handdator

Visa fullständig version : Hur ofta tar ni vilovecka?


Sparrisen
2004-03-31, 08:21
Helt spontant bestämde jag mig igår för att vila resterande delen av veckan. Känner mig lite allmänt sliten i kroppen och har därtill lite småkänningar här och där. Hoppas på att komma tillbaka fräshare nästa vecka.

Hur ofta brukar ni ta viloveckor (eller motsvarande)? Visst, många säger "när det behövs", men hur ofta är det - för dig?

Snapphanen
2004-03-31, 08:25
Känner mig lite kass också.. ska nog ta det lugnt denna veckan...

tar vilovecka för sällan tror jag...

Karl_alfred
2004-03-31, 08:28
så sällan som möjligt tycker inte att de ger ett piss, snarare tvärt om.

tinus
2004-03-31, 08:30
Vila?? Vad är det?:naughty: :D
Klarar inte av att vila en hel vecka..blir galen och klättrar på väggarna då..

Medusa
2004-03-31, 08:31
Att vila i syftet att kunna träna hårdare när man kommer tillbaka är inte att föredra. Strategisk vila däremot, det är guld värt.

Vill du växa så snabbt som möjligt så bör du nog ta 1-2 veckors hel vila var 10:onde vecka ungefär.

Sparrisen
2004-03-31, 08:34
Jag tar nog också vilovecka lite för sällan. Det är en konst i sig att kunna inse när man verkligen behöver vila. Det är lätt hänt att man är för ivrig, vilket nog är ännu vanligare för nybörjare.

Många av "de stora" killarna vet jag vilar så ofta som var 5-8 vecka, oavsett hur de mår.

Marre-Sthlm
2004-03-31, 08:38
Kör 8a veckor vilar 1vecka, ovavset om jag känner mig super lr helt bortom horisonten

King Grub
2004-03-31, 08:58
Jag lyssnar på kroppen och tar mig en viloperiod när den säger åt mig att göra det. Det brukar bli med 8 till 10 veckors mellanrum.

Hades
2004-03-31, 09:36
Kände mig rejält sliten och trött i slutet på förra veckan, så jag bestämde mig för att vila den här veckan. Kan tänka mig att det är bättre att vila INNAN man börjar känna sig sliten, men det är svårt att veta när, som sagt.

FUn-tex SSwinger
2004-03-31, 09:36
Tar 2-3 dagar totaloff när jag känner mig lite sliten, sen Pu dä igän, inga problem.

Pressarn
2004-03-31, 13:29
Jag sover så mycket jag kan under några dygn, sen är jag fullt uppladdad igen :bpump:

gordongekko
2004-03-31, 13:49
Har sällan i förväg bestämt att jag ska vila en viss vecka utan tar ett par dagar ledigt när kroppen gnäller. men i regel brukar det bli nån gång var 6-8 vecka.

bubbleman
2004-03-31, 14:07
Brukar ha viloveckor när det är skollov.... Kommer ju inte te gymmet då och de har kassa öppettider då också... Brukar dock springa och kanska trycka in något pass...man är ju fan beroende av träning!

Tigerkotten
2004-03-31, 15:10
Tog min första "vilovecka" nu, får se hur länge den varar. Tränat 7veckor och 2dagar om jag inte minns helt fel, kännt mig lite mera sliten på senaste tiden, fast blev piggare nu när solen e framme.

Fast jag känner att höger sidan på korsryggen, vänsta axel, vänstra underarm fick jag känningar av igår när jag passade i bänk. Undrar vad det var.. Så nu ska jag försöka vila tills onsdag/torsdag nästa vecka och hoppas att kroppen känns bra.

Ang vilovecka, ska man köra protein/kreatin och allt sådan lika mycket under den?

Styrkebyggare
2004-03-31, 15:12
Brukar aldrig ta viloveckor utöver sånt som kommer "naturligt" med helger, resor, småkrasslighet och liknande.

Däremot så kör jag ibland lite "glidarträning" några veckor på sommaren med typ 2 dagr i veckan och genomgång av kroppen på 10-14 dar. Brukar vara roliga pass då man är både utvilad och ordentligt stark...:cool:

Frantic
2004-03-31, 19:37
Har nog inte vilat en hel vecka i sträck sen jag var på semester i cypern för 7 år sedan. :em:

Toljanen
2004-03-31, 19:43
Originally posted by Frantic
Har nog inte vilat en hel vecka i sträck sen jag var på semester i cypern för 7 år sedan. :em:

Är bilden i din avatar från den resan?:cheers: ;)

Zakath
2004-03-31, 19:55
Aldrig haft en frivillig vilovecka, tränat i runt 5 månader. Har kännt mig svagare två gånger eller något, då vilade jag ett par dar. Annars blir det ju lite ofrivillig vila vid högtider och liknande :(

Langster
2004-03-31, 20:12
Alldeles för sällan. Har tagit kanske 3-4 frivilliga viloveckor på 4 år.
Sist jag inte tränade på en hel vecka var i somras på semestern.

Det går väl rätt bra ändå. Men vem vet det kanske skulle gå bättre ändå om man vilade mer?

Erfarenheten säger dock att jag brukar känna mig jävligt klen efter en vecka utan träning.

Dr Cheeks
2004-03-31, 20:48
Under osedvanligt tunga perioder i skolan brukar jag ta en vecka "ledigt" (och plugga arselett av mig), det här händer väl kanske 2 ggr på 3 månader ungefär...ganska lagom :)

...sen har ju skadorna börjat komma så smått nu..så det har blivit en del ofrivilliga hemmaperioder..fii fan tvi vale! :insane:

Chris
2004-03-31, 21:06
För tillfället typ en gång varannan månad, går inte att träna jämt i lumpen.

hmm det kanske är därför det går så bra för mig just nu! :D

Frantic
2004-03-31, 21:07
Originally posted by Toljanen


Är bilden i din avatar från den resan?:cheers: ;)

Jepp! tredje resan till varmare breddgrader så man var ju van! Blir ju lätt mycket alkohol . Speciellt när man är 12 som jag var då :D

D Andersson
2004-03-31, 21:22
Var sjunde vecka för min del, var fjärde tidigare.

tenchi
2004-04-01, 09:59
jag har nog aldrig vilat tidigare. nu har jag vilat från allt vad träning heter i snart två veckor. Jag sover skönt som fan och vaknar helt utvilad. :sleep:

Men imorgon så....

aliquis
2004-04-01, 13:32
Brukar bli naturliga, numera strategeiska.

jul-nyår med dåliga öppettider, när medlemskapet går ut, när man känner sig sliten, om man har annat man behöver göra osv är väl bra naturliga pauser.

Numera kommer det ju bli en dryg veckas paus var 8e vecka i syfte att få kroppen att bygga på mer när man väl börjar träna igen.