handdator

Visa fullständig version : Styrketräning på hög höjd


jörga
2014-12-07, 22:22
Hej!

Befinner mig på 2300m höjd de kommande halvåret och hade ett par funderingar angående hur det påverkar styrketräningen samt kaloriförbrukningen.

Har ju hört en hel del om att skidåkare tränar på hög höjd för att få bättre kondition men finns det några positiva effekter för en styrketränande person?

Hur fungerar det med kaloriförbrukningen? borde inte kroppen jobba hårdare då det är syrefattigare? finns det några tabeller för hur det förändras på höjd?

Trevlig kväll!

jörga
2014-12-09, 09:25
Bump

Linjedomarn
2014-12-09, 10:06
De effekter som som uthållighetsidrottare letar efter på hög höjd är ökad syretransport genom ett ökat antal erytrocyter (Röda blodkroppar) som kroppen bildar för att kompenserar den tunna luften som finns på hög höjd. Alltså så måste kroppen bilda mer erytrocyter för att kunna funktionera normalt, sedan när man åker ner till normal höjd har man kvar erytrocyterna ett tag trots att luften är normaltjock.

Har svårt att tänka mig att det har någon akut positiv effekt på din träning men tror inte heller det kommer sabba träningen.

Känns som man kan måste andas med lite högre frekvens och ha lite högre puls vilket kan påverka din kaloriförbrukning något. Du ser väl om du går ner i vikt, då är det bara utvärdera och fixa till.

AeternusRex
2014-12-09, 10:12
Effekten av den träning du utför på hög höjd får du inte vinst av förrens du åter igen tränar under normala förhållanden. För tanken med höghöjdsträning är att göra din kropp mer känslig för syreupptagning och öka orken primärt.

När det gäller att lyfta tungt kan det nog nästan ha tvärtemot effekt. <--- jag har inte ens googlat det påståendet för kännedom så det kan vara galet fel. Men då det främjar framför allt kondition med höghöjdsträning antar jag att det kan vara så

Billy Pumpisch
2014-12-09, 10:55
När man pratar extrem höjd (5000+ möh) så är det känt att kroppen knappt gör sig av med fett utan mestadels bränner muskler.

"Vår expedition skulle testas på Uppsala Akademiska sjukhus i en i sitt slag mest omfattande studie på höghöjdsklättrare någonsin. Resultaten visades sig vara häpnadsväckande. Vare sig jag eller Magnus tappade nämnvärt i fett under de 64 dagar som expeditionen pågick utan istället tappade vi nästan uteslutande muskler. Det visade sig att man rasar i muskler men behåller mestadels av fettet, som bl.a. förklaras av att fett till skillnad från proteiner och kolhydrater kräver mycket mera syre för att brytas ned."

Dock så äter klättrare mestadels kolhydrater på expeditioner, frågan är hur pass man skulle kunna påverka det med högt protein intag.

AeternusRex
2014-12-09, 10:59
vi kan ju anlägga ett gym i machu piccu och kolla. folkslagen som bort däruppe i anderna är ju ganska mystiskt byggda "barrelchest" för stora lungor och korta som attan med stubbiga grova ben och hyfsat breda axlar osv

jörga
2014-12-09, 16:05
Tack för alla svar!

Googlat runt lite men verkar vara väldigt tunt med information om fler röda blodkroppar har några positiva effekter på styrketräning.
Är det någon som spenderat längre tid på hög höjd och kan komma med någon input hur styrketräning gick?

Jona
2014-12-09, 21:43
För aerob (syrekrävande) träning så som löpning är antalet röda (syrebärande) blodkroppar relevant.
För anaerob (icke syrekrävande) träning så som styrketräning borde det vara mindre relevant.

Riktiga byggare
2014-12-10, 16:09
Min teori är att musklerna alltid kommer att genomgå någon form av anpassning av hård träning trots att förutsättningarna är dåliga för att se resultat. När förutsättningarna förbättras så har du en liten boost att vänta tack vare den anpassningen, det som brukar kallas 'muskelminne'.

jonkii
2014-12-10, 21:45
Tror inte det påverkar styrketräningen så mycket. Du kommer anpassa dig till den altituden, som inte är så jättehög. (Däremot högt om man pratar konditionsträning för t.ex. skidåkare på läger.) Lite högre erytrocytvolymfraktion efter ett tag, kanske känner av att högreps är lite jobbigare första veckan?

Men, tror inte det kommer påverka dig särskilt mycket.

Richter
2014-12-10, 22:38
Ökar inte muskelnedbrytningen kraftigt vid vistelse på hög höjd? Sedan vet jag inte om 2300 m kan anses som "hög" höjd i det här avseendet.