handdator

Visa fullständig version : Power grabs - Det bästa träningstillbehöret för ryggträning enligt mig


Slaxes
2014-12-08, 14:21
Hej,

Detta gör jag inte för att promota denna produkt, utan endast för att jag är så otroligt nöjd med denna. Den har tagit min ryggträning till en helt annan nivå. Tycker dessa är 3 ggr smidigare än vanliga straps.

http://resources.sport-tiedje.com/bilder/rawpower/powergrabsneoprene_detail.jpg

power grabs länk: http://www.powergrabs.com/products.php

Det används främst i dragövningar i alla dess former. Du sitter som berget när du använder detta greppet på nästan vilka metallytor som helst.

Positivt:
*supergrepp på ALLA ytor du kan hitta i ett gym
* kräver ingen greppstyrka alls
*går oerhört fort att applicera (fäster vid handleden)
*kan användas som handledsstöd.

Bieffekt: Greppet får ingen träning


En perfekt julklapp! :)

Payter
2014-12-08, 14:43
Skulle nog satsa på att träna bort den svaga länken istället.

Beemel
2014-12-08, 14:53
Som min mentor på ett litet atletgym sa en gång i tiden.

Varför ska man kunna lyfta saker man inte klarar av att lyfta?

Med det syftade han på att man aldrig är starkare än sin svagaste länk.

Henke78
2014-12-08, 15:08
Använder själv vanliga straps och visst orkar man utan men jag får bättre kontakt med och kan köra tyngre.

filmjölk
2014-12-08, 15:10
Varför ska man kunna lyfta saker man inte klarar av att lyfta?

.

För att kunna få en snygg, muskulös rygg, utan att samtidigt behöva få underarmar som en kompulsiv onanist? :)

Payter
2014-12-08, 15:58
För att kunna få en snygg, muskulös rygg, utan att samtidigt behöva få underarmar som en kompulsiv onanist? :)
En snygg och muskulös rygg med tandpetatunderarmar ser ju lite....underligt ut.

G.W
2014-12-08, 15:58
För att kunna få en snygg, muskulös rygg, utan att samtidigt behöva få underarmar som en kompulsiv onanist? :)

En kompulsiv onanist kör väl högreps? Eller med andra ord, konditionsträning. Inga muskler där inte.

Payter
2014-12-08, 15:59
Ungefär som de där byggarna man ser med jättebreda axlar och tunn nacke med tilhörande små traps.

Payter
2014-12-08, 16:00
En kompulsiv onanist kör väl högreps? Eller med andra ord, konditionsträning. Inga muskler där inte.
Funderade faktiskt hur man tränade onani progressivt.

Sidén
2014-12-08, 16:15
Remmar och dylikt är bra. Om man inte behöver använda dem. Tar man på sig de för att man inte orkar utan bör man tänka över.

Smegma
2014-12-08, 16:26
Tycker Hollsten sa det bra med viss reservation för andra ord..

"Varför ska ryggen få lida för att du är klen i greppet?"

Alltså, vill du både piska rygg och samtidigt få starkare nypor så träna dessa delar separat.

PureWhey
2014-12-08, 17:54
Som min mentor på ett litet atletgym sa en gång i tiden.



Varför ska man kunna lyfta saker man inte klarar av att lyfta?



Med det syftade han på att man aldrig är starkare än sin svagaste länk.


Jaha, så jag ska låta mina underarmar begränsa min ryggträning?
Om jag kört massa marklyft som kört slut på underarmarna bör alltså roddarna efteråt lida pga detta? Eller har jag missuppfattat något?
Är ett bälte också big nono?

E: Har liknande grejer som ts, används dock bara vid lite högre reps i marklyft. Finns i många fler märken såklart, skulle asolut inte rekom BS.

Payter
2014-12-08, 17:59
Jaha, så jag ska låta mina underarmar begränsa min ryggträning?
Om jag kört massa marklyft som kört slut på underarmarna bör alltså roddarna efteråt lida pga detta? Eller har jag missuppfattat något?
Är ett bälte också big nono?

E: Har liknande grejer som ts, används dock bara vid lite högre reps i marklyft. Finns i många fler märken såklart, skulle asolut inte rekom BS.

Precis! Är du för svag i greppet så...träna upp greppstyrkan istället.

PureWhey
2014-12-08, 18:01
Precis! Är du för svag i greppet så...träna upp greppstyrkan istället.


För svag? Jag är inte för svag i greppet.

Matsa
2014-12-08, 19:27
Den där Årsjö måste vara förjävligt klen i greppet, tycker man ser honom träna med remmar ofta.

R0B
2014-12-08, 19:31
Ser smidigt ut, köpte du dom från deras sida? Vilken storlek kör du och använder du neopren eller gummi modellen?

Dennis012345
2014-12-08, 19:44
Problemet är inte att de används, snarare att de inte används som komplement vilket de bör vara bara till det.

Tyrwing
2014-12-08, 20:14
Så länge man bibehåller den nivå av styrka man efterstävar i greppet ser jag inga problem med att använda rem/powergrip/klister etc.

bubbe
2014-12-08, 22:52
Brukar alltid finnas något avklippt bälte el andra remmar, men en gång så lånade jag ett par sådana när jag skulle köra stötdrag. Det funkade tills jag la på lite mer explosivitet, då sprack den ena för mig. Kändes inte skönt av snärten som blev i kroppen när jag tryckte till och ena sidan försvann.

Matsa
2014-12-09, 02:02
Jag använder de här från Wahlander och bortsett från att priset är för högt så är de helt suveräna! Riktigt välgjorda och sköna! http://www.wahlanders.se/webbutik/katalog/product_info.php?cPath=22_33&products_id=96

Figure 8-remmar verkar rätt intressanta så länge det handlar om marklyft, roddvarianter etc. Jag skulle inte våga använda dem till saker där man vill kunna släppa snabbt (typ ryck). Det är sådana Benni använder i det här kllippet:

AR0PmBAMlJ8

Jag har dock bara sett varianter i tyg förut, de där i läder verkar mer förtroendeingivande.

dluddeckens
2014-12-09, 08:39
Som min mentor på ett litet atletgym sa en gång i tiden.

Varför ska man kunna lyfta saker man inte klarar av att lyfta?

Med det syftade han på att man aldrig är starkare än sin svagaste länk.

Det är ju bara sån tröstlöst struntprat.

Med den logiken kan man skippa benpressen, då man inte stabiliserar med överkroppen där.

Slaxes
2014-12-09, 09:17
För att kunna få en snygg, muskulös rygg, utan att samtidigt behöva få underarmar som en kompulsiv onanist? :)

hahaha. Väldigt sant. Jag bryr mig mer om hur muskulös min rygg är än underarmarna.

Slaxes
2014-12-09, 09:21
Ser smidigt ut, köpte du dom från deras sida? Vilken storlek kör du och använder du neopren eller gummi modellen?

Jag använder neopren. Det är den enda varianten jag kan uttala mig om. fick dom i present för 2 år sedan, högst trolligen köpt i någon butik i Sverige.

z_bumbi
2014-12-09, 09:23
Problemet är inte att de används, snarare att de inte används som komplement vilket de bör vara bara till det.

+1

Det är ganska många, inklusive mig själv, som börjar med remmar bara för att de är svaga och sedan inte alls jobbar med problemet utan fortsätter förlita sig på remmarna i alla övningar där greppet utmanas. Då fortsätter man att vara svag.

Slaxes
2014-12-09, 09:23
Brukar alltid finnas något avklippt bälte el andra remmar, men en gång så lånade jag ett par sådana när jag skulle köra stötdrag. Det funkade tills jag la på lite mer explosivitet, då sprack den ena för mig. Kändes inte skönt av snärten som blev i kroppen när jag tryckte till och ena sidan försvann.

Mina blev snabbt slitna men de fyller fortfarande sin funktion. Tror inte mina skulle kunna spricka som dina gjorde. Hade du samma variant?

Slaxes
2014-12-09, 09:35
+1

Det är ganska många, inklusive mig själv, som börjar med remmar bara för att de är svaga och sedan inte alls jobbar med problemet utan fortsätter förlita sig på remmarna i alla övningar där greppet utmanas. Då fortsätter man att vara svag.

Mitt mål är att bygga maximalt (inom lagen). Inte att utföra fysiska prestationer med endast min egna kropp som verktyg. Om greppet blir lidande så gör det inte mig något. Visst, andra kanske har ett starkare grepp men vad gör det mig som alltid kommer ha ett artificiellt superbt grepp :D Kör dock alltid marklyft utan dessa.

Beemel
2014-12-09, 11:57
Jaha, så jag ska låta mina underarmar begränsa min ryggträning?
Om jag kört massa marklyft som kört slut på underarmarna bör alltså roddarna efteråt lida pga detta? Eller har jag missuppfattat något?
Är ett bälte också big nono?

E: Har liknande grejer som ts, används dock bara vid lite högre reps i marklyft. Finns i många fler märken såklart, skulle asolut inte rekom BS.

Inte vet jag, jag har aldrig kört med några lindor och har aldrig känt att det begränsat mig.
Min rygg är i alltid tröttare än greppet efter ett träningspass och jag har rätt spinkiga underarmar. Jag lyfter i.o.f.s. inte några vidunderliga vikter, har personbästa på marklyft 197,5kg och kronlyft på 215kg men upp till den nivån har jag iallafall inte känt att greppet är det som stoppar mig.
Jag hade (innan jag gick över till helkroppspass) inga som helst problem med att köra marklyft, skivstångsrodd, latsdrag och kabelrodd samma pass (och biceps efter det). Det var aldrig mina underarmar som tog slut först.
Så jag måste säga att jag inte förstår problemet.

Och slutligen, om greppet är det som ger sig först så tycker jag absolut att ryggträningen ska bli lidande av det. Men det är min (OBSERVERA, MIN) filosofi att ha en balanserad styrka i hela kroppen och att det alltid är den svagaste länken som behöver tränas mest.

Jag använder själv inte bälte, men anser att det är en helt annan sak då jag ser bälte mer som skadeförebyggande än hjälpande.

Men som sagt, detta är endast min synpunkt. Och ni är självklart helt fria i att inte hålla med.

Beemel
2014-12-09, 11:59
Det är ju bara sån tröstlöst struntprat.

Med den logiken kan man skippa benpressen, då man inte stabiliserar med överkroppen där.

Nej, det är inte ens i närheten av samma sak/logik. But thanks for trying.

Beemel
2014-12-09, 12:04
För att kunna få en snygg, muskulös rygg, utan att samtidigt behöva få underarmar som en kompulsiv onanist? :)

Nu är jag vare sig snygg eller muskulös, men jag har varit hyfsat stark med amatörmått mätt och mina underarmar har alltid varit ganska spinkiga, detta till trots är de relativt starka och uthålliga.

Loke
2014-12-09, 12:18
För att kunna få en snygg, muskulös rygg, utan att samtidigt behöva få underarmar som en kompulsiv onanist? :)

Att oroa sig för att få för stora underarmar av att träna greppet mycket är väl lite som när tjejer oroar sig för att bygga för mycket muskler om de sätter sin fot på gymmet ;)

Men ja, förstår inte vad det är att tjafsa om att en byggare använder hjälpmedel för greppet, jisses...

Beemel
2014-12-09, 12:31
Att oroa sig för att få för stora underarmar av att träna greppet mycket är väl lite som när tjejer oroar sig för att bygga för mycket muskler om de sätter sin fot på gymmet ;)

Men ja, förstår inte vad det är att tjafsa om att en byggare använder hjälpmedel för greppet, jisses...

Vem har tjafsat? Det är väl ett diskusionsforum och då måste man väl få säga sin åsikt utan att det ska klassificeras som "tjafs"? Det är väl till och med hela ideen med sådana här forum, eller har jag missat något?

Skulle bli ett ganska trist forum annars.

Hemi
2014-12-09, 12:31
Har aldrig använt såna saker men det finns en fördel till, att avlasta armbågarna lite. Efter åratal av träning kan man få en del förslitningar och min svaga länk har varit armbågarna, av exakt skäl vet jag inte men träningen är ju en grej, det blir plus på plus och sådana skador kommer smygande, "tyst". Nu läker de aldrig perfekt igen så att slippa greppa jämt om man lyfter en väldigt massa från golvet och pull ups på det så kanske det är bra ibland? Det är i alla fall en tanke.

tlk
2014-12-09, 12:36
Någon borde berätta för alla tyngdlyftare att de ska lägga av att använda remmar när de tränar..

Beemel
2014-12-09, 12:46
Någon borde berätta för alla tyngdlyftare att de ska lägga av att använda remmar när de tränar..

Varför det? För att jag och några till är av en annan träningsfilosofi?
Visste inte att min åsikt vägde så tungt.
Coolt.

Arf Pingvin
2014-12-09, 13:11
Underarmarna är så liten muskelgrupp. Varför låta det begränsa resten av kroppens utveckling. Det finns inte en möjlighet att greppet klarar lika mycket som rygg och ben. Den som försöker kommer att skada sig.

tlk
2014-12-09, 13:21
Varför det? För att jag och några till är av en annan träningsfilosofi?
Visste inte att min åsikt vägde så tungt.
Coolt.

Men alltså har du något vettigt belägg för att din träningsfilosofi skulle vara bättre? De flesta tyngdlyftare verkar vara väldigt förtjusta i sina remmar och de kan i regel också lyfta tunga saker... Menar du att de skulle prestera bättre om de hade börjat träna utan remmar?

Matsa
2014-12-09, 13:33
Grejen är att remmar är ett verktyg som kan vara användbart men hur mycket nytta man har av dem kommer att variera beroende på ens förutsättningar och situation. Strongman använder dem ofta för att de vill spara greppet till sin grenspecifika träning (och givetvis för att de är tillåtna på vissa tävlingar). En del tyngdlyftare använder dem för att det sliter mycket på händerna om de gör all sin träning utan (de tränar "ganska" mycket drag). I många av de här fallen handlar det alltså inte om att "lyfta saker man inte klarar av att lyfta" utan om att spara greppet till ett pass där man behöver det bättre eller bara om att hålla sig hel.

Personligen har jag börjat använda remmar mer och mer i marklyft eftersom jag inte vill köra med mixat grepp för ofta. Jag har problem med mina bicepssenor och även om jag inte har känt något i just marklyft så tycker jag det är en onödig risk, speciellt som jag inte har tävlingsplaner längre. Tumlås är inget hållbart alternativ pga små händer (och så är jag för lat för att lära mig). Jag kör en del övningar för greppet mest för att jag tycker det är kul med greppstyrka, men förhoppningsvis räcker det fortfarande till om jag vill köra utan remmar.

Jag skulle tycka att det vore lite trist om jag blev helt beroende av remmar men det är ju en personlig värdering. Lite som att en del vill kunna både lyfta och springa medan andra skiter i hur otympliga de blir så länge de är starka.

tlk
2014-12-09, 13:39
Jag håller mig till att sköta greppträningen separat (rolling thunder, böj, grippers, pinch- och hub-lift etc.) ett par pass i veckan och kör t.ex. marklyft ungefär alltid med remmar. Inte för att greppet egentligen inte klarar av det men ser ingen anledning att belasta greppet utöver den normala greppträningen.

Men det är ju såklart en smaksak... Tillhör man gruppen som inte tränar upp ett versatilt och starkt grepp så kan ju det fungera som något hyfsat minimum att köra just mark osv. utan remmar. Å andra sidan så är ju "ett starkt grepp" så mycket mer än att kunna hålla en tung stång och den träningen för grepp får du knappast av att hålla i tunga stänger så meh.. remmar på, alltid.

Beemel
2014-12-09, 13:43
Underarmarna är så liten muskelgrupp. Varför låta det begränsa resten av kroppens utveckling. Det finns inte en möjlighet att greppet klarar lika mycket som rygg och ben. Den som försöker kommer att skada sig.

Hur då?

Slaxes
2014-12-09, 13:45
Nej, det är inte ens i närheten av samma sak/logik. But thanks for trying.

Så om du fick gå framåt i tiden och se användandet med och utan grips och se att du har mycket bättre resultat generellt över kroppen med grips än utan, så skulle du ändå välja att inte använda grips?

Beemel
2014-12-09, 13:47
Men alltså har du något vettigt belägg för att din träningsfilosofi skulle vara bättre? De flesta tyngdlyftare verkar vara väldigt förtjusta i sina remmar och de kan i regel också lyfta tunga saker... Menar du att de skulle prestera bättre om de hade börjat träna utan remmar?

Definera bättre? Jag anser det viktigare att genom sin träning verkligen kunna (och bli van med att) lyfta sakerna utan hjälpmedel, så ur den aspekten tycker jag det är bättre.
Jag är inte tyngdlyftare, jag är inte byggare. Så jag kan bara svara från vad jag själv anser är viktigt. Och åter igen, du behöver inte värdera och prioritera saker på samma sätt som mig. Det är det som är fint.

Beemel
2014-12-09, 13:52
Så om du fick gå framåt i tiden och se användandet med och utan grips och se att du har mycket bättre resultat generellt över kroppen med grips än utan, så skulle du ändå välja att inte använda grips?

Meningslöst att diskutera denna typ av hypotetisk situationer varken du eller jag (åtminstone inte jag) kan resa i tiden.

Om du skulle gå fram i tiden och upptäcka att du var död då din träningsväska fastnat i en förbikörande bil på grund av dina grips, skulle du fortsätta använda dem?

Meningslösa frågeställningar.

tlk
2014-12-09, 13:52
Definera bättre? Jag anser det viktigare att genom sin träning verkligen kunna (och bli van med att) lyfta sakerna utan hjälpmedel, så ur den aspekten tycker jag det är bättre.
Jag är inte tyngdlyftare, jag är inte byggare. Så jag kan bara svara från vad jag själv anser är viktigt. Och åter igen, du behöver inte värdera och prioritera saker på samma sätt som mig. Det är det som är fint.

Såklart har man olika åsikter om saker.

Jag tycker personligen att hålla stänger med tung vikt är oerhört ineffektivt och begränsat sätt att träna grepp på. Och det tar energi som jag istället kan lägga på att träna just grepp på andra sätt. Sen tycker jag inte det har så mycket transfer till något utanför gymmet.. är liksom ungefär aldrig att jag lyfter något tungt och stångformat utanför gymmet och med tanke på hur specifik greppträning det ger så känns det hela lite "meh" för min del.

Beemel
2014-12-09, 13:54
Intressant att mitt motstånd mot remmar provocerar så många =)

Beemel
2014-12-09, 13:56
Såklart har man olika åsikter om saker.

Jag tycker personligen att hålla stänger med tung vikt är oerhört ineffektivt och begränsat sätt att träna grepp på. Och det tar energi som jag istället kan lägga på att träna just grepp på andra sätt. Sen tycker jag inte det har så mycket transfer till något utanför gymmet.. är liksom ungefär aldrig att jag lyfter något tungt och stångformat utanför gymmet och med tanke på hur specifik greppträning det ger så känns det hela lite "meh" för min del.

En god poäng. Jag tränar för övrigt mitt grepp separat också, men det är då mest för att jag vill få lite mer volym på underarmarna än att jag behöver bättre greppstyrka, det senare är självklart ingenting negativt.

dluddeckens
2014-12-09, 13:59
Nej, det är inte ens i närheten av samma sak/logik. But thanks for trying.

Du saknar ju logik :D


Varför skulle det vara fel att använda något att underlätta greppet? Så att man kan träna ryggen hårdare.



Anledningen till att man har (som i mitt ex) benmaskiner är ju för att träna ben hårdare utan att korsrygg/mage eller ex balansen skall behöva begränsa.

Loke
2014-12-09, 13:59
Intressant att mitt motstånd mot remmar provocerar så många =)

Det är ju bara du som blivit provocerad i den här tråden.

dluddeckens
2014-12-09, 14:01
Intressant att mitt motstånd mot remmar provocerar så många =)

Tror snarare det är dina dåliga argument som stör folk :D

Beemel
2014-12-09, 14:02
Du saknar ju logik :D


Varför skulle det vara fel att använda något att underlätta greppet? Så att man kan träna ryggen hårdare.



Anledningen till att man har (som i mitt ex) benmaskiner är ju för att träna ben hårdare utan att korsrygg/mage eller ex balansen skall behöva begränsa.

Jag har inte påstått att det är FEL?!?
Jag har bara sagt att jag inte använder det då jag vill klara min träning utan.

Beemel
2014-12-09, 14:02
Tror snarare det är dina dåliga argument som stör folk :D

Argument? Jag skriver vad jag tycker och vad jag prioriterar. Det är ingen argumentation.

Beemel
2014-12-09, 14:05
Det är ju bara du som blivit provocerad i den här tråden.

Har jag?!?
Jag skriver vad jag prioriterar och vad jag tycker (vilket jag vid det här laget har understrukit ett antal gånger)
På vilket sätt gör det mig provocerad?

Beemel
2014-12-09, 14:06
Nej nu är visst min rendering klar. Dags att återgå till viktigare uppgifter. Tack för en trevlig diskusionsstund och för att ni förgyllde min dötid.

Lev väl och lyft tungt (vare sig det är med remmar eller inte)

Loke
2014-12-09, 14:10
Har jag?!?
Jag skriver vad jag prioriterar och vad jag tycker (vilket jag vid det här laget har understrukit ett antal gånger)
På vilket sätt gör det mig provocerad?

Frågetecken, utropstecken, frågetecken. Låter lite provocerat.

Nej nu är visst min rendering klar. Dags att återgå till viktigare uppgifter. Tack för en trevlig diskusionsstund och för att ni förgyllde min dötid.

Lev väl och lyft tungt (vare sig det är med remmar eller inte)

Är detta en variant på:

http://i44.tinypic.com/1611b1w.png

?

Känns som det.

Beemel
2014-12-09, 14:15
Frågetecken, utropstecken, frågetecken. Låter lite provocerat.

Nja jag använder "?!?" som ett sätt att visa att jag är förvånad. Det kanske används annorlunda av de flesta, vad vet jag. My misstake.

Jag trollolololar inte jag har inte sagt något som jag inte står för. Tycker någon/några/alla att jag är en "retard" för det så är ni högst välkomna (vem vet, jag kanske rent av är det)

Jag hade bara väldigt gott om tid att svara på alla inlägg (det var rätt många som svarade och detta förgyllde min dötid) vilket gladde mig då det är trist att bara vänta.
(nästa rendering är påbörjad men tar tyvärr inte inte lika lång tid...)

Jag står fast vid att jag tycker att det är bättre (ur min synvinkel) att träna utan grepphjälp.

Määng
2014-12-09, 14:27
Eftersom den diskussionen då är avklarad kanske vi kan tala lite grann om power grabsen. Är de bättre än vanliga straps? Har sett straps med tillhörande krok som man krokar runt stången är det samma princip?

PureWhey
2014-12-09, 14:30
Använder det ist för de vanliga, går snabbare och funkar lika bra.

tlk
2014-12-09, 14:50
Eftersom den diskussionen då är avklarad kanske vi kan tala lite grann om power grabsen. Är de bättre än vanliga straps? Har sett straps med tillhörande krok som man krokar runt stången är det samma princip?

Jag tycker power grabs är mycket obehagligare runt handleden än vanliga straps.

David_wigren
2014-12-09, 17:12
I slutändan är man i gymmet för sin egen skull och man bör träna på ett sådant sätt som leder till att man uppfyller sina utsatta mål. Är man bodybuilder så är det ok att köra med remmar. Volym är första prioritet och är man naturligt svag i greppet så är risken att det begränsar ens övriga utveckling. Däremot så ska man ha i åtanke att pullups, shrugs, rodd, och marklyft är pretty much de bästa övningarna för greppet (bättre än grippers o dylikt) så om man kör med remmar med argumentet att man tränar greppet separat så gör man sig själv en björntjänst. Det bästa är såklart att man är tillräckligt greppstark att köra alla övningar utan dragremmar, så att både kroppen och unferarmarna får maximal stimulans.

Payter
2014-12-09, 17:26
I slutändan är man i gymmet för sin egen skull och man bör träna på ett sådant sätt som leder till att man uppfyller sina utsatta mål. Är man bodybuilder så är det ok att köra med remmar. Volym är första prioritet och är man naturligt svag i greppet så är risken att det begränsar ens övriga utveckling. Däremot så ska man ha i åtanke att pullups, shrugs, rodd, och marklyft är pretty much de bästa övningarna för greppet (bättre än grippers o dylikt) så om man kör med remmar med argumentet att man tränar greppet separat så gör man sig själv en björntjänst. Det bästa är såklart att man är tillräckligt greppstark att köra alla övningar utan dragremmar, så att både kroppen och unferarmarna får maximal stimulans.

Lite som jag tycker.

Slaxes
2014-12-09, 19:05
Eftersom den diskussionen då är avklarad kanske vi kan tala lite grann om power grabsen. Är de bättre än vanliga straps? Har sett straps med tillhörande krok som man krokar runt stången är det samma princip?

Jag tycker de är bekvämare och ger ett mer sugproppsliknande grepp :) Du kan exempelvis utföra chins på en tjock balk bara genom att slänga upp händerna med greppet mot metallen, lite som spider man, vilket är unikt.

har aldrig testat krok så jag vet inte, men krok låter sämre :P

David_wigren
2014-12-09, 22:26
Jag tycker de är bekvämare och ger ett mer sugproppsliknande grepp :) Du kan exempelvis utföra chins på en tjock balk bara genom att slänga upp händerna med greppet mot metallen, lite som spider man, vilket är unikt.

har aldrig testat krok så jag vet inte, men krok låter sämre :P

Inte för att vara alltför dryg, men det ska man kunna göra ändå om man har proportionerlig greppstyrka :cool:

smeander
2014-12-09, 23:05
Som min mentor på ett litet atletgym sa en gång i tiden.

Varför ska man kunna lyfta saker man inte klarar av att lyfta?

Med det syftade han på att man aldrig är starkare än sin svagaste länk.

Om målet är att träna ryggen, varför ska du då inte göra allt för att få maximal metabol stress på det tänkte området? Greppet behöver inte vara en svag länk, kanske bara något man inte vill fokusera på om målet är en maffig rygg.

Peter Hansen
2014-12-09, 23:36
Kör utan och efter ett tag kommer greppet inte vara en begränsande faktor. Den enda övningar där greppet, för mig, är en begränsande faktor är marklyft, och då kan man byta till mixat grepp!

Slaxes
2014-12-10, 08:13
Kör utan och efter ett tag kommer greppet inte vara en begränsande faktor. Den enda övningar där greppet, för mig, är en begränsande faktor är marklyft, och då kan man byta till mixat grepp!

Jag har kört utan grips i 3,5 år. Det är senaste 6 månaderna jag kört med grips och kunnat jobbat mycket hårdare och framförallt tyngre. Jag borde ha samlat på mig en duglig greppstyrka av alla dragövningar jag gjort under alla år, men det kan inte konkurrera med gripsen för mig.

Peter Hansen
2014-12-10, 08:14
Men har du fortfarande övningar där greppet sviker dig fortare än ryggen?

Slaxes
2014-12-10, 08:16
Inte för att vara alltför dryg, men det ska man kunna göra ändå om man har proportionerlig greppstyrka :cool:

Inte om man är svettig! :em:

Slaxes
2014-12-10, 08:17
Men har du fortfarande övningar där greppet sviker dig fortare än ryggen?

Ja, dropset chins exempelvis :) 100 kilos stångroddar är inte heller så skoj. Allt som jag kör tungt och som innefattar dropset faktiskt.

spoon
2014-12-10, 11:53
Men har du fortfarande övningar där greppet sviker dig fortare än ryggen?
Jag har ett par övningar som man kan lägga till listan. Ryckmark, tung stångrodd, ryckdrag, alla varianter av långsam eller excentrisk marklyft.

bubbe
2014-12-10, 12:01
Mina blev snabbt slitna men de fyller fortfarande sin funktion. Tror inte mina skulle kunna spricka som dina gjorde. Hade du samma variant?

Vet inte vad det var riktigt, de var inte mina (skulle aldrig få för mig att lägga pengar på remmar el dyk, när det bara är att klippa till ett par själv av något band). Men det var iaf med en sån gummiplatta som satt fast på samma sätt runt handleden. Inte särskilt gamla eller slitna. De sprack när det blev lite mer än normal belastning skulle jag tro.

qozmox
2014-12-10, 13:59
Som min mentor på ett litet atletgym sa en gång i tiden.

Varför ska man kunna lyfta saker man inte klarar av att lyfta?

Med det syftade han på att man aldrig är starkare än sin svagaste länk.

varför inte?
ja och?
betyder noll.

vill man lyfta mer än vad händerna klarar varför skulle man inte göra det?