handdator

Visa fullständig version : Lära sig snickra


Sparven från Minsk
2014-12-10, 07:53
Hej gott folk!

Nu ska jag ta steget att flytta till hus (hyr det).

Jag har alltid drömt om att kunna snickra och bygga saker, är sjukt imponerad av personer som kan med sina bara händer skapa allt ifrån fågelholkar, ett litet garage till att rent av renovera eller bygga hus!

Hur gör man som totalt oerfaren snickare för att lära sig allt detta?

Att bygga en fågelholk finns det säkert böcker och guider på internet, och väldigt lite kan nog gå fel där.

Men ponera att jag skulle vilja bygga ett litet extra garage på tomten. Hur tusan går man till väga då? Lutning på taket, hur mycket ska väggarna palla, tjocklek på virket, hur ska det stå och på vilken grund med mera.
Ju mer jag tänker på det desto mer frågetecken dyker upp! Val av skruv, material ja allt!

Hur lär man sig detta egentligen?

mela
2014-12-10, 08:17
Jag tror att skuggan kan briljera i den här tråden. Han har ju renoverat hela sitt hus, typ själv, utan att ha nån erfarenhet sen innan.

Yes
2014-12-10, 08:25
Man hittar ett problem och löser det. Finns ju hur mycket information som helst för den som söker, sen är det bara att sätta igång.

Nu är jag förvisso ingen fantastisk snickare men om den approachen funkat på bilar ska den väl funka på annat.

z_bumbi
2014-12-10, 08:28
http://www.svenskttra.se/

Byggbeskrivningar

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=172714&highlight=f%E5gelholk

Fågelholkar. :D

xodd
2014-12-10, 10:16
Börja med något litet och enkelt. Ett rum eller liknande, kanske bara ytskikt (golv, spackla/tapeter/måla, nya lister osv). Har man aldrig gjort något liknande förut så läs på hur du borde göra.

Våga göra fel, våga göra om. Ser det ut som fan första gången, ja, gör om det då. Läropengar...

Ordentliga verktyg är a och o om du frågar mig. Billiga tapeter/golv etc är ofta svårare att få till snyggt än lite dyrare diton.

Frantic
2014-12-10, 10:49
Våga göra fel, våga göra om. Ser det ut som fan första gången, ja, gör om det då. Läropengar...


Det här är viktigt. Mycket handlar bara om att våga göra det och då även våga göra fel ibland.

Det finns mängder med info på nätet om precis allt du kan tänka dig och det finns gott om byggforum där du kan få hjälp och tips om specifika saker.

http://www.byggahus.se/forum/

Carlo Fatface
2014-12-10, 21:47
Att i grund och botten vara händig är som allt annat till stor del genetiskt.

Men som allt annat kan man ändå bli rätt bra på vad som helst av träning.
(Nåväl,jag vet några exempel som aldrig blir händiga ändå :d)

Bästa sättet att lära sig är att göra fel för då minns man senare hur mycket problem man fick i nästa moment av felet man gjorde och glömmer det aldrig.

Så steg ett är att bara sätta igång,helt enkelt.Man behöver inte veta exakt varenda moment därefter(även om det är önskvärt såklart),det ger sig eftersom.

Som sagt tidigare finns ju allt på nätet idag,forum o yt.

Sen är det bra(eller ännu bättre)att ha någon att fråga.Om du inte känner någon i omgivningen är mitt tips att istället för att handla på ex byggmax,så åk till ditt lokala Beijer om du har det i närheten.Eller liknande proffshandel.

Fråga dom där,om dom inte vet kan de nog hänvisa dig till närmsta hantverkare som troligtvis finns i närheten.

Var inte orolig för att fråga,de flesta är hjälpsamma om någon är intresserad.

Även vi som är proffs och händiga behöver med jämna mellarum fråga om vissa saker man kanske inte har erfarenhet av,eller nya detaljer el material.

Inga konstigheter,det svåra är att få upp ett heltäckande kontaktnät. :)

Lycka till!

Olegh
2014-12-10, 21:57
Börja med något litet och enkelt. Ett rum eller liknande, kanske bara ytskikt (golv, spackla/tapeter/måla, nya lister osv). Har man aldrig gjort något liknande förut så läs på hur du borde göra.

Våga göra fel, våga göra om. Ser det ut som fan första gången, ja, gör om det då. Läropengar...

Ordentliga verktyg är a och o om du frågar mig. Billiga tapeter/golv etc är ofta svårare att få till snyggt än lite dyrare diton.

Jag säger inte att du har fel, men det du säger höjer ju tröskeln för att komma till skott. Man ska vara inställd på att det kan bli fel, men samtidigt ska man inte snåla på grejer som man ev. måste kassera för att börja om från början...

En förutsättning är kanske att man är beredd på att nöja sig med ett resultat som är "rätt ok" istället för "nästan perfekt". Det förstnämnda skulle vara jobbigt för mig. Jag vet att många inte alls har samma anala inställning till detaljer.

R Scarpa27
2014-12-10, 22:16
har lärt mig själv genom att renovera allt själv genom alla år.
allt blir inte lika bra i början...

varje gång jag skulle göra något projekt forkade jag mkt i ämnet/frågade runt osv sen satte jag igång.. =) mkt kul...

sen byggde man ju ca 1miljon kojor som liten i träden också :D

mini
2014-12-10, 22:30
Det är bara att göra. Om det inte handlar om projekt där konsekvenserna av att göra fel blir enorma, då kanske man ska fundera på att leja bort det.
Första lägenheten jag renoverade hade många brister. Det blev bättre i nästa. Man lär sig nästan framför allt hur lång tid allt tar, hur jobbigt det är och hur kul det är att ha gjort det själv när det sedan är klart.

Diomedea exulans
2014-12-10, 22:31
Spika inte - skruva!

Sparven från Minsk
2014-12-12, 09:12
Har förstått att det är lite trial and error som gäller i början. Men betänk att jag är en riktigt nybörjare. Om jag skulle ge mig på att tex byta golvlister i kåken vet jag ju knappt vart jag ska börja. Ska de sitta på något speciellt sätt, ska de se ut på ett visst sätt för att inte lossna eller liknande. Jag har noll koll :(

Då känns ändå golvlister som ett litet projekt.
Att tex ge sig på att snicka ihop en utebod känns som ett oövervinnerligt hinder!

Hoppas ni förstår mina farhågor och ångest inför detta.

spoonchest
2014-12-12, 09:22
Var f*ttnoga.
Jag är alltid ganska godtycklig när jag ska snickra ihop nånting och det blir alltid fel i slutändan.
Min svärfar och svåger är hantverkare, och nyckeln till deras skills tror jag är att de kan bekymra sig över minsta lilla millimeter som felar nånstans.
Är det inte 100% rakt i alla vinklar så är det fel.
Jag bah "Jo..men det lutar ju inte jättemycket."

Srednq
2014-12-13, 08:27
http://www.bokus.com/bok/9789113040820/hemmafixarbibeln/

den är ganska grundläggande. iaf de delar jag läst.
sen ska man inte underskatta bra verktyg. det tråkiga är att bra verktyg kostar mycket pengar, men ofta behöver man inte köpa allt på en gång.

jag vet detta låter motsägelsefullt, men köp en billig verktygssats och börja med, sen byter du ut efter hand som du känner att sakerna inte duger till just det du gör. tex fasta nycklar är där ingen skillnad på om det står bacho eller biltema på. (ja, jag har jämfört).
däremot tänger är det en jäkla skillnad på en tex bacho eller knipex jämfört med en billig från lidl.

shadowfire
2014-12-13, 11:42
Haha, ja, välkommen till mitt liv senaste fyra åren. Fast min snickarresa har varit ofrivillig till en stor del. Hade aldrig använt en hammare, ägde inga verktyg och kände ingen i min närmaste umgängeskrets som jobbade som hantverkare eller så.

Det finns jättemycket material att hitta på webben och om man går in på tillverkare av tak, gipsskivor och annat så har de riktigt bra guider och instruktionsböcker oftast helt gratis att ladda ner osv. Du får veta exakt hur du ska skära gipsskivor, hur de ska skarvas, var de ska och inte ska skarvas bara som exempel.

En stor del ligger i att inhämta information och söka fram hur man ska göra. Jag tror nog av mitt bygge så har 40% av all byggtid gått till att bara ta reda på "hur f-n ska jag göra detta". Sedan handlar det om att prova sig fram.

Ibland blir det fel, då får man utvärdera om det är ett allvarligare fel, t.ex. en grundläggande del i konstruktionen som kommer orsaka följdfel eller innebära en säkerhetsrisk eller så. Då är det bara att göra om. Andra fel och misstag kan man få välja att leva med. Allt blir inte perfekt första gången man gör det, men när man spacklat 18 väggar så upptäcker man att den 19'e blev ju riktigt bra.

Mitt stalltips är att börja med något enkelt. Inte bygga ett garage eller så, utan kanske börja med att lära sig renovera ytskikt i ett litet rum eller något sådant projekt som inte tar superlång tid, utan där man har en målgång relativt snabbt och ändå har ett antal moment att lära sig. Sedan i takt med att man lär sig mer och mer, så kan man ta sig an mer avancerade saker.

En annan aspekt om du köper ett äldre hus är att det sällan är rakt och fint i grunden, särskilt inte trähus mm som kan röra sig och förändras genom åren. Det är bara o glömma allt som heter precision och perfektion och ställa sig in på att det kommer att få bli lite snett och vint här och var. Vill man ha det perfekt så är det i sådana fall att riva i praktiken det mesta, regla om väggar och allt, loda och väga om det mesta.

Nu fyra år efter att ha varit totalt ohändig och aldrig gjort något innan så har jag bland annat;

Mögelsanerat och byggt om trossbotten/golvbjälklag i hela kåken exkl badrum/toa
Totalrivit kök/sovrum, rivit väggar och gjort om planlösningen från sluten till öppen
Tilläggsisolerat alla rum exkl badrum/toa
Byggt nytt arbetsrum, nytt sovrum
Byggt nytt kök på annat ställe i huset, med nya avlopp, vattenledningar etc
Bytt alla panel och fasadrenoverat hus + garage
Bytt tak på garaget
Dränerat och kört med grävmaskin(!) precis intill husväggen (fråga mig inte hur fan det gick till, men det gick ju att lära sig köra grävare med)
Mögelsanerat gäststugans källare
Renoverat inomhustrappa
Byggt hemmabio med dold kabeldragning i väggar/tak
Alla ytskikt bytta
.. och massor annat.

Beelz
2014-12-13, 11:56
Byggmax har många videos och instruktioner om hur man ska gå till väga vid olika byggprojekt :)

Jockefoten
2014-12-13, 11:56
När du renovera så har i åtanke vad försäkringsbolaget kommer tycka om detta ifall något går åt helvete (vattenläckage, personskador, om du har bygglov och byggstartsgodkännande etc). Är du osäker så läs i PBL och BBR.

shadowfire
2014-12-13, 11:57
Jag håller inte med om att börja med enbart billiga verktyg rent generellt. Vissa verktyg fungerar utmärkt som billigare. Andra verktyg, t.ex. en vettig skruvdragare, är det inte alls dumt att faktiskt betala lite mer för direkt. Det har man tillbaka så otroligt snabbt. Jag köpte ett antal verktyg som jag faktiskt slängde nästan omedelbart, bland annat en totalt värdelös skruvdragare för ett par hundralappar och som inte ens orkade dra in en gipsskruv i en regel.... bortkastade pengar direkt.

Det är bättre att välja mellanklassen i sådana fall (Bosch etc) och känner man att bygge inte var sin grej, så går det att sälja verktyg på blocket mm.

Ett annat tips är att knyta kontakter med andra som renoverar och våga fråga om du får låna slipmaskiner eller annat. En dag köper du ett verktyg som de kommer vilja låna av dig.

Det som alla säger, men ingen begriper förrän man själv står där, är att det i 9 fall av 10 typ tar längre tid än vad man trott. När man väl läst på hur man ska göra så säger hjärnan "äh, det kan väl inte vara så svårt". Nej, kanske inte för en hantverkare som gjort dessa arbetsmoment i 20 års tid, men för oss amatörer/nybörjare så blir det en hel del "gör om gör rätt" och det tar tid att göra "enkla" saker som att måla, spackla, såga, tapetsera, lägga golv osv.

Man får också vara beredd på att det kan påverka humör och välbefinnande. När jag mådde som mest dåligt var jag utan kök och grillade mat eller åt pizza varje dag - i ett års tid. Varje morgon innan jag åkte till jobbet fick jag rista av kavajen från slipdamm, trots att jag hade tejpat och försökt täta till utrymmen där jag hade kläder. Jag skämdes för att bjuda hem någon och att försöka ta hem en date var bara big "nono". :)

Då var det dock ett stort projekt. Börja som sagt med något litet och lär dig efterhand. Ge dig inte på en köksrenovering eller så direkt kanske.

Det som har hjälpt mig nästan mest överlag nu under mina fyra år har dock varit min byggblogg, "Glada Snickaren". Jag har fått så ofantligt mycket hjälp av hantverkare och underbara människor från hela vårt land. Bland annat har en viss moderator här på kolo varit en klippa på att tipsa, vägleda och ge råd.

Jag har kört fast eller inte vetat hur jag ska göra, tagit bilder eller gjort ritningar och lagt ut på bloggen. Antingen har folk kommenterat direkt på blogginlägget eller mailat mig och många har ansträngt sig helt galet mycket och gjort värsta byggritningarna för hand och instruktioner osv eller bara bombat mig med idéer som jag själv inte hade tänkt på.

Kan VARMT rekommendera både byggahus.se som forum och att starta en egen renoverings-/byggblogg.

shadowfire
2014-12-13, 12:07
Det sista jag kan inflika är att precis som med träning så är det inom byggbranschen 1291672276 olika sätt att göra vissa saker på och de lärde tvistar om vem som har rätt o inte. "Man ska alltid skråspika nerifrån, det har min far gjort i 30 år"... "Spika, är du från vettet? Det ska skruvas uppifrån och limmas, det har jag gjort i mina 40 år!".. blabla... precis som på kolo så är det en hel uppsjö med självutnämnda experter, både i hantverkarkåren i sig och på nätet.

Det räcker med att titta på bygginstruktionsvideos och se hur man ska bygga en altan och jämföra mellan Bauhaus och Byggmax olika filmer t.ex. Sedan tittar man på två olika snickarprogram på play-kanalerna och vips har man fyra olika sätt att bygga en och samma altan på. Tillbaka till trial and error. Välj ett, prova, verkar det svårt, tänk om, välj ett annat, prova.

Jag som "Glada Snickaren" har genom åren haft hjälp av "Arga Snickaren" också :D .. inte bokstavligen talat dock, men genom att se avsnitten på playkanalerna. De brukar flika in lite tips o trix i avsnitten, som hur man sätter ett fönster i våg eller hur man just sågar en list osv dessutom ser man ju massor av hur de arbetar och hur de gör.

Antingen gillar man renovering eller så inte. Eller så blir man tvingad till det på ett sätt som jag blev. Dock tror jag de flesta som gett sig i kast med att revonera eller bygga något känner igen sig i en slags stolthetskänsla när man är klar och kan skåda sitt verk, kanske varje dag. Den känslan kan vara avlägsen när man står där och hostar gipsdamm och bara vill spy på hela byggkaoset, men belöningen kommer om man härdar ut :D

Lycka till! :thumbup:

Sparven från Minsk
2015-01-24, 13:34
Vad tror ni kunniga. Är detta ett projekt jag kanske kan klara av med en handsåg, hammare, lite spik och en kopp kaffe?

Bygga en potatisbinge (http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=4990)

Hade varit kanon att ha i garaget. Men jag blir vimmelkantig av att bara läsa beskrivningen med termer hit och dit. Vet inte ens vad för plankor/brädor jag ska ha m.m. Men kan vara bra nybörjarprojekt! :)

Carlo Fatface
2015-01-24, 14:18
Vad tror ni kunniga. Är detta ett projekt jag kanske kan klara av med en handsåg, hammare, lite spik och en kopp kaffe?

Bygga en potatisbinge (http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=4990)

Hade varit kanon att ha i garaget. Men jag blir vimmelkantig av att bara läsa beskrivningen med termer hit och dit. Vet inte ens vad för plankor/brädor jag ska ha m.m. Men kan vara bra nybörjarprojekt! :)



Nej,det funkar inte.


Du måste ha TVÅ koppar,en innan och en mitt i.
Annars ska det nog gå bra. :)

z_bumbi
2015-01-24, 14:33
Vad tror ni kunniga. Är detta ett projekt jag kanske kan klara av med en handsåg, hammare, lite spik och en kopp kaffe?

Bygga en potatisbinge (http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=4990)

Hade varit kanon att ha i garaget. Men jag blir vimmelkantig av att bara läsa beskrivningen med termer hit och dit. Vet inte ens vad för plankor/brädor jag ska ha m.m. Men kan vara bra nybörjarprojekt! :)

Projektet är lätt men beskrivningen var usel så leta efter en beskrivning som du lättare förstår så slipper du fundera så mycket.
Steg 1
Det här ska du göra
Steg 2
Det här behöver du för material
Steg 3
Om det inte står under steg 2 så hur du kapar materialet.
osv osv

Yes
2015-01-25, 13:51
Hoppas det är okej att lånar tråden med en liten fråga.

Jag tänkte knåpa ihop nåt sånt här:
http://arqen.com/sound-diffusers/

Frågan är, vad finns det för lätt och hyfsat snyggt virke? Kommer kanske bygga två stycken, varav den ena målas vit (ska hänga lite diskret i taket) men den andra kanske bara oljas in. Jag tänker ceder eller sitkagran, men det är lite smått hopplöst att hitta prisuppgifter och vilka som säljer det...

Sparven från Minsk
2015-01-25, 14:18
Hoppas det är okej att lånar tråden med en liten fråga.

Självklart, allt med hemmasnicker är välkommet :D

BlötSnö
2015-01-25, 14:25
Jag strävar efter att bli med stuga i år om allt går som jag vill och då blir det aktivitet i denna tråden från min sida. Tills dess nöjer jag mig med att läsa. Och eventuellt fråga.
I förberedande syfte skall det införskaffas lite verktyg och planeras en veranda med utrymme under för att kunna parkera en bil.

shadowfire
2015-01-25, 14:31
ha ha och mitt lilla projekt med att bara bygga en entrétrappa denna helg går precis helt käpprätt åt helvete. Kan varmt rekommendera en uppfräschning av trigonometrikunskaperna också. Blä. Jag har just nu behov av mattekunskaper jag förskaffade mig i högstadiet, men där Pytagoras mfl sedan förträngdes snabbt i minnesbanken.

BlötSnö
2015-01-25, 16:01
ha ha och mitt lilla projekt med att bara bygga en entrétrappa denna helg går precis helt käpprätt åt helvete. Kan varmt rekommendera en uppfräschning av trigonometrikunskaperna också. Blä. Jag har just nu behov av mattekunskaper jag förskaffade mig i högstadiet, men där Pytagoras mfl sedan förträngdes snabbt i minnesbanken.

Du får göra som jag och skaffa dig en vänskapskrets bestående av lantmätare och ingenjörer inom bygg/mekanisk konstruktion.
"Du får en flaska whisky och ett flak öl om du caddar upp ett garage åt mig". :d

z_bumbi
2015-01-25, 16:16
ha ha och mitt lilla projekt med att bara bygga en entrétrappa denna helg går precis helt käpprätt åt helvete. Kan varmt rekommendera en uppfräschning av trigonometrikunskaperna också. Blä. Jag har just nu behov av mattekunskaper jag förskaffade mig i högstadiet, men där Pytagoras mfl sedan förträngdes snabbt i minnesbanken.

Det finns färdiga program för att bygga trappor, du får en lista på mått som du ska mata in och så kan du laborera själv och få ut alla mått du behöver. Det finns t o m en på svenska med tillhörande hemsida.
Jag upptäckte att sådana program finns efter att vi byggt en trappa till en uteplats. :D

Sparven från Minsk
2017-08-08, 18:49
Gammal bump men here goes!

Håller på att byta golvsocklar i vardagsrummet. Ibland blir det liten springa mellan väggen och sockeln då väggen inte är hundra rak. Åtgärdade detta med att dra en tunn sträng latexfog. Läste på byggmax att man ska måla över denna fog då den gulnar med tiden och lätt drar till sig damm.

Är detta ett måste? drar det verkligen till sig så mycket damm och gulnar den verkligen?
Just nu ser det skitsnyggt ut! försökte måla lite på fogen med en hobbypensel (supertunn liten sak) men det är lätt att man målar lite nere på sockeln eller på väggen som har en annan nyans än sockeln.
Vill gärna undvika att behöva maskera först sockel och måla väggen med rätt färg och sedan maskera väggen och måla sockeln med annan färg...

Sparven från Minsk
2017-08-08, 18:58
Gamla sockeln borta (https://drive.google.com/file/d/0B4aGukr51aH0cXQtcVBCM2c0UWM/view?usp=sharing)

Nya sockeln på (https://drive.google.com/file/d/0B4aGukr51aH0YWNfWnhQWEtsOUU/view?usp=sharing)

shut teh face
2017-08-08, 19:30
Bra tråd. Jag är i samma sits. Köpt hus precis men är så sjukt ohändig. Inget renoveringsobjekt men ändå

Detta ska göras:

- Måla om lite utomhus
- Dra loss plastgolv och lägga parkett i två sovrum
- Bygga krypgång på vinden
- Bygga staket
- Isolera upp och ytskikta ett förråd
- Bygga fönsterramar med myggnät, som måste bli snygga ..

Jag ska spamma i renoveringstråden tänkte jag. :D

Sen ska detta göras inom något år men där ska jag anlita nån:
- 3-kammarbrun med bädd
- Nytt tak på del av huset

Lipservice
2017-08-08, 19:56
Sparven, jag använde massvis med latexfog när jag bytte tak och golv socklar i barnens rum.
Det är cirka 2 månader sedan och kan inte se något gulnande änså länge.

Starke75an
2017-08-08, 20:23
Vad tror ni kunniga. Är detta ett projekt jag kanske kan klara av med en handsåg, hammare, lite spik och en kopp kaffe?

Bygga en potatisbinge (http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=4990)

Hade varit kanon att ha i garaget. Men jag blir vimmelkantig av att bara läsa beskrivningen med termer hit och dit. Vet inte ens vad för plankor/brädor jag ska ha m.m. Men kan vara bra nybörjarprojekt! :)


1. Potatis kan man inte förvara i ett garage.
2. Brödlådor i plast körde vi med i många år. Funkar bättre än stora trälådor. Anledningen var att sjuka poatisar smittar andra som är nära.

Men bra verktyg är: penna, vinkel, måttband och tumstock, vattenpass, hammare, fogsvans, och en kniv att vässa pennan med.

VoDaresVins
2017-08-08, 20:30
Bra tråd. Jag är i samma sits. Köpt hus precis men är så sjukt ohändig. Inget renoveringsobjekt men ändå

Detta ska göras:

- Måla om lite utomhus
- Dra loss plastgolv och lägga parkett i två sovrum
- Bygga krypgång på vinden
- Bygga staket
- Isolera upp och ytskikta ett förråd
- Bygga fönsterramar med myggnät, som måste bli snygga ..

Jag ska spamma i renoveringstråden tänkte jag. :D

Sen ska detta göras inom något år men där ska jag anlita nån:
- 3-kammarbrun med bädd
- Nytt tak på del av huset

För målandet ger jag vidare samma råd som jag fått. Vanligt fel som folk gör är att de använder för lite färg i penseln. Måla är ju nåt som alla tänker att de kan. Sen ser man hur bedrövligt det set ut när folk försöker få färgen att räcka till så stor yta som möjligt. Målar du en vägg så måla helst hela bräder på en gång eller sluta vid naturliga skarv som fönster. Kan se illa ut om man målat ruta för ruta om färgen hunnit torka emellan. Skugga eller mulet utan regn är bättre än solsken.

Om du skulle lagt laminat skulle jag först avgöra om plastgolvet verkligen måste bort först eller om det kan lämna som ljuddämpning. Är det parkett så ska jag inte uttala mig för har inte lagt nån parkett själv.

Sparven från Minsk
2017-08-08, 20:38
Bra tråd. Jag är i samma sits. Köpt hus precis men är så sjukt ohändig. Inget renoveringsobjekt men ändå

Detta ska göras:

- Måla om lite utomhus
- Dra loss plastgolv och lägga parkett i två sovrum
- Bygga krypgång på vinden
- Bygga staket
- Isolera upp och ytskikta ett förråd
- Bygga fönsterramar med myggnät, som måste bli snygga ..

Jag ska spamma i renoveringstråden tänkte jag. :D

Sen ska detta göras inom något år men där ska jag anlita nån:
- 3-kammarbrun med bädd
- Nytt tak på del av huset

Kul!

Som någon tipsade mig innan i tråden så finns det mycket att läsa på diverse forum samt byggvaruhusen.
Ganska stora projekt du har på gång! Lycka till! Posta gärna bilder med hur det går och hur du gjort :)

Sparven, jag använde massvis med latexfog när jag bytte tak och golv socklar i barnens rum.
Det är cirka 2 månader sedan och kan inte se något gulnande änså länge.

Gött! Att de samlar på sig damm kan jag förstå, och att torka rent en latexfog är nog svårare än att torka rent målad yta. Gulningen känns ju tristare, men skulle det gulna får man väl måla på då!

shut teh face
2017-08-09, 07:48
För målandet ger jag vidare samma råd som jag fått. Vanligt fel som folk gör är att de använder för lite färg i penseln. Måla är ju nåt som alla tänker att de kan. Sen ser man hur bedrövligt det set ut när folk försöker få färgen att räcka till så stor yta som möjligt. Målar du en vägg så måla helst hela bräder på en gång eller sluta vid naturliga skarv som fönster. Kan se illa ut om man målat ruta för ruta om färgen hunnit torka emellan. Skugga eller mulet utan regn är bättre än solsken.

Om du skulle lagt laminat skulle jag först avgöra om plastgolvet verkligen måste bort först eller om det kan lämna som ljuddämpning. Är det parkett så ska jag inte uttala mig för har inte lagt nån parkett själv.
Japp, det är ganska lite som ska målas, det är absolut inte hela huset, utan det är mer några vindskivor som varit omålade som behöver mögeltvättas sen helt enkelt målas på, väldigt lite jobb.

Jag har lagt laminatgolv på plastgolv tidigare, det känns dock som det vore kul att någon gång testa att slita upp allting och verkligen få dit ett finare golv...

shut teh face
2017-08-09, 07:50
Kul!

Som någon tipsade mig innan i tråden så finns det mycket att läsa på diverse forum samt byggvaruhusen.
Ganska stora projekt du har på gång! Lycka till! Posta gärna bilder med hur det går och hur du gjort :)



Jepp, jag är väldigt intresserad, särskilt av byggnadsvård av gamla objekt, nu har jag dock inte köpt något sådant - vilket kanske är tur ..

Jag läser ofta på byggahus forum, dock är det rätt ofta man inte fattar vad folk snackar om. :D

shadowfire
2017-08-09, 08:05
Sparven; min erfarenhet är att latexfogar av billigare märken (jula, byggmax mfl) gulnar med tiden. Även deras silikon tyvärr, som har gulnat i mitt kök mellan köksbänk och kakel. De tar dock något år innan det syns, så det kommer inte direkt. Silikonet i köket åker jag på att skrapa ur och ta bort och göra om innan jag säljer kåken...

Har i övrigt målat över all latexfog i huset, men jag kör ju med egenmålade socklar, lister osv också så då har det varit lätt att göra sista strykningen på plats med allt monterat och fogat.

shadowfire
2017-08-09, 08:07
...
Sen ska detta göras inom något år men där ska jag anlita nån:
- 3-kammarbrun med bädd
...

Den där åkte vi på allihopa här. Miljökontoret på kommunen fick en nyanställd och hon åkte ut och gjorde avslag på precis vartenda avlopp här heh.
Grannen fick ett år på sig att fixa. Jag fick tre år på mitt iaf. Tråkig grej dock att lägga pengar på, buhuu...

Har inte bestämt mig för om jag ska ge mig på det och göra det själv eller ej ännu.

shut teh face
2017-08-09, 08:51
Den där åkte vi på allihopa här. Miljökontoret på kommunen fick en nyanställd och hon åkte ut och gjorde avslag på precis vartenda avlopp här heh.
Grannen fick ett år på sig att fixa. Jag fick tre år på mitt iaf. Tråkig grej dock att lägga pengar på, buhuu...

Har inte bestämt mig för om jag ska ge mig på det och göra det själv eller ej ännu.
Det är svårt att veta om det är svårt eller inte liksom. Hehe. :D

Oavsett vad så ska man isf ha tillgång till maskiner.

Här på Gotland går de igenom områden på löpande band, men de kan dröja 1-5 år innan de kommer hit, man vet aldrig. Och då har man två år på sig.

tntballe
2017-08-09, 18:27
Ms-polymerlim ska hålla färgen bättre. Om ni vill testa annat än latex och silikon.

Läskeblask
2017-08-09, 18:58
Ja att börjA med att bygga garage är nog inte det smartaste�� Byta tapeter,väggskivor, golv osv är sånt dom flesta lär sig. Nu bor jagninte för tillfället i Sverige men handlar folk för det mesta på byggmax? Här på andra sidan sjön så tycker jag de säljer en massa skit. Skit virke,skit golvlaminat t.ex billigt förståss

Hemi
2017-08-09, 19:08
Skall bygga ett mindre uthus för förvaring och lite annat, skall vara fönster också med 100% amerikanska grejer troligtvis. Kommer att beställa hem allt, åka runt kan jag inte för tillfället. Får väl se hur det går, länge sedan jag byggde nåt men man brukar spjälka sig framåt om man tar det lugnt.

VoDaresVins
2017-08-09, 19:21
Ja att börjA med att bygga garage är nog inte det smartaste�� Byta tapeter,väggskivor, golv osv är sånt dom flesta lär sig. Nu bor jagninte för tillfället i Sverige men handlar folk för det mesta på byggmax? Här på andra sidan sjön så tycker jag de säljer en massa skit. Skit virke,skit golvlaminat t.ex billigt förståss

Har varit väldigt nöjd med byggmax som finns här. Stor del av virket de säljer kommer från en av de närmaste stora sågarna. Tätväxt och rakt virke jag tog hem därifrån i somras. Måste säga jag hade fördomar tidigare om att det bara var skräp de sålde men är klart positivt inställd nu.

Läskeblask
2017-08-09, 19:58
Har varit väldigt nöjd med byggmax som finns här. Stor del av virket de säljer kommer från en av de närmaste stora sågarna. Tätväxt och rakt virke jag tog hem därifrån i somras. Måste säga jag hade fördomar tidigare om att det bara var skräp de sålde men är klart positivt inställd nu.

Okej, jo de tar ju virke från olika sågar förståss och kan ju variera mycket. Tycker att det varje gång är samma produkter de har erbjudande på:) Säkert en bra affär för hemmasnickraren som bygger en terrass eller liknande men tror inte många hantverkare orkar springantill byggmaxx

Minikubik
2017-08-09, 19:59
Kul tråd, synd jag inte hittade den för några år sedan :rolleyes:

z_bumbi
2017-08-10, 11:26
Säkert en bra affär för hemmasnickraren som bygger en terrass eller liknande men tror inte många hantverkare orkar springantill byggmaxx

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om även en mindre firma med 4-5 anställda ligger ganska nära byggmaxpriser när alla rabatter är avdragna från någon annan brädgård/byggvaruhus och att de då också kan köpa sådant som byggmax inte har. Det är inte heller omöjligt att som privatperson få ner priset om man köper en större volym från nämnda. Sen brukar jag iofs se någon byggfirma varje gång jag är på byggmax men jag är inte där så ofta att det är särskilt statistiskt säkerställt.

shut teh face
2017-08-10, 14:25
Sån ångest, varit ute och kollat på huset vi ska flytta in om en månad, tänkte kolla lite på vinden (där jag planerar att bygga en landgång/krypgång), men alltså det är så tight. Man kommer in från gaveln via en yttre vindslucka, där är runt 15-20 cm utrymme ungefär man har att krypa runt på, och då förstör man isoleringen.

Jag vet inte vad man ska göra riktigt, jag vill kunna inspektera vinden... det spelar ingen roll om taket vore nytt, jag hade ändå velat ha koll och få upp mina sensorer. :)

Vilka alternativ finns, jag ser tre som känns dåliga

1. Sätta upp fler vindsluckor (huset är byggt i vinkel), problemet här är att man inte kommer åt att titta så noga, det blir mer att man kan titta in ..

2. Riva bort isoleringen (då får man kanske 30-40 cm utrymme) och försöka bygga någon sorts landgång här, men det känns väldigt svårt att få till, man får ju inte ens ut isoleringen genom luckan när man håller på.

3. Lägg nytt tak (det ska ändå göras inom en "snar" framtid), isf river man ned till takstol (ligger masonit, läkt och plåt idag), bygger landgången, lägger råspont, duk, läkt, plåt. Detta alternativ är kanske drastiskt, taket kanske håller 5-10 år till, vem vet. Idag är det lite svarta prickar på masoniten...


Tips?