handdator

Visa fullständig version : På gränsen till att svimma på lågkalori-diet


cAase
2014-12-08, 18:03
Igår hände något jag inte aldrig varit med om som också var smått oroväckande. Lång text, vill ni skippa bakgrunden kan ni undvika spoilerknappen.

Jag dietar idag på ungefär 2000 kalorier dagligen, motsvarar ungefär 800-1000 i underskott. Varvar detta med Olas VLCD 2x/vecka som ligger på ungefär 850 kalorier. Jag har legat på lägre än detta några år tidigare, på ungefär ett konstant intag på 1300 kalorier och har kört totalt ungefär 10 dagar VLCD senaste 6 månaderna.

Igår var det VLCD, allting gick frid och fröjd hela dagen, visst jag var inte stålmannen men dagen överlevdes utan problem. Sedan gick jag iväg på toalettbesök. Ifrån absolut ingenstans slog extremt illamående till, och jag var väldigt nära på att spy. Jag blev vit som krita i ansiktet, började kallsvettas och och såg svettdroppar på pannan, och det rann över hela magen (kan givetvis vara för jag blev extremt orolig). Pulsen slog väldigt tungt och hårt, men otroligt långsamt, långsammare än jag någonsin varit med om. Det började bli svart för ögonen, försökte springa till köket, vilket jag knappt lyckades med utan att vingla och svimma. Tryckte panikartat i mig några skedar druvsocker och 5 minuter var allt mycket bättre. Mätte också blodtrycket som låg på 100/80 och jag har aldrig legat under 120/80. Av någon anledning fick jag extremt ont i nacken som gick över efter 15 min och blev otroligt frusen.

Jag kommer givetvis besöka vårdcentralen angående detta. Men jag fann det otroligt märkligt, visserligen är 800 kalorier väldigt lågt, men 2 dagar i veckan då jag ligger på 800 kalorier ska väl kroppen klara utan att kollapsa totalt? Jag har testats för diabetes för 1-2 år sedan ungefär

Bossebäver
2014-12-08, 19:32
Igår hände något jag inte aldrig varit med om som också var smått oroväckande. Lång text, vill ni skippa bakgrunden kan ni undvika spoilerknappen.

Jag dietar idag på ungefär 2000 kalorier dagligen, motsvarar ungefär 800-1000 i underskott. Varvar detta med Olas VLCD 2x/vecka som ligger på ungefär 850 kalorier. Jag har legat på lägre än detta några år tidigare, på ungefär ett konstant intag på 1300 kalorier och har kört totalt ungefär 10 dagar VLCD senaste 6 månaderna.

Igår var det VLCD, allting gick frid och fröjd hela dagen, visst jag var inte stålmannen men dagen överlevdes utan problem. Sedan gick jag iväg på toalettbesök. Ifrån absolut ingenstans slog extremt illamående till, och jag var väldigt nära på att spy. Jag blev vit som krita i ansiktet, började kallsvettas och och såg svettdroppar på pannan, och det rann över hela magen (kan givetvis vara för jag blev extremt orolig). Pulsen slog väldigt tungt och hårt, men otroligt långsamt, långsammare än jag någonsin varit med om. Det började bli svart för ögonen, försökte springa till köket, vilket jag knappt lyckades med utan att vingla och svimma. Tryckte panikartat i mig några skedar druvsocker och 5 minuter var allt mycket bättre. Mätte också blodtrycket som låg på 100/80 och jag har aldrig legat under 120/80. Av någon anledning fick jag extremt ont i nacken som gick över efter 15 min och blev otroligt frusen.

Jag kommer givetvis besöka vårdcentralen angående detta. Men jag fann det otroligt märkligt, visserligen är 800 kalorier väldigt lågt, men 2 dagar i veckan då jag ligger på 800 kalorier ska väl kroppen klara utan att kollapsa totalt? Jag har testats för diabetes för 1-2 år sedan ungefär

Hur har saltintaget legat? Jag gjorde denna diet och fick liknande(fast inte riktigt lika allvarliga) symptom. Jag intar nu minst 5 gram salt och ibland mer om jag ska träna, och förbättringarna är markanta.

R Scarpa27
2014-12-08, 19:34
kan ej svara på det.
vet inte hur din kost ser ut generellt över en helhet samt vad du äter de andra dagara samt kalori intaget de dagarna.

Tänk själv och kika över om det är något du saknar samt om du kanske skulle skippa vlcd?
annars dra läkaren.

Rawrx
2014-12-08, 19:55
När jag ligger på lågt salt i dieten får jag väldigt lätt yrsel när jag reser mig. Skippar jag saltet i kosten helt (eller bara äter väldigt lite) så kommer detta som ett brev på posten. I samband med att jag reser mig (eller strax efter) så känns det nästan som jag skall svimma helt.

Svartnar för ögonen, får greppa tag i något och får en metallisk känsla i läpparna.

Men jag är rätt van, har dragits med det hela livet haha.

EnergiÖverskott
2014-12-09, 06:55
För min del hade jag med mått så om jag varvat VLCD med 2000 Kcal. Jag hade nog vart villig att ge det lite mer tid och ta det i en lite lugnare takt. Att växla så markant med underskottet när du antagligen redan ligger på ett rejält underskott vid 2000 Kcal-dagarna så är det inte konstigt om du blir smått svimfärdig ibland. Det händer samma sak med mig i de situationerna.


F.ö älskar jag att alla dina inlägg innehåller samma scarpa. "Det är helheten av kosten som avgör". lol.

Beppe
2014-12-09, 07:34
Ifrån absolut ingenstans slog extremt illamående till, och jag var väldigt nära på att spy. Jag blev vit som krita i ansiktet, började kallsvettas och och såg svettdroppar på pannan. Pulsen slog väldigt tungt och hårt, men otroligt långsamt, långsammare än jag någonsin varit med om. Det började bli svart för ögonen, försökte springa till köket, vilket jag knappt lyckades med utan att vingla och svimma.

EXAKT samma sak hände mig för lite mer än en månad sedan. hände ca 15 min efter styrketräning i BILEN.... som tur var körde min sambo vid tillfället.
Som att någon vred på en spak så pang, blev jag vit som en krita i ansiktet, kallsvettades och var nära på att svimma, dessutom muskelkramper/spasmer i armar och ben. Gick över på lite mer än en halvtimma. även detta var på lågkaloridiet.

krubkungen
2014-12-09, 09:15
Dessa 2dagar du kör på VLCD i veckan, är de vid vila eller träningsdag?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ola Wallengren
2014-12-10, 03:03
Salt och vätska är viktigt på VLCD och ett blodtrycksfall kan ge de symtom du beskriver. Däremot kan ju ingen av oss veta om du ahr något annat bakomliggande hälsoproblem. Får du dessa symtom igen rekommenderar jag nog ett läkarbesök.

sebbanboy14
2014-12-10, 03:10
Du har inte tagit några saker som ska öka din fettförbränning?

Nästadrag
2014-12-12, 16:07
Salt och vätska är viktigt på VLCD och ett blodtrycksfall kan ge de symtom du beskriver. Däremot kan ju ingen av oss veta om du ahr något annat bakomliggande hälsoproblem. Får du dessa symtom igen rekommenderar jag nog ett läkarbesök.

Läkaren kommer dock inte fatta VLCD 4 shreddz, utan kommer uppmana han att äta riktig mat+mer för att inte riskera att svimma igen :)