handdator

Visa fullständig version : andningsteknik när man tränar


lugii
2014-12-09, 19:35
hej! har precis börjat träna. antar att andningstekniken är ganska viktig när man lyfter? någon som kan förklara för mig när jag ska andas in och när jag ska andas ut.

PureWhey
2014-12-09, 19:52
Vilken övning?

lugii
2014-12-09, 19:55
Vilken övning?

Bicepscurls med hantlar och bänkpress t.ex

PureWhey
2014-12-09, 19:56
Ja det är väl ganska logiskt, andas inte ut i den bänkpressens excentriska fas osv.

Gnistan
2014-12-09, 19:58
hej! har precis börjat träna. antar att andningstekniken är ganska viktig när man lyfter? någon som kan förklara för mig när jag ska andas in och när jag ska andas ut.

I bänkpress andas du in djupt innan du sänker vikten eller innan du lyfter av om du vill. Andas ut samtidigt som du pressar upp vikten så att du har klart med utandning när vikten är uppe..

lugii
2014-12-09, 20:04
I bänkpress andas du in djupt innan du sänker vikten eller innan du lyfter av om du vill. Andas ut samtidigt som du pressar upp vikten så att du har klart med utandning när vikten är uppe..

Då gjorde jag rätt, är det samma på andra övningar också?

Gnistan
2014-12-09, 20:16
Då gjorde jag rätt, är det samma på andra övningar också?

Du kan praktisera det i de flesta övningar om du vill.

ShippEn
2014-12-09, 20:17
Då gjorde jag rätt, är det samma på andra övningar också?

Generellt så andas du in innan du lyfter och andas ut efter.

Ristretto
2014-12-09, 20:18
Det är viktigt att pysa ut luften.

Kedaran
2014-12-09, 20:54
Det är viktigt att pysa ut luften.

Varför?

Arminius08
2014-12-09, 21:13
Det är viktigt att pysa ut luften.

Ur vilken ända?

Masterpan
2014-12-09, 21:14
Varför?

Behålla spänning i kroppen skulle jag tro

Gnistan
2014-12-09, 21:15
Varför?
När det gäller bänkpress och benböj, marklyft
Man trycker ut luften under hela lyftet på uppväg och inte först då du är helt uppe med vikten som någon här skrivit.
Du kan då få en efffektivare kraftfullare press, mer explosivt, bättre fart osv...
Luften skall med andra ord vara uttryckt då lyftet är klart.

Ozziking
2014-12-09, 21:21
I basövningar gör jag som ovanstående personer säger, dvs andas in i excentriska eller innan jag för den excentriska fasen och blåster ut när lyftet är klart/strax innan.

I andra övningar har jag inte ens tänkt på det. Kanske borde det. Men vad jag märkt så följer det med på automatik-typ.

Ristretto
2014-12-09, 21:27
Varför?

Annars kan man inte andas in ny luft senare.

MtotheM
2014-12-09, 21:37
När det gäller bänkpress och benböj, marklyft
Man trycker ut luften under hela lyftet på uppväg och inte först då du är helt uppe med vikten som någon här skrivit.
Du kan då få en efffektivare kraftfullare press, mer explosivt, bättre fart osv...
Luften skall med andra ord vara uttryckt då lyftet är klart.

Du menar alltså helt tvärtemot valsalvas manövern? Konstigt att man så sällan ser tunga lyft i mark och böj där folk släpper ut luft från botten. Luften i marken och böjen, hjälper dig att hålla allting på plats. Du kan pysa ut luft när du paserat din kritiska punkt, inte från botten om det inte är lätta vikter.

Gnistan
2014-12-09, 21:39
Behålla spänning i kroppen skulle jag tro

Jo då.
När du drar in mycket luft innan lyftet så får du bra spänning i bröst, vilket är bra för en bra press.

Gnistan
2014-12-09, 21:47
Du menar alltså helt tvärtemot valsalvas manövern? Konstigt att man så sällan ser tunga lyft i mark och böj där folk släpper ut luft från botten. Luften i marken och böjen, hjälper dig att hålla allting på plats. Du kan pysa ut luft när du paserat din kritiska punkt, inte från botten om det inte är lätta vikter.

Undrar om du missuppfattat vad jag sa?
I benböj: Du tar in luft och går ned i böjen. Vänder därnere varmed du samtidigt börjar pressa ut luften. Så har de jag sett gjort det och jag har sett några av de bästa, bl.a Noren som gjorde 400 i böj på 80 talet.

MtotheM
2014-12-09, 22:55
Undrar om du missuppfattat vad jag sa?
I benböj: Du tar in luft och går ned i böjen. Vänder därnere varmed du samtidigt börjar pressa ut luften. Så har de jag sett gjort det och jag har sett några av de bästa, bl.a Noren som gjorde 400 i böj på 80 talet.

Nej jag har inte missuppfattat. Jag har i princip aldrig sett någon duktig lyftare andas ut i botten av en böj eller mark på max vikter. Halvvägs upp visst, men inte i botten.

Diomedea exulans
2014-12-09, 22:59
Skrika ut luften är bra (seriöst, det är därför t ex spjutkastare gör det).

smeander
2014-12-09, 23:10
hej! har precis börjat träna. antar att andningstekniken är ganska viktig när man lyfter? någon som kan förklara för mig när jag ska andas in och när jag ska andas ut.

Träna på buktrycket, då kommer du få kontroll på andningen :)

Toni Radanov
2014-12-10, 00:13
Andas först, spänn det som ska spännas, lyft, andas ut. Kan rekommendera att "Hålla andan" under repen om det är säg böj/mark/bänk/stående axel/militärpress osv. Övningar där man helt enkelt måste ha stabilitet och spänd kropp. Diverse arm/axel/ryggvarianter i maskin osv är mer fritt fram att andas lite hur som. Man andas inte om det kompromissar utförande genom att fucka balans eller spänningen.

Kedaran
2014-12-10, 06:47
Nej jag har inte missuppfattat. Jag har i princip aldrig sett någon duktig lyftare andas ut i botten av en böj eller mark på max vikter. Halvvägs upp visst, men inte i botten.

Anledningen till min fråga, ser aldrig något som släpper ut lite luft åt gången.
Andas in djupt, sätt tryck, spänn till, lyft, andas ut.

h051n
2014-12-10, 11:28
Anledningen till min fråga, ser aldrig något som släpper ut lite luft åt gången.
Andas in djupt, sätt tryck, spänn till, lyft, andas ut.

Det funkar nog bra om man kör 1-3 tunga reps kanske max 5.
Men om man "vilar" innan man gör en andra reps och hinner ta några andetag så lär det nog inte vara några problem.

Kör man relativt fort så lär man nog bli snurrig vid 6-8 reps om man håller andan under lyftet med ett "rent" andetag.
Tycker jag efter egna erfarenheter.

Gnistan
2014-12-10, 12:08
Nej jag har inte missuppfattat. Jag har i princip aldrig sett någon duktig lyftare andas ut i botten av en böj eller mark på max vikter. Halvvägs upp visst, men inte i botten.

Jag sa att de börjar andas ut på väg upp. Sålunda att de inte har tryckt ut all luft på en gång där nere.

Gnistan
2014-12-10, 12:13
Anledningen till min fråga, ser aldrig något som släpper ut lite luft åt gången.
Andas in djupt, sätt tryck, spänn till, lyft, andas ut.

Andas ut med ett jämt kraftigt flöde inte LITE LUFT ÅT GÅNGEN.
Så jag tror nog att vi kanske egentligen talar om samma sak.

Slaxes
2014-12-10, 15:35
När det gäller bänkpress och benböj, marklyft
Man trycker ut luften under hela lyftet på uppväg och inte först då du är helt uppe med vikten som någon här skrivit.
Du kan då få en efffektivare kraftfullare press, mer explosivt, bättre fart osv...
Luften skall med andra ord vara uttryckt då lyftet är klart.

Detta har jag aldrig tänkt på. När jag gjort ettor i övningar så har jag alltid hållt luften inom mig tills vikten är locked-out.

Gnistan
2014-12-10, 16:11
Skrika ut luften är bra (seriöst, det är därför t ex spjutkastare gör det).Blir

Japp!
Tända till och göra som du säger
är bra om man vill ha ett explosivt lyft.

Gnistan
2014-12-10, 16:16
Detta har jag aldrig tänkt på. När jag gjort ettor i övningar så har jag alltid hållt luften inom mig tills vikten är locked-out.
Nu kör jag samma typ av andning på lätta som tunga vikter.
Men teoretiskt kan du skippa att göra som jag och göra som du gör på lätta vikter.
Visserligen är det bra att ha en bra teknik för andning även på lättare vikter, explosivitet, fart på stången osv...
Men om du kör tungt eller skall maxa så är det viktigt med rätt andningsteknik, mer viktigt än många tror och på flera sätt.

Gnistan
2014-12-10, 16:20
Andas först, spänn det som ska spännas, lyft, andas ut. Kan rekommendera att "Hålla andan" under repen om det är säg böj/mark/bänk/stående axel/militärpress osv. Övningar där man helt enkelt måste ha stabilitet och spänd kropp. Diverse arm/axel/ryggvarianter i maskin osv är mer fritt fram att andas lite hur som. Man andas inte om det kompromissar utförande genom att fucka balans eller spänningen.

Ingen styrkelyftare skulle hålla andan under reps och jag har tävlat i många år.

MtotheM
2014-12-10, 21:11
Jag sa att de börjar andas ut på väg upp. Sålunda att de inte har tryckt ut all luft på en gång där nere.

Nej visst, men jag tycker inte man ska ens börja släppa ut luft i början på en böj eller mark, utan istället typ halvvägs upp kanske eller i samband med lockout.