handdator

Visa fullständig version : Spenat


monsa123
2014-12-10, 12:30
Hej!

Äter ICA Spenat nästan varje dag. Brukar ta en stor näve av en sån där 200g påse med färsk spenat. Det är så stor volym även om det kanske blir 50g per måltid. Jag har läst runt att det krävs väldigt mycket spenat varje dag för att det ska ha någon positiv hälsoeffekt. Inte så himla billigt heller. Undrar om 50g per dag är "bra" ändå?

Cykelcykel
2014-12-10, 12:36
Finns ju fryst och kostar typ 20 spänn för ett kilo

hampfuz
2014-12-10, 12:53
50g spenat per måltid tycker jag absolut inte är en dålig mängd.

TomasB
2014-12-10, 13:20
Hej!

Äter ICA Spenat nästan varje dag. Brukar ta en stor näve av en sån där 200g påse med färsk spenat. Det är så stor volym även om det kanske blir 50g per måltid. Jag har läst runt att det krävs väldigt mycket spenat varje dag för att det ska ha någon positiv hälsoeffekt. Inte så himla billigt heller. Undrar om 50g per dag är "bra" ändå?

Livsmedelsverket hävdar att spenat är det nyttigaste du kan äta:

http://www.gp.se/konsument/tester/1.2368194-har-ar-de-tio-basta-gronsakerna

Grönsakernas tiio-i-topp
1. Bladgrönsaker som spenat, mangold och machésallat
Massor av A-, C, och K-vitaminer, folat (vitamin B9) samt kalium, järn och magnesium. I toppklass när det gäller allt utom fibrer.

whuddafuks
2014-12-10, 19:15
Hej!

Äter ICA Spenat nästan varje dag. Brukar ta en stor näve av en sån där 200g påse med färsk spenat. Det är så stor volym även om det kanske blir 50g per måltid. Jag har läst runt att det krävs väldigt mycket spenat varje dag för att det ska ha någon positiv hälsoeffekt. Inte så himla billigt heller. Undrar om 50g per dag är "bra" ändå?

Jag tror inte det behövs några absoluta stora mängder för att få nytta av spenat. Massvis med fiber, antioxidanter, vitaminer och mineraler. Ät på du!