handdator

Visa fullständig version : angående flyes


Patrik Cutler
2014-12-09, 23:10
Tycker flyes för bröst är lite luriga..

När man ser andra på gymet eller youtube så ligger dom på bänken och sänker hantlarna kontrollerat tills armarna är lite nedanför huvudhöjd och sedan så lyfter dom ända upp så att hantlarna nästan nuddar varandra, eller iaf ganska högt upp.

Jag vet inte om min kropp är felkonstruerad men spänningen på bröstmusklerna släpper redan efter att jag lyft en liten bit. Så för att kompensera det så försöker jag gå extra djupt för att få lite rörelselängd, men det känns (lite överdrivet) som att jag bara vickar hantlarna 5cm upp och ner när jag kör flyes.

Är detta normalt eller gör jag nåt fel

thed
2014-12-09, 23:23
Tycker flyes för bröst är lite luriga..

När man ser andra på gymet eller youtube så ligger dom på bänken och sänker hantlarna kontrollerat tills armarna är lite nedanför huvudhöjd och sedan så lyfter dom ända upp så att hantlarna nästan nuddar varandra, eller iaf ganska högt upp.

Jag vet inte om min kropp är felkonstruerad men spänningen på bröstmusklerna släpper redan efter att jag lyft en liten bit. Så för att kompensera det så försöker jag gå extra djupt för att få lite rörelselängd, men det känns (lite överdrivet) som att jag bara vickar hantlarna 5cm upp och ner när jag kör flyes.

Är detta normalt eller gör jag nåt fel

jag tror jag får typ samma känsla som du. försöker felsöka grejen själv fast att gå extra djupt ner löser inte problemet tror jag, snarare att skaderisken kanske ökar? Vad jag förstått så ska man inte gå så långt upp att hantlarna nuddar varandra.

CalleP
2014-12-10, 00:27
Kör övningen ofta så brukar det kännas bättre efter ett tag när kroppen har "lärt" sig övningen. Sen tänk dig att du kramar någon ganska brett och försöker komma "runt" med hantlarna.

Kalle40
2014-12-10, 03:12
Kan du inte lita på din egen känsla?
Jag har aldrig gillat den övn. heller knappast ngnsin sett ngn " seriös" byggare el. lyftare köra den heller.
Men är du Arnold och 70-tals fetischist så kämpa på, du kanske hittar "känslan".

Thornblom
2014-12-10, 09:31
Tänk dig att armarna är krokar, ha en bekväm vinkel i armbågsleden och försök att hålla den så konstant som möjligt under hela lyftet. Vänd när största kontraktionen sker. Det fungerar ypperligt för mig, och tillåter ett ganska högt motstånd.

henrikl
2014-12-10, 09:33
Kan du inte lita på din egen känsla?
Jag har aldrig gillat den övn. heller knappast ngnsin sett ngn " seriös" byggare el. lyftare köra den heller.
Men är du Arnold och 70-tals fetischist så kämpa på, du kanske hittar "känslan".

Själv har jag sett bl.a Jay Cutler, Phil Heath och Ronnie Coleman köra hantelflyes. Men de har väl också bara någon 70-tals-fetisch antar jag ;)

Ajemän
2014-12-10, 09:42
I mitt toppläge är hantlarna kanske 40cm isär, annars tappar jag spänningen

Sjukt bra bröstövning.

A88TFNAvgN8

z_bumbi
2014-12-10, 09:49
Kör med kablar liggande på bänk. Välj en lätt vikt.

Knepet med hantlar är att lära sig spänna bröstet även om man inte har så mycket motstånd eller så ser man övningen för vad den är dvs en övning för att bli starkare i ett svagt läge.

Gnistan
2014-12-10, 12:20
Kan du inte lita på din egen känsla?
Jag har aldrig gillat den övn. heller knappast ngnsin sett ngn " seriös" byggare el. lyftare köra den heller.
Men är du Arnold och 70-tals fetischist så kämpa på, du kanske hittar "känslan".

Förstår inte?
Inte sett någon lyftare köra flyes?
Jag har tävlat (tidigt 80 tal) och tränat sedan 70 talet och flyes är en klassiker för att bättra på bröststyrkan i bänk.

z_bumbi
2014-12-10, 13:16
Gnistan: Kalle40 verkar köra sitt eget race vad gäller vad som gäller för träning för styrka så bli inte så förvånad även fast det räcker att läsa lite aktuella trådar här på forumet om träningsprogram för styrkelyft så ser man exempel på att flyes finns med.

Arne Persson
2014-12-10, 13:55
Kan du inte lita på din egen känsla?
Jag har aldrig gillat den övn. heller knappast ngnsin sett ngn " seriös" byggare el. lyftare köra den heller.
Men är du Arnold och 70-tals fetischist så kämpa på, du kanske hittar "känslan".

Du skämtar ymnigt nu! :d

Ozziking
2014-12-10, 14:16
Förstår inte?
Inte sett någon lyftare köra flyes?
Jag har tävlat (tidigt 80 tal) och tränat sedan 70 talet och flyes är en klassiker för att bättra på bröststyrkan i bänk.

På vilket sätt bättrar den bröststyrkan? :) Trodde att det endast var någon form av isolationsövning för brösten, men visste inte att det hjälpte till styrkemässigt.

XXXL
2014-12-10, 14:33
Kan du inte lita på din egen känsla?
Jag har aldrig gillat den övn. heller knappast ngnsin sett ngn " seriös" byggare el. lyftare köra den heller.
Men är du Arnold och 70-tals fetischist så kämpa på, du kanske hittar "känslan".

Du tar priset som årets troll

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Fp0fGTHWPHE#t=980

Flyes är en riktigt bra massbyggare.

ARMSTARK
2014-12-10, 14:53
Precis som i alla bröstövningar ska du brösta upp dig så mycket det går och axlarna ska vara långt bak och de ska stanna där genom hela rörelsen. Då kommer du inte tappa trycket i brösten. Naturligtvis är det inte lika tungt när armarna är uppe men det är helt normalt, såna vinklar hittar du i alla övningar.

Gnistan
2014-12-10, 16:27
På vilket sätt bättrar den bröststyrkan? :) Trodde att det endast var någon form av isolationsövning för brösten, men visste inte att det hjälpte till styrkemässigt.

Tja!
Ponera att du bara kör bänkpress. Stången kommer då bara ned till ditt bröst.
Med hantelpress och flyes kan du förbättra din kapacitet i bänken från en djupare botten, dina starter. Att få till en bra start, fart i press är a och o om du vill göra bra vikter i bänk. En bra grej i bland är även att försöka gå ned så djupt som möjligt med hantlarna, göra ett tydligt stopp (vänta) och sedan trycka på explosivt.

z_bumbi
2014-12-10, 16:35
På vilket sätt bättrar den bröststyrkan? :) Trodde att det endast var någon form av isolationsövning för brösten, men visste inte att det hjälpte till styrkemässigt.

Det är musklerna som lyfter vikten och mer muskler som är rätt tränade är starkare än mindre muskler som är lika rätt tränade.

Att t ex bara köra flyes och tro att man blir starkare i bänk är inte så genomtänkt, att köra mycket bänk och en del flyes för att bygga upp bröstmusklerna ännu mer utan att trötta ut triceps och axlar kan vara en fördel.

Ajemän
2014-12-10, 17:44
Flies är en av få övningar där man kan justera belastningen under övningens gång (justera armbågsledens vinkel) och det gör övningen riktigt härlig

Tycker den är go att köra lätt lutande och hyffsat tungt. 7-8 reps nånstans.

Kalle40
2014-12-10, 18:20
Shit va känsliga folk e här, men så är det så fort man kritiserar ngt som har med Arnold å göra har jag märkt.
Flyes m. hantlar är på inga sätt ng "måste" Förr i tiden (70-tal) fanns inte så många övningar/maskiner att välja på.
Jag vet nu kommer Olle Pelle osv skrika- du kan inte förlita dig på maskiner bla bla.
Jag tror det flesta bb idag inte kör öliggande hantelflyes de förlitar sig mer på maskiner för de mesta. Vad gäller att träna upp bänkpress-styrka så låter jag de vara osagt. men tror inte övningne ger så mkt för att kunna lyfta tyngre i bänkpress heller.

Jag ser de mer som en uppvärmings/strectchingövning och ett sätt att "kolla av" om axlar bröst känns oskadade fräscha.

Kalle40
2014-12-10, 18:41
Nu ska jag iväg å köra highbar-böj på 180-190 el. lowbar 1or på 210. (ngt som arnold aldrig klarade).
Han var en fjolla skanade rörlighet å bål-rövstyrka till å köra bra böj.

Här kommer en annan grej.

Magnus Samuelsson har aldrig som han hävdat lyft 290kg i bänk. youtubeklippet där han påstår han lyfeter 270 kör han med 4 st fejk 25 kg plattor. Alla som känner till RAW bänk svenska rekord etc. vet att han aldrig lyft så mkt.
290 kg RAW är fruktansvärt mkt och Magnus har aldrig varit i närheten va såna vikter.
Bli inte för upprörda nu!? mvh Kalle
Ha de bäst!!

Gnistan
2014-12-10, 18:46
Tja!
Ponera att du bara kör bänkpress. Stången kommer då bara ned till ditt bröst.
Med hantelpress och flyes kan du förbättra din kapacitet i bänken från en djupare botten, dina starter. Att få till en bra start, fart i press är a och o om du vill göra bra vikter i bänk. En bra grej i bland är även att försöka gå ned så djupt som möjligt med hantlarna, göra ett tydligt stopp (vänta) och sedan trycka på explosivt.

Vill förtydliga med att säga att du givetvis inte kommer att göra några drömökningar i bänk bara för att du kör flyes eller hantelpress. Men även smådetaljer är viktiga i bland.

Gnistan
2014-12-10, 18:53
Shit va känsliga folk e här, men så är det så fort man kritiserar ngt som har med Arnold å göra har jag märkt.
Flyes m. hantlar är på inga sätt ng "måste" Förr i tiden (70-tal) fanns inte så många övningar/maskiner att välja på.
Jag vet nu kommer Olle Pelle osv skrika- du kan inte förlita dig på maskiner bla bla.
Jag tror det flesta bb idag inte kör öliggande hantelflyes de förlitar sig mer på maskiner för de mesta. Vad gäller att träna upp bänkpress-styrka så låter jag de vara osagt. men tror inte övningne ger så mkt för att kunna lyfta tyngre i bänkpress heller.

Jag ser de mer som en uppvärmings/strectchingövning och ett sätt att "kolla av" om axlar bröst känns oskadade fräscha.

Fanns en del maskiner på 70 talet men givetvis inte lika mycket som nu och inte lika avancerade kanske.
Och för att det inte skall bli något missförstånd så kommer det kanske inte bli några mastodontökningar bara för att man kör flyes men även en utveckling i smått kan vara bra med. Vi har en maskin på mitt gym som man kan köra flyes i (peckdeck) men den gillar inte mina axlar riktigt och kör jag den så får jag köra rätt lätt.

tlk
2014-12-10, 18:58
Nu ska jag iväg å köra highbar-böj på 180-190 el. lowbar 1or på 210. (ngt som arnold aldrig klarade).
Han var en fjolla skanade rörlighet å bål-rövstyrka till å köra bra böj.

Här kommer en annan grej.

Magnus Samuelsson har aldrig som han hävdat lyft 290kg i bänk. youtubeklippet där han påstår han lyfeter 270 kör han med 4 st fejk 25 kg plattor. Alla som känner till RAW bänk svenska rekord etc. vet att han aldrig lyft så mkt.
290 kg RAW är fruktansvärt mkt och Magnus har aldrig varit i närheten va såna vikter.
Bli inte för upprörda nu!? mvh Kalle
Ha de bäst!!

Det enda upprörande med det här inlägget är att det är helt off-topic och inte bidrar med något... ?

XXXL
2014-12-10, 19:40
Jag tror det flesta bb idag inte kör öliggande hantelflyes de förlitar sig mer på maskiner för de mesta.

Ja och sen ser de ju ut som skit också så vad är din poäng?

Järngrisen
2014-12-10, 20:03
Nu ska jag iväg å köra highbar-böj på 180-190 el. lowbar 1or på 210. (ngt som arnold aldrig klarade).
Han var en fjolla skanade rörlighet å bål-rövstyrka till å köra bra böj.

Här kommer en annan grej.

Magnus Samuelsson har aldrig som han hävdat lyft 290kg i bänk. youtubeklippet där han påstår han lyfeter 270 kör han med 4 st fejk 25 kg plattor. Alla som känner till RAW bänk svenska rekord etc. vet att han aldrig lyft så mkt.
290 kg RAW är fruktansvärt mkt och Magnus har aldrig varit i närheten va såna vikter.
Bli inte för upprörda nu!? mvh Kalle
Ha de bäst!!

Nu är jag varken Arnold eller Samuelsson fantast, men fakta är att båda tagit sig längre än du någonsin kommer göra. Du kommer varken bli Mr olympia eller världens starkaste man.

Förövrigt, är 210 i böj löjligt knappast något att skryta med.

Carlo Fatface
2014-12-10, 22:04
Shit va känsliga folk e här, men så är det så fort man kritiserar ngt som har med Arnold å göra har jag märkt.
Flyes m. hantlar är på inga sätt ng "måste" Förr i tiden (70-tal) fanns inte så många övningar/maskiner att välja på.
Jag vet nu kommer Olle Pelle osv skrika- du kan inte förlita dig på maskiner bla bla.
Jag tror det flesta bb idag inte kör öliggande hantelflyes de förlitar sig mer på maskiner för de mesta. Vad gäller att träna upp bänkpress-styrka så låter jag de vara osagt. men tror inte övningne ger så mkt för att kunna lyfta tyngre i bänkpress heller.

Jag ser de mer som en uppvärmings/strectchingövning och ett sätt att "kolla av" om axlar bröst känns oskadade fräscha.


Det handlar väl inte om vad Arnold gjorde eller inte gjorde!?

Folk kan väl gilla en övning vare sig den är ett "måste" eller inte.

Med snart 25 år på ställen med rätt seriösa byggare är du trots det nog den första jag hört som helt dömt ut flyes faktiskt.

Kralligare
2014-12-10, 22:07
Nu är jag varken Arnold eller Samuelsson fantast, men fakta är att båda tagit sig längre än du någonsin kommer göra. Du kommer varken bli Mr olympia eller världens starkaste man.


Vad vet Du om det, inte ett skit.

Flyes är en fjollövning och hör hemma på rehab ..

DieErste
2014-12-10, 22:17
Brukar alltid köra flyes efter alla pushövningar och personligen tycker jag det är en bra övning för att "kräma" ut det sista på tuttarna när tricepsen är en aning trötta.

Angående Rom så brukar jag inte gå mer ihop med hantlarna än att dom är strax utanför axlarna (70-80 grader nånting?). Du kan ju prova med kabel med så belastningen blir linjär :)

björne92
2014-12-13, 19:06
Kanske köra flyes i crossmaskinen ist, tycker det tar bättre än hantlar så kan du köra både ner och uppåt :)

Skickat från min D5803 via Tapatalk