handdator

Visa fullständig version : Dags för maginfluensa och fågelinfluensa! Håll dig frisk!


AeternusRex
2014-12-08, 13:43
Nu såhär i julestund är det ofta folk som rosslar och hostar och kavar runt på våra arbetsplatser när dom borde stannat hemma för alla andra skull så jag tänkte slänga in en kort tråd om ett par detaljer som kan verka uppenbara när det gäller hygiene. Det finns en risk att detta kan uppfattas som aningen hypokondriskt men men...

1. tvätta labbarna innan du tar i hemulen.
exakt vad det står. när du besöker den sanitära faciliteten på din arbetsplats för en välförkänt biologisk paus tvätta nävarna direkt innan du börjar rådda med brallor och könet. varför?
Dörrhandtaget in och ut från toaletten samt allt du egentligen kan vidröra där inne är ordentliga smittospridare allt som alla tar i är så defacto. Så för att minska den egna chansen att bli kontaminerad tvätta händerna direkt innan du applicerar byxlinningen, jylfen eller dina nedre regioner med massor med baciller.

Maginfluense bakterier kan omöjligen smitta dig med en god hygiene för trots vad alla tror så är det INTE luftburet det smittar enbart om du pillar på det/får det på dig/i dig. Kom dock ihåg att dom små asen kan överleva i en dag eller 2 i det fria på ytor dit dom fraktats av andra.

Detta sätt krockar även ned smittospridning av vanliga streptockocker och allmänt alla influensor.

Om toaletten du besöker eller har på din arbetsplats inte har pappers handukar så är det lämpligare att antingen använda toa papper eller låta händerna torka på annat vis. använd inte dit hängda handdukar eller en sån där smittoblåsare som är poppis på krogens toaletter.

2 tvål och vatten
Jajamen så enkelt är det. tvål och ljummet vatten är det absolut bästa sättet att göra sig av med smittoämnen på händerna tvätta dom nogsamt och se till att skrubba så du kommer åt under naglarna. Många arbetsplatser har numera handsprit här och var och överallt och folk använder detta i rikliga mängder men detta är ett misstag. Handsprit i all ära men det tar fortfarande ihjäl några ynka procent av alla kontaminerande ämnen som flyter runt. varför? det löser inte fett. väldigt många av dom partiklar vi inte vill ha i oss binder sig väl eller bygger bostad i fett. VI som mänkilga varelser har gott om fett i nävarna och lite här och var som små baciller gärna sätter sig på. Att bara applicera handsprit som inte i någon större utsträckning gör sig av med dessa är således meningslöst.
Eller iaf inte alls så bra som det ges sken av. DU kan för all del komplettera med denna men betänk då hur många människor som vandrat förbi den där uställda handspriten och bara använt den som någon form av universal medel för att dom glömde tvätta händerna nyss på muggen.

3. tvätta händerna innan du äter.
Det tjatas på barn om detta och det finns goda poäng att hämta här för att hålla sig frisk. Händerna må se rena ut och du kanske jobbar på kontor eller dylikt med ditt egna tangentbord och dina egna grejor och du har din egna handsprit men hur många andra människor tar i din dörr varje dag? hur många kommer in och lutar sig på ditt skrivbord? vem leverarde din post? Gör dig själv en tjänst och tvätta dig en extra gång eller 2.

4.handsprit som rengörning av din arbetsplats.
nej. precis som ovan flyttar du mer runt bakterier än gör dig av med dem. det går mycket bättre och tar inte mycket längre tid med nåt i stil med YES för att få rent på din arbetsplats. Nu kanske en del har bra städare på sina jobb men det misstänker jag att många inte har.

hampfuz
2014-12-08, 14:25
tldr; tvätta händerna noggrant innan du äter samt efter toabesök och låt bli att peta dig på slemhinnor (ögon, näsa, mun).

dluddeckens
2014-12-08, 14:36
Är det effektivt med handsprit? Har ett svagt minne av att det visats sig ganska dåligt, i jämförelse med varmt vatten och tvål.

AeternusRex
2014-12-08, 14:39
tldr; tvätta händerna noggrant innan du äter samt efter toabesök och låt bli att peta dig på slemhinnor (ögon, näsa, mun).


tvätta även händerna INNAN du skall gå på muggen. detta är oerhört smittomotverkande.

och det stämmer att handsprit är värdekasst i mångt och mycket.

ducedo
2014-12-08, 14:45
Enligt Smittskyddsinstitutets (SMI) bedömning av den begränsade information som finns är effekten mot infektioner av regelbundet användande av en spritlotion signifikant, och minst lika stor som vi förväntar oss.

Folkhalsomyndigheten (http://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/historik-smi-2003-2013/historik-smi-nyheter/2010/september/liten-studie-visar-att-handsprit-stoppar-influensa/)

AeternusRex
2014-12-08, 14:52
Folkhalsomyndigheten (http://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/historik-smi-2003-2013/historik-smi-nyheter/2010/september/liten-studie-visar-att-handsprit-stoppar-influensa/)

Rent krasst räknar man på att handsprit dödar runt 5% av bakterierna. Alla eventuella variabler som ger skillnad från det har med andra faktorer att göra. Länken du visar gäller inte heller "vanlig" handsprit utan en handsprit som är buffad och modifierad för att fungera bättre.

Slartibartfast
2014-12-08, 15:00
Den absolut största orsaken varför vi överhuvudtaget har magsjukeepidemier varje år, är att folk inte stannar hemma två dagar efter att dom börjat känna sig friska.

Magsjuka smittar alldeles utmärkt upp till två dygn efter att man blivit symptomfri. Så folk ligger och spyr på tisdag, känner sig bra till kvällen och är på jobb som vanligt på onsdag, och lämnar viruspartiklar på allt dom tar på.

AeternusRex
2014-12-08, 15:03
Den absolut största orsaken varför vi överhuvudtaget har magsjukeepidemier varje år, är att folk inte stannar hemma två dagar efter att dom börjat känna sig friska.

Magsjuka smittar alldeles utmärkt upp till två dygn efter att man blivit symptomfri. Så folk ligger och spyr på tisdag, känner sig bra till kvällen och är på jobb som vanligt på onsdag, och lämnar viruspartiklar på allt dom tar på.

fullt korrekt. det har varit rabalder i flera städer där arbetsgivare försöker tvinga folk att stanna hemma flera dagar för att inte smitta resten av arbetstyrkan. i min mening skall faen ingen som är det minsta sjuk lämna sin bostad.

Vinylsvarv
2014-12-08, 15:04
tvätta även händerna INNAN du skall gå på muggen. detta är oerhört smittomotverkande.

och det stämmer att handsprit är värdekasst i mångt och mycket.

Varför innan om man inte vidrör sig i ansiktet under vistelsen ? Händerna lär ju torka sönder om man skall tvätta sig 2 ggr per besök

AeternusRex
2014-12-08, 15:06
Varför innan om man inte vidrör sig i ansiktet under vistelsen ? Händerna lär ju torka sönder om man skall tvätta sig 2 ggr per besök

Läs min intro post. inte för att låta käck men jag är lat.

Vinylsvarv
2014-12-08, 15:08
Läs min intro post. inte för att låta käck men jag är lat.

Förstår fortfarande inte varför det är nödvändigt hur stor är risken egentligen att smittas genom att man vidrör de nedre regionerna något jämfört med att peta sig i näsan/munen etc ?

AeternusRex
2014-12-08, 15:13
Det är öppningar rakt in i kroppen samt områden där det är aningen enklare för en bakterie att rida med dig under dagen. Sedan är det även det faktum med att varje "dust" av baciller du får i dig ökar risken för en smitta. Vilket då avstyrs genom gidigen handtvättning även innan toabesök för att få bort att du plockare baciller och stoppar dom på dig helt enkelt.
Informationen jag skrivet överst är rakt ur polisens/räddningstjänstens/armens/länstyrelsens CBRNE handbok för insatser mot pandemier. Jag har givetvis kortat ned en hel del och lagt till försök till taskig komik. Normalt sett försöker jag vara ännu roligare i när jag är med och håller i dom men det är aningen enklare att fula sig när folk sitter runt omkring. Det hela har ju blivit aningen aktuellt igen efter att ebola började härja så friskt söder över.

Vinylsvarv
2014-12-08, 15:26
Det är öppningar rakt in i kroppen samt områden där det är aningen enklare för en bakterie att rida med dig under dagen. Sedan är det även det faktum med att varje "dust" av baciller du får i dig ökar risken för en smitta. Vilket då avstyrs genom gidigen handtvättning även innan toabesök för att få bort att du plockare baciller och stoppar dom på dig helt enkelt.
Informationen jag skrivet överst är rakt ur polisens/räddningstjänstens/armens/länstyrelsens CBRNE handbok för insatser mot pandemier. Jag har givetvis kortat ned en hel del och lagt till försök till taskig komik. Normalt sett försöker jag vara ännu roligare i när jag är med och håller i dom men det är aningen enklare att fula sig när folk sitter runt omkring. Det hela har ju blivit aningen aktuellt igen efter att ebola började härja så friskt söder över.

Förstår, blir att bunkra upp med handkräm isåfall ! :)

Alexton
2014-12-08, 15:37
Bra initiativ till tråd. Mer än så kan jag inte bidra med förutom en shameless bump så fler löser detta meddelande.

XXXL
2014-12-08, 15:45
Jag har på mig handskar när jag är ute på stan såhär års, både varmt och skyddande.

hampfuz
2014-12-09, 00:57
Rent krasst räknar man på att handsprit dödar runt 5% av bakterierna. Alla eventuella variabler som ger skillnad från det har med andra faktorer att göra. Länken du visar gäller inte heller "vanlig" handsprit utan en handsprit som är buffad och modifierad för att fungera bättre.

Även om jag håller med om att tvål och vatten är bättre är ju detta årets underdrift. Handsprit med minst 60% alkohol är effektiv mot nästan alla vanliga virus och bakterier, med några sällsynta undantag och förutsatt att det används korrekt.

Handsprit kan vara mindre effektivt mot virus av typen norovirus (viruset som orsakar vinterkräksjuka), parasiten Cryptosporidium, och bakterien Clostridium difficile, men inte mer än så.

AeternusRex
2014-12-09, 09:24
Även om jag håller med om att tvål och vatten är bättre är ju detta årets underdrift. Handsprit med minst 60% alkohol är effektiv mot nästan alla vanliga virus och bakterier, med några sällsynta undantag och förutsatt att det används korrekt.

Handsprit kan vara mindre effektivt mot virus av typen norovirus (viruset som orsakar vinterkräksjuka), parasiten Cryptosporidium, och bakterien Clostridium difficile, men inte mer än så.


Nej. Vad vi skall betänka här är att det förvisso är sant att handsprit dödar en massa bakterier.

MEN det finns ett par variabler som inte tas i beaktande när det gäller handsprit. För att det ens skall vara meningsfullt att använda den skall händerna vara rena. Smuts, fett, hudavlagringar och allsköns partiklar i nävarna skyddar den grogrund som tvål och vatten tar bort vilket inte handsprit gör. Den senaste undersökningen som presenterades för oss här hade ett "vinst" spann på 12% när det gällde handsprit och då var det folk som hade god hand hygiene.

Jag pratar inte om statistiska nummer här hur verksamt något är rent teoretiskt under en lupp eller i en petri skål. Utan praktiskt ute på arbetsplatsen och i våra hem. handsprit är inte ett sätt att hålla händerna rena det är ett sätt hålla dom något renare.

Sedan stämmer det som du säger det vill till att man faktiskt vet hur man skall tvätta sina händer med. Det är inte många som dagligen skrubbar sig under naglarna eller fullgott ovanpå händerna.

Termy
2015-01-02, 10:16
Bump. Om man får en lättare magsjuka, bör man försöka att få i sig så mycket näring som man känner att man klarar av, eller är det bättre att bara vänta tills magen blir helt tömd eller dylikt? Har hört olika bud från olika håll.

h051n
2015-01-02, 10:26
Hur länge ska man tvätta händerna? 40 sekunder?
Samma sak med handsprit, man ska väl "massera" in det tills allt försvinner?

Beelz
2015-01-02, 11:46
Sluta nojja, jag har aldrig brytt mig om att sprita händer eller varit noga med tvål efter tolaettbesök, eller tvättat händer efter att jag varit på offentliga platser. Aldrig haft magsjuka, influensa eller någon annan sjukdom förutom lite förkylning och feber 1-2ggr per år :D

Det måste väl finnas någon koppling till att utsätta sig för lite skit så kroppen får lära sig själv att ta hand om bakterier och virus istället för att överskydda sig?

Slartibartfast
2015-01-02, 11:52
jag har aldrig brytt mig om att sprita händer eller varit noga med tvål efter tolaettbesök, eller tvättat händer efter att jag varit på offentliga platser. Aldrig haft magsjuka

Då är du immun. Grattis.

Men du sprider fortfarande smittan.

Beelz
2015-01-02, 12:01
Då är du immun. Grattis.

Men du sprider fortfarande smittan.

Haha what... Så under magsjukasäsongen borde jag vara mer noggrann för att inte sprida smitta... :smash:

Slartibartfast
2015-01-02, 12:14
Haha what... Så under magsjukasäsongen borde jag vara mer noggrann för att inte sprida smitta... :smash:

Ja?

Att tvätta händerna med tvål och vatten efter man skitit är nåt civiliserade människor gör. Det borde du göra hela tiden, inte bara under vinterhalvåret.

Akerhage
2015-01-02, 12:20
Håller med Slarti, vem fan tvättar inte händerna efter toabesök?!

Tolkia
2015-01-02, 12:35
Bump. Om man får en lättare magsjuka, bör man försöka att få i sig så mycket näring som man känner att man klarar av, eller är det bättre att bara vänta tills magen blir helt tömd eller dylikt? Har hört olika bud från olika håll.
Man gör som det känns. Mår man illa vill man sällan äta och det är ingen fara att svälta ett par dagar. Vätska är viktigare; små mängder i taget så att det inte kommer upp igen. För en frisk vuxen är magsjuka sällan ett problem; är man en bäbis, en åldring eller har någon kronisk sjukdom kan det bli lite trixigare.

David_wigren
2015-01-02, 13:15
Jag har precis återhämtat mig från vinterkräksjukan och är bitter på alla idioter som inte förstår att man ska hålla sig hemma 48 timmar efter de sista symptomen. Natten innan jag blev smittad hade jag bara varit på gymmet och på bio. Vilket betyder att någon idiot spytt arslet ur sig och sedan ändå valt att gå till en tätbefolkad lokal för att sprida skiten till oss andra.

Termy
2015-01-02, 13:20
Man gör som det känns. Mår man illa vill man sällan äta och det är ingen fara att svälta ett par dagar. Vätska är viktigare; små mängder i taget så att det inte kommer upp igen. För en frisk vuxen är magsjuka sällan ett problem; är man en bäbis, en åldring eller har någon kronisk sjukdom kan det bli lite trixigare.

Tack för tipset. Det verkar väl fungera OK att få i sig lite mat just nu iaf. Var nog inte den allvarligaste maginfluensan, men flera som satt runt samma bord på nyår drabbades (samt andra personer dagarna innan dess). Hade nog spritat händerna och använt våtservetter 5-6 gånger under kvällen, men men... lustig nog var det just här på Lanzarote jag blev magsjuk sista gången jag var sjuk också för 4 år sedan.

spas
2015-01-02, 13:44
Haha what... Så under magsjukasäsongen borde jag vara mer noggrann för att inte sprida smitta... :smash:

Ja.

Beelz
2015-01-02, 16:47
Ja?

Att tvätta händerna med tvål och vatten efter man skitit är nåt civiliserade människor gör. Det borde du göra hela tiden, inte bara under vinterhalvåret.

Håller med Slarti, vem fan tvättar inte händerna efter toabesök?!

Självklart är jag noggrann efter toabesök, speciellt när man gjort nr2.. men efter kisseri använder jag sällan tvål...

Termy
2015-01-03, 14:56
Hur länge överlever dessa typer av virus på olika ytor?

Om man har fått en maginfluensa nyligen, har man ökad motståndskraft mot ny smitta en viss tid efter (om man skulle råka ta på en yta som man själv smittat ned innan och sedan t.ex. klia sig i ögonen)?

Blaine
2015-01-03, 15:37
Folk i tråden och överlag underskattar mikroorganismers förmåga att utnyttja minsta chans till intrång och fäste. Publika miljöer är som ett smörgåsbord för dem.

Använd tvål och vatten efter toalettbesök, torka händerna noga och komplettera med handdesinfektion. Annars funkar handdesinfektion bra vid de flesta tillfällen utöver toalettbesök; det är inte bara bättre än tvål och vatten i sig utan det har även en återfuktande effekt. Kort sagt, det går inte att missbruka det (behöver inte överdrivas för den saken).

Finns prisvärdiga och bra alternativ på Apoteket som räcker länge, exempelvis:
http://www.apoteket.se/_ApoLayouts/img/produkt/custom/207748s.jpg

Om du är osäker på hygienrutiner så läs Vårdhandbokens rekommendationer: http://www.vardhandboken.se/Texter/Basala-hygienrutiner-och-kladregler/Basala-hygienrutiner/

Slartibartfast
2015-01-24, 10:42
Magsjuk natten till onsdag. Spydde för första gången på 15 år. *spy* Statistiskt kändes det som att jag gick på övertid, så det var lika bra att nolla och börja om. Hoppas nästa gång blir när jag är 50+.

Matlusten är fortfarande 80%. De e röva. Håller er hemma!

Shqypnia
2015-01-24, 11:18
Tvätta händerna ofta och sluta vara själviska! Stanna HEMMA!