handdator

Visa fullständig version : Hur påverkas triceps av skuldror-/bröst-/axelproblem


Skön
2014-12-08, 18:05
Jag har kämpat länge med problem med instabil axelled och skuldror som inte jobbar som det ska (övningar mottages gärna).

Jag märker att mina triceps snabbt blir trötta oavsett vikt och har galet svårt att få kontakt samt att det känns konstigt i sträckt läge i alla övningar. Kan ovannämnda orsaker göra så triceps inte jobbar som den ska?

Gnistan
2014-12-09, 14:38
Jag har kämpat länge med problem med instabil axelled och skuldror som inte jobbar som det ska (övningar mottages gärna).

Jag märker att mina triceps snabbt blir trötta oavsett vikt och har galet svårt att få kontakt samt att det känns konstigt i sträckt läge i alla övningar. Kan ovannämnda orsaker göra så triceps inte jobbar som den ska?

Tror ju inte att triceps har något att göra med dina axelproblem.
Jag har axelproblem med och haft sedan jag tävlade en gång i tiden.
Att det känns trötta och som du säger: Konstigt i sträckt läge", det känner jag med efter träning, inget fel med det.
Sedan är det ju så att du får ett tryck över axlar då du t.ex kör bänk som kan påverka redan dåliga axlar.
Du håller väl in axlarna och får ner dem i bänken då du kör så de inte hamnar utanför bänken? Då kan du skydda dem lite mer.
Om du blir trött i triceps och det känns då du sträcker dem är väl ett bevis på att det tagit då du tränat?

Wrista
2014-12-10, 00:38
Jag har väldigt instabila axlar och har fått bra rehabövningar som till och från fungerar riktigt bra. Jag har märkt att det viktigaste är att verkligen dra ihop skulderbladen och kämpa att för att inte skuldrorna ska fladdra runt. Vid tex triceps pushdown eller bicepscurl får skuldrorna verkligen jobba rejält för att inte axelsmärtan ska komma.

Gnistan
2014-12-10, 23:25
Jag har väldigt instabila axlar och har fått bra rehabövningar som till och från fungerar riktigt bra. Jag har märkt att det viktigaste är att verkligen dra ihop skulderbladen och kämpa att för att inte skuldrorna ska fladdra runt. Vid tex triceps pushdown eller bicepscurl får skuldrorna verkligen jobba rejält för att inte axelsmärtan ska komma.

Ja jag förstår dig verkligen med dina axelproblem. Det är ett gissel när de spökar.

När du kör biceps. Är det bätre om du kör med Scotbräda?
När det gäller att köra triceps pushdown i maskin så är det viktigt att inte röra överarmar utan att hålla dem still utmed kroppen för att hålla axelled stilla..

I bland kan du hitta en sådan där grej, planka böjd efter kroppen och armar som man kan ha för att hålla armarna still då man kör biceps eller triceps även.

Wrista
2014-12-11, 22:51
Jag körde med scottbräda tidigare. Men jag tyckte inte att det fungerade. Stående stångcurl upplever jag som lättare att fixera skulderbladen.

Det jobbigaste med triceps pushdown är just starten. När jag ska få ner handtaget till startposition. Samma sak där. Överarmarna och skuldrorna fixerade för att överhuvud kunna köra övningen utan axelsmärta.

Gnistan
2014-12-12, 00:14
Jag körde med scottbräda tidigare. Men jag tyckte inte att det fungerade. Stående stångcurl upplever jag som lättare att fixera skulderbladen.

Det jobbigaste med triceps pushdown är just starten. När jag ska få ner handtaget till startposition. Samma sak där. Överarmarna och skuldrorna fixerade för att överhuvud kunna köra övningen utan axelsmärta.

Om du kör i maskin så finns det ofta en justeringsmöjlighet så du kan dra ned trissan som vajern går i där hantaget du håller i fästs. Dra ned så att du kan köra utan att underarmarna rör sig vid start.

Wormzie
2014-12-12, 07:23
För att komma åt grundproblematiken som troligtvis är skuldrorna så bör du uppsöka någon vårdgivare som är duktig på idrottsmedicin. Ett generellt tips om man har svaga skuldror är att fortsätta med de vanliga övningar (rodd, latsdrag och pressar) men att dra ner vikten löjligt mycket och försöka känna att man har kontroll hela rörelsen. Är du instabil i axelleden bör du även stärka upp rotatorcuffarna.

Dom här övningarna används för personer med sub-acromiell smärta visserligen men du kan prova och se om de är utmanade för dig!

ia9-pF3bLiY

NKrYmeT1WD0

UohVlABRigY