handdator

Visa fullständig version : Korrekt stångrodd?


Sidor : [1] 2

juckeyy
2014-12-11, 17:27
Hej kolo!
Har tränat 5x5 programmet ett tag nu och har kört stångrodden när jag stått framåtlutande.
Hittade en bild på nätet som är mest passande, http://media.styrketranad.se/2008/02/framatlutande-skivstangsrodd-1.jpg

I övrigt så kollade jag även på 5x5 workout videon där han istället kör direkt från marken.
http://youtu.be/EP2g3Sj3qSw?t=27m27s

Vad är bäst/mest effektivt?

Tack på förhand!

KOLOTROLLET
2014-12-11, 17:47
Det 5x5 gör är Pendlay rows och kommer hjälpa dig mer rent styrkemässigt. Det du gör är mer en "bodybuildning" variant av rodd. Felet många även gör, inkl mig själv, är att man drar stången för långt ner på magen, stången ska toucha övre magen, precis nedanför revbenen. Lita inte fullt ut på mitt ord dock, är ingen rodd-expert!

r1kkie
2014-12-11, 17:56
Jag föredrar pendlay.

juckeyy
2014-12-11, 17:58
Jag föredrar pendlay.

Det 5x5 gör är Pendlay rows och kommer hjälpa dig mer rent styrkemässigt. Det du gör är mer en "bodybuildning" variant av rodd. Felet många även gör, inkl mig själv, är att man drar stången för långt ner på magen, stången ska toucha övre magen, precis nedanför revbenen. Lita inte fullt ut på mitt ord dock, är ingen rodd-expert!

Uppskattar era svar till max! Precis som dig så har jag bara touchat nedre magen, har dock börjat gå över till att göra "pendlay", det känns som att den är bra mycket tyngre och ger mer i slutändan.

Tack boys!

100
2014-12-11, 19:15
Jag kör stångrodd 5x5, som i bilden. Jag har dock armarna/armbågarna mer inåt, och siktar på att få stången strax över naveln. Tar bra i ryggen iaf.

Hackenschmidt
2014-12-11, 20:16
Jag kör bara pendlay just nu, men jag funderar på om det kan vara värt att variera lite?
Jag tycker pendlay verkar jättebra som en slags motsatsövning för bänkpress, därför kör jag dem med samma greppbredd. Jag kör med dödstopp, stången mot nedre bröstkorgen ungefär. Det blir tungt väldigt fort.

Det kanske är värt att komplettera med varianter där jag klarar att lyfta mycket tyngre, exempelvis Yates-rodd eller hantelrodd. För att komma åt de muskler som inte hinner "ta slut" när den svaga länken i pendlay sätter stopp?

King Grub
2014-12-11, 20:18
http://beingpeterpan.com/wp-content/uploads/2013/10/barbell-row.jpg

Fettecke
2014-12-11, 20:42
+1 på King Grubb och Arnie! =)

Generellt tycker jag att man kan kolla på rörelsebanan i övningen i fråga och fundera om det är rätt rörelsemönster för att leder/muskler kan utföra övningen 100%

Vi kan ta Grubbs och TS:s bild som strålande exempel... Arne på Grubbs bild får till en bra vinkel i underarmen i relation med överarmen. Dragkraften hamnar där den skall hamna till skillnad mot TS:s bild där han måste parera stångens dragningskraft med underarmen/biceps/handleden för att kunna dra den mot kroppen. på TS:s bild är även roddaren lite mer upprätt vilket också gör att ryggen inte behöver jobba lika mkt, utan draget hamnar mer på biceps/axlar ju mer upprätt TS står. Detta skapar för mig en onödig kraftförsämring än om stången hade kommit rakare under armbågen.

Träffpunkten som KOLOTROLLET pratar om är relativt vad man vill ha ut från övningen, en högre träffpunkt skapar ofördelaktiga vinklar i armen och då är vi tillbaka till "underarmen/biceps /handleden" vilket gör övningen tyngre och tar på "andra" muskler. däremot vill vissa göra det, Fine för det om man vet varför =)

Lite funderingar kring rodden (och andra övningar också)

Diomedea exulans
2014-12-11, 21:45
Jag gör som på bilden i startinlägget, fast med mycket bredare grepp. Jag drar till nederkanten av magen med väldigt kort ROM. Man kan lyfta helt gigantiska vikter på det sättet, säkert 100 % mer än om man kör som Arnold. Kanske borde byta teknik, men jag har inbillat mig att det är bättre för generell styrka, framförallt marklyftsstyrka, att köra så tungt som man bara kan.

AntonHA
2014-12-12, 12:31
Jag körde pendlay rows ett tag men jag kände inte lika mycket i latsen av det som av vanliga rows, jag kör därför vanliga.

r1kkie
2014-12-12, 22:14
Jag körde pendlay rows ett tag men jag kände inte lika mycket i latsen av det som av vanliga rows, jag kör därför vanliga.

Inte så konstigt att du inte känner så mycket i latsen av pendlay då den inte aktiverar dem och inte tänkt heller utan är mer Rombohiderna man vill åt. :)

Commando1980
2014-12-12, 22:19
Bilden i första inlägget visar inget bra utförande. Han står för upprätt samt använder inte en korrekt dragriktning.

Man bör stå mer framåtlutad (se bilden på arnold) och om man kör med överhandsgrepp så bör man bredda greppet och dra mot bröstet eller övre delen av magen. Vill man fokusera mer på latsen då kör man med ett curlgrepp och drar mot nedre delen av magen.

Vill man bygga muskelmassa är det mer lämpligt att köra kontinuerliga reps och undvika pendlay-rodd.

Toni Radanov
2014-12-12, 22:50
beror ju helt på om TS ror för enbart lats eller tex nedre traps osv. Alla vinklar är rätt OM man vet varför man använder en viss vinkel och hur det påfrestar vilken/vilka muskler. Även hur mycket mer/mindre det belastar tex lats kontra traps osv.

"inget bra utförande" beror därmed helt på. Men sure, utgår man från att det är maximal lats som är syftet så är TS för upprätt.

svenbanan
2014-12-12, 23:03
beror ju helt på om TS ror för enbart lats eller tex nedre traps osv. Alla vinklar är rätt OM man vet varför man använder en viss vinkel och hur det påfrestar vilken/vilka muskler. Även hur mycket mer/mindre det belastar tex lats kontra traps osv.

"inget bra utförande" beror därmed helt på. Men sure, utgår man från att det är maximal lats som är syftet så är TS för upprätt.

Fast på bilden i TS hänger inte underarmarna i lod. Oberoende av var man vill att övningen ska träffa så lär man ju vilja ha händerna rakt under armbågarna... Så ur den aspekten så är det inte ett bra utförande, oberoende av syftet.

Dennis012345
2014-12-12, 23:19
http://beingpeterpan.com/wp-content/uploads/2013/10/barbell-row.jpg

Hur farligt e det att ryggen är böjd? :)

StarkaUlf
2014-12-12, 23:30
Hur farligt e det att ryggen är böjd? :)

Det är ofarligt så länge du värmer upp ordentligt och inte använder en för tung vikt.

Nästadrag
2014-12-13, 00:16
http://beingpeterpan.com/wp-content/uploads/2013/10/barbell-row.jpg

Det där kan ju omöjligt vara bra för ryggen.
Sen får man ha i åtanke att Arnold åt preparat

Arne Persson
2014-12-13, 01:03
Det där kan ju omöjligt vara bra för ryggen.
Sen får man ha i åtanke att Arnold åt preparat

Nykter?

F Ultra
2014-12-13, 01:47
Det där kan ju omöjligt vara bra för ryggen.
Sen får man ha i åtanke att Arnold åt preparat

Varför skulle det vara farligt att stå med en böjd rygg som är helt obelastad? Eftersom Arnold kör korrekta roddar så rätar han ut ryggen i lyftet, dvs han lyfter inte med böjd rygg.

Sheogorath
2014-12-13, 10:45
Man kan använda en modifierad variant.

Skillnaden är att man hänger (och avlastar) maximalt i hamstrings och egentligen bara har böjningen i bottenläget. Jag tror att den här tekniken är säkrare men är inget att rekommendera om man har känningar av ett ryggskott. För att förebygga det samma tror jag däremot att det är nyttigt att träna in korrekt bukaktivering från böjt läge, t.ex. med en sådan här rodd, eller raka mark från plattform.

(för att göra den här övningen med något annat än en plastpinne får man stå på en plattform för att viktskivorna inte ska gå i golvet)

41lZCJugDik

Toni Radanov
2014-12-13, 10:48
Fast på bilden i TS hänger inte underarmarna i lod. Oberoende av var man vill att övningen ska träffa så lär man ju vilja ha händerna rakt under armbågarna... Så ur den aspekten så är det inte ett bra utförande, oberoende av syftet.

sant. cofffee

Nästadrag
2014-12-13, 10:57
Nykter?

Knappast en vettig övning för nybörjare
Vi har pratat igenom övningen på gymmet.

Alla konstaterar att den har hög skaderisk

Kör yates row istället

filmjölk
2014-12-13, 11:05
Både stelryggsvarianten och arnevarianten tycker jag har sin plats i ryggträningen, speciellt om du kör på ett mer spartanskt gym med mindre utrustning.

Stelryggsvarianten är ett bra substitut för diverse stödda roddmaskiner där du kan fokusera på att dra med lats och armar samtidigt som du får statisk träning av korsryggen. Arnevarianten för att jobba med hela ryggen dynamiskt i en rörelse.

Bara för att, så bifogar jag ett bra förslag på ett ryggpass som utförs helt utan maskiner och inte innehåller marklyft.

Stångrodd, arnestyle 3*8-15
Stångrodd, bodypumpstyle 3*8-15
Pullups 3*max (är du för vek för pullups, och orkar under kanske 8 i ett set, så kör en tjockisvariant, tex. med supinerat grepp eller paralella grepp)
Enarms hantelrodd 3*8-15/arm.

King Grub
2014-12-13, 11:07
Vi har pratat igenom övningen på gymmet.

Oj, ja men då så, då var det utrett.

Nästadrag
2014-12-13, 11:14
Oj, ja men då så, då var det utrett.

Det är knappast en nybörjarövning iaf
Det lär du erkänna

Sen ska man tänka på att arnold var dopad, och tålde högre belastning

King Grub
2014-12-13, 11:18
Skaderisken är högre om man är dopad, inte lägre. Dels växer sig musklerna starkare än omkringliggande vävnad vilket gör att risken att man skadar denna ökar, och dels är risken att man använder tyngre vikter än man klarar av.

Nästadrag
2014-12-13, 11:35
Skaderisken är högre om man är dopad, inte lägre. Dels växer sig musklerna starkare än omkringliggande vävnad vilket gör att risken att man skadar denna ökar, och dels är risken att man använder tyngre vikter än man klarar av.


Menar bara att en dopad person kanske inte är bäst förebild
Det här forumet är skrattretande ibland!

Beelz
2014-12-13, 11:36
Om man har problem med att få till en bra stångrodd funkar väl sälrodd bra :)

Nästadrag
2014-12-13, 11:39
Om man har problem med att få till en bra stångrodd funkar väl sälrodd bra :)

Kör yates istället Säger vi iaf

Arne Persson
2014-12-13, 11:57
Kör som jag rekommenderar... :)

Nästadrag
2014-12-13, 12:05
Kör som jag rekommenderar... :)

Du rekommenderar såklart Arnold-rodden?

PureWhey
2014-12-13, 12:27
Igen? Detta har redan diskuterats... :D

filmjölk
2014-12-13, 12:41
Igen? Detta har redan diskuterats... :D

favoritdiskussion i repris! Åtminstone gäller det rodd och inte någon skitsak som tricepspressar eller sidolyft :)

King Grub
2014-12-13, 12:48
Menar bara att en dopad person kanske inte är bäst förebild

Aha. Det framgick faktiskt inte speciellt klart att det var det du försökte få sagt.

Nästadrag
2014-12-13, 13:27
Aha. Det framgick faktiskt inte speciellt klart att det var det du försökte få sagt.

Sorry :)

En liten rolig detalj är att
Hade du länkat "sälrodd" som din favorit, då hade Arne hållt med.

Arne Persson
2014-12-13, 13:32
Du rekommenderar såklart Arnold-rodden?

Självklart, jmf med en fixerad BodyPump-variant.

filmjölk
2014-12-13, 13:48
Självklart, jmf med en fixerad BodyPump-variant.

Vad är felet med en fixerad BodyPump-variant? Den påminner om alla andra roddövningar med fixerad rodd, t-barmaskiner, bröststödda roddmaskiner, sälrodd fast du behöver i denna även arbeta statiskt för att hålla kroppen i position.

Om du inte ställer varianterna mot varandra utan ser stångrodd som du vill ha den som en separat övning, och bodypumprodd som en separat övning, dömer du då ut Bodypumprodd?

Commando1980
2014-12-13, 13:50
Om man har problem med att få till en bra stångrodd funkar väl sälrodd bra :)

Sälrodden tenderar att bli väldigt ryckig, man kan inte få till samma mjuka start och rörelse som i en väl utförd stångrodd.

Arne Persson
2014-12-13, 13:52
Vad är felet med en fixerad BodyPump-variant? Den påminner om alla andra roddövningar med fixerad rodd, t-barmaskiner, bröststödda roddmaskiner, sälrodd fast du behöver i denna även arbeta statiskt för att hålla kroppen i position.

Om du inte ställer varianterna mot varandra utan ser stångrodd som du vill ha den som en separat övning, och bodypumprodd som en separat övning, dömer du då ut Bodypumprodd?

Jag vill, i detta fall, ha en dynamisk koordination mellan djupa och ytliga ryggmuskler...

Commando1980
2014-12-13, 13:59
Jag tycker inte att man ska följa upp med kroppen för högt i stångrodd. Men samtidigt ska man inte vara helt stilla med överkroppen heller. Det gäller att ha mjuka knän och förmåga att böja i höften. Tyvärr saknar många den kroppskontroll som krävs för korrekta stångrodd.

AntonHA
2014-12-13, 16:29
Jag tycker inte att man ska följa upp med kroppen för högt i stångrodd. Men samtidigt ska man inte vara helt stilla med överkroppen heller. Det gäller att ha mjuka knän och förmåga att böja i höften. Tyvärr saknar många den kroppskontroll som krävs för korrekta stångrodd.

Förstår inte helt men du menar altså att det är OK att följa med lite med överkropp när man drar om man gör det på rätt sätt?

Termy
2014-12-13, 16:57
Varför skulle det vara farligt att stå med en böjd rygg som är helt obelastad? Eftersom Arnold kör korrekta roddar så rätar han ut ryggen i lyftet, dvs han lyfter inte med böjd rygg.

En framåtböjd rygg är på intet sätt helt obelastad vare sig man håller i en vikt eller ej. Vissa klarar att träna hur som helst livet ut utan problem. Den sittande, datorspelande generationen har troligen diskar i ryggen som är lite mer utsatta än andra och denna belastning ökar om ryggen är krökt. Den ökar även om ryggen är rak och framåtböjd, jämfört med att bara stå upp, men inte lika mycket som när den är krökt.

björne92
2014-12-13, 17:10
Menar bara att en dopad person kanske inte är bäst förebild
Det här forumet är skrattretande ibland!

Fast det var ju inte det du sa, du sa att han klarade högre belastning pga att han var dopad haha?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Nästadrag
2014-12-13, 17:20
Kungen visar hur man gör.
Lite mer koll än "experterna" här ;)

http://youtu.be/rNjwZ1fxtCQ

crizzan
2014-12-13, 17:39
Kungen visar hur man gör.
Lite mer koll än "experterna" här ;)

http://youtu.be/rNjwZ1fxtCQ

Du sa nyss att en dopad inte är en bra förebild men länkar till en och kallar han "kungen"?

F Ultra
2014-12-13, 18:28
En framåtböjd rygg är på intet sätt helt obelastad vare sig man håller i en vikt eller ej. Vissa klarar att träna hur som helst livet ut utan problem. Den sittande, datorspelande generationen har troligen diskar i ryggen som är lite mer utsatta än andra och denna belastning ökar om ryggen är krökt. Den ökar även om ryggen är rak och framåtböjd, jämfört med att bara stå upp, men inte lika mycket som när den är krökt.

Obelastad som i att inte bära upp vikten alltså. Och den datorspelande generationen, varav jag är del, skulle nog må fan så mycket bättre i sina ryggar om de körde korrekta roddar som Arnold gör på bilden.

Nästadrag
2014-12-13, 18:37
Du sa nyss att en dopad inte är en bra förebild men länkar till en och kallar han "kungen"?

Vi skippar roidz-snacket ett tag.
Dorian är ju känd för att ha bäst lats i gamet

Han vet vad han snackar om.

Kör yates row säger jag bara, för grymma lats

PureWhey
2014-12-13, 18:45
Konsekvent.

GaindalfTheWhey
2014-12-13, 19:01
Konsekvent.

Nästadrag är antingen inte den vassaste kniven i lådan eller ett genialiskt troll. Bara att välja hur du vill tolka hen.

shirunai
2014-12-13, 19:19
Jag tror Yates har störst lats för han ätit roidz annars hade han säkert inte haft det.

Nästadrag
2014-12-13, 19:23
Jag tror Yates har störst lats för han ätit roidz annars hade han säkert inte haft det.

Bara för man äter roidz så kan man fortfarande vara kunnig.
Mannen är grym på lats-kunskap helt klart.

Arne Persson är grym också, men! men men men.... Arnold rodden ÄR inte för nybörjare, då är yates lättare och "tar" minst lika fint

r1kkie
2014-12-13, 19:42
Vi skippar roidz-snacket ett tag.
Dorian är ju känd för att ha bäst lats i gamet

Han vet vad han snackar om.

Kör yates row säger jag bara, för grymma lats

Varför köra en stångrodd när man vill träna Lats? Är det inte bättre att köra latsdrag eller göra chins?

ROddövningar är är väll tänkt att träna Rohmberna mer eller är jag ute å cyklar?

björne92
2014-12-13, 19:56
Nästadrag är antingen inte den vassaste kniven i lådan eller ett genialiskt troll. Bara att välja hur du vill tolka hen.

Haha så jag också tänkte

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Captainwide
2014-12-13, 20:37
Varför inte bara acceptera den variant man själv tycker är bäst, efter sina egna förutsättningar. Den ena varianten kan ge mer, men kan även ha högre skaderisk. Ibland glömmer man helt enkelt bort att testa sig fram.

Men här är faktiskt en banbrytande, kanske rent av revolutionerande tanke... kör båda? *screwy*

Nästadrag
2014-12-13, 21:16
Varför köra en stångrodd när man vill träna Lats? Är det inte bättre att köra latsdrag eller göra chins?

ROddövningar är är väll tänkt att träna Rohmberna mer eller är jag ute å cyklar?

Nja, skulle säga att Yates row tränar lats riktigt bra, "nedre" lats får sig en rejäl omgång också

Ett Orm
2014-12-13, 21:26
Varför köra en stångrodd när man vill träna Lats? Är det inte bättre att köra latsdrag eller göra chins?

ROddövningar är är väll tänkt att träna Rohmberna mer eller är jag ute å cyklar?

Jo, det är det.

Tror de flesta kör den här typen av roddar just för lats faktiskt. Eller helt enkelt för "ryggen".

Nästadrag
2014-12-13, 22:29
Jo, det är det.

Tror de flesta kör den här typen av roddar just för lats faktiskt. Eller helt enkelt för "ryggen".

exakt

Ett Orm
2014-12-14, 08:48
exakt

?
Du sa ju nyss att man skulle köra yates row för grymma lats.

Nästadrag
2014-12-14, 11:25
?
Du sa ju nyss att man skulle köra yates row för grymma lats.

Den är riktigt effektiv för det, smalt underhandsgrepp och armbågarna in, så ska du få känna på grym kontakt!

Nästadrag
2014-12-14, 14:34
Här får ni en till yates row, tungt kan man gå i den också

Animal!!
http://youtu.be/bQaT9bVJXRc

Captainwide
2014-12-14, 19:41
Segt bara att killen såg dopad ut och ställde sig mer upprätt upp efter varje rep.

Nästadrag
2014-12-14, 19:49
Segt bara att killen såg dopad ut och ställde sig mer upprätt upp efter varje rep.

Tycker det ser grymt ut, rikigt tung kille
Dopad låter vi vara osagt tycker jag.

Grymt!

filmjölk
2014-12-14, 20:19
Hur aktiverar man nedre lats mer än resten av lats i en skivstångsrodd?

Nästadrag
2014-12-14, 20:22
Hur aktiverar man nedre lats mer än resten av lats i en skivstångsrodd?

Googla typ lower lats + row

Svider fint i mina nedre lats vid smala grepp. Även smala latsdrag med "v" svider fint i nedre

Arne Persson
2014-12-14, 20:37
Hur aktiverar man nedre lats mer än resten av lats i en skivstångsrodd?

Genom att supersetta med det inre bröstet... :d

Latissimus Dorsi
2014-12-14, 20:37
Skit i avancerades maximal-ROM-snapcity-roddar, kör helt normala stångroddar och komplementera med säkrare övningar för nedre rygg typ hyperextensions och marklyft.

Nästadrag
2014-12-14, 20:42
Skit i avancerades maximal-ROM-snapcity-roddar, kör helt normala stångroddar och komplementera med säkrare övningar för nedre rygg typ hyperextensions och marklyft.

Yates row har ruggigt låg skaderisk, och är en extremt bra massbyggare.

filmjölk
2014-12-14, 20:52
Googla typ lower lats + row

Svider fint i mina nedre lats vid smala grepp. Även smala latsdrag med "v" svider fint i nedre

Är det inte helt enkelt så att du känner i lats men inte i teres major, eller är det verkligen "nedre" lats?

Latissimus Dorsi
2014-12-14, 20:58
Yates row har ruggigt låg skaderisk, och är en extremt bra massbyggare.

Klassas inte som maximal-ROM-snapcity-rodd :) Yates rodd är prima.

Nästadrag
2014-12-14, 21:04
Klassas inte som maximal-ROM-snapcity-rodd :) Yates rodd är prima.

Grym är den! :)

Dennis012345
2014-12-15, 02:27
Genom att supersetta med det inre bröstet... :d

Har sett flera ggr där du förespråkar supersetta. Uppskattar om du eller för del delen någon annan förklara varför supersetta skulle vara bra?
Ifrågesätter inte det, bara undrar.

Arne Persson
2014-12-15, 09:06
Har sett flera ggr där du förespråkar supersetta. Uppskattar om du eller för del delen någon annan förklara varför supersetta skulle vara bra?
Ifrågesätter inte det, bara undrar.

I detta fallet var det lite sarkasm...;)

Annars tycker jag att tunga superset (triset-giantset) är våldsamt underskattat idag! Speciellt om man kör det " inom" en muskelgrupp. Tex lutande hantelpress supersettande med plana flyes. Bicepscurl med omvända curl. Latsdrag med sittande rodd osv. Superset set går även bra att använda med "närbesläktade" muskelgrupper tex bröst och axlar samt det kan med fördel användas vid träning av antagonister, tex bröst-rygg, biceps-triceps osv.
Fördelen med denna träningsform är att man kan träna tungt och totalt högre reps = styrkeuthållighet och mjölksyretålighet mm. Metoden är även tidsbesparande.

z_bumbi
2014-12-15, 09:25
Om man har problem med att få till en bra stångrodd funkar väl sälrodd bra :)

Ja men det är svårt att säga att den ersätter en vanlig skivstångsrodd då de tar lite olika. Glöm inte heller alla maskinvarianter som finns, jag sätter t ex hellre en nybörjare i en vanlig kabelrodd än att den ska vifta runt med en skivstång och det speciellt de som inte riktigt har kontroll på kroppen.

Sälrodden tenderar att bli väldigt ryckig, man kan inte få till samma mjuka start och rörelse som i en väl utförd stångrodd.

Om man väljer en vikt som är väl anpassad är det inga problem att få en mjuk start. Toppläget är värre om man kör med en planka eller liknande som man ligger på men så länge man gör en paus i toppen så brukar det bli skapligt. Utan planka så reglerar smärtan hur stopp för hur hårt man drar in stången i kroppen.
Nackdelen är att många vill köra tyngre än vad de klarar och eftersom de inte kan komma förbi de tyngsta lägena genom att sätta fart med resten av kroppen så blir det i de fallen ryckigt.

pezrulezhaakon
2014-12-15, 10:56
Nedre lats som enskilt träningsbar del av muskel är brosciense på expertnivå...

PureWhey
2014-12-15, 11:13
I detta fallet var det lite sarkasm...;)

Annars tycker jag att tunga superset (triset-giantset) är våldsamt underskattat idag! Speciellt om man kör det " inom" en muskelgrupp. Tex lutande hantelpress supersettande med plana flyes. Bicepscurl med omvända curl. Latsdrag med sittande rodd osv. Superset set går även bra att använda med "närbesläktade" muskelgrupper tex bröst och axlar samt det kan med fördel användas vid träning av antagonister, tex bröst-rygg, biceps-triceps osv.
Fördelen med denna träningsform är att man kan träna tungt och totalt högre reps = styrkeuthållighet och mjölksyretålighet mm. Metoden är även tidsbesparande.

+1
Utöver mina basövningar blir det oftast triset eller något annat krävande.
Exempelvis milipress framför - bakom - sidolyft

Nästadrag
2014-12-15, 12:44
I detta fallet var det lite sarkasm...;)

Annars tycker jag att tunga superset (triset-giantset) är våldsamt underskattat idag! Speciellt om man kör det " inom" en muskelgrupp. Tex lutande hantelpress supersettande med plana flyes. Bicepscurl med omvända curl. Latsdrag med sittande rodd osv. Superset set går även bra att använda med "närbesläktade" muskelgrupper tex bröst och axlar samt det kan med fördel användas vid träning av antagonister, tex bröst-rygg, biceps-triceps osv.
Fördelen med denna träningsform är att man kan träna tungt och totalt högre reps = styrkeuthållighet och mjölksyretålighet mm. Metoden är även tidsbesparande.

Här pratar vi roddar och inte är sarkastiska?
Överlag så har du rätt angående super sets

Mer sånt!

Nästadrag
2014-12-15, 12:48
Nedre lats som enskilt träningsbar del av muskel är brosciense på expertnivå...

Är det bara i Sverige man inte kan träna nedre lats? Kolla hodgetwins, tiger fitness, massive joes. Alla youtube "kändisar" pratar om lower lats

Varför ska dom ljuga?

Jag känner ju det jag känner iaf, det svider i nedre lats i vissa övningar

Snubben
2014-12-15, 13:01
Är det bara i Sverige man inte kan träna nedre lats? Kolla hodgetwins, tiger fitness, massive joes. Alla youtube "kändisar" pratar om lower lats

Varför ska dom ljuga?

Jag känner ju det jag känner iaf, det svider i nedre lats i vissa övningar

Så bara för dom säger det på youtube så är det sant? Kom igen nu :)

När man tittar på youtube så bör man iallafall sätta på sig den kritiska lilla monokeln och fundera lite över det som sägs.. Annars är det juh bara att göra som Mike Chang säger och *BAAM* sixpack! :)

Nästadrag
2014-12-15, 13:34
Så bara för dom säger det på youtube så är det sant? Kom igen nu :)

När man tittar på youtube så bör man iallafall sätta på sig den kritiska lilla monokeln och fundera lite över det som sägs.. Annars är det juh bara att göra som Mike Chang säger och *BAAM* sixpack! :)

Mike Chang tjänar ju pengar på sitt, jag pratar om proffs kolla marc lobliner, massiva joes

driver ni med mig? Det enda forumet i världen där man ej kan träna nedre lats, det är kolo

Nej härmed hoppar jag av denna diskussionen då ni inte förstår någonting!

tlk
2014-12-15, 13:37
Du är skön, nästadrag. Du går ut med att man inte ska se upp till folk som dopar. Och sen kör du igång med att referera till den ena dopade personen efter den andra.

Nästadrag
2014-12-15, 13:52
Du är skön, nästadrag. Du går ut med att man inte ska se upp till folk som dopar. Och sen kör du igång med att referera till den ena dopade personen efter den andra.

Massive Joe visar en övning som svider i nedre lats
Killen har utbildning, företag, år i spelet.

Varför skulle han stå och ljuga för en angående nedre lats?

http://youtu.be/sXUs6WmkiNg

Snubben
2014-12-15, 13:57
Mike Chang tjänar ju pengar på sitt, jag pratar om proffs kolla marc lobliner, massiva joes

driver ni med mig? Det enda forumet i världen där man ej kan träna nedre lats, det är kolo

Nej härmed hoppar jag av denna diskussionen då ni inte förstår någonting!

sXUs6WmkiNg

Tja jo ja..okej. Varför inte. Jag är inte på något sätt insatt i detta så jag hoppas någon som faktiskt är utbildad kan komma med input, istället för vad någon broscience-nisse säger.

Men om vi tittar på: http://exrx.net/Muscles/LatissimusDorsi.html

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7d/Latissimus_dorsi.png/250px-Latissimus_dorsi.png

så ser det ut som .. en lång muskel. Hur prickar man då nedre delen? Aktiverar du bara en del av muskeln då eller? 50% aktivering: lägre del? Är det möjligt? Jag trodde musklerna arbetade lixom på ett sätt, hela muskeln åt gången, antingen drar den eller så släpper den efter. Kan man bara aktivera en liten del av en hel muskel för att "bygga där".

Det är en helt ärlig fråga för jag vet inte. Vore bra att veta så jag kan applicera det på att bygga mina bröst så de börjar se lite vettiga ut.

Nästadrag
2014-12-15, 14:11
sXUs6WmkiNg

Tja jo ja..okej. Varför inte. Jag är inte på något sätt insatt i detta så jag hoppas någon som faktiskt är utbildad kan komma med input, istället för vad någon broscience-nisse säger.

Men om vi tittar på: http://exrx.net/Muscles/LatissimusDorsi.html

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7d/Latissimus_dorsi.png/250px-Latissimus_dorsi.png

så ser det ut som .. en lång muskel. Hur prickar man då nedre delen? Aktiverar du bara en del av muskeln då eller? 50% aktivering: lägre del? Är det möjligt? Jag trodde musklerna arbetade lixom på ett sätt, hela muskeln åt gången, antingen drar den eller så släpper den efter. Kan man bara aktivera en liten del av en hel muskel för att "bygga där".

Det är en helt ärlig fråga för jag vet inte. Vore bra att veta så jag kan applicera det på att bygga mina bröst så de börjar se lite vettiga ut.

På samma sätt som magen! Det är också en muskel, men man kan t.om träna nedre och övre där. Det har t.om eran king grub sagt!

Ska leta fram det!

Kan man träna över och nedre mage så kan man träna övre och nedre lats
Då det är samma princip

Dvs lek med vinklar, belastning.

Har du testat suttit på en hantel sådär? Svider som tusan vill jag lova i nedre lats

Snubben
2014-12-15, 14:17
På samma sätt som magen! Det är också en muskel, men man kan t.om träna nedre och övre där. Det har t.om eran king grub sagt!

Ska leta fram det!

Kan man träna över och nedre mage så kan man träna övre och nedre lats
Då det är samma princip

Dvs lek med vinklar, belastning.

Har du testat suttit på en hantel sådär? Svider som tusan vill jag lova i nedre lats

Jag kan förstå att en vinkel sätter annan stress på muskeln den får arbeta med att dra på annat sätt och tja, man blir juh starkt på det man tränar. Men det känns ändå konstigt att du kan ... "punktbygga" en muskel.


Nej, inte suttit på en hantel, känns konstigt och passar inte in hur jag tränar. Om någon gillar övningen och vill köra på, för all del. :thumbup:

tlk
2014-12-15, 14:17
På samma sätt som magen! Det är också en muskel, men man kan t.om träna nedre och övre där. Det har t.om eran king grub sagt!

Ska leta fram det!

Kan man träna över och nedre mage så kan man träna övre och nedre lats
Då det är samma princip

Dvs lek med vinklar, belastning.

Har du testat suttit på en hantel sådär? Svider som tusan vill jag lova i nedre lats



M rectus abdominis är ett specialfall pga. intersectiones tendineae vilket gör att du inte har en en lång muskelbuk som går från urpsprung till insertion utan istället har du 4 separata muskelbukar efter varandra och de separeras via tidigare nämnda anatomiska struktur. Du kan du i vissa fall få möjlighet att kontrahera bara en av dessa. Du har inte liknande fenomen i lats där du istället har en lång muskelbuk.

Principen är inte densamma.

Nästadrag
2014-12-15, 14:22
Tro vad ni vill då, jag hoppar av denna diskussion

tlk
2014-12-15, 14:24
Tro vad ni vill då, jag hoppar av denna diskussion

Tro och tro. Vi refererar till välkända anatomiska strukturer. Och du kommer dragandes med att "någon på internet säger att det är så". I brist på studier som visar på att det går att träna "nedre lats" så håller jag mig till hypotesen att det inte går pga. tidigare nämnda problematik.

Nästadrag
2014-12-15, 14:28
Tro och tro. Vi refererar till välkända anatomiska strukturer. Och du kommer dragandes med att "någon på internet säger att det är så". I brist på studier som visar på att det går att träna "nedre lats" så håller jag mig till hypotesen att det inte går pga. tidigare nämnda problematik.

Så om någon studie säger åt dig att sluta träna, slutar du då?
Jag/vi på gymmet KÄNNER ju att vi tränar muskeln

Jag tror på träningsvärk,resultat,hårt jobb och att det "tar" före studier. Jag/vi sitter inte och mesar med studier, vi kör på känn.

Det är vad som skapar riktiga krigare också

Snobbe
2014-12-15, 14:31
Försöker köra pendlay rows, men jag känner att det är jävligt svårt att hålla den possitionen pga hamstringsen drar åt typ. Hur lugnt är det att böja på benen egentligen? Kör runt 50kilo vilket gör att vikten är väldigt nära marken också.

PureWhey
2014-12-15, 14:31
Klassikern, när anatomin går i lås så kan man alltid påpeka att "det känns".

tlk
2014-12-15, 14:34
Om det är något alla tordes vara överrens om så är det att träningsvärk inte är ett vettigt sätt att mäta något som helst på...


För övrigt är jag själv hyfsat förtjust i meadow's row. Tycker att den känns bra för mig, jag får go kontakt och har växt en del på den.. Det utförs ju med en stång så borde räknas som stångrodd, amirite?

J.V
2014-12-15, 14:36
Nej härmed hoppar jag av denna diskussionen då ni inte förstår någonting!Tro vad ni vill då, jag hoppar av denna diskussionTredje gången gillt? *popcorn*

Nästadrag
2014-12-15, 14:37
Om det är något alla tordes vara överrens om så är det att träningsvärk inte är ett vettigt sätt att mäta något som helst på...

Ta senaste passet!
Körde sittande rodd på en hantel, dagen efter var jag helt förstörd i nedre ryggen, petade på mina nedre lats och det gjorde ont.

Övre delen av lats var helt fräscha


Förklara det isf

hnric
2014-12-15, 14:55
Ta senaste passet!
Körde sittande rodd på en hantel, dagen efter var jag helt förstörd i nedre ryggen, petade på mina nedre lats och det gjorde ont.

Övre delen av lats var helt fräscha


Förklara det isf

När jag började böja kändes det som fan i nedre lats, bästa övningen!

Loke
2014-12-15, 15:13
Jag kan förstå att en vinkel sätter annan stress på muskeln den får arbeta med att dra på annat sätt och tja, man blir juh starkt på det man tränar. Men det känns ändå konstigt att du kan ... "punktbygga" en muskel.


Nej, inte suttit på en hantel, känns konstigt och passar inte in hur jag tränar. Om någon gillar övningen och vill köra på, för all del. :thumbup:

Inte för att jag tar någon sida här, men det är ändå viktigt att komma ihåg att "muskler" är mänskliga konstruktioner, det är inte säkert att fysiologin verkligen fungerar på det sätt som människor delar in kroppen. Trapezius är ju till exempel en muskel som i allra högsta grad kan punktbyggas. Om du tittar på hur brett latsen fäster så tycker jag det verkar fullt rimligt att den kan aktiveras på lite olika sätt. Och fibrerna går diagonalt, så visst finns det en del som kan kallas den nedre.

r1kkie
2014-12-15, 15:17
Ta senaste passet!
Körde sittande rodd på en hantel, dagen efter var jag helt förstörd i nedre ryggen, petade på mina nedre lats och det gjorde ont.

Övre delen av lats var helt fräscha


Förklara det isf

Bara för att det "känns" mer i nedre behöver inte innebära att det bygger mer just där. :cool:

Snubben
2014-12-15, 15:29
Inte för att jag tar någon sida här, men det är ändå viktigt att komma ihåg att "muskler" är mänskliga konstruktioner, det är inte säkert att fysiologin verkligen fungerar på det sätt som människor delar in kroppen. Trapezius är ju till exempel en muskel som i allra högsta grad kan punktbyggas. Om du tittar på hur brett latsen fäster så tycker jag det verkar fullt rimligt att den kan aktiveras på lite olika sätt. Och fibrerna går diagonalt, så visst finns det en del som kan kallas den nedre.

OK! Tack för svar men betyder det att du kan bygga en del av muskeln "mer" än en annan. Typiska exemplet övre/undre?

Tittade på trapezius och den är uppdelad som du säger

http://exrx.net/Muscles/TrapeziusUpper.html
http://exrx.net/Muscles/TrapeziusMiddle.html
http://exrx.net/Muscles/TrapeziusLower.html

Vilket, väl, kan tyda på att du kan pricka olika delar av en muskel genom t.ex. en annan vinkel på utförandet av övning. Men betyder det att man faktiskt kan "bygga" en specifik del mer än en annan. Om man nu kan det, gör det någon skillnad att "pricka" muskeln på olika sätt i syfte att "bygga stora nedre del av trapezius"?

Rent spontant, helt utan någon grund i något, tänker jag att visst kan man säkert göra så att själva spänningen/trycket på en muskel kan lägga sig på en viss del. Men när muskeln går igång för att bli "starkare" (om man tränar för det) så drar hela muskeln nytta av detta (dvs. om man nu "prickar" nedre så kommer hela bli starkare). Sedan kanske det skiljer sig någon marginell % i vart fibrer och allt det där tar vägen men i det stora hela så gör det ingen skillnad.

Ren gissning utan någon grund i något men känns kanske vettigt. Eller?

Loke
2014-12-15, 15:53
Det enda jag kan svara på med säkerhet är att ja, man kan bygga trapezius ojämt, så är det faktiskt. Olika delar av trapezius har helt olika funktioner och det är inte alls ovanligt att folk blir så ojämt tränade att det syns. Om jag ska infoga lite bro science så tycker jag dock att det verkar som att personer med talang för att bygga muskler ofta tycks ha den fördelen att de får jämnare fördelning av massan trots att de tränar ryggen ganska enformigt. Så jag tror att hur stor betydelse detta har kan vara individuellt.

För latsen har jag egentligen ingen aning. Det man kan konstatera med den muskeln är att dess form varierar en hel del mellan olika människor. Se här: http://en.wikipedia.org/wiki/Latissimus_dorsi_muscle#Variations
Kombinerar man den kunskapen med förståelsen om att ryggmuskulaturen har mycket redundans så inser man att latsen eventuellt kan fungera väldigt olika på olika människor.

Notera att jag är helt outbildad på ämnet, säger någon mer kunnig emot mig så lägger jag mig direkt.

tlk
2014-12-15, 15:57
Att det skulle vara något konstigt att bygga trapezius tre olika delar olika mycket är inga konstigheter. I princip kan man se de som separata muskler. Vad diskussionen rör är inte heller om man kan träna vissa fiberstråk i en muskel mer än andra (tvärsgående).. utan problematiken rör ju att träna olika mycket längsgåendes.. plötsligt skulle det gå att träna en viss del av muskelfibrern mer än en annan del av samma muskelfiber.


Låt mig illustrera med fint uppritade muskelfibrer:


|-------| A
|-------| B
|-------| C

jmf med längsgåendes

|---A---B---C--|



min hypotes är då att det verkligen inte går att träna A B och C separata i del 2. dvs "nedre lats" jmf med "övre lats".

Nästadrag
2014-12-15, 16:14
Att det skulle vara något konstigt att bygga trapezius tre olika delar olika mycket är inga konstigheter. I princip kan man se de som separata muskler. Vad diskussionen rör är inte heller om man kan träna vissa fiberstråk i en muskel mer än andra (tvärsgående).. utan problematiken rör ju att träna olika mycket längsgåendes.. plötsligt skulle det gå att träna en viss del av muskelfibrern mer än en annan del av samma muskelfiber.


Låt mig illustrera med fint uppritade muskelfibrer:


|-------| A
|-------| B
|-------| C


jmf med längsgåendes

|---A---B---C--|



min hypotes är då att det verkligen inte går att träna A B och C separata i del 2. dvs "nedre lats" jmf med "övre lats".


Du verkar ha förvånande mycket kunskap
Har du någon utbildning? Latskunskap 30hp?

Loke
2014-12-15, 16:16
min hypotes är då att det verkligen inte går att träna A B och C separata i del 2. dvs "nedre lats" jmf med "övre lats".

Jag är med på det, men den enda haken här är ju vad du lägger i orden "nedre lats" och "övre lats". Som sagt, fibrerna går ju diagonalt över kroppen. Det är fullt rimligt att man med "nedre lats" menar de fibrer som sitter nertill/ytterst på muskeln.

Du verkar ha förvånande mycket kunskap
Har du någon utbildning? Latskunskap 30hp?

Möjligt att han har det, men än så länge är det ju inte några avancerade saker som diskuteras. Kan mycket väl ingå i Allmänbildning A 30hp.

Dennis012345
2014-12-15, 16:18
I detta fallet var det lite sarkasm...;)

Annars tycker jag att tunga superset (triset-giantset) är våldsamt underskattat idag! Speciellt om man kör det " inom" en muskelgrupp. Tex lutande hantelpress supersettande med plana flyes. Bicepscurl med omvända curl. Latsdrag med sittande rodd osv. Superset set går även bra att använda med "närbesläktade" muskelgrupper tex bröst och axlar samt det kan med fördel användas vid träning av antagonister, tex bröst-rygg, biceps-triceps osv.
Fördelen med denna träningsform är att man kan träna tungt och totalt högre reps = styrkeuthållighet och mjölksyretålighet mm. Metoden är även tidsbesparande.

Tack för svaret.. vid vilken nivå av sin träningskarriär bör man testa det det? Just nu som nybörjare är det väl bättre att först bli stark?

tlk
2014-12-15, 16:37
@Nästadrag: Jag rekommenderar valfri anatomibok. Och lats är definitivt inte mitt huvudintresse. M. pterygoideus lateralis däremot.... där har du grejer värt att studera.

Jag är med på det, men den enda haken här är ju vad du lägger i orden "nedre lats" och "övre lats". Som sagt, fibrerna går ju diagonalt över kroppen. Det är fullt rimligt att man med "nedre lats" menar de fibrer som sitter nertill/ytterst på muskeln.



Du har en mycket god poäng. Håller med till 100%.

Väger man in thorakolumbara fascian så blir det ju som så att "yttre" lats hamnar längre "ner".

Kanske råkar sammanfalla med att det är samma fibrer som inte har fått för sig att scapula är ett bra ställe att fästa på.. och då låter det fullt rimligt att man kan muckla till det så man aktiverar dem mer än andra.

filmjölk
2014-12-15, 16:48
Ta senaste passet!
Körde sittande rodd på en hantel, dagen efter var jag helt förstörd i nedre ryggen, petade på mina nedre lats och det gjorde ont.

Övre delen av lats var helt fräscha


Förklara det isf

Jag förklarar det med att du hade träningsvärk i lats men inte i teres major, och att du tror att teres major är din "övre lats" och att din lats är din "nedre lats"

Krutpaket
2014-12-15, 17:09
Det här börjar likna tråden från i somras med snubben som typ skulle "komma med sanningen" och sen bara försvann haha.

Btw: Tycker sittande vadpress tar som fan på övre lats. :hbang:


EDIT: Mitt tips - variera. Kör både "vanlig skivstångsrodd", yates rodd, hantelrodd, sittande rodd, t-bar rodd. Inte i samma pass så klart, men variera då och då. Jag har t ex kört mkt hantelrodd på sista tiden. Nu när jag börjat med skivstångsrodd så är det mkt jobbigare än hantelrodden.

Nästadrag
2014-12-15, 17:50
Så ni drar alla slutsatsen att lower lats inte finns utan det är bro science snack?

Jag märker att det är stor skillnad på detta forumet och amerikanska forum, inget fel på kolo men det känns som det är "mafia"-metoder som styr här. På amerikanska forum får man typ skriva vad man vill och tycka vad man vill. Här är det varning dirr och journaler blir nedsläkta utan anledning.

Vill gärna vara kvar på forumet, men det får man väl snart inte bara för man ifrågasätter "fel"

Helt otroligt, ska vara tyst nu. Jag är klar

Riktiga byggare
2014-12-15, 17:56
Jag är med på det, men den enda haken här är ju vad du lägger i orden "nedre lats" och "övre lats". Som sagt, fibrerna går ju diagonalt över kroppen. Det är fullt rimligt att man med "nedre lats" menar de fibrer som sitter nertill/ytterst på muskeln.

Som ofta, trots brist på utbildning, så har Loke bäst koll i hela tråden.

Tittar man på fiberriktningen och det faktum att muskeln har ett ursprung som löper längs halva ryggen så är det inte rocket science att olika övningar tar på olika sätt.

tlk
2014-12-15, 17:57
Så ni drar alla slutsatsen att lower lats inte finns utan det är bro science snack?

Jag märker att det är stor skillnad på detta forumet och amerikanska forum, inget fel på kolo men det känns som det är "mafia"-metoder som styr här. På amerikanska forum får man typ skriva vad man vill och tycka vad man vill. Här är det varning dirr och journaler blir nedsläkta utan anledning.

Vill gärna vara kvar på forumet, men det får man väl snart inte bara för man ifrågasätter "fel"

Helt otroligt, ska vara tyst nu. Jag är klar

Vem har hindrat dig från att skriva och tycka vad du vill?

Att folk inte håller med dig betyder inte att du inte får skriva det.



Själv arbetar jag under hypotesen att "lower lats" är ett väldigt illa valt ord och borde kallas för något helt annat.

Nästadrag
2014-12-15, 17:57
Som ofta, trots brist på utbildning, så har Loke bäst koll i hela tråden.

Tittar man på fiberriktningen och det faktum att muskeln har ett ursprung som löper längs halva ryggen så är det inte rocket science att olika övningar tar på olika sätt.

Så "loke" med bäst koll håller med mig, eller vad menas?

Nästadrag
2014-12-15, 17:59
Vem har hindrat dig från att skriva och tycka vad du vill?

Att folk inte håller med dig betyder inte att du inte får skriva det.



Själv arbetar jag under hypotesen att "lower lats" är ett väldigt illa valt ord och borde kallas för något helt annat.

Nej men såfort man ifrågasätter alla experter här blir det ett jäkla liv. Man får typ inte prata fitness och "se bra ut" träning här. Alla nybörjare ska träna sl5x5 och hålla käften iprincip.

Det är precis som att experterna styr, och alla ska rätta sig efter dom.

Kolla min journal t.ex, släcktes ner helt utan anledning

BigBoy
2014-12-15, 18:00
Tjena Sungun!

tlk
2014-12-15, 18:02
Nej men såfort man ifrågasätter alla experter här blir det ett jäkla liv. Man får typ inte prata fitness och "se bra ut" träning här. Alla nybörjare ska träna sl5x5 och hålla käften iprincip.

Det är precis som att experterna styr, och alla ska rätta sig efter dom.

Kolla min journal t.ex, släktes ner helt utan anledning

Det diskuteras ju träning för att "se bra ut" och fitness jämnt och ständigt.


Att sen många är av övertygelsen att det är vettigt för nybörjare att börja med ett bra basprogram som lär dem basövningar ordentligt är ju något helt annat.


Var är det här "jäkla livet" någonstans? Inte i de två trådar jag har läst som du har varit involverad i.

Nästadrag
2014-12-15, 18:03
Det diskuteras ju träning för att "se bra ut" och fitness jämnt och ständigt.


Att sen många är av övertygelsen att det är vettigt för nybörjare att börja med ett bra basprogram som lär dem basövningar ordentligt är ju något helt annat.


Var är det här "jäkla livet" någonstans? Inte i de två trådar jag har läst som du har varit involverad i.

Är van att skriva på BB.com eller simply shredded, där får man skriva vad man vill iprincip. Känns som det är hårda regler här, samt att nya användare inte har rättigheter.

Riktiga byggare
2014-12-15, 18:04
Så "loke" med bäst koll håller med mig, eller vad menas?

Absolut. Det är hans ytterst ödmjuka framtoning och antal år på forumet som gör att han kan utrycka sin åsikt utan att bli påhoppad från alla håll.

tlk
2014-12-15, 18:05
Är van att skriva på BB.com eller simply shredded, där får man skriva vad man vill iprincip. Känns som det är hårda regler här, samt att nya användare inte har rättigheter.

Jag förstår inte alls hur du resonerar. Har du fått någon varning för något du skriver eller vad rör det sig om?

Det låter mest som du är upprörd över att en del inte håller med dig.

Nästadrag
2014-12-15, 18:05
Absolut. Det är hans ytterst ödmjuka framtoning och antal år på forumet som gör att han kan utrycka sin åsikt utan att bli påhoppad från alla håll.

Ja men varför kan ni inte säga att jag har rätt från början då? att man kan dela upp lower och upper lats?

Istället måste det komma en guru som säger "Det är rätt" då vänder alla kappan efter vinden.

Men när en ny användare tycker något, då blir man hånad.


Blir ledsen,arg och besviken......

tlk
2014-12-15, 18:08
Ja men varför kan ni inte säga att jag har rätt från början då? att man kan dela upp lower och upper lats?

Istället måste det komma en guru som säger "Det är rätt" då vänder alla kappan efter vinden.

Men när en ny användare tycker något, då blir man hånad.


Blir ledsen,arg och besviken......

Jag säger inte att du har rätt för jag håller inte med om att det är ett vettigt sätt att dela upp lats. Om något så fungerar det med att de yttre fibrerna fäster längre ner och då känns som att de är "nedre lats" fastän begreppet är helt felaktigt och man istället borde prata om laterala lats.


Du kan ju såklart dela upp saker hur du vill, frågan är om det har någon anatomisk rim och reson till sig.

BigBoy
2014-12-15, 18:14
Fast han, nästa drag har en poäng..
Någon "äldre pojke" på forumet håller inte med och vips så kommer en massa underhuggare med diverse spydigheter.

Nästadrag
2014-12-15, 18:19
Fast han, nästa drag har en poäng..
Någon "äldre pojke" på forumet håller inte med och vips så kommer en massa underhuggare med diverse spydigheter.

Det är kolo i ett nötskal, hade en veteran visat en övning för nedre lats hade alla sagt "Grymt!"

Nästadrag
2014-12-15, 18:20
Jag säger inte att du har rätt för jag håller inte med om att det är ett vettigt sätt att dela upp lats. Om något så fungerar det med att de yttre fibrerna fäster längre ner och då känns som att de är "nedre lats" fastän begreppet är helt felaktigt och man istället borde prata om laterala lats.


Du kan ju såklart dela upp saker hur du vill, frågan är om det har någon anatomisk rim och reson till sig.

Förstår hur du tänker nu, tack.

r1kkie
2014-12-15, 19:07
Ja men varför kan ni inte säga att jag har rätt från början då? att man kan dela upp lower och upper lats?

Istället måste det komma en guru som säger "Det är rätt" då vänder alla kappan efter vinden.

Men när en ny användare tycker något, då blir man hånad.


Blir ledsen,arg och besviken......

För man inte kan säga att det är sant. Finns många argument som talar för och emot. Detta är inte så matte där 1+1=2 thats it... Bara gilla läget å kör på de du anser vara rätt. Det är såhär mycket av träningen handlar om. Det finns inte bara rätt och fel utan en näst intill oändlig gråzon...

*popcorn*

Nästadrag
2014-12-15, 19:09
För man inte kan säga att det är sant. Finns många argument som talar för och emot. Detta är inte så matte där 1+1=2 thats it... Bara gilla läget å kör på de du anser vara rätt. Det är såhär mycket av träningen handlar om. Det finns inte bara rätt och fel utan en näst intill oändlig gråzon...

*popcorn*

Jo jag förstår det, men veteraner verkar kunna köra med matte dock.
"såhär är det" tänk.

Nybörjare förintas så fort vi tycker något nytt

pezrulezhaakon
2014-12-15, 19:41
Är det bara i Sverige man inte kan träna nedre lats? Kolla hodgetwins, tiger fitness, massive joes. Alla youtube "kändisar" pratar om lower lats

Varför ska dom ljuga?

Jag känner ju det jag känner iaf, det svider i nedre lats i vissa övningar

En gnutta anatomikunskaper sätter stopp för sånt trams. Jag tror människor i andra länder faller under samma anatomi som vi i Sverige.

tlk
2014-12-15, 19:45
Jo jag förstår det, men veteraner verkar kunna köra med matte dock.
"såhär är det" tänk.

Nybörjare förintas så fort vi tycker något nytt

Du har misstolkat hela tråden. Ingen försöker förinta dig på något sätt. Vi bara diskuterar de idéer som du lägger fram. Tyvärr så ger du inte så mycket underlag för att det skulle vara korrekt mer än "det känns" och "random internetkändis säger att det är så".

Underförstått när någon säger att "så här är det" är att det är "så här är det utifrån vad jag vet om det här, och kan någon påvisa att mitt tänk är off så byter jag gärna ställning i frågan".

Krutpaket
2014-12-15, 19:53
Sungun is back *popcorn*

Jamerson
2014-12-15, 19:58
Mapa kallar sina 180kg rodd för fulrodd. Jag tycker de är fina jag.

https://www.youtube.com/watch?v=3VlzykUJqOc&list=UUhAbF29SQ2fW42MoweVhwSw

Inget snack om att dessa "fulroddar" är en helkroppsövning. Undrar om Robin funderade på var de tog under tiden, de nedre, övre, vänstra, snea, vridna, rökta, kokta eller stekta latsen... En sak är säker, med 180kg hade han full kontakt med latsen!

Nästadrag
2014-12-15, 20:04
Du har misstolkat hela tråden. Ingen försöker förinta dig på något sätt. Vi bara diskuterar de idéer som du lägger fram. Tyvärr så ger du inte så mycket underlag för att det skulle vara korrekt mer än "det känns" och "random internetkändis säger att det är så".

Underförstått när någon säger att "så här är det" är att det är "så här är det utifrån vad jag vet om det här, och kan någon påvisa att mitt tänk är off så byter jag gärna ställning i frågan".

Förstår hur du tänker här

Nästadrag
2014-12-15, 20:06
Mapa kallar sina 180kg rodd för fulrodd. Jag tycker de är fina jag.

https://www.youtube.com/watch?v=3VlzykUJqOc&list=UUhAbF29SQ2fW42MoweVhwSw

Inget snack om att dessa "fulroddar" är en helkroppsövning. Undrar om Robin funderade på var de tog under tiden, de nedre, övre, vänstra, snea, vridna, rökta, kokta eller stekta latsen... En sak är säker, med 180kg hade han full kontakt med latsen!

Formen går väl att diskutera! Dock starkt

Allan lås tråden nu!

King Grub
2014-12-15, 20:07
Du har ingen auktoritet över när en tråd skall stängas eller inte.

Nästadrag
2014-12-15, 20:16
Du har ingen auktoritet över när en tråd skall stängas eller inte.

Ja jag veeeeeet, men man kan ju önska

Riktiga byggare
2014-12-15, 20:16
Jag tycker det är märkligt att argumentet 'det känns' som för mig innefattar kontakt, pump och efterföljande träningsvärk skulle vara något som anses rent löjeväckande på ett forum där alla faktiskt antas träna själva.

Det som jag upplever som utmärkande för duktiga byggare är en intuitiv kunskap att jobba i de vinklar som känns mest.

Nästadrag
2014-12-15, 20:18
Jag tycker det är märkligt att argumentet 'det känns' som för mig innefattar kontakt, pump och efterföljande träningsvärk skulle vara något som anses rent löjeväckande på ett forum där alla faktiskt antas träna själva.

Det som jag upplever som utmärkande för duktiga byggare är en intuitiv kunskap att jobba i de vinklar som känns mest.

Jag trodde också att det är vad allt går ut på, men här verkar det vara viktigare vad siffror säger på ett datapapper än hur det känns på gymmet.

tlk
2014-12-15, 20:21
Problemet kommer väl när man försöker påstå att man får kontakt och pump i en struktur som inte existerar, dvs. nedre lats. Är väl knappast någon som tycker att kontakt och pump är något speciellt konstigt.

Nästadrag
2014-12-15, 20:28
Problemet kommer väl när man försöker påstå att man får kontakt och pump i en struktur som inte existerar, dvs. nedre lats. Är väl knappast någon som tycker att kontakt och pump är något speciellt konstigt.

Yo elliot snackar "lower lats" Ljuger han också?
https://www.youtube.com/watch?v=_WCSOZvhkvs

Riktiga byggare
2014-12-15, 20:42
Jag trodde också att det är vad allt går ut på, men här verkar det vara viktigare vad siffror säger på ett datapapper än hur det känns på gymmet.

Precis! Diskussionen blir skev när det är för få seriösa byggare och för många teoretiker på forumet.

Riktiga byggare
2014-12-15, 20:47
Problemet kommer väl när man försöker påstå att man får kontakt och pump i en struktur som inte existerar, dvs. nedre lats. Är väl knappast någon som tycker att kontakt och pump är något speciellt konstigt.

Det är redan klargjort att det vi kallar 'nedre lats' är den laterala delen av muskeln. Häng med lite nu.

Nästadrag
2014-12-15, 20:48
Precis! Diskussionen blir skev när det är för få seriösa byggare och för många teoretiker på forumet.

Det är precis det jag också tycker. Mindre "tänkt om" och mer action på kolo tack!

Nästadrag
2014-12-15, 20:49
det är redan klargjort att det vi kallar 'nedre lats' är den laterala delen av muskeln. Häng med lite nu.

+1

pezrulezhaakon
2014-12-15, 20:51
Precis! Diskussionen blir skev när det är för få seriösa byggare och för många teoretiker på forumet.

Det är tur att det då inte är byggarna som står för faktakunskaperna och facklitteraturen...

Matsa
2014-12-15, 20:52
On topic så tycker jag att Yatesrodd "tar" bra på ryggen men det känns obekvämt för ländryggen med helt statisk bål. Jag föredrar ett något lösare utförande, ungefär som Coleman gör. Ibland är det även skönt att luta sig längre framåt och låta stången nästa nudda marken (kanske rentav stå på en upphöjning). Jag ser alla de utförandena och några till som korrekt stångrodd, hittar man ett par varianter man gillar och varierar mellan dem så blir det nog sällan fel. Dessutom är hantelrodd och sittande rodd riktigt bra också så man kanske inte ska låsa sig vid just stångvarianterna alltför mycket.

Förresten...

Helt otroligt, ska vara tyst nu. Jag är klar

HÄrmed sättet iaf JAG punkt!

Härmed sätter vi punkt :)

Därmed sätter vi punkt

vi sätter punkt här!

Vi avslutar, sätter punkt

Fred, nu sätter vi punkt.

Vi sätter punkt som sagt, jag är ute ur den här diskussionen.

Som sagt, därmed sätter vi punkt.

Därmed sätter vi punkt

I samtliga fall fortsatte du att skriva i tråden långt efter punkteringen. Du får givetvis skriva hur mycket du vill för mig men jag tycker att det ser lite roligt ut. :D

anvihl
2014-12-15, 20:53
Yo elliot snackar "lower lats" Ljuger han också?
https://www.youtube.com/watch?v=_WCSOZvhkvs

Har inte kollat på videon, men det var iaf ett roligt namn :). Är hans kines? Yo måste ju vara rätt ovanligt förnamn.

Nästadrag
2014-12-15, 20:57
On topic så tycker jag att Yatesrodd "tar" bra på ryggen men det känns obekvämt för ländryggen med helt statisk bål. Jag föredrar ett något lösare utförande, ungefär som Coleman gör. Ibland är det även skönt att luta sig längre framåt och låta stången nästa nudda marken (kanske rentav stå på en upphöjning). Jag ser alla de utförandena och några till som korrekt stångrodd, hittar man ett par varianter man gillar och varierar mellan dem så blir det nog sällan fel. Dessutom är hantelrodd och sittande rodd riktigt bra också så man kanske inte ska låsa sig vid just stångvarianterna alltför mycket.

Förresten...




















I samtliga fall fortsatte du att skriva i tråden långt efter punkteringen. Du får givetvis skriva hur mycket du vill för mig men jag tycker att det ser lite roligt ut. :D



Det går ju inte att hålla sig från att kommentera vissa saker här..... Men vad får man får det egentligen

Nästadrag
2014-12-15, 20:58
Har inte kollat på videon, men det var iaf ett roligt namn :). Är hans kines? Yo måste ju vara rätt ovanligt förnamn.

Not funny :/ Du vet mycket väl att hans KANAL heter "yo elliot" och att han hter Elliot någonting som jag inte orkar googla nu

Matsa
2014-12-15, 20:58
"Justblaze" skapare här.

Det du beskriver var syftet med "Justblaze" du träffar precis rätt. Tanken var att jag skulle vara en 18-åring Zyzz-inspirerad-douche.

Jag ville helt enkelt testa hur pass mycket tid och energi folk är beredda att lägga åt något totalt oviktigt. Det var aldrig meningen att vara taskig emot någon eller "haha! Jag trollade er!".

Det är tråkigt att en person som provocerar alltid får mest uppmärksamhet på sociala medier. Titta på zyzz,blondinbella,kissies alla använder precis samma metod. D.vs hetsar upp en "fanbase" och sedan använder den till egen fördel. T.ex bygga upp en Blogg,hemsida.


Är det enklare att bli provocerad än det är att tycka om något på sociala medier tror ni?

MVH

Är Nästadrag också ett socialt experiment eller sysslar du bara med helt vanligt trollande den här gången? Du skulle ju för all del kunna vara här för att skriva om träning precis som alla andra men i så fall tycker jag att det är lite konstigt/synd att du fortfarande uppför dig som justblaze.

Nästadrag
2014-12-15, 20:59
Är Nästadrag också ett socialt experiment eller sysslar du bara med helt vanligt trollande den här gången? Du skulle ju för all del kunna vara här för att skriva om träning precis som alla andra men i så fall tycker jag att det är lite konstigt/synd att du fortfarande uppför dig som justblaze.

Jag förstår tyvärr ingenting om vad du pratar om. I denna tråden pratar vi träning och lower lats.

Matsa
2014-12-15, 21:03
Jag förstår tyvärr ingenting om vad du pratar om. I denna tråden pratar vi träning och lower lats.

Ok, då ber jag om ursäkt och så sätter vi punkt där.

Nästadrag
2014-12-15, 21:06
Ok, då ber jag om ursäkt och så sätter vi punkt där.

Anklaga inte mig för någonting lol, jag är en helt vanlig kille som är här för att prata träning

Känner ingen justblaze :)

Matsa
2014-12-15, 21:07
Anklaga inte mig för någonting lol, jag är en helt vanlig kille som är här för att prata träning

Känner ingen justblaze :)

Jag förväxlade er eftersom ni skriver lika, nu sätter vi punkt och går vidare. :)

rooz
2014-12-15, 21:08
Nedpreppade jänkare & aussies på youtube vet givetvis bäst*hug*

svenbanan
2014-12-15, 21:09
Sluta tjata och sätt punkt nån gång!

Riktiga byggare
2014-12-15, 21:10
Det är tur att det då inte är byggarna som står för faktakunskaperna och facklitteraturen...

Duktiga byggare går på känsla. Jag förstår inte konflikten med faktakunskaper. Tror mer att konflikten ligger hos dig och din tolkning av fakta.

pezrulezhaakon
2014-12-15, 21:13
Duktiga byggare går på känsla. Jag förstår inte konflikten med faktakunskaper. Tror mer att konflikten ligger hos dig och din tolkning av fakta.

En kirurg går också på känsla....

Nästadrag
2014-12-15, 21:17
Jag förväxlade er eftersom ni skriver lika, nu sätter vi punkt och går vidare. :)

haha ok, visst låt oss gå vidare!

Nästadrag
2014-12-15, 21:19
Sluta tjata och sätt punkt nån gång!

Det var därför jag bad Allan att släcka ner tråden, men king grub sa att jag inte har en åsikt.

Visste att det skulle balla ur detta.

Skönt dock att folk inser att det FINNS lower lats och att det går att få dom att svida genom vissa övningar

r1kkie
2014-12-15, 21:31
Det var därför jag bad Allan att släcka ner tråden, men king grub sa att jag inte har en åsikt.

Visste att det skulle balla ur detta.

Skönt dock att folk inser att det FINNS lower lats och att det går att få dom att svida genom vissa övningar

Går säkert att få de svida mer i ett specifikt område MEN betyder det att just den delen kommer växa mer än övriga muskeln? Finns nog ingen som kan svara på den frågan utan bara komma med olika spekulationer.
I och med de, är det ens lönt att försöka "träffa" dessa punkter med diverse olika övningar och konstiga vinklar då det förmodligen inte kommer ge någon skillnad i långa loppet?

*popcorn*

Krutpaket
2014-12-15, 21:38
Träna bara. Vem bryr sig om man är i 40, 45, 46, 48 graders lutning eller kör 1 cm högre eller lägre. Skivstångsrodd är förhoppningsvis inte den enda ryggövning man gör.

King Grub
2014-12-15, 21:40
Det var därför jag bad Allan att släcka ner tråden, men king grub sa att jag inte har en åsikt.


Lägg inte ord i min mun.

Nästadrag
2014-12-15, 21:46
Träna bara. Vem bryr sig om man är i 40, 45, 46, 48 graders lutning eller kör 1 cm högre eller lägre. Skivstångsrodd är förhoppningsvis inte den enda ryggövning man gör.

Håller med, dock bör man känna till att det finns övre/undre lats innan man köttar på

Krutpaket
2014-12-15, 21:47
Håller med, dock bör man känna till att det finns övre/undre lats innan man köttar på

Varför? Gör man olika roddar och chins osv. så tar det väll på alla delar av latsen,om det nu ens finns olika delar.

Nästadrag
2014-12-15, 21:51
Lägg inte ord i min mun.

Jag ber om ursäkt för det isf! *hug*

arthax
2014-12-15, 22:02
Håller faktiskt med Nästadrag. Idag körde jag vadpress med något dorsal flexad ankel. Träffade längre ner på vaden, lower calf. Sjuk pump! Med lite tur lyckas jag vinkla över- och underarm i morgon så jag träffar biceps peaken. Kommer bli grymt!

Matsa
2014-12-15, 22:04
Håller faktiskt med Nästadrag. Idag körde jag vadpress med något dorsal flexad ankel. Träffade längre ner på vaden, lower calf. Sjuk pump! Med lite tur lyckas jag vinkla över- och underarm i morgon så jag träffar biceps peaken. Kommer bli grymt!

Höll du den dorsalflexad genom hela rörelsebanan?

Riktiga byggare
2014-12-15, 22:08
Varför? Gör man olika roddar och chins osv. så tar det väll på alla delar av latsen,om det nu ens finns olika delar.

Om man är säker på att latsen inte går att påverka med olika vinklar så finns det ju ingen anledning att köra flera övningar.

Krutpaket
2014-12-15, 22:15
Om man är säker på att latsen inte går att påverka med olika vinklar så finns det ju ingen anledning att köra flera övningar.

Att köra olika ÖVNINGAR och olika VINKLAR är inte riktigt samma sak. Att göra t ex chins, skivstångsrodd och hantelrodd samt marklyft och kanske sittande rodd ibland räcker långt. Att köra skivstångsrodd i alla möjliga vinklar samt varenda millimeter mellan nedre mage och bröst är rätt onödigt. Då kommer man inte göra nått förutom rodd i olika vinklar varje dag.

pezrulezhaakon
2014-12-15, 22:17
Om man är säker på att latsen inte går att påverka med olika vinklar så finns det ju ingen anledning att köra flera övningar.

Du påverkar hela latsmuskeln mer eller mindre med olika övningar/utföranden, samtidigt som du förändrar hur andra muskler arbetar i den specifika övningen. Därför kör man olika övningar. Svårare än så är det inte.

Anders The Peak
2014-12-15, 22:26
Du påverkar hela latsmuskeln mer eller mindre med olika övningar/utföranden, samtidigt som du förändrar hur andra muskler arbetar i den specifika övningen. Därför kör man olika övningar. Svårare än så är det inte.
Är den här sanningen vederhäftig Pez.

Jag är säker(Jag vet) på att det finns en hel del studier som styrker en Riktiga Byggares utsaga i detta fall.

pezrulezhaakon
2014-12-15, 22:34
Är den här sanningen vederhäftig Pez.

Jag är säker(Jag vet) på att det finns en hel del studier som styrker en Riktiga Byggares utsaga i detta fall.

Muskler sammarbetar ALLTID i en given övning. Förändras utförandet så förändras även förhållandet i muskelarbetet.
Den muskeln/muskelgruppen som ligger bäst till vid ett givet tillfälle, är de som mest ansvarar för kraften.
Musklerna hamnar automatiskt i rangordning av styrka.

Det är inte raketforskning detta..

arthax
2014-12-15, 22:47
Höll du den dorsalflexad genom hela rörelsebanan?

Nej, bara när jag squeeeezade. Supersetade med flyes för inre bröst. Dat pump!

Riktiga byggare
2014-12-15, 23:08
Att köra olika ÖVNINGAR och olika VINKLAR är inte riktigt samma sak. Att göra t ex chins, skivstångsrodd och hantelrodd samt marklyft och kanske sittande rodd ibland räcker långt.

Jo det är lite samma sak. Du använder latsen för att dra något emot dig både uppifrån, framifrån och nerifrån.

pezrulezhaakon
2014-12-15, 23:37
Jo det är lite samma sak. Du använder latsen för att dra något emot dig både uppifrån, framifrån och nerifrån.

Precis. Och de olika arbetsplanen betonar hela latsmuskeln olika mycket, samtidigt som arbetet för de andra musklerna förändras.

Riktiga byggare
2014-12-16, 00:10
Precis. Och de olika arbetsplanen betonar hela latsmuskeln olika mycket, samtidigt som arbetet för de andra musklerna förändras.

Tycker det låter som att du håller med om att olika övningar fokuserar på olika delar av latsen, men att du bara uttrycker dig annorlunda.

Nästadrag
2014-12-16, 00:22
Tycker det låter som att du håller med om att olika övningar fokuserar på olika delar av latsen, men att du bara uttrycker dig annorlunda.

Har också riktigt svårt att förstå vad han menar, även om jag anstränger mig.
Pez, kan du vara vänlig att vara tydligare?

pezrulezhaakon
2014-12-16, 08:29
Tycker det låter som att du håller med om att olika övningar fokuserar på olika delar av latsen, men att du bara uttrycker dig annorlunda.

Beror på vilken muskel vi snackar om. Men i latsmuskelns fall så är det som jag skrev tidigare att HELA latsmuskeln betonas mer eller mindre. Alltså inte delar av den, i syfte märkbar skillnad i fokus.
Anledningen är att vinkelskillnaden i de enskilda fiberstråken i latsmuskelns fiberstråk är klart mindre än tex trapezius och pec.major.

son of Zeus
2014-12-16, 08:53
vilket jävla skämt kolo blivit.. fullt av personer som vet bäst o 80% tävlar men 100% är rena!! haha jävla fyllon.

det finns inte en trådstart som inte balla ur! kan det ha med förhöjt testo att göra! börja fan tro det alltså. blir mer o mer som Flashback.

nåja för att sammanfatta kolo så gäller följande,
för att bli bäst o störst o hålla sej skadefri så tränar man som arne men lyssnar på pez. svårare än så verkar det inte vara!

Riktiga byggare
2014-12-16, 08:55
Beror på vilken muskel vi snackar om. Men i latsmuskelns fall så är det som jag skrev tidigare att HELA latsmuskeln betonas mer eller mindre. Alltså inte delar av den, i syfte märkbar skillnad i fokus.
Anledningen är att vinkelskillnaden i de enskilda fiberstråken i latsmuskelns fiberstråk är klart mindre än tex trapezius och pec.major.

Du låter väldigt säker på din sak men finns det någon bra studie du kan hänvisa till eller är det din helt egna bedömning?

r1kkie
2014-12-16, 09:20
Du låter väldigt säker på din sak men finns det någon bra studie du kan hänvisa till eller är det din helt egna bedömning?

Finns det någon bra studie som visar motsattsen? *popcorn*

r1kkie
2014-12-16, 09:20
nåja för att sammanfatta kolo så gäller följande,
för att bli bäst o störst o hålla sej skadefri så tränar man som arne men lyssnar på pez. svårare än så verkar det inte vara!

Man ska nog inte träna som Branch Warren iaf. :)

Krutpaket
2014-12-16, 09:32
Jag förstår fortfarande inte riktigt diskussionen. Kör man olika roddar så använder man väll hela latsen, men beroende på vinkel så aktiveras de andra musklerna på olika sätt. Det gör att man kan få mer träningsvärk t ex längre ner på ryggen, eller högre upp.

Men va hände med gamla goda tiden när marklyft, chins, skivstångsrodd och kanske en rodd till räckte för att få en bra rygg? Och man skippade allt snack om 1 cm hit eller dit.

pezrulezhaakon
2014-12-16, 10:09
Du låter väldigt säker på din sak men finns det någon bra studie du kan hänvisa till eller är det din helt egna bedömning?

En sammanfattning av sammanlagt mer än 20 års studier inom anatomi och biomekanik.
Allt handlar om belastning, belastningsriktning, hävarmar, och muskelns dragriktning för att förenkla det en smula. Det är fullständigt logiskt, om än klurigt i en del sammanhang.

Ett ord att lägga på minnet extra hårt i dessa topics är konvergerad (dragriktning)

Riktiga byggare
2014-12-16, 11:20
Finns det någon bra studie som visar motsattsen? *popcorn*

Man kanske inte har tyckt att det behövts eftersom erfarna byggare i alla tider och de mest kända proffstränarna 'over there' verkar vara rätt överens om att man tränar i flera vinklar för att fokusera på olika delar av muskulaturen.

r1kkie
2014-12-16, 11:31
Man kanske inte har tyckt att det behövts eftersom erfarna byggare i alla tider och de mest kända proffstränarna 'over there' verkar vara rätt överens om att man tränar i flera vinklar för att fokusera på olika delar av muskulaturen.

Handlar det inte bara om att man blir stark i alla vinklar man tränar? Men muskeln kommer fortfarande utvecklas lika dant oavsett vilken rodd man kör. (om vi utgår från att muskeln belastas till samma grad oavsett vinkel)

Man blir ju som sagt stark på de man tränar.

Ett Orm
2014-12-16, 12:50
Handlar det inte bara om att man blir stark i alla vinklar man tränar? Men muskeln kommer fortfarande utvecklas lika dant oavsett vilken rodd man kör. (om vi utgår från att muskeln belastas till samma grad oavsett vinkel)

Man blir ju som sagt stark på de man tränar.

Fast det är just det som är grejen, dvs att musklerna inte belastas/arbetar lika pga ändrade belastningsvinklar.

Snubben
2014-12-16, 12:54
Fast det är just det som är grejen, dvs att musklerna inte belastas/arbetar lika pga ändrade belastningsvinklar.

Fast dom arbetar (dom rör väl sig egentligen bara på ett sätt, eller? Tänker på t.ex. Biceps => upp, ner, upp, ner) väl lika men själva belastningen hamnar lite annorlunda? Är det så att kroppen, efter träningen, skickar lixom "signaler" att "väx här på latsen men inte där". Det känns konstigt, kroppen borde väl skicka signalen att "muskel 1 måste bli starkare/större/mindre" och inte en specifik del.

Eller=

r1kkie
2014-12-16, 13:13
Fast dom arbetar (dom rör väl sig egentligen bara på ett sätt, eller? Tänker på t.ex. Biceps => upp, ner, upp, ner) väl lika men själva belastningen hamnar lite annorlunda? Är det så att kroppen, efter träningen, skickar lixom "signaler" att "väx här på latsen men inte där". Det känns konstigt, kroppen borde väl skicka signalen att "muskel 1 måste bli starkare/större/mindre" och inte en specifik del.

Eller=

This känns väldigt suspekt!!

Snubben
2014-12-16, 13:24
This känns väldigt suspekt!!

Det jag menar.. :)

pezrulezhaakon
2014-12-16, 14:28
Fast dom arbetar (dom rör väl sig egentligen bara på ett sätt, eller? Tänker på t.ex. Biceps => upp, ner, upp, ner) väl lika men själva belastningen hamnar lite annorlunda? Är det så att kroppen, efter träningen, skickar lixom "signaler" att "väx här på latsen men inte där". Det känns konstigt, kroppen borde väl skicka signalen att "muskel 1 måste bli starkare/större/mindre" och inte en specifik del.

Eller=

Om en belastningsvinkel vandrar ifrån en muskels optimala dragriktning, så kommer belastningen på den muskeln minska och belastningen hanteras på annat sätt. Antingen via en annan aktiv muskel och/eller en annan passiv struktur.

Om vi förenklar det...

En skala 1-10. Om en muskel ska triggas att bli starkare och/eller större så kanske muskeln kräver att belastas 7-10. 4-6 kanske innebär underhåll, och 1-3 knappt spelar roll.
Om nu det specifika utförandet erbjuder din tänkta fokusmuskel 4-6 i belastning, så kommer du inte bygga den muskeln utöver den nuvarande kapaciteten. Däremot kan det utförandet innebära att en annan muskel kommer upp till 7-10, varpå övningen/utförandet är bättre lämpad för den muskeln.

Anders The Peak
2014-12-16, 17:47
Muskler sammarbetar ALLTID i en given övning. Förändras utförandet så förändras även förhållandet i muskelarbetet.
Den muskeln/muskelgruppen som ligger bäst till vid ett givet tillfälle, är de som mest ansvarar för kraften.
Musklerna hamnar automatiskt i rangordning av styrka.

Det är inte raketforskning detta..

Du svarade inte på min fråga det visar att du är begränsad av att förstå när någon annan frågar dig något specifikt och bygger en tes som inte vilar på frågeställningen utan utgår att du är den ende som har kunskap och rapar upp saker som är självklarheter för 99% populationen här.

pezrulezhaakon
2014-12-16, 18:05
Du svarade inte på min fråga det visar att du är begränsad av att förstå när någon annan frågar dig något specifikt och bygger en tes som inte vilar på frågeställningen utan utgår att du är den ende som har kunskap och rapar upp saker som är självklarheter för 99% populationen här.

Var och en blir salig på sin tro....

Du är ändå inte intresserad av svaret.

Arne Persson
2014-12-16, 18:26
Var och en blir salig på sin tro....

Du är ändå inte intresserad av svaret.

Aaahhh! O stora Orakel! Dessa absolut superiort överjordiska svar... :bow::bow::bow:

son of Zeus
2014-12-16, 18:54
Var och en blir salig på sin tro....

Du är ändå inte intresserad av svaret.

Haha jävla pajas

son of Zeus
2014-12-16, 18:56
Aaahhh! O stora Orakel! Dessa absolut superiort överjordiska svar... :bow::bow::bow:

Haha jävla pajas. Du är väl 60men beter dej som du vore 14... Är det trt.en möjligen?!

Kan inte ni 2skaffa ett rum o leka med varandra istället?!

Så sjukt tröttsamt att se er två förstöra tråd efter tråd

svenbanan
2014-12-16, 18:57
Appropå lats. Hur är det egentligen med denna muskels förmåga att räta ryggen? Jag råkade titta på exrx, och där stod det inget om att latsen hade denna funktion. Så hur ligger det till på den fronten?

Om det nu är så att den kan utföra denna rörelse så förklara gärna hur, med tanke på var muskelfästena sitter. Det verkar ju lite ologiskt tycker jag. Men jag har hört många påstå detta...

Arne Persson
2014-12-16, 19:02
Haha jävla pajas. Du är väl 60men beter dej som du vore 14... Är det trt.en möjligen?!

Kan inte ni 2skaffa ett rum o leka med varandra istället?!

Så sjukt tröttsamt att se er två förstöra tråd efter tråd

Smickrare där... :)
Jag knappast väl varit överaktiv på denna tråd...?

Arne Persson
2014-12-16, 19:04
Appropå lats. Hur är det egentligen med denna muskels förmåga att räta ryggen? Jag råkade titta på exrx, och där stod det inget om att latsen hade denna funktion. Så hur ligger det till på den fronten?

Om det nu är så att den kan utföra denna rörelse så förklara gärna hur, med tanke på var muskelfästena sitter. Det verkar ju lite ologiskt tycker jag. Men jag har hört många påstå detta...

Den har en viss extenderande förmåga av ryggraden, speciellt om du "hänger ut" ordentligt i tex chinsen och flexerar latsen.

tlk
2014-12-16, 19:09
Appropå lats. Hur är det egentligen med denna muskels förmåga att räta ryggen? Jag råkade titta på exrx, och där stod det inget om att latsen hade denna funktion. Så hur ligger det till på den fronten?

Om det nu är så att den kan utföra denna rörelse så förklara gärna hur, med tanke på var muskelfästena sitter. Det verkar ju lite ologiskt tycker jag. Men jag har hört många påstå detta...

"Räta på ryggen" betyder olika saker beroende på hur din ryggrad råkar vara böjd för tillfället.

pezrulezhaakon
2014-12-16, 19:22
Appropå lats. Hur är det egentligen med denna muskels förmåga att räta ryggen? Jag råkade titta på exrx, och där stod det inget om att latsen hade denna funktion. Så hur ligger det till på den fronten?

Om det nu är så att den kan utföra denna rörelse så förklara gärna hur, med tanke på var muskelfästena sitter. Det verkar ju lite ologiskt tycker jag. Men jag har hört många påstå detta...

Hur stor den funktionen är beror även på vad överarmarna gör. Så funktionen är starkt kopplad till kroppens utgångsläge och rörelse.
Förenklat sett har lats störst funktion att resa ryggen om överarmarna och skuldergörgeln är helt still.
Således minst funktion om armarna samtidigt abduceras eller axeln flekteras om du vill sträcka på ryggen.

Detta gäller även lats funktion att tilta bäckenet framåt.
Liknande även vid lats rotationsfunktion av torso och sidböjningen av densamma.

Aping
2014-12-16, 19:29
Appropå lats. Hur är det egentligen med denna muskels förmåga att räta ryggen? Jag råkade titta på exrx, och där stod det inget om att latsen hade denna funktion. Så hur ligger det till på den fronten?

Om det nu är så att den kan utföra denna rörelse så förklara gärna hur, med tanke på var muskelfästena sitter. Det verkar ju lite ologiskt tycker jag. Men jag har hört många påstå detta...
Det är väl först när man "svankar" så mycket i bröstryggen att infästningen i armen hamnar något bakom muskelns ursprung som man får den effekten.

Typ "torka sig i röven"-movet eller slutet av en rodd om man tar ut rörelsen i bröstryggen?

svenbanan
2014-12-16, 19:33
Den har en viss extenderande förmåga av ryggraden, speciellt om du "hänger ut" ordentligt i tex chinsen och flexerar latsen.

Förklara gärna hur detta är möjligt. För latsen fäster väl bara i överarmsbenet och i ryggraden?

"Räta på ryggen" betyder olika saker beroende på hur din ryggrad råkar vara böjd för tillfället.

Rätning = extension i min värld.

svenbanan
2014-12-16, 19:39
Hur stor den funktionen är beror även på vad överarmarna gör. Så funktionen är starkt kopplad till kroppens utgångsläge och rörelse.
Förenklat sett har lats störst funktion att resa ryggen om överarmarna och skuldergörgeln är helt still.
Således minst funktion om armarna samtidigt abduceras eller axeln flekteras om du vill sträcka på ryggen.

Detta gäller även lats funktion att tilta bäckenet framåt.
Liknande även vid lats rotationsfunktion av torso och sidböjningen av densamma.

Okej, då tror jag jag är med hyfsat. Det gäller alltså att "låsa" armarna så rörelsen tas ut nedifrån istället...

EDIT: Eller snarare att rörelsen tas ut i den andra leden muskeln går över (dvs ryggraden).

Arne Persson
2014-12-16, 19:45
Förklara gärna hur detta är möjligt. För latsen fäster väl bara i överarmsbenet och i ryggraden?



Rätning = extension i min värld.

Just därför att muskel löper som den gör dom det är möjligt. Den urspringer även från Os sacrum och Os iliums bakre delar. Den kan även ha viss infästningstrådar i skulderbladets nedersta delar. Man kan säga att den spänner upp ryggen som en pilbåge om du spänner latsen i tidigare nämnda situation.

PureWhey
2014-12-16, 19:52
Just därför att muskel löper som den gör dom det är möjligt. Den urspringer även från Os sacrum och Os iliums bakre delar. Den kan även ha viss infästningstrådar i skulderbladets nedersta delar. Man kan säga att den spänner upp ryggen som en pilbåge om du spänner latsen i tidigare nämnda situation.


Vart kan den fästa på skulderbladet?

svenbanan
2014-12-16, 19:57
Just därför att muskel löper som den gör dom det är möjligt. Den urspringer även från Os sacrum och Os iliums bakre delar. Den kan även ha viss infästningstrådar i skulderbladets nedersta delar. Man kan säga att den spänner upp ryggen som en pilbåge om du spänner latsen i tidigare nämnda situation.

Tack. Jag såg inte de övriga svaren från Pez mfl då jag frågade efter förklaring.

Skulderbladet har jag dock inte hört talas om (tror jag) att den kan fästa på. Detta skulle ju kanske i så fall kunna få vissa fibrer att jobba lita annorlunda och få det att kännas mer/mindre i "nedre lats"... Eller?

Arne Persson
2014-12-16, 19:59
Vart kan den fästa på skulderbladet?

angulus inferior Ossis scapula

PureWhey
2014-12-16, 20:01
angulus inferior Ossis scapula

Intressant, nämndes inte på den anatomikurs jag gått tror jag.

Arne Persson
2014-12-16, 20:03
Intressant, nämndes inte på den anatomikurs jag gått tror jag.

Det är en sk "inkonstant" anatomisk företeelse. Jag brukar nämna det på mina kurser. :)

PureWhey
2014-12-16, 20:03
Det är en sk "inkonstant" anatomisk företeelse. Jag brukar nämna det på mina kurser. :)

Det uttrycket nämndes inte ens... :(

Arne Persson
2014-12-16, 20:07
Det uttrycket nämndes inte ens... :(

Vad gick du för kurs? M. palmaris longus i underarmen är annars ett klassiskt exempel på inkonstant muskel.

PureWhey
2014-12-16, 20:12
Vad gick du för kurs? M. palmaris longus i underarmen är annars ett klassiskt exempel på inkonstant muskel.

Grundkurs i anatomi på Halmstad högskola. (Första kursblocket i biomedicin - fysisk träning)

Riktiga byggare
2014-12-16, 20:42
Fast dom arbetar (dom rör väl sig egentligen bara på ett sätt, eller? Tänker på t.ex. Biceps => upp, ner, upp, ner) väl lika men själva belastningen hamnar lite annorlunda? Är det så att kroppen, efter träningen, skickar lixom "signaler" att "väx här på latsen men inte där". Det känns konstigt, kroppen borde väl skicka signalen att "muskel 1 måste bli starkare/större/mindre" och inte en specifik del.

Eller=

Om du jämför biceps med latsen så har du ju missat halv diskussionen. Bicepsmuskeln är av modell lång och spolformad med alla fibrer samlade. Latsen är platta och har ena fästet längs med halva ryggraden det gör att fibrerna ligger i bredd längs en stor yta.

Om du skulle kunna ta tag i senan uppe vid axeln och dra rakt upp så skulle det sträcka mest i de fibrerna som löper neråt, medans om du istället drar senan snett utåt så kommer fibrerna som löper snett inåt sträckas mera.

De fibrer som är mera sträckta i en viss rörelse kommer vara mera benägna att aktiveras.

pezrulezhaakon
2014-12-16, 21:17
Det är en sk "inkonstant" anatomisk företeelse. Jag brukar nämna det på mina kurser. :)

Sedär. Här nämns den också. :)

Finns ju en del sådana inkonstanta anatomiska skillnader som är kul kuriosa.

Arne Persson
2014-12-16, 21:22
Sedär. Här nämns den också. :)

Finns ju en del sådana inkonstanta anatomiska skillnader som är kul kuriosa.

Det gör det tveklöst. :) M. sternalis är ett kul exempel när vi diskuterar det sk "inre bröstet"... :d

pezrulezhaakon
2014-12-16, 21:33
Det gör det tveklöst. :) M. sternalis är ett kul exempel när vi diskuterar det sk "inre bröstet"... :d

Precis.
Det är därför man inte kan komma överens om hur många muskler vi har exakt i kroppen, då det kan skilja på ett gäng. Vissa saknar en del muskler andra kan ha två av. (ex i underarmen)
Även kotor i kotpelaren kan ju variera i antal, om än inte så vanligt.

Diomedea exulans
2014-12-16, 21:41
Sedär. Här nämns den också. :)

Finns ju en del sådana inkonstanta anatomiska skillnader som är kul kuriosa.

Betyder inkonstant i detta fallet att alla människor inte har det?

Jag har för mig att jag har läst att det finns någon liten muskel på bröstet, över nyckelbenen, som är sån?

pezrulezhaakon
2014-12-16, 21:48
Betyder inkonstant i detta fallet att alla människor inte har det?

Jag har för mig att jag har läst att det finns någon liten muskel på bröstet, över nyckelbenen, som är sån?

Japp. Alla har inte en exakt uppsättning av muskler sinsemellan, så det kan skilja en del.
Att det sen skulle finnas chans att det skulle göra nån direkt märkbar skillnad i praktiken, är tämligen liten. Man kan ju inte i förväg säga vem som har vad eller inte, utan undersökning.

Vet inte om du tänker på Subclavius? Liten muskel under nyckelbenet.
Den har normalt alla människor.

Diomedea exulans
2014-12-16, 21:52
Japp. Alla har inte en exakt uppsättning av muskler sinsemellan, så det kan skilja en del.
Att det sen skulle finnas chans att det skulle göra nån direkt märkbar skillnad i praktiken, är tämligen liten. Man kan ju inte i förväg säga vem som har vad eller inte, utan undersökning.

Vet inte om du tänker på Subclavius? Liten muskel under nyckelbenet.
Den har normalt alla människor.

Okej, väldigt intressant iallfall!

Hmm, minns inte om det var den. Källan jag läste det på kan ha haft fel (det var en bok om bodybuilding).

sockerfar
2014-12-16, 21:54
Varför vart killen bannad?

Diomedea exulans
2014-12-16, 21:55
Varför vart killen bannad?

Är hyfsat säker på att det är emot reglerna att diskutera det öppet (jag vet dock inte svaret på din fråga).

Arne Persson
2014-12-16, 21:58
Betyder inkonstant i detta fallet att alla människor inte har det?

Jag har för mig att jag har läst att det finns någon liten muskel på bröstet, över nyckelbenen, som är sån?

Jag saknar M. palmaris longus på vänster underarm. :)

sockerfar
2014-12-16, 22:00
Jag saknar M. palmaris longus på vänster underarm. :)

Kan du inte tillföra något angående stångrodden istället för att sitta och bråka med oss?

svenbanan
2014-12-16, 22:03
Om man bara är ute efter att trolla och provocera så blir man väl bannad till slut...

sockerfar
2014-12-16, 22:08
Om man bara är ute efter att trolla och provocera så blir man väl bannad till slut...

Ta justblaze. Killen fick hålla på en hel sommar
Nästadrag frågade fel frågor = fick bann

Kolo är korrupt, inse det

Arne Persson
2014-12-16, 22:10
Kan du inte tillföra något angående stångrodden istället för att sitta och bråka med oss?

Kanske

sockerfar
2014-12-16, 22:11
Kanske

Att du är 60 är ju sjukare än tomten :D
Du uppför dig mot pez som du vore en teen

Arne Persson
2014-12-16, 22:13
Att du är 60 är ju sjukare än tomten :D
Du uppför dig mot pez som du vore en teen

Mig veterligt är jag inte 60. Inte räknekunnig?

sockerfar
2014-12-16, 22:17
Mig veterligt är jag inte 60. Inte räknekunnig?

Vi säger att du är 53 då, fortfarande tillräckligt hög ålder för att börja bruka mer allvar, inte tramsa runt

Arne Persson
2014-12-16, 22:21
Vi säger att du är 53 då, fortfarande tillräckligt hög ålder för att börja bruka mer allvar, inte tramsa runt

Du kan lätt kolla hur gammal jag är. Om du har svårt att tåla lite skämt så är det kanske något du bör lära dig så att du inte drabbas av diverse åkommor... Förstoppning tex...

sockerfar
2014-12-16, 22:26
Du kan lätt kolla hur gammal jag är. Om du har svårt att tåla lite skämt så är det kanske något du bör lära dig så att du inte drabbas av diverse åkommor... Förstoppning tex...

Kolo i ett nötskal

Nya medlemmar bannas utan anledning
Veteraner får håna och djävlas med nybörjare utan att någon bryr sig

Skämt om förstoppning, dagisnivå igen!

Anders The Peak
2014-12-16, 22:26
Efter 16 flikar bör ämnet vara rätt uttömt därav behöver någon ge konstgjord andning för att hålla tråden vid liv. Nästa steg är säkert hjärtstartare :)

Arne Persson
2014-12-16, 22:27
Kolo i ett nötskal

Nya medlemmar bannas utan anledning
Veteraner får håna och djävlas med nybörjare utan att någon bryr sig

Skämt om förstoppning, dagisnivå igen!

Lägg ner nu min vän...

sockerfar
2014-12-16, 22:30
Lägg ner nu min vän...

Det är ju du som sitter och håller på med bråk
Ger dig på mig och pez

Arne Persson
2014-12-16, 22:38
Det är ju du som sitter och håller på med bråk
Ger dig på mig och pez

Vad är det exakt för problem du har?

svenbanan
2014-12-16, 22:41
Ta justblaze. Killen fick hålla på en hel sommar
Nästadrag frågade fel frågor = fick bann

Kolo är korrupt, inse det

Korrupt? Utveckla gärna din hypotes. Glöm ej att bifoga beskrivning hur man tillverkar foliehatten också... ;)

Var inte dessa två samma person då?

svenbanan
2014-12-16, 22:43
Det är ju du som sitter och håller på med bråk
Ger dig på mig och pez

Tycker mest det är du som muckar i denna tråd...

PureWhey
2014-12-17, 00:37
Det gör det tveklöst. :) M. sternalis är ett kul exempel när vi diskuterar det sk "inre bröstet"... :d

Denna är också lite rolig.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1467925/

Ett Orm
2014-12-17, 01:13
Det gör det tveklöst. :) M. sternalis är ett kul exempel när vi diskuterar det sk "inre bröstet"... :d

http://en.wikipedia.org/wiki/Sternalis#mediaviewer/File:Braus_1921_137.png
Biffiga bröstlats.:confused:

Matsa
2014-12-17, 01:48
Diskussionen om inkonstanta anatomiska företeelser är faktiskt mycket intressantare än stångrodd, det har ju i alla fall inte tjatats ihjäl än.

pezrulezhaakon
2014-12-17, 04:40
http://en.wikipedia.org/wiki/Sternalis#mediaviewer/File:Braus_1921_137.png
Biffiga bröstlats.:confused:

Eller bröstcrunches :D

pezrulezhaakon
2014-12-17, 04:54
Denna är också lite rolig.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1467925/

Precis sådant som kan vara en trolig delfaktor till att det finns skillnader vid olika idrotter.
Att svarta oftast är snabbare sprinters, kan ha en av sina sanolika förklaringar i detta.

En annan sak som är intressant är att många riktigt bra långdistanslöpare har längre ben i förhållande till överkroppen. Inte alltför sällan är dessa som vi vet svarta.

Även skillnader i hur lång hälsenan är i förhållande till muskelbuken i vaden, har sina olika effekter.

Sedan är det ju såklart många fler faktorer som spelar roll.

Krutpaket
2014-12-17, 09:54
Det där med inkonstanta muskler - kan det vara fördel/nackdel i olika sporter, t ex fotboll, hockey, styrkelyft, bodybuilding osv??

OffT: Är Justblaze, Nästadrag och Sockerfar samma person eller polare eller nått? Det är mest en massa trollande och tjafs. + vad är åldern på dessa medlemmar då de t ex inte verkar förstå ironi och sarkasm (vilket man inte utvecklar förståelse för förrän 15-16 års ålder).

pezrulezhaakon
2014-12-17, 10:25
Det där med inkonstanta muskler - kan det vara fördel/nackdel i olika sporter, t ex fotboll, hockey, styrkelyft, bodybuilding osv??

OffT: Är Justblaze, Nästadrag och Sockerfar samma person eller polare eller nått? Det är mest en massa trollande och tjafs. + vad är åldern på dessa medlemmar då de t ex inte verkar förstå ironi och sarkasm (vilket man inte utvecklar förståelse för förrän 15-16 års ålder).

Det är inte speciellt kartlagt om det är en fördel eller nackdel att ha någon annorlunda konstruktion. Skillnaderna blir inte så stora i praktiken. Visst kan de vara mätbara, men troligen inte så märkbara. Om en muskel tex saknas, så har kroppen oftast kompenserat med mer styrka i intilliggande muskler.
Att en muskel saknas behöver inte betyda att det saknas massa i området. Vissa har mer separata muskelbukar, som hos andra kan vara ihopväxta.
Skillnaden i praktiken blir mer eller mindre obefintlig.
Även om två personer har samma konstruktion och håller på med samma idrott, så gör andra faktorer större skillnad än deras gemensamma anatomidetalj.

Man vet ju inte vem som har vad, utan undersökning. De flesta är säkerligen helt ovetandes om sin annorlunda konstruktion.

Arne Persson
2014-12-17, 11:11
Det där med inkonstanta muskler - kan det vara fördel/nackdel i olika sporter, t ex fotboll, hockey, styrkelyft, bodybuilding osv??

OffT: Är Justblaze, Nästadrag och Sockerfar samma person eller polare eller nått? Det är mest en massa trollande och tjafs. + vad är åldern på dessa medlemmar då de t ex inte verkar förstå ironi och sarkasm (vilket man inte utvecklar förståelse för förrän 15-16 års ålder).

Om en muskel eller del av muskel saknas kan, i vissa fall, helt klart ha negativ inverkan i vissa sporter, speciellt få styrkedporter. Vissa inkonstanta muskler har ingen större funktion att fylla, tex M. sternalis.

Diomedea exulans
2014-12-17, 11:23
Vi säger att du är 53 då, fortfarande tillräckligt hög ålder för att börja bruka mer allvar, inte tramsa runt

Arne har barnasinnet i behåll. ;)

Diskussionen om inkonstanta anatomiska företeelser är faktiskt mycket intressantare än stångrodd, det har ju i alla fall inte tjatats ihjäl än.

Håller med. Intressant ur många aspekter. Den evolutionära, t ex; kan det vara så att muskler som vissa saknar håller på att försvinna från vår art, för att vi inte behöver dem?

svenbanan
2014-12-17, 11:24
Det där med inkonstanta muskler - kan det vara fördel/nackdel i olika sporter, t ex fotboll, hockey, styrkelyft, bodybuilding osv??

OffT: Är Justblaze, Nästadrag och Sockerfar samma person eller polare eller nått? Det är mest en massa trollande och tjafs. + vad är åldern på dessa medlemmar då de t ex inte verkar förstå ironi och sarkasm (vilket man inte utvecklar förståelse för förrän 15-16 års ålder).

Tror de är samma. Kolla tråden från igår kväll som heter nåt i stil med "Hårdare tag på Kolo 20015".

Arne Persson
2014-12-17, 11:26
Arne har barnasinnet i behåll. ;)



Håller med. Intressant ur många aspekter. Den evolutionära, t ex; kan det vara så att muskler som vissa saknar håller på att försvinna från vår art, för att vi inte behöver dem?

Fn Tonårsförälder...:)

svenbanan
2014-12-17, 11:26
Trattbröst då? Hur påverkar det (förutom rent visuellt)?

Då har man väl hela bröstmuskeln, fast bröstkorgen ser ju annorlunda ut. Borde ju kunna innebära att en del rörelser blir lidande kanske?

pezrulezhaakon
2014-12-17, 12:31
Trattbröst då? Hur påverkar det (förutom rent visuellt)?

Då har man väl hela bröstmuskeln, fast bröstkorgen ser ju annorlunda ut. Borde ju kunna innebära att en del rörelser blir lidande kanske?

Trattbröst förändrar inte bröstmuskelns funktion nåt nämnvärt. Däremot kan mer sannolikt kölbröst göra det. Då i form av att kroppens styrkekurva kan vara aningen annorlunda jämfört med om personen haft normal bröstkorg.

Määng
2014-12-17, 14:12
Ser att diskussionen skiftat fokus men jag tänkte ändå be om feedback här. Jag körde rodd idag lite arne/sheo/Arnold style och Undrar hur det ser ut. Dålig vinkel kanske men ville att rundningen i ryggen skulle synas.

QeHokQdgWUk

TheOne1994
2014-12-17, 14:14
Ser att diskussionen skiftat fokus men jag tänkte ändå be om feedback här. Jag körde rodd idag lite arne/sheo/Arnold style och Undrar hur det ser ut. Dålig vinkel kanske men ville att rundningen i ryggen skulle synas.

QeHokQdgWUk

det ser bra ut tycker jag :)

jag kör lika som dej , inga supervikter docj strikt och squezzzzee

Arne Persson
2014-12-17, 14:29
Ser att diskussionen skiftat fokus men jag tänkte ändå be om feedback här. Jag körde rodd idag lite arne/sheo/Arnold style och Undrar hur det ser ut. Dålig vinkel kanske men ville att rundningen i ryggen skulle synas.

QeHokQdgWUk

Utmärkt! Dock lite bättre utsträck i bottenläget på armar och lats. :)

TheOne1994
2014-12-17, 14:34
Utmärkt! Dock lite bättre utsträck i bottenläget på armar och lats. :)

Arne: Vilken vikt tror du man kan köra på ? 50 gk och reppa på med bra teknik istället för 80 med halvdan teknik. Klassas detta som isolationsövning ? Inget som bygger styrka på samma vis som mark ?