handdator

Visa fullständig version : Ljumsksmärta vid böj


Arnoldski
2014-12-09, 11:15
När jag kört knäböj och även utfall och frontböj/Zercherböj, få jag ont i ljumsken. Jag skulle beskriva det som ganska exakt där låret möter skrevet, mer på insidan än framsidan (kanske mittemellan).

Får jag väl ont där, så gör det ont direkt när jag försöker köra mer böj. Det gör även ont lite molande i vila, och hugger till extra om jag lyfter benet.

Vad är mitt problem och vad kan jag göra, tror ni?

L-Sami
2014-12-09, 12:00
Hur länge har du haft det? Vid akut fall säg debut några dagar sen, belasta framför allt inte tungt i knäböj, jobba med cirkulation för området (smärtfria pendelrörelser fram-bak, sida-sida och cykla. Verkar vara någon slags höftadduktormuskel problematik, men kan vara också något helt annat. Sök helst till en sjukgymnast direkt så att du får en ordentlig bedömning och mer konkreta behandlingsåtgärder.

Arnoldski
2014-12-09, 13:54
Det började lite udda...
Jag låg på rygg i sängen och min lille son satt på mon fot/vrist och mitt ben var rakt. Jag tog tag i hans händer och skulle lyfta upp honom med en "benspark" kan man säga, och då högg det till som ett as. Det var dock flera månader sedan och det gick utmärkt att vila bort, men så fort jag belastar lite mer kommer det tillbaka.

L-Sami
2014-12-09, 14:18
Låter som en partiell ruptur av någon höftadduktormuskel som inte har läkt ordentligt. Det man brukar göra är jobba med rörligheten om det finns någon slags inskränkning, det kan användas både passiva och aktiva metoder, sedan styrketräning av eventuella försvagade muskler i höftregionen med succesiv belastningsökning med mål i ditt fall att kunna knäböja utan smärta. Det kan ta ett tag innan det blir bra om det var länge sen det hände och inte behandlats direkt.