handdator

Visa fullständig version : Träna ofta men lite


Madcow
2014-12-12, 22:35
För att göra en lång historia kort

49 år hyfsat stark (för ålden);
125kg x 5 i benböj
160kg x 5 Marklyft
80kg x 5 Bänkpress
80kg x 5 Skivstångsrodd
60kg x 5 Militärpress

Tränar enligt Madcow 3ggr vecka utan att försöka öka vikt utan bara bibehålla styrka då kroppen börjar få blessyrer och jag inte har lust att skada mig och jag känner mig rätt nöjd med min styrka. Kör av och till någon extra övning på armar, axlar och rygg och även lite kettlebell men i huvudsak big 5.

Är dock alldeles för fet 180cm 94kg och vill gå ner i vikt ffa av hälsoskäl vet hur man ska äta och har gått ner ett flertal ggr i vikt men efter ett tag hamnar jag i gamla vanor med mat minskad fysisk aktivitet och helt plötsligt har jag smygit tillbaks på ruta 1.

Så till min fråga. Har ett mycket stillasittande jobb men skulle ha möjlighet att köra ett kortare pass varje timme kanske 5-7 min funderar på om jag tog med en kettlebell på jobbet och kanske gjorde 10 snatchar vä/hö 1a timmen, 10 axelpressar hö/vä, 2a timmen 10 av nåt annat hö/vä 3e timmen osv.

Arbetar med en massa parfymdoftande damer runt i kring mig så det skulle inte fungera att göra allt för långa "svettframkallande" pass och jag tar en relativt lätt kula (24kg) som jag kan starta med utan uppvärmning. Tror ni att det skulle fungera eller är det bara risk att man sliter ut sig utan att kaloriförbrukningen ökar nämnvärt? Har någon provat köra många korta pass/dag? Har googlat utan större framgång

Ps: och så klart skulle jag fortsätta mina vanliga styrkepass

svenbanan
2014-12-12, 23:14
Jag skulle inte tro att 5-10 min varje timme ger några särskilda effekter på energiförbrukning. Förutom att du såklart ökar pulsen och förbränningen just då. Men med tanke på att det blir så upphackat (och ingen uppvärmning) så tror inte jag att det blir nåt riktigt bra av det. Däremot finns det väl andra hälsofördelar med att inte sitta still hela dagen som gör att det kan vara värt att göra nåt sådant (fast kanske utan att behöva ha fokus på hög intensitet).

Konditionsträning i 30-60min bränner ju annars en hel del kalorier. Ägna dig åt detta 2-4ggr/vecka tycker jag. Då brukar det vara lättare att bli av med fett enligt min erfarenhet, eftersom man helt enkelt behöver äta mer för att ligga på energibalans. Dessutom är det ju rätt trevligt att få bättre flås.

supercharge
2014-12-12, 23:25
Lite styrketräning i fem minuter ger knappast någon skillnad, annat än att det förstås är bra att resa sig ur stolen emellanåt och för att motverka stillasittande.

Risken är väl snarare att du blir övertränad om du ska gymma som vanligt utöver detta. Däremot skulle du säkert kunna köra axlar eller andra lättare muskelgrupper på det här viset och sedan slippa träna dem på gymmet och därmed spara lite tid.

Man brukar väl annars tipsa om att försöka stå upp när man arbetar - men tycker inte jag personligen känns så lockande - eller om du pratar mycket i telefon så kan man ju alltid promenera runt lite när man pratar, vilket däremot är ganska trevligt.

Att ha möte på golfbanan som är den verkligt kliché-artade bilden av 80-tals chefen är kanske inte så dumt egentligen, ur ett rent hälsoperspektiv. Men det är svårt med vardagsmotion, du får säga till om du hittar någonting som fungerar.

Nästadrag
2014-12-13, 00:14
Träna aldrig och sällan.
Du behöver iaf 2-3 tunga pass för att det ens ska ge något

3bz
2014-12-13, 02:41
Kettlebells kan väl vara ett hyggligt sätt att bränna lite kalorier (http://www.acefitness.org/getfit/studies/kettlebells012010.pdf), ~14kcal/minut från lite snatches (med 12-20kg). Problemet är väl bara att om du vill ha hyggligt tempo (4-5 sec/snatch?) så är det väl mer eller mindre omöjligt att inte svettas.

Gällande att bli sliten så har jag inte upplevt att det är något större problem, gjorde 100-150 snatches/dag 6 dagar i veckan utöver mitt vanliga schema under några månader. Marklyftet blev lite lidande medan ryck och stöt fick en skjuts. Detta utfördes mest med 24 och 28kg + lite 32kg, du som är starkare än mig och bara kör med en 24kg borde väl bli ännu mindre påverkad såvida du inte kör någon extrem volym.

ETA:

Såg nu att jag skrev fel, det är 20.2 kcal/minut, 13.6 var bara aerobisk förbränning.

Madcow
2014-12-14, 11:50
Ok verkar inte vara så stor nytta av att träna många korta pass under en dag tackar för alla svar.

Ett Orm
2014-12-14, 12:45
Problemet med väldigt korta pass är du måste köra väldigt intensivt för att få ut någon vidare effekt då man måste upp till en viss belastningsnivå för att det ska bli något. Hade du varit väldigt otränad hade det kunnat funka ok.
Att bara köra en muskel åt gången, tex bara biceps, vore ett sätt att få till det.
Ett till problem är att man får köra på direkt utan/med väldigt lite uppvärmning, vilket kanske inte är superviktigt om man ämnar köra bara typ biceps, men att slänga runt en 24kg kula allt vad man orkar vette katten om det är någon hitt.

Om du är sugen skulle jag provat, men jag skulle inte använda kettelbells, hellre hantlar och gummiband.

Owe
2014-12-14, 13:36
Då får jag väl gå mot strömmen då o säga , vill tro det funkar bra.
På 80:talet kom det ett träning system som hette :Bulgarien burst, Som träningsmässigt bestod i att man tränade intensivt 15 min 3 gånger om dagen.
Dom som hade möjlighet att träna efter det fick ruggiga resultat.
Så tanken med korta pass ska man nog inte förringa.

Payter
2014-12-14, 14:56
Grease the groove med kettlebells funkar också.

tlk
2014-12-14, 15:25
Dra med en kettlebell verkar kämpigt. Kör lite kroppsviktsgrejer... litta armhävningar, maxercist, lite yoga-poser, nått utfall, hoppa lite. Och klart bra idé att göra något varje timme ur hälsosynpunkt!

Brimon
2014-12-14, 15:27
Träna aldrig och sällan.
Du behöver iaf 2-3 tunga pass för att det ens ska ge något

Vad har du fått de ifrån? Lite ger också något, kanske inte så lite som sägs längs upp men behöver inte vara ''tunga'' för att ge något. Kanske om du vill bli riktigt stor, eller riktigt stark.