handdator

Visa fullständig version : "Muscle-full"-effekt av EAA-intag


King Grub
2014-12-10, 23:24
Background:

The anabolic response of skeletal muscle to essential amino acids (EAAs) is dose dependent, maximal at modest doses, and short lived, even with continued EAA availability, a phenomenon termed “muscle-full.” However, the effect of EAA ingestion profile on muscle metabolism remains undefined.

Objective:

We determined the effect of Bolus vs. Spread EAA feeding in young men and hypothesized that muscle-full is regulated by a dose-, not delivery profile–, dependent mechanism.

Methods:

We provided 16 young healthy men with 15 g mixed-EAA, either as a single dose (“Bolus” n = 8) or in 4 fractions at 45-min intervals (“Spread” n = 8). Plasma insulin and EAA concentrations were assayed by ELISA and ion-exchange chromatography, respectively. Limb blood flow by was determined by Doppler ultrasound, muscle microvascular flow by Sonovue (Bracco) contrast-enhanced ultrasound, and phosphorylation of mammalian target of rapamycin complex 1 substrates by immunoblotting. Intermittent muscle biopsies were taken to quantify myofibrillar-bound 13C6-phenylalanine to determine muscle protein synthesis (MPS).

Results:

Bolus feeding achieved rapid insulinemia (13.6 μIU ⋅ mL−1, 25 min after commencement of feeding), aminoacidemia (∼2500 μM at 45 min), and capillary recruitment (+45% at 45 min), whereas Spread feeding achieved attenuated insulin responses, gradual low-amplitude aminoacidemia (peak: ∼1500 μM at 135 min), and no detectable capillary recruitment (all P < 0.01 vs. Bolus). Despite these differences, identical anabolic responses were observed; fasting fractional synthetic rates of 0.054% ⋅ h−1 (Bolus) and 0.066% ⋅ h−1 (Spread) increased to 0.095% and 0.104% ⋅ h−1 (no difference in increment or final values between regimens). With both Spread and Bolus feeding strategies, a latency of at least 90 min was observed before an upswing in MPS was evident. Similarly with both feeding strategies, MPS returned to fasting rates by 180 min despite elevated circulating EAAs.

Conclusion:

These data do not support EAA delivery profile as an important determinant of anabolism in young men at rest, nor rapid aminoacidemia/leucinemia as being a key factor in maximizing MPS.

A Dose- rather than Delivery Profile–Dependent Mechanism Regulates the “Muscle-Full” Effect in Response to Oral Essential Amino Acid Intake in Young Men J. Nutr. December 10, 2014.

http://jn.nutrition.org/content/early/2014/12/10/jn.114.199604.full.pdf+html

Strixen
2014-12-11, 10:16
Och detta innebär på "enkel" svenska?

PureWhey
2014-12-11, 11:02
Och detta innebär på "enkel" svenska?

We provided 16 young healthy men with 15 g mixed-EAA, either as a single dose (“Bolus” n = 8) or in 4 fractions at 45-min intervals (“Spread” n = 8).

Similarly with both feeding strategies, MPS returned to fasting rates by 180 min despite elevated circulating EAAs.

Typ det.

Diomedea exulans
2014-12-11, 11:15
Och detta innebär på "enkel" svenska?

Att EAA inte funkar, tolkar jag det som. Någon får gärna rätta mig!

King Grub
2014-12-11, 11:35
Feltolkning. EAA är vad som stimulerar proteinsyntesen.

Muscle full innebär att proteinsyntesen inte kan upprätthållas på höga nivåer genom att tillföra mer aminosyror när aminosyrenivåerna i blodet redan är höga. Man kan alltså inte äta sig till ännu större muskeluppbyggnad.

after a short, latent period of about half an hour, muscle protein synthesis is initially rapidly stimulated but then there appears to be a switch off – a tachyphylaxis – in response to amino acids), which results in the synthetic rate falling. It must also, presumably, result in diversion of amino acids away to catabolism in the liver, by ureagenesis and gluconeogenesis. This ‘muscle-full’ behaviour, together with the inability to stimulate muscle amino acid synthesis continuously by pouring in endogenous amino acids, explains why it is impossible to increase muscle size simply by eating (although the burden of weight carried by obese individuals does help to stimulate muscle hypertrophy!).

Experimental Physiology, 90, 427-436. July 1 2005.

Det här gäller inte bara EAA-tillskott utan även intakt protein.

http://ajcn.nutrition.org/content/92/5/1080.long

Det här är välkänt och inget nytt. Det nya här är jämförelsen man gjorde mellan olika sätt att tillföra aminosyrorna.

BobaFett
2014-12-13, 20:57
Undrar om det är någon skillnad när man verkligen är i behov av protein. Typ efter styrketräning under en hård träningsperiod.

King Grub
2014-12-13, 22:47
Träning fördröjer effekten.

http://i.imgur.com/XHJXt8U.gif

The ‘muscle-full' effect. Relationship between MPS, AA and intramuscular signalling.

http://i.imgur.com/msUr71E.jpg

Delaying of the ‘muscle-full’ signal in response to nutrition persists even 24 h beyond a single exercise bout.


J Physiol. Mar 1, 2012; 590(Pt 5): 1049–1057.

BobaFett
2014-12-14, 22:52
Vad innebär det att effekten fördröjs? Att det krävs mer protein för att uppnå effekten eller?

PureWhey
2014-12-15, 10:18
Vad innebär det att effekten fördröjs? Att det krävs mer protein för att uppnå effekten eller?

Att 'effekten' håller i sig längre.

BobaFett
2014-12-15, 10:57
Att 'effekten' håller i sig längre.

Eller?

Det ser ut på graferna som att proteinsyntesen är förhöjd längre, d.v.s. att muscle full tar längre tid att uppnå, inte att den håller i sig längre. Det hade varit konstigt, då hade man fått mindre muskler av att träna.

Det tar alltså längre tid innan "switchen" för att avbryta proteinsyntesen kommer. Kanske innebär att man kan äta mer protein efter träningen och få större effekt än om man äter mindre protein. Alternativt innebär det att det krävs samma mängd protein men att kroppen använder det effektivare efter träning och MPS är förhöjd en längre tid.

PureWhey
2014-12-15, 11:14
Det är inte mängden protein direkt efter träning som bestämmer hur mycket "muskler du kan gaina", men det vet du.

Fredriiik
2014-12-15, 12:41
Det är inte mängden protein direkt efter träning som bestämmer hur mycket "muskler du kan gaina", men det vet du.

Du som vet kan väll tala om vad är det som bestämmer det då?

PureWhey
2014-12-15, 13:08
Du som vet kan väll tala om vad är det som bestämmer det då?

Totala proteinintaget

TomasB
2014-12-15, 13:21
Totala proteinintaget

Nu vill jag ställa en (antagligen dum) fråga:

Spelar aminosyreprofilen på det totala intaget roll? Jag förstår att det blir ytterst teoretiskt men säg att två personer med samma utgångsläge äter lika mycket protein varav den ena äter fullständiga aminosyreprofiler typ kött el likn. och den andra vegetabilier el dylikt.

PureWhey
2014-12-15, 13:47
Nu vill jag ställa en (antagligen dum) fråga:

Spelar aminosyreprofilen på det totala intaget roll? Jag förstår att det blir ytterst teoretiskt men säg att två personer med samma utgångsläge äter lika mycket protein varav den ena äter fullständiga aminosyreprofiler typ kött el likn. och den andra vegetabilier el dylikt.

Antar det, annars skulle du kunna dricka enbart BCAA.

BobaFett
2014-12-15, 18:46
Det är inte mängden protein direkt efter träning som bestämmer hur mycket "muskler du kan gaina", men det vet du.


Fast enligt graferna där uppe så är "effekten" fördröjd även 24 timmar efter träning. D.v.s. det tar längre tid att komma till protein full varje gång du äter lång tid efter ett träningspass.

Som jag tolkar det så spelar proteinintaget efter träning visst roll men det spelar lika stor roll vid varje måltid i alla fall 24h efter träning.

PureWhey
2014-12-15, 18:47
Såklart proteinintaget spelar roll.

J3T69
2014-12-15, 21:24
:dTräningen är det viktigaste annars hade alla som ätit mycket haft muskler.

Fredriiik
2014-12-15, 21:40
Totala proteinintaget

Så om jag är klar med mitt pass kl 14 så kan jag äta 2xkv protein dagen efter kl 12?:smash::smash:


Om jag får välja ett tillfälle att slänga in störst del protein skulle det absolut vara direkt efter träning.

BobaFett
2014-12-15, 21:58
Om jag får välja ett tillfälle att slänga in störst del protein skulle det absolut vara direkt efter träning.

Fast om du tittar på graferna så får du samma respons 24 timmar efter som direkt efter träning. Så det bästa är att sprida ut måltiderna för att få så många proteinsyntestoppar som möjligt.

King Grub
2014-12-15, 22:02
Ja, det finns ingen anledning till större proteinintag per tillfälle. Proteinsyntesen stimuleras inte mer för det. Däremot är aminosyrekänsligheten förhöjd 24 timmar efter passet, så den kan stimuleras många gånger i stället, och i och med att muscle full-effekten är fördröjd sker den inte lika fort som vid intag i vila.

PureWhey
2014-12-16, 00:30
Så om jag är klar med mitt pass kl 14 så kan jag äta 2xkv protein dagen efter kl 12?:smash::smash:





Om jag får välja ett tillfälle att slänga in störst del protein skulle det absolut vara direkt efter träning.


Fasta är katabolt, men kör hårt.
Du förstår vad jag säger.

BobaFett
2014-12-16, 14:56
Ja, det finns ingen anledning till större proteinintag per tillfälle. Proteinsyntesen stimuleras inte mer för det. Däremot är aminosyrekänsligheten förhöjd 24 timmar efter passet, så den kan stimuleras många gånger i stället, och i och med att muscle full-effekten är fördröjd sker den inte lika fort som vid intag i vila.

Jo det är väl så att proteinsyntesen ser ut som en sinuskurva över hela dagen. Det som händer vad jag förstått är att topparna blir större och dalarna blir mindre en viss tid efter träning (och sett av graferna här så vara de lite längre också). Motsatt effekt vid mycket stillasittande.

Det jag undrar däremot är vad som händer med muskelnedbrytningen för det är väl en separat process?

PureWhey
2014-12-16, 15:06
http://i.imgur.com/MX59IOWl.jpg

King Grub
2014-12-16, 16:22
Det jag undrar däremot är vad som händer med muskelnedbrytningen för det är väl en separat process?

Ja, muskelnedbrytningen minskar av protein- och kolhydratintag. Ju mer mat, desto mer minskar nedbrytningen.

Snabbt protein som vassleprotein (och EAA) minskar dock inte nedbrytningen (1). Snabba kolhydrater efter träning har en väldigt blygsam effekt och fördröjd påverkan på nedbrytningen (2).

Nedbrytningen är dock något som inte är speciellt viktigt att motverka vad gäller styrketräningen påverkan på proteinbalansen (3).

1. http://jap.physiology.org/content/88/2/386.long

2. http://jap.physiology.org/content/96/2/674.long

3. http://ajpregu.physiology.org/content/ajpregu/early/2010/06/02/ajpregu.00077.2010.full.pdf

BobaFett
2014-12-18, 20:54
Om man har stimulerat MPS maximalt och muscle full inträffar, hur lång tid tar det innan man kan äta protein/aminosyror för att få en höjning av proteinsyntesen igen?

Såg en intervju med någon kostvetare (kommer inte ihåg namnet) och han påstår att protein efter en riktig måltid finns kvar i kroppen i 5 timmar men att proteinsyntesen går ner efter 2 timmar. Han påstod att man kunde ta EAA/BCAA/Leucin 2 timmar efter en måltid och få proteinsyntesen att vara i 5 timmar.

Stämmer detta?

King Grub
2014-12-18, 20:56
Det har visats i en studie, men där åt deltagarna under 1 gram protein per kilo kroppsvikt per dygn så dom hade inte speciellt höga nivåer av AA i blodet.

PureWhey
2014-12-20, 20:41
Varför har du så mycket fokus på att stimulera MPS BobaFett?
Eller du kanske frågar i rent teoretiskt intresse?

zaebis
2014-12-21, 11:50
Om man tränar utan frukost och äter när man kommer hem från gymmet, kan man tänka sig att det är fördelaktigt med en shake direkt efter eller kan man lika gärna bara hålla sig till fast mat? Syftet är vikt och fettnedgång främst men roligare att behålla muskelmassa.

Anders The Peak
2014-12-21, 13:54
Om man tränar utan frukost och äter när man kommer hem från gymmet, kan man tänka sig att det är fördelaktigt med en shake direkt efter eller kan man lika gärna bara hålla sig till fast mat? Syftet är vikt och fettnedgång främst men roligare att behålla muskelmassa.

Det är en fördel att äta tre proteindrinkar per(spritt/en efter träningen) dag och det räcker med 20-25 gr protein per drink det ger fördelar som tex nedgång i fettmasa och uppgång i muskelmassa eller bibehållen muskelmassa om alla andra parametrar är oförändrade.

Arciero, Paul J., et al. "Timed-daily Ingestion of Whey Protein and Exercise Training Reduces Visceral Adipose Tissue Mass and Improves Insulin Resistance: The PRISE Study." Journal of applied physiology (Bethesda, Md.: 1985) (2014).

zaebis
2014-12-21, 13:56
Det är en fördel att äta tre proteindrinkar per(spritt/en efter träningen) dag och det räcker med 20-25 gr protein per drink det ger fördelar som tex nedgång i fettmasa och uppgång i muskelmassa om alla andra parametrar är oförändrade.

Du menar att trots att man lägger till 300kcal så skulle man gå ner mer i fettmassa? :confused:

Bossebäver
2014-12-21, 17:36
Du menar att trots att man lägger till 300kcal så skulle man gå ner mer i fettmassa? :confused:

Det kan vara skillnaden i att förlora eget muskelprotein eller fettmassa, så typ.

Vassle har dessutom vissa positiva effekter på hunger, insulinkänslighet å annan skit, så för icke kaloriräknande individer(>97%) av befolkningen, så är det möjligt att tillägg i kosten kan orsaka viktnedgång.

PureWhey
2014-12-21, 18:52
Du menar att trots att man lägger till 300kcal så skulle man gå ner mer i fettmassa? :confused:

Denna kan vara intressant...
http://www.jissn.com/content/11/1/19

Överätning av protein resulterar inte i någon vidare fettökning.

MuskelMasen
2014-12-24, 01:22
Denna kan vara intressant...

http://www.jissn.com/content/11/1/19



Överätning av protein resulterar inte i någon vidare fettökning.


Inb4 bara julskinka idag.

zaebis
2014-12-24, 14:07
Har det gjorts någon forskning på hur mycket långsamt protein som behövs för att bryta nedbrytningen? Behövs det en viss mängd för att göra det eller är det mer relaterat mängd-tid?

PureWhey
2014-12-24, 14:41
Har det gjorts någon forskning på hur mycket långsamt protein som behövs för att bryta nedbrytningen? Behövs det en viss mängd för att göra det eller är det mer relaterat mängd-tid?

Mängd, anabola och katabola processer pågår konstant i kroppen. För att komma ut ur kampen med flaggan i topp behöver du x protein.

zaebis
2014-12-24, 14:50
Mängd, anabola och katabola processer pågår konstant i kroppen. För att komma ut ur kampen med flaggan i topp behöver du x protein.

Så mycket har jag förstått men man säger att vassle inte stoppar nedbrytningen och att kasein gör det. Om man då precis efter träning vill ta bara en shake för att sedan äta lite senare så verkar det vettigt att kombinera dessa två. Maximal effekt kan man säga fås med runt 25g vassle, frågan är hur mycket kasein som behövs för att uppnå den delen av effekten? Räcker det med några få gram om man äter hyfsat snabbt efter eller måste man upp i en minimimängd för att alls få den antikatabola effekten?

PureWhey
2014-12-24, 15:10
Vassle har en rad hälsofrämjande effekter som kasein inte har, möjligtvis att kasein skulle vara att föredra innan läggdags?
Varför vet jag inte i så fall, jag köper enbart vassle.

Dock läst något abstrakt som påpekade just det du säger, men det är nettobalansen vi vill ha positiv.

E: Egen broscience-tanke: antar att det bromsar upp nedbrytningen effektivare p.g.a. det långsammare upptaget, jämnare nivåer.

zaebis
2014-12-24, 15:17
Det är klart du vill ha nettobalansen positiv och vassle påverkar uppbyggnaden men inte nedbrytningen, varför inte påverka nedbrytningen också om man kan?

PureWhey
2014-12-24, 15:29
Får se vad Grub/Sheo/Rassk eller någon annan säger...

Ajemän
2014-12-25, 17:26
Frågan är också vilken mängd som krävs. Kanske räcker ostskivan på kvällsmackan?

Anders The Peak
2014-12-25, 18:28
Har det gjorts någon forskning på hur mycket långsamt protein som behövs för att bryta nedbrytningen? Behövs det en viss mängd för att göra det eller är det mer relaterat mängd-tid?

Bästa sättet är att tillsätta lite kolisar (20-40gr) i form av t ex. maltodextrin i efterträningsdrinken.

King Grub
2014-12-25, 19:01
Den mängden sockerarter / snabba kolhydrater tror jag inte påverkar nedbrytningen.

Muscle protein breakdown did not change in response to the drink. We conclude that essential amino acids with carbohydrates stimulate muscle protein anabolism by increasing muscle protein synthesis when ingested 1 or 3 h after resistance exercise.

http://jap.physiology.org/content/88/2/386.long

Där såg man ingen påverkan på nedbrytningen, utan den anabolism som skapades var genom stimulans av proteinsyntesen.

Vid intag av 100 gram maltodextrin efter träning ser man en viss påverkan på proteinbalansen genom minskning av nedbrytningen, men den är både fördröjd och rätt marginell jämfört med bara ett par gram aminosyror.

http://jap.physiology.org/content/96/2/674.long

King Grub
2014-12-25, 19:04
Maximal effekt kan man säga fås med runt 25g vassle, frågan är hur mycket kasein som behövs för att uppnå den delen av effekten? Räcker det med några få gram om man äter hyfsat snabbt efter eller måste man upp i en minimimängd för att alls få den antikatabola effekten?

Kaseinprotein tas upp med en hastighet av ungefär 6 gram per timme och påverkar så länge det pågår.

zaebis
2014-12-25, 19:36
Kaseinprotein tas upp med en hastighet av ungefär 6 gram per timme och påverkar så länge det pågår.

Är nedbrytningen helt avstängd under denna tidsrymd eller hur funkar det? :)

King Grub
2014-12-25, 19:41
Nej, den minskar en aning.

Dock minskar även den mängd aminosyror som finns tillgängliga till muskeluppbyggnad när proteinnedbrytningen minskar. Nedbrutet muskelprotein kataboliseras till största delen inte. 75% av det nedbrutna muskelproteinet återanvänds i proteinsyntesen och blir nytt muskelprotein.

Att minska muskelnedbrytningen efter träning är av ringa betydelse för anabolism. Det är proteinsyntesen som är det viktiga.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4407208&postcount=1

Horkas
2014-12-25, 23:23
Det här med 6 gram i timmen med kaseinet. Om man äter MER kasein vid intagstillfället, är det antal gram i timmen som ökar eller är det 6 gram i timmen fast under fler timmar som blir konsekvensen?
Eller ingetdera?

King Grub
2014-12-26, 09:32
Troligen ökar mängden en del, men främst varar upptaget en längre tid.

conundrum
2016-07-28, 12:34
Vad är situationen i dagsläget med forskning kring (totalt)proteinintag för maximering av muskeltillväxt hos unga tränande individer? Muscle-full-effekten verkar ju innebära att 25g protein var tredje timme stimulerar proteinsyntesen maximalt. Äter men då 6 mål per dag innehållandes 25g protein blir det totalt 150g/dag. Räknar man proteinupptaget för kasein per timme så ligger det kring den siffran också.