handdator

Visa fullständig version : Extended Russian Power Routine om och om igen


Määng
2014-12-08, 19:41
Kör en runda ERSR för tillfället och gillar det skarpt. Det är väldigt tungt så jag känner mig inte sugen på att mata på med svammelövningar. En annan bra sak är att alla vikter är uträknade i förväg vilket gör det betydligt enklare för mig att följa programmet utan att hoppa av.

Nu är min fråga ifall det går att köra nya cykler av programmet om och om igen eller ifall det blir kontraproduktivt då det är ett toppningsprogram. Kanske är bättre köra sheiko då eller liknande? Är väl ungefär samma princip där. Vad sägs?

Dreas
2014-12-08, 19:44
Vet flera som kör det om och om igen, men kanske inte direkt efter varandra utan någon vecka mellan. Sen är frågan vad som är svammelövningar? Assistansövningar är inte av ondo för dom flesta.

Määng
2014-12-08, 19:51
Vet flera som kör det om och om igen, men kanske inte direkt efter varandra utan någon vecka mellan. Sen är frågan vad som är svammelövningar? Assistansövningar är inte av ondo för dom flesta.

Alltså jag kör chins, rodd osv men det är mest känslan av att jag inte behöver göra det ifall jag inte känner för det eller inte har tid. När jag kör såna här program så känns komplement mer som komplement. Kör man en byggarsplitt osv så känns alla övningar lika viktiga. Lite krångligt men du kanske förstår?

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Leifallan
2014-12-12, 00:05
Ett lämpligt alternativ skulle kunna vara att köra grunddelen fristående ett par ggr i rad med deload emellan.
En dansk OL-bloggare skriver om RSR med exempel som är överförbart även på ERSR.
http://htfu.dk/russian-squat-cycle/


Sent from my iPhone using Tapatalk

Wormzie
2014-12-12, 07:13
Ett lämpligt alternativ skulle kunna vara att köra grunddelen fristående ett par ggr i rad med deload emellan.
En dansk OL-bloggare skriver om RSR med exempel som är överförbart även på ERSR.
http://htfu.dk/russian-squat-cycle/


Sent from my iPhone using Tapatalk

Låter vettigt, men det blir ruggigt många pass med samma vikt på stången :D

z_bumbi
2014-12-12, 08:18
RSR och ERSR flera gånger i rad ser jag inte som ett särskilt vettigt sätt att träna. Om man inte kommer på något annat så kör hellre dubbla antal pass på varje steg, antingen på grunddelen med samma vikt eller för hela programmet. Då har man fått öva ganska mycket på aktuell övning/övningar och fått tid att komma på något annat.

bighulken
2014-12-12, 08:55
hmmm...svammelövningar?.....

Jag kör detta program nu igen. För funkat förut.
Men ej (bara) dessa övningar, måste ju köra komplement å allt annat på kroppen också.
Annars, om man inte kör hela kroppen, så får man nog en ordentligt konstig kropp?

Man bör nog inte bara, köra :böj-bänk-mark-militärpress osv, för då kan man dra av någe sena eller muskelfärste annars.

Jag har själv börjat köra biceps igen, även fast det är min ofavorit muskelgrupp. Detta pga alla som dragit av biceps muskel eller sena,fäste, inom strongman.

Man är inte starkare än sin svagaste punkt/muskel..........;-).

Så alla muskler bör gås igenom, även vader=Pull-traktor, mage/bål, armar=däckvält/sten, osv...........

Määng
2014-12-12, 09:33
Kanske fel ordval när jag skrev svammelövningar. Jag kör chins, Curls, Rodd, Sidlyft, Facepulls mage utöver själva programmet.

Leifallan
2014-12-12, 10:18
Låter vettigt, men det blir ruggigt många pass med samma vikt på stången :D


Njae tanken är ju att du höjer ditt max efter varje grundblock med 2%.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Määng
2014-12-12, 11:53
Vet flera som kör det om och om igen, men kanske inte direkt efter varandra utan någon vecka mellan. Sen är frågan vad som är svammelövningar? Assistansövningar är inte av ondo för dom flesta.

Det går bra för dem då antar jag? Tävlar dessa personer i styrkelyft?

Ett lämpligt alternativ skulle kunna vara att köra grunddelen fristående ett par ggr i rad med deload emellan.
En dansk OL-bloggare skriver om RSR med exempel som är överförbart även på ERSR.
http://htfu.dk/russian-squat-cycle/

Sent from my iPhone using Tapatalk

Såg ut intressant, men det såg även ut rätt så tråkigt. :)

RSR och ERSR flera gånger i rad ser jag inte som ett särskilt vettigt sätt att träna. Om man inte kommer på något annat så kör hellre dubbla antal pass på varje steg, antingen på grunddelen med samma vikt eller för hela programmet. Då har man fått öva ganska mycket på aktuell övning/övningar och fått tid att komma på något annat.

Vad är anledningarna till att det inte är vettigt?

Leifallan
2014-12-12, 11:56
Ska sägas att det är RSR ett liknande upplägg för ERSR är ju att köra till vecka 5 och kanske köra en deloadvecka och göra basen en eller två ggr till och sedan köra taperdelen.

Gnistan
2014-12-12, 16:41
Kör en runda ERSR för tillfället och gillar det skarpt. Det är väldigt tungt så jag känner mig inte sugen på att mata på med svammelövningar. En annan bra sak är att alla vikter är uträknade i förväg vilket gör det betydligt enklare för mig att följa programmet utan att hoppa av.

Nu är min fråga ifall det går att köra nya cykler av programmet om och om igen eller ifall det blir kontraproduktivt då det är ett toppningsprogram. Kanske är bättre köra sheiko då eller liknande? Är väl ungefär samma princip där. Vad sägs?

Personligen kör jag inte ett program om och om igen. Byter efter en månad eller kanske 5-6 veckor oftast. Men däremot kan ett program dyka upp igen efter en längre tid. Jag tror nämligen på ombyte och att variera vikter, reps%set, komplement osv... Jag kan även blanda lite komplement för baksida,framsida, under och överkropp då min filosofi är lite av att man ju inte splittar upp när man inte befinner sig på gymmet.
Som flyttgubbe, byggarbetare, när du går och handlar, mekar med bilen eller vad man nu gör, använder man ju i stort sett hela kroppen. Och detta har människan gjort hela tiden sett bakåt. Sen om man vill fila lite på en viss del av kroppen, muskel i bland är en annan sak.
Men som sagt: Detta är jag det.

Motionären
2014-12-12, 18:06
Jag kör extended russian powerroutine just nu (pausat på 5x5 veckan pga magsjuka) tycker programmet är döden.. lite häftigt är dock att när man kört en vecka klart känns det som att nästa vecka kommer jag aldrig klara, men det går. Att köra 6set marklyft på tung arbetsvikt sitter kvar i kroppen om man säger så.
Hoppas det ger lika mycket som det sliter.

Till din fråga. Även om programmet kommer ge mig pers i alla 3 lyften (hoppas) så skulle jag aldrig hoppa på ett nytt varv direkt. Varför? man missar många varianter av SL-lyften som är bra. Pausade varianter samt gummibandsvarianter, front och OL-böj m.m. m.m. Jag personligen tror mer på variation än att fastna i ett och samma program. Sedan kommer man tillbaka igen när man kört något annat ett tag.
Variation ger mindre skaderisk, och blir roligare. Det brukar även vara huvudtipset från meriterade lyftare.

z_bumbi
2014-12-12, 20:52
Till din fråga. Även om programmet kommer ge mig pers i alla 3 lyften (hoppas) så skulle jag aldrig hoppa på ett nytt varv direkt. Varför? man missar många varianter av SL-lyften som är bra. Pausade varianter samt gummibandsvarianter, front och OL-böj m.m. m.m. Jag personligen tror mer på variation än att fastna i ett och samma program. Sedan kommer man tillbaka igen när man kört något annat ett tag.
Variation ger mindre skaderisk, och blir roligare. Det brukar även vara huvudtipset från meriterade lyftare.

Det plus att
*En hel del är så slitna efter en runda att de toppar någon vecka eller två senare än programmet säger. Ett fåtal toppar inte alls pga att det är för slitigt men får igen det ännu senare då de övat så mycket på övningarna.
*Man behöver jobba med volym under längre tid för att öka arbetskapaciteten den vägen.

GaindalfTheWhey
2014-12-12, 21:07
Tror jag kört totalt fem rundor ERPR, varav två konsekutivt. Bra gains varje gång men även hysteriskt slitsamt program. Jag hade inte klarat tre rundor efter varandra.

Määng
2014-12-12, 21:20
Eftersom min knöböj går på sparlåga för tillfället då jag mest övar teknik så tror jag inte det blir så superslitsamt. Fredagen blir ett ganska lätt pass iom att knäböjen är submaximal och bänken är lätt den dagen.

björne92
2014-12-13, 18:59
Roligt jag körde också det programmet 2-3 ggr.
Tycker du kan lägga till någon övning, jag la till lite Latsdrag, någon Axelpress och lite biceps/triceps och mage men det får du ju känna efter själv :)
Ett tips sen till maxningen, ta en vecka där du kör väldigt lätt hela kroppen, alltså veckan efter 2*2,
Så att kroppen är helt återhämtade när du ska maxa, det hjälpte mig.
Sen tycker jag att du inte ska köra på direkt efter när du är klar, körningar veckor med lite annorlunda träning kanske lite högre reps sen kan du gå på det igen om du har lust eller prova stronglift madcow som också är väldigt bra :)

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Leifallan
2014-12-15, 03:00
Det plus att

*En hel del är så slitna efter en runda att de toppar någon vecka eller två senare än programmet säger. Ett fåtal toppar inte alls pga att det är för slitigt men får igen det ännu senare då de övat så mycket på övningarna.

*Man behöver jobba med volym under längre tid för att öka arbetskapaciteten den vägen.


Därför det kan funka om man kör grunddelen ett par cykler och sedan toppa likt sheiko med två grund-, och ett toppnings som #32.


Sent from my iPhone using Tapatalk

z_bumbi
2014-12-15, 08:13
Därför det kan funka om man kör grunddelen ett par cykler och sedan toppa likt sheiko med två grund-, och ett toppnings som #32.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det är grunddelen som är den slitiga och ska man ändå lägga ner den energin och tiden så varför inte köra ett program som tillåter mer träning?

Määng
2014-12-15, 08:52
Det är grunddelen som är den slitiga och ska man ändå lägga ner den energin och tiden så varför inte köra ett program som tillåter mer träning?
Har du några tips på vad jag kan kolla på som har de kriterierna? Sheiko hade ju varit ett alternativ men har bara 90 minuter på mig att träna per dag och att stressa sig genom ett sheikopass låter ut som en kass idé.

Leifallan
2014-12-15, 09:48
Det är grunddelen som är den slitiga och ska man ändå lägga ner den energin och tiden så varför inte köra ett program som tillåter mer träning?


Jag utgick efter TS frågeställning och då tror jag det hade fungerat även om Sören Wahlgrens upplägg är riktat mot RSR.


Sent from my iPhone using Tapatalk

spoon
2014-12-15, 10:42
Jag körde tre eller fyra vändor med RSR innan det tog stopp för några år sedan. Nu har jag kört tre vändor i höst. Står i valet och kvalet om jag ska träna lite mängd nu eller fortsätta. Det är ju roligt med mycket resultat på lite träning men hjärnan säger till mig att jag borde grunda lite. Så jag tror att jag kommer köra mycket volym i ett halvår för att sedan ta det lite lugnt med några vändor RSR till hösten.

Loke
2014-12-15, 10:45
Jag ser inga problem att köra ERSR flera gånger i rad. Det är ju inte ett dugg konstigare än att köra SL5x5 i all evighet som folk gör. Man behöver som vanligt aldrig basera vikterna på ens verkliga max, lägre vikter är helt ok. ERSR anser jag vara så lättsamt att det knappt fungrrar för toppning.

z_bumbi
2014-12-15, 11:12
Jag ser inga problem att köra ERSR flera gånger i rad. Det är ju inte ett dugg konstigare än att köra SL5x5 i all evighet som folk gör.

Bara för att en del gör saker behöver det inte betyda att det är bra, smart eller genomtänkt så jag förstår inte vad det har med saken att göra?

Man behöver som vanligt aldrig basera vikterna på ens verkliga max, lägre vikter är helt ok.

Att man kan göra om ett program är inget konstigt men tråden handlar om programmet som sådant.

Leifallan
2014-12-15, 13:56
Jag körde tre eller fyra vändor med RSR innan det tog stopp för några år sedan. Nu har jag kört tre vändor i höst. Står i valet och kvalet om jag ska träna lite mängd nu eller fortsätta. Det är ju roligt med mycket resultat på lite träning men hjärnan säger till mig att jag borde grunda lite. Så jag tror att jag kommer köra mycket volym i ett halvår för att sedan ta det lite lugnt med några vändor RSR till hösten.


Körde du hela cykeln då fyra ggr?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Määng
2014-12-15, 14:42
Jag ser inga problem att köra ERSR flera gånger i rad. Det är ju inte ett dugg konstigare än att köra SL5x5 i all evighet som folk gör. Man behöver som vanligt aldrig basera vikterna på ens verkliga max, lägre vikter är helt ok. ERSR anser jag vara så lättsamt att det knappt fungrrar för toppning.

Hur pass mycket lägre än ens riktiga max kan det vara lämpligt att skriva in som max? 90% av max kanske?

spoon
2014-12-15, 15:17
Körde du hela cykeln då fyra ggr?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Yes. Men har hoppat över maxning och kört programmet lite lättare.

Loke
2014-12-15, 16:10
Bara för att en del gör saker behöver det inte betyda att det är bra, smart eller genomtänkt så jag förstår inte vad det har med saken att göra?

Att man kan göra om ett program är inget konstigt men tråden handlar om programmet som sådant.

Är det något väldigt bra, smart och genomtänkt man vill ha så är det kanske ändå inte ERSR man ska köra...

Jag är rätt säker på att tråden handlar om att hjälpa TS. Ibland blir jag så trött på dig, faktiskt.

Hur pass mycket lägre än ens riktiga max kan det vara lämpligt att skriva in som max? 90% av max kanske?

Jättesvårt att svara på. Detta är "gaspedalen" i träningen. Att bara skriva sitt max utan ordentlig eftertanke tycker jag är misstag nummer 1 när man följer ett program.

Jag har inte jättemycket erfarenhet av ERSR, men för vanliga RSR gör 2,5 kg mindre väldigt mycket för mig. 5 kg ner blir ofta för lätt för mig, då kommer i princip inget pass vara riktigt utmanande. För människor som är 35+ och kanske lite mindre motiverade kan det vara aktuellt dock. 10% är alltså i överkant, 5% räcker ofta gott. Har för övrigt haft ungdomar som antagligen skulle fixat lite tuffare än det rekommenderade också. Man får känsla för vad man fixar efter några cykler dock.