handdator

Visa fullständig version : Familjemedlem/nära vän vann på lotten du gav bort


Ceejays adept
2014-12-08, 16:49
Har tänkt på det här ett tag.
Ponera att du gav bort en trisslott/skraplott som gåva, födelsedagspresent eller dylikt. Personen vinner storvinsten, låt oss säga ganska många miljoner . Skulle du kräva att få en del av vinsten, eller bara vara glada för deras skull? Sen kanske du vill ha men personen säger nej
Hur skulle ni göra?

Sry om liknande tråd finns

Fredszky
2014-12-08, 16:53
Kräva tillbaka allting och yrka på tillfällig sinnesförvirring.

hugok
2014-12-08, 16:58
Hade varit löjligt att begära en del av vinsten.

Tolkia
2014-12-08, 17:07
Jag skulle vara sjuuukt nöjd med mina fantastisk presentköparskillz.

Mental
2014-12-08, 17:07
Bli glad om jag fick en slant, men inte grinig annars, man ska inte ge bort lotter om man inte vill att mottagaren ska vinna.
Hade jag vunnit hade jag nog donerat en slant till givaren.

Fuark
2014-12-08, 17:08
Om jag hade vunnit så hade jag delat på pengarna 50/50, oavsett vem som gav mig den. Om en familjemedlem hade vunnit hade jag bara blivit glad och inte frågat efter ett öre, förutom om brorsan vunnit då jag hade begärt en ny dator och ett PS4.

Om en polare vunnit hade jag nog bara skrattat, varit glad för hans skull och begärt att han bjuder på lunch och bio eller något symboliskt.

Quint
2014-12-08, 17:11
Jag skulle vara sjuuukt nöjd med mina fantastisk presentköparskillz.

+1

När jag köper lotter åt vänner/familjemedlemmar så köper jag ju lotten åt dem med förhoppningen att de ska vinna storvinsten, skulle aldrig få för mig att kräva delar av vinsten.

Patriarch K
2014-12-08, 17:18
Jag hade sagt: "Som du kanske förstår nu så känns det lite jobbigt för mig att jag ka behöva knega på i ekorrhjulet medan du kan göra vad tusan du vill nu tack vare mig. Om du vill hade du ju kunnat dela med dig av en summa, men det är ju din vinst så du gör vad du vill med den. Försök bara vända på steken och tänk hur du hade reagerat om det var tvärt om."

Eller något åt det hållet, fast att man låter mindre påträngande :)

rbn
2014-12-08, 17:21
Är det en familjemedlem är väl sannolikheten ganska stor att personen är givmild och delar med sig av vinsten ändå. Om inte i rena pengar så kanske i prylar, resor, upplevelser eller dyl. Om vi talar om miljonbelopp dvs, annars är det rätt snålt.

Hade det varit en nära vän hade jag inte begärt något.

supercharge
2014-12-08, 17:26
Det beror alldeles på förutsättningarna. Är du mångmiljonär själv blir du förmodligen bara genuint glad av om någon annan vinner lite pengar och har inte en tanke på att få någonting själv.

Lever du däremot på existensminimum, har besvärande skulder och får vända på varenda krona så hade nog långt fler än som vågar erkänna det här på forumet betett sig ganska illa mot en sådan vän, och tyckt sig ha rätt att få en viss del av pengarna.

Fuark
2014-12-08, 17:34
Det beror alldeles på förutsättningarna. Är du mångmiljonär själv blir du förmodligen bara genuint glad av om någon annan vinner lite pengar och har inte en tanke på att få någonting själv.

Lever du däremot på existensminimum, har besvärande skulder och får vända på varenda krona så hade nog långt fler än som vågar erkänna det här på forumet betett sig ganska illa mot en sådan vän, och tyckt sig ha rätt att få en viss del av pengarna.

Då borde man inte köpa lotter i present om man inte planerat att han får behålla vinsten. Då är teoretiskt sett presenten bara att få skrapa lotten.

Bättre att köpa lotterna till sig själv och tänka ut något annat isåfall

petah
2014-12-08, 17:40
Begär man pengar ifall de vinner så är man en idiot som inte borde köpt lotter till att börja med. Man har INGEN som helst rätt att kräva några pengar.

Tricklew
2014-12-08, 17:43
Köper aldrig lotter som presenter, blir så besvärligt ifall de vinner storsumman och jag måste mörda dom.

SGW
2014-12-08, 17:45
Att begära pengar vore snudd på psyksjukt. Men hade det varit en familjemedlem eller nära vän som vann storvinsten hade de nästan garanterat gett mig en del. Och jag hade gladeligen tagit emot pengarna. Hade det varit det omvända scenariot hade även jag delat pengarna.

mangemani
2014-12-08, 18:02
nej, självklart så skulle jag inte kräva personen på pengarna, varför skulle jag=/.
en present/gåva är en present/gåva, dvs du har gett personen det och då är det hennes/hans, inte din, oavsett hur många miljoner personen vinner.
att kräva personen på en del utav pengarna är extremt girigt tycker jag.
erbjuder person att givaren ska få lite utav pengarna, ja då är det ju helt ok att tacka och ta emot, men att kräva, nej fan.

Juxta
2014-12-08, 18:29
Min far köpte två trisslotter, en åt sig och en åt sin arbetskamrat.

Han själv vann 10.000:-, men hans arbetskamrat kammade hem 100.000:-.

Galna odds.

Som svar på frågan: Jag skulle bli skitglad för den som tog emot lotten, gå och fantisera vad jag skulle göra med dom pengarna, men aldrig förvänta mig att jag skulle få pengar för att jag köpte lotten.

Paperbasket
2014-12-08, 18:36
Jag skulle bli galen. Därför jag inte heller ger bort lotter. Kul att folk vinner men mindre kul om de vinner på en lott jag kunde skrapat :P

Pirko
2014-12-08, 18:42
Skulle gratulerat till vinsten

Rikard Jansson
2014-12-08, 18:59
Kutym häromkring är 10% av vinsten tillbaka på större vinster än 1000 kr

ceejay
2014-12-08, 19:01
Kul o ge bort en trisslott som gav typ 20k i månaden i 10 år eller något.

Jockefoten
2014-12-08, 19:13
Hade sagt grattis och avböjt mig kompensation. Lite heder har jag allt(men på insidan hade jag kokat av avund).

CalleP
2014-12-08, 19:15
Jag skulle vara sjuuukt nöjd med mina fantastisk presentköparskillz.

skillz pay the billz.

OT: Hade inte kunnat kräva pengar men hade samtidigt förvånat mig ifall man inte fick lite speciellt om det skulle vara en i familjen eller en nära vän.

Rikard Jansson
2014-12-08, 19:18
Kan ju däremot också säga att jag aldrig skulle köpa lotter till någon i present. Maken till fantasilös och kass present får man söka länge efter:)

jenni
2014-12-08, 19:22
Är det någon av mina föräldrar så kommer de ändå hamna hos min i någon utsträckning :D
Vänner, skulle jag bara kräva att de uppfyller vad var oc en har nu lovat i årtal! Bli djurfadder!!! Sen är jag nöjd och glad

Exdiaq
2014-12-08, 19:39
Skulle inte ens tänka tanken att begära att jag får ta del av vinsten. Däremot om jag själv hade vunnit så hade jag erbjudit den andra personen 25-50% av vinsten beroende på hur pass nära vi är och hur denne har det ställt.

Captainwide
2014-12-08, 19:40
Man har en överenskommelse att blir det en miljonvinst så ska den som köpt lotten på 5%. En ganska så godtycklig summa.

Detta har vi i familjen, inte för att någon köper lotter till varandra ändå. :)

TomasB
2014-12-08, 19:54
Kanske lite off-topic men, har en polare som jag lirar med hästar ibland.
Han ringde: Ska vi köra placering på XYZ ikväll?
Jag: Visst!

Sen hörde jag inget mer förrän på kvällen när vi spelade poker att dumfan drog in 20-30 lax på spelet och hade "glömt" att ringa mig.

GRRRRR...

jenni
2014-12-08, 20:12
Kanske lite off-topic men, har en polare som jag lirar med hästar ibland.
Han ringde: Ska vi köra placering på XYZ ikväll?
Jag: Visst!

Sen hörde jag inget mer förrän på kvällen när vi spelade poker att dumfan drog in 20-30 lax på spelet och hade "glömt" att ringa mig.

GRRRRR...

Det var ju illa:laugh:
Men du fick ingen tröstsumma eller något

forestgrove
2014-12-08, 20:58
Kan ju däremot också säga att jag aldrig skulle köpa lotter till någon i present. Maken till fantasilös och kass present får man söka länge efter:)

Inte ens som en av fem presenter till någon? Eller en lott och något mer i typ farsdagpresent?

Sniggel
2014-12-08, 21:00
Jag hade sagt: "Som du kanske förstår nu så känns det lite jobbigt för mig att jag ka behöva knega på i ekorrhjulet medan du kan göra vad tusan du vill nu tack vare mig. Om du vill hade du ju kunnat dela med dig av en summa, men det är ju din vinst så du gör vad du vill med den. Försök bara vända på steken och tänk hur du hade reagerat om det var tvärt om."

Eller något åt det hållet, fast att man låter mindre påträngande :)

Ja det hoppas jag för det där lät rätt passiv-aggressivt :D

Puryeah
2014-12-08, 21:09
Jag hade inte bett om ett öre. Hade jag själv varit den som vunnit så hade jag nog inte gett pengar utan snarare bjuda personen på en fet resa eller liknande. Lite beroende på vem det är såklart, men något generöst hade personen fått i alla fall.

Nordenator
2014-12-08, 21:12
Jag hade troligtvis gratulerat och inte krävt några pengar. De är inte mina att kräva. Däremot hade jag gissningsvis funderat varför jag inte köpt den själv, men kunnat snabbt förklara för mig själv att jag inte köper lotter åt mig själv oavsett, så det är inte ens ett aktuellt scenario.

Men jag köper inte lotter som presenter, och får jag lotter i typ födelsedagspresent så skrapar jag dem senare.

Gober
2014-12-08, 21:13
Jag vill gärna säga att jag enbart skulle vara glad för personen i fråga, och det skulle jag också vara. Men jag skulle ljuga om jag inte innerst inne hoppades på att få en liten slant, och hade nog dessutom retat mig lite att jag inte köpt den där lotten till mig själv. Men givetvis skulle jag inte ens tänka tanken att kräva något, och inte heller skulle jag klandra personen om jag inte fick något. Men som sagt, lite hade man kanske ändå hoppats på att få en liten slant ;)

Diomedea exulans
2014-12-08, 21:26
Är väl för bövelen ingenting att diskutera? Självklart har man ingen rätt att kräva något av vinsten.

Olegh
2014-12-08, 23:23
Vet att jag hade fått ta del av vinsten på ett eller annat sätt, så det blir en ickefråga. Och vice versa förstås. Jag har bara närmaste familjen att tänka på så.

Cooks
2014-12-08, 23:24
Hade varit sjukt glad för dennes skull men innerst inne haft självmordstankar :D

Hade inte frågat men vet att personen med största sannolikhet hade gett mig en del.

spoonchest
2014-12-08, 23:28
Sånt där gör man upp i förväg.

XXXL
2014-12-08, 23:32
Beror på hur mycket det är, pratar vi 40 mille skattefritt hade jag nog skämtsamt frågat om jag kunde få bli bjuden på middag eller trevlig resa utomlands.

anvihl
2014-12-08, 23:35
Sånt där gör man upp i förväg.

Genom juridiska kontrakt antar jag då? Hur fasen ska man annars bevisa det i efterhand på banken när vinnaren inte länge vill dela? :D "men men, jag sa innan att jag skulle ha 50%".

spoonchest
2014-12-08, 23:38
Genom juridiska kontrakt antar jag då? Hur fasen ska man annars bevisa det i efterhand på banken när vinnaren inte länge vill dela? :D "men men, jag sa innan att jag skulle ha 50%".
Ett avtal är ett avtal.

Fredszky
2014-12-08, 23:45
Om jag skulle vara den som vann massa miljoner av någon som köpt lotten till mig hade jag behållit pengarna men köpt en trisslott och gett tillbaka, så är universum i perfekt balans igen.

smeander
2014-12-09, 22:54
Har tänkt på det här ett tag.
Ponera att du gav bort en trisslott/skraplott som gåva, födelsedagspresent eller dylikt. Personen vinner storvinsten, låt oss säga ganska många miljoner . Skulle du kräva att få en del av vinsten, eller bara vara glada för deras skull? Sen kanske du vill ha men personen säger nej
Hur skulle ni göra?

Sry om liknande tråd finns

Därför ger jag aldrig bort saker där sådana saker kan hända. Kommer aldrig någonsin att hända, vilken mardröm....

Macroman
2014-12-10, 09:36
Hade inte krävt några pengar men i hemlighet surat om jag inte fått några... ;)

Hade jag själv vunnit med ett sånt upplägg. Säg att jag vann 10 mkr då hade jag gett bort 1 mkr kanske 2 beroende lite på.

ARMSTARK
2014-12-10, 09:44
Är man så djävla snål att man ger bort en trisslott istället för en riktig present ska man inte ha en spänn!

Chrbo
2014-12-10, 10:50
Förhoppningar om att få en bit av kakan? Ja. Irritation över att slumpen har valt att spela mig ett sådant spratt? Absolut. Lycka över att någon kär till mig får uppleva det? Helt klart. Förväntningar? Inga som helst.

TomasB
2014-12-10, 10:52
Det var ju illa:laugh:
Men du fick ingen tröstsumma eller något

Nä, ingenting. Dessutom tyckte fanskapet, som dessutom minst tripplar min lön att jag skulle betala för hans hotel när vi ska ut och resa om nån månad.
Suck...

Mental
2014-12-10, 11:45
Nä, ingenting. Dessutom tyckte fanskapet, som dessutom minst tripplar min lön att jag skulle betala för hans hotel när vi ska ut och resa om nån månad.
Suck...

Måste ha några riktigt bra sidor då som väger upp det?

anvihl
2014-12-10, 11:58
Ett avtal är ett avtal.

Absolut, men hur ska du bevisa det om du inte har ett påskrivet papper? Muntliga avtal gäller som avtal, men de är ändå totalt värdelösa eftersom ingen någonsin kan bevisa det om man inte har vittnen.

XXXL
2014-12-10, 12:36
Vad har ni för relation till era nära vänner egentligen eller är ni alla forever-alone? Jag har en sån relation till mina polare i alla fall att jag utan tvekan skulle på ett skämtsamt sätt kunna säga "Oj jävlar 50 mille? Nu får du fan bjussa på en resa så rik du är, vart åker vi?!"

Däremot skulle jag aldrig kunna säga "Du bussningarna på min gamla saab börjar blå dåliga är de något du kan se över" eller "Mitt huslån tar knäcken på mig skulle du kunna hjälpa mig med det"

Macroman
2014-12-10, 13:02
Kanske lite off-topic men, har en polare som jag lirar med hästar ibland.
Han ringde: Ska vi köra placering på XYZ ikväll?
Jag: Visst!

Sen hörde jag inget mer förrän på kvällen när vi spelade poker att dumfan drog in 20-30 lax på spelet och hade "glömt" att ringa mig.

GRRRRR...

Nä, ingenting. Dessutom tyckte fanskapet, som dessutom minst tripplar min lön att jag skulle betala för hans hotel när vi ska ut och resa om nån månad.
Suck...

Rent spontant låter det som ni haft ett avtal och att du ska ha hälften av vinsten. Om det stämmer det du skrivit i första posten alltså.

TomasB
2014-12-10, 13:11
Måste ha några riktigt bra sidor då som väger upp det?

Haha, ja då, han är jättetrevlig i övrigt. Lite speciell i fråga om pengar bara.

Rent spontant låter det som ni haft ett avtal och att du ska ha hälften av vinsten. Om det stämmer det du skrivit i första posten alltså.

Äh, jag orkar inte bråka om det. Mitt ansvar iofs att se till att det spelades gemensamt lika mycket som hans. Dessutom är det han som sitter på kunskapen om kusarna.

Snobbe
2014-12-10, 13:15
Kanske lite off-topic men, har en polare som jag lirar med hästar ibland.
Han ringde: Ska vi köra placering på XYZ ikväll?
Jag: Visst!

Sen hörde jag inget mer förrän på kvällen när vi spelade poker att dumfan drog in 20-30 lax på spelet och hade "glömt" att ringa mig.

GRRRRR...

haha asså fattar inte, han ringde dig fråga om du ville spela, du svarade ja. Han vinner 30k och då får för sig att han ska behålla allt själv? Om det hade varit så hade jag aldrig pratat med personen mer. Då har han ju lurat dig på 15k....

TomasB
2014-12-10, 13:31
haha asså fattar inte, han ringde dig fråga om du ville spela, du svarade ja. Han vinner 30k och då får för sig att han ska behålla allt själv? Om det hade varit så hade jag aldrig pratat med personen mer. Då har han ju lurat dig på 15k....

Ja, men i ärlighetens namn så satsade ju han alla pengar. Vi bestämda ju bara löst att vi skulle spela, inte på vilka hästar et.c. Normalt sett så ringer han tillbaks (eller tvärtom) och så sätter jag in pengar på hans konto och vi spelar gemensamt.

Jag tror bara han glömde bort det helt ärligt. Hade det varit jag som glömt hade jag delat med mig av pengarna däremot. Så jag tycker han gjorde fel och va lite sne ett tag.

Mental
2014-12-10, 14:23
Ja, men i ärlighetens namn så satsade ju han alla pengar. Vi bestämda ju bara löst att vi skulle spela, inte på vilka hästar et.c. Normalt sett så ringer han tillbaks (eller tvärtom) och så sätter jag in pengar på hans konto och vi spelar gemensamt.

Jag tror bara han glömde bort det helt ärligt. Hade det varit jag som glömt hade jag delat med mig av pengarna däremot. Så jag tycker han gjorde fel och va lite sne ett tag.

Umm, om han hade ringt dig 2 dar efter loppet och sagt, "jo försten, jag spelade åt oss i lördags, vi vann inget, sätter du över din andel? "

Om normalförfarandet är att ni överför pengar innan och snackar ihop er lite?

Diomedea exulans
2014-12-10, 14:42
Jag förnekar inte att en viss tillstymmelse till avund och missunsamhet skulle uppstå i djupet av mitt hjärta, men jag skulle aldrig tillåta de känslorna att slå rot. Jag hade rytit till med ett internt "skärp dig", och bestämt mig för att vara glad för vännens skull.

Jag har nära vänner från gymnasiet som blivit mångmiljonärer på poker. Inte sitter jag och surar för att de inte ger mig brev med fyrsiffriga belopp varje gång jag fyller år, eller liknande.

Mental
2014-12-10, 14:46
Jag kan ha fel här, men när man ger någon en lott, så hoppas man väl att de vinner?

Diomedea exulans
2014-12-10, 14:48
Jag kan ha fel här, men när man ger någon en lott, så hoppas man väl att de vinner?

Ja.

Frantic
2014-12-10, 15:41
Jag förstår verkligen inte den här diskussionen. Det finns inte en enda liten procent av mig som hade mått dåligt om jag bort en lott som gav en mångmiljonvinst och jag hade absolut inte krävt eller ens lite löst frågat om något tillbaka. Hade det varit familj eller någon av mina allra närmsta vänner hade jag bjudit på något om det var de som gav vinsten till mig. Var det en ytligt bekant hade de inte fått en krona.


OBS. Detta gäller bara om jag gått ut och köpt lott/lotter åt endast denne personen. Köpte jag 2 lotter och behöll den ena själv och gav bort miljonvinsten kommer jag så klart att ta självmord efteråt.

Mental
2014-12-10, 15:57
Tänk dig följande scenario, du står i kön på ICA med en vagn full av mat, du planerar att köpa en trisslott när du kommer till kassan. En äldre dam med två paket mjölk köar bakom dig, gentleman som du är vinkar du såklart förbi henne som bara ska handla så lite. Hon köper en trisslott.
Du betalar för dina prylar och köper en trisslott.

Du ställer dig sedan i tipshörnet för att skrapa, normalt åker du hem, men efter att ha behövt åka tillbaka och lösa in 30kr/ny lott vinsten 2 gånger så bestämmer du dig att skrapa på plats.

Damen du släppte före i kön skrapar fram en miljon...

Är du tvungen att döda tanten, eller bara ta livet av dig? ;)

jenni
2014-12-10, 16:51
Nä, ingenting. Dessutom tyckte fanskapet, som dessutom minst tripplar min lön att jag skulle betala för hans hotel när vi ska ut och resa om nån månad.
Suck...

Vilket charmtroll

Ceejays adept
2014-12-11, 09:46
Tänk dig följande scenario, du står i kön på ICA med en vagn full av mat, du planerar att köpa en trisslott när du kommer till kassan. En äldre dam med två paket mjölk köar bakom dig, gentleman som du är vinkar du såklart förbi henne som bara ska handla så lite. Hon köper en trisslott.
Du betalar för dina prylar och köper en trisslott.

Du ställer dig sedan i tipshörnet för att skrapa, normalt åker du hem, men efter att ha behövt åka tillbaka och lösa in 30kr/ny lott vinsten 2 gånger så bestämmer du dig att skrapa på plats.

Damen du släppte före i kön skrapar fram en miljon...

Är du tvungen att döda tanten, eller bara ta livet av dig? ;)

Begått seppuku på plats.

Hade kanske sagt lite "fult":
-"Tur att jag släppte fram dig där", och hoppas på att hon e generös ;)

Juxta
2014-12-11, 09:59
Tänk dig följande scenario, du står i kön på ICA med en vagn full av mat, du planerar att köpa en trisslott när du kommer till kassan. En äldre dam med två paket mjölk köar bakom dig, gentleman som du är vinkar du såklart förbi henne som bara ska handla så lite. Hon köper en trisslott.
Du betalar för dina prylar och köper en trisslott.

Du ställer dig sedan i tipshörnet för att skrapa, normalt åker du hem, men efter att ha behövt åka tillbaka och lösa in 30kr/ny lott vinsten 2 gånger så bestämmer du dig att skrapa på plats.

Damen du släppte före i kön skrapar fram en miljon...

Är du tvungen att döda tanten, eller bara ta livet av dig? ;)

Nu får man ju oftast välja lott av en bunt som personalen räcker fram.
Annars hade jag nog dödat tanten.

Mental
2014-12-11, 10:00
Nu får man ju oftast välja lott av en bunt som personalen räcker fram.
Annars hade jag nog dödat tanten.
Hon har ju redan valt vinsten, du var ju chanslös.

Nordenator
2014-12-11, 10:06
Börja smöra upp tanten. Spendera de kommande åren för att vinna hennes förtroende. Döda hennes arvingar en efter en. Varför ger ni upp så snabbt på pengarna?!

Diomedea exulans
2014-12-11, 11:11
Är du tvungen att döda tanten, eller bara ta livet av dig? ;)

Hade hoppats på att hon var dement, skrikit "MORMOR! Nu har vi råd med den där Dubai-resan vi alltid har pratat om!", och kramat om henne.

Gpajpen
2014-12-11, 11:22
Jag kan ge bort en trisslott eller två men skulle aldrig i mitt liv ge bort miljoner.

Mental
2014-12-11, 11:32
Börja smöra upp tanten. Spendera de kommande åren för att vinna hennes förtroende. Döda hennes arvingar en efter en. Varför ger ni upp så snabbt på pengarna?!
Gift dig? ;-)

kalle_banan
2014-12-11, 12:36
Jag ger inte bort lotter just för att jag hade velat ha lotten själv om vinsten var flera miljoner. Jag hoppas att jag har hjärta nog att dela med mig om jag får en lott av någon och vinner flera miljoner, det hade känts som en stöld annars. Men jag hade inte kunnat kräva något eftersom det inte var min lott längre, att ens be om något vore fel tycker jag. Undvik problemet från första början, det är ganska enkelt att inte ge bort en trisslott, hur lätt som helst. Jag gör det hela tiden! :P