handdator

Visa fullständig version : Är det här tillräckligt med grönt / dag?


Philosophic
2014-12-13, 14:06
Om jag tar 5 g spirulina, en näve spenatblad och 1-2 frukter, är det tillräckligt med grönt om det övriga i kosten kommer från bra källor?

Det övriga i kosten är havregryn, kött, ris, pasta, kvarg, mjölk, ägg, kyckling och etc., det vill säga husmanskost.

Jag tar också omega 3, d-vitamin och multivitamin varje dag.

Tack på förhand!

cofffee

JacobHeitmann
2014-12-16, 11:53
Du får i dig ungefär 200 gram F&V. Livsmedelsverket rekommenderar att komma över ca 500 gram. You know what to do. :)

OlleHagan
2014-12-16, 13:20
Jag tycker det låter som ett bra kostintag så länge du äter minst 2 frukter om dagen. Lägg gärna till lite blåbär, hallon eller nötter så får du i dig ännu mer bra ämnen utan att du behöver anstränga dig.

Vunnis
2014-12-16, 14:32
Jacob har en bra poäng, men du stoppar säkerligen i dig mer grönt än många andra i vårat lilla land om du vill ha lite uppmuntran innan du höjer intaget ytterligare lite till. :rolleyes:

slempi
2014-12-19, 01:47
Fem till sju olika sorters frukt&grönt, sammanlagt ska det ligga över 500 g. detta är vad jag hört. bara börja knapra!

Ozziking
2014-12-19, 07:18
Klassas rotfrukter som"frukt&grönt"? Tänker främst rödbetor & morötter.

Köttis
2014-12-19, 15:12
Gäller inte de rekommendationerna för någon som inte tar multivitamintillskott? Borde ju rimligen "behövas" mindre då.

z_bumbi
2014-12-19, 15:23
Klassas rotfrukter som"frukt&grönt"? Tänker främst rödbetor & morötter.

Rotfrukter utom potatis (och liknande) räknas, även baljväxter räknas.

Gäller inte de rekommendationerna för någon som inte tar multivitamintillskott? Borde ju rimligen "behövas" mindre då.

Jag skulle säga att det fortfarande krävs samma mängder men att risken ökar att man får för mycket av något.

tlk
2014-12-19, 15:23
Gäller inte de rekommendationerna för någon som inte tar multivitamintillskott? Borde ju rimligen "behövas" mindre då.

Näringsrekommendationerna är inte bara byggda på vilka vitamineraler vi behöver få i oss utan även diverse andra studier som visat på att 500g frukt+grönt är en bra baseline som korrelerar fint med förbättrad hälsa. Samma korrelation med bättre hälsa har inte synts av tillskott.

Köttis
2014-12-20, 10:54
Jag skulle säga att det fortfarande krävs samma mängder men att risken ökar att man får för mycket av något.

Är det typ antioxidanter eller något man vill åt i grönsakerna som inte finns i multivitamintillskott då?

Näringsrekommendationerna är inte bara byggda på vilka vitamineraler vi behöver få i oss utan även diverse andra studier som visat på att 500g frukt+grönt är en bra baseline som korrelerar fint med förbättrad hälsa. Samma korrelation med bättre hälsa har inte synts av tillskott.

Kan det inte bero på att folk som äter frukt och grönt istället för tillskott vanligtvis har en hälsosammare livsstil i övrigt också?

tlk
2014-12-20, 12:13
Är det typ antioxidanter eller något man vill åt i grönsakerna som inte finns i multivitamintillskott då?



Kan det inte bero på att folk som äter frukt och grönt istället för tillskott vanligtvis har en hälsosammare livsstil i övrigt också?

Det kan bero på en hel radda olika varibler, visst. Tyvärr finns det inte något vettigt sätt att göra RTC-studier på sådana här områden så man får titta på epidemologi. Epidemologi blir ofta nedrackat på men det är ett fint verktyg bara man förstår det man får ut... Och det man har sett är korrelation mellan högre intag av grönt och allmänhälsa, samma korrelation ser man inte med vitamineraltillskott. Om något så har man sett försämrad hälsa om man käkar vissa typer av multimineraler.

Exakt vad det beror på vet ingen.. Växter innehåller även en hel del mer fibrer än tillskott normalt gör. Fibrer är bra saker för t.ex. din tarmflora vilket i förlängningen anses ha stor betydelse för din allmänhälsa.

Lipservice
2014-12-20, 21:33
Hur är det med paprika, räknas det? Jag tror jag trycker 3 paprikor i veckan på smörgåsar, mat etc.

Gpajpen
2014-12-21, 09:52
Hur är det med paprika, räknas det? Jag tror jag trycker 3 paprikor i veckan på smörgåsar, mat etc.

Lol. Och ja det räknas. Du får i dig 12g frukt och grönt per dag med 3 paprikor i veckan.