jag skulle byta ut nån av övningarna mot t ex lårcurls.

Senilstudent
2014-12-13, 17:33
Hur ska jag lägga upp PPL ifall jag vill träna 4-5 gånger i veckan?

arthax
2014-12-13, 18:54
Här har du ett exempelschema http://jacktylerperformance.com/2013/10/13/pushpulllegs-split-strength-size-and-athleticism/. Du kan låta det rulla, och beroende på hur mycket tid och ork du har så kan det bli allt från 3 till 7 pass i veckan.

Senilstudent
2015-01-04, 13:59
Uppdaterade det lite

Måndag

Bänkpress 5x5
Militärpress 5x5
Skullcrushers med ez-stång 5x3
Hantellyft åt sidan 10x2

Tisdag

Marklyft 5x5
Skivstångcurls 10x3
Hantelrodd 5x5
Hammercurls 5x3
Chins Fail x 5


Onsdag

Knäböj 5x3
Lårcurls Massvis med reps med låga vikter
Utfall ZxZ
Benlyft fail x 4

Torsdag

Vilodag :cool:

Fredag

Bänkpress 5x5
Militärpress 5x5
Skullcrushers 5x3
Lutande flyes eller hantellyft åt sidan

Lördag

Marklyft 5x5
Skivstångcurls 10x3
Hantelrodd 5x5
Hammercurls 5x5
Chins fail x 5

Söndag

Knäböj 5x3
Lårcurls Massa reps med låga vikter
Utfall ZxZ
Benlyft Fail x 4

Repeat!

Beemel
2015-01-04, 14:08
Hur ska jag lägga upp PPL ifall jag vill träna 4-5 gånger i veckan?

Rullande. Kroppen skiter i vilken veckodag det är.
Man behöver inte knyta sina träningsscheman till kalenderveckor.

Senilstudent
2015-01-04, 14:09
Rullande. Kroppen skiter i vilken veckodag det är.
Man behöver inte knyta sina träningsscheman till kalenderveckor.
La nyss upp ett nytt schema över ditt inlägg, vad tycks om det?

PKG
2015-01-04, 14:41
Alldeles för overkill. Du kommer aldrig palla knäböj dagen efter marklyft eftersom dom tränar i princip samma muskler.

Kör 3-1-3 ist.
Ta din ryggdag först, sen bröst/axel och sen bendagen. Vila och sen repeat.

rooz
2015-01-04, 15:22
Alldeles för overkill. Du kommer aldrig palla knäböj dagen efter marklyft eftersom dom tränar i princip samma muskler.

Kör 3-1-3 ist.
Ta din ryggdag först, sen bröst/axel och sen bendagen. Vila och sen repeat.

Vad får dig att säga det? Eftersom vi inte vet vilken intensitet seten har, TS träningserfarenhet, hur länge schemat tränats eller några andra viktiga faktorer.

F.ö helt värdelöst schema. Allt som behövs saknas.

PKG
2015-01-04, 16:57
Vad får dig att säga det? Eftersom vi inte vet vilken intensitet seten har, TS träningserfarenhet, hur länge schemat tränats eller några andra viktiga faktorer.

F.ö helt värdelöst schema. Allt som behövs saknas.

Nej det är sant. Men han är ute efter att bygga muskler och styrka så utgår ifrån att han inte tränar med 50% arbetsvolym, så då bör han inte piska korsryggen två dagar i rad två ggr i veckan för att nå det målet.

Senilstudent
2015-01-04, 17:13
Vad får dig att säga det? Eftersom vi inte vet vilken intensitet seten har, TS träningserfarenhet, hur länge schemat tränats eller några andra viktiga faktorer.

F.ö helt värdelöst schema. Allt som behövs saknas.
Allt är vad i detta sammanhang?
Nej det är sant. Men han är ute efter att bygga muskler och styrka så utgår ifrån att han inte tränar med 50% arbetsvolym, så då bör han inte piska korsryggen två dagar i rad två ggr i veckan för att nå det målet.
Förstår inte riktigt vad 3-1-3 är även efter att jag googlade, du skulle inte kunna upplysa mig?

PKG
2015-01-04, 17:24
Förstår inte riktigt vad 3-1-3 är även efter att jag googlade, du skulle inte kunna upplysa mig?

Att du tränar tre dagar och vilar en dag och sen fortsätter med tre dagar och vilar en dag. Och så rullar det på bara. Ifall du tänker köra tungt på marklyft och knäböj så se till att ha en vilodag mellan dom passen iaf.

Senilstudent
2015-01-04, 17:34
Att du tränar tre dagar och vilar en dag och sen fortsätter med tre dagar och vilar en dag. Och så rullar det på bara. Ifall du tänker köra tungt på marklyft och knäböj så se till att ha en vilodag mellan dom passen iaf.
Jag är lite trög i huvudet idag men betyder det att jag ska köra 3 gånger i veckan? Jag tränar ju måndag-onsdag vilar torsdag och fortsätter sen. Förlåt ifall jag är lite trög, känner mig extra seg idag.

PKG
2015-01-04, 17:47
Ifall du startar på en måndag så tränar du måndag tisdag onsdag, vilar på torsdag. Sen fortsätter du fredag lördag söndag, vilar måndag. Sen tisdag onsdag torsdag, vilar fredag. Så blir tre dagar i rad, vilar en dag och sen tre dagar i rad igen. 3-1-3 :)

Senilstudent
2015-01-04, 17:47
Ifall du startar på en måndag så tränar du måndag tisdag onsdag, vilar på torsdag. Sen fortsätter du fredag lördag söndag, vilar måndag. Sen tisdag onsdag torsdag, vilar fredag. Så blir tre dagar i rad, vilar en dag och sen tre dagar i rad igen. 3-1-3 :)
Låter bra, kör nog så!
Tack PKG!

PKG
2015-01-04, 17:52
Låter bra, kör nog så!
Tack PKG!
Lycka till!
Bara kul att hjälpa till.