handdator

Visa fullständig version : Biceps vägrar växa !!


DonFlex
2014-12-07, 11:41
Jag har tränat hårt och målmedvetet i 1,5 år, 5-6 dagar/ vecka. Jag kör en 3-split, så schemat börjar om var 5:e dag. Både bröst, rygg, triceps, axlar, ja de flesta musklerna växer stadigt utom biceps. Jag är riktigt stolt över mina triceps, de utvecklas riktigt bra. Jag kör nästan bara koncentrationsövningar för triceps, då de tränas vid bröstträningen och som sagt de växer fint. Men biceps, de har fan inte växt ett skit. Tränar jag dem för mycket? De får ju indirekt träning vid ryggövningarna, och jag kör biceps med ca 3 övningar (totalt 3x4 = tot 12 set/ tillfälle. Jag blandar tunga basövningar med koncentrationsövningar. Jag är verkligen noga med tekniken för biceps, inget fusk, och kontraktion i toppenläget, men inga resultat. Jag väger i dag 84 kg och är 180 cm lång, så jag är ingen räka, men jag vill ha lite resultat på bicarna också.

Hur ska jag få bicarna att växa, tips?

TABBYz
2014-12-07, 12:30
Dropsets, supersets. Och om du inte växer försök att växla om övningarna (gör andra till och med) och kanske lägg till fler reps och set. Volym är det som gör att du växer, tänk på det.

100
2014-12-07, 12:38
Progression

Krutpaket
2014-12-07, 12:47
Jag har tränat hårt och målmedvetet i 1,5 år, 5-6 dagar/ vecka. Jag kör en 3-split, så schemat börjar om var 5:e dag. Både bröst, rygg, triceps, axlar, ja de flesta musklerna växer stadigt utom biceps. Jag är riktigt stolt över mina triceps, de utvecklas riktigt bra. Jag kör nästan bara koncentrationsövningar för triceps, då de tränas vid bröstträningen och som sagt de växer fint. Men biceps, de har fan inte växt ett skit. Tränar jag dem för mycket? De får ju indirekt träning vid ryggövningarna, och jag kör biceps med ca 3 övningar (totalt 3x4 = tot 12 set/ tillfälle. Jag blandar tunga basövningar med koncentrationsövningar. Jag är verkligen noga med tekniken för biceps, inget fusk, och kontraktion i toppenläget, men inga resultat. Jag väger i dag 84 kg och är 180 cm lång, så jag är ingen räka, men jag vill ha lite resultat på bicarna också.

Hur ska jag få bicarna att växa, tips?

Det är svårt att ge ett tips som kommer fungera till 100% för dig, men jag kan bara berätta vad som fungerat för mig.

Jag tränade ungefär som du mina 2 första år, fast kanske t.o.m lite mer. Jag gjorde 4 övningar och 3-4 set för biceps 2 gånger varje vecka, dvs. 24-32 set biceps per vecka. Och visst, dem växte lite, men jämfört med triceps (som inte alls fick lika mycket träning) så hamnade biceps efter.

De senaste 8 månaderna har jag ändrat hela min träning. Jag har tränar smart istället för mycket. Jag fokuserar på några få övningar (främst basövningar), kvalitet framför kvantitet och kör genom kroppen 2 gånger per vecka med lagom volym. Jag fokuserar dessutom på att göra rätt utförande.

Alla kroppsdelar inklusive biceps har blivit märkbart större. Och då snackar vi så att familj, vänner, kollegor osv. har lagt märke till det. Jag har långt kvar att gå, men är på god väg.

Så - kort och gott: Välj bra övningar (t ex skivstångscurls och scottcurls). Du berhöver inte göra alla övningar som finns för biceps - mer är inte alltid bättre. Se istället till att göra de övningar du väljer rätt, variera mellan låg/högreps, fokusera på progression . och som alltid - käka rätt. Ge det 8-12 månader så kommer du nog se resultat.

Bjorneman
2014-12-07, 12:50
Genetiskt.

Ozziking
2014-12-07, 12:53
7319XcVDVag

Latissimus Dorsi
2014-12-07, 13:13
Grunda träningen runt dropset, men börja med 4-5 tyngre set där du alltid försöker öka från pass till pass. Typ:

Stångcurl superset omvänd curling 5x8+10
Sittande hammercurl superset hantelcurl 4x12+8
Koncentrationscurl/scottcurl 3x10

Commando1980
2014-12-07, 13:42
Jag har tränat hårt och målmedvetet i 1,5 år, 5-6 dagar/ vecka. Jag kör en 3-split, så schemat börjar om var 5:e dag. Både bröst, rygg, triceps, axlar, ja de flesta musklerna växer stadigt utom biceps. Jag är riktigt stolt över mina triceps, de utvecklas riktigt bra. Jag kör nästan bara koncentrationsövningar för triceps, då de tränas vid bröstträningen och som sagt de växer fint. Men biceps, de har fan inte växt ett skit. Tränar jag dem för mycket? De får ju indirekt träning vid ryggövningarna, och jag kör biceps med ca 3 övningar (totalt 3x4 = tot 12 set/ tillfälle. Jag blandar tunga basövningar med koncentrationsövningar. Jag är verkligen noga med tekniken för biceps, inget fusk, och kontraktion i toppenläget, men inga resultat. Jag väger i dag 84 kg och är 180 cm lång, så jag är ingen räka, men jag vill ha lite resultat på bicarna också.

Hur ska jag få bicarna att växa, tips?

Tränas biceps efter rygg eller hur ser din split ut?

Woody R
2014-12-07, 13:58
Man ska vara riktigt glad om man får en halv centimeter per år!

DonFlex
2014-12-07, 14:40
Jag brukar ändra schemat lite efter ca 3-4 månader, så jag har provat att träna biceps efter rygg, samt på en "egen" dag. Jag förstår att biceps inte växer med flera centimeter per år, men jag har inte tränat så jättelänge och då tycker jag att resultaten borde varit lite bättre, men jag får trösta mig med att övriga kroppen växer. Jag får väl laborera lite enligt förslagen här.

Ajemän
2014-12-07, 14:46
Man ska vara riktigt glad om man får en halv centimeter per år!

Efter 1,5 års träning?

Inte direkt va...

Sparven från Minsk
2014-12-07, 20:36
Jag har samma problem, biceps som knappt vill växa alls och blir inte direkt märkbart starkare i dem heller! =/

Kalle40
2014-12-07, 22:03
Om du vill ha grova biceps är det viktigt att du tränar sk. "scottcurl" dvs att du under hela rörelseomfånget har supinerad fattning och att du kör med kontroll kontakt i rörelsens hela längd.
När du lyfter "naturligt" som en tyngdlyftare används pronerat grepp för att detta kopplar in brachioradialis och du kan hantera tyngre vikter framförallt när armen är helt rak ger pronerad fattning mer kraft då brachioradialus har gynnsammare hävstångsförhållande då armen är rak.
Men som sagt vill du ha grova breda biceps ska du curla med armen helt rak utsträckt och supinerad fattning.
Använd måttligt tunga vikter, tunga vikter kan ge dig ngt snabbare resultat men biceps enbart är en relativt känslig muskel så när du lyfter så här handlar det inte om tyngdlyftning och det viktiga är att fästen osv. håller i längden.
Supinerad fattning och rörelse i hela omfånget ger maffiga breda biccar som Larry Scott var den 1a att visa
.
Observera att jag här gör likhetstecken mellan supinerat grepp och scottcurl. Detta är inte gängse/ standard utan bara för att jag vill du ska förstå att inte vrida armen när du curlar som många gör. dvs de startar curlen med pronerat grepp för att avsluta supinerat. Gör inte detta.

1. bicepcurls med hantlar sittande incline samtidigt curlande med båda armar.

2. bicepcurl med rak skivstång.

3. scottcurl på bräda. Denna övning skall inte köras med tunga vikter.

DonFlex
2014-12-08, 09:13
Om du vill ha grova biceps är det viktigt att du tränar sk. "scottcurl" dvs att du under hela rörelseomfånget har supinerad fattning och att du kör med kontroll kontakt i rörelsens hela längd.
När du lyfter "naturligt" som en tyngdlyftare används pronerat grepp för att detta kopplar in brachioradialis och du kan hantera tyngre vikter framförallt när armen är helt rak ger pronerad fattning mer kraft då brachioradialus har gynnsammare hävstångsförhållande då armen är rak.
Men som sagt vill du ha grova breda biceps ska du curla med armen helt rak utsträckt och supinerad fattning.
Använd måttligt tunga vikter, tunga vikter kan ge dig ngt snabbare resultat men biceps enbart är en relativt känslig muskel så när du lyfter så här handlar det inte om tyngdlyftning och det viktiga är att fästen osv. håller i längden.
Supinerad fattning och rörelse i hela omfånget ger maffiga breda biccar som Larry Scott var den 1a att visa
.
Observera att jag här gör likhetstecken mellan supinerat grepp och scottcurl. Detta är inte gängse/ standard utan bara för att jag vill du ska förstå att inte vrida armen när du curlar som många gör. dvs de startar curlen med pronerat grepp för att avsluta supinerat. Gör inte detta.

1. bicepcurls med hantlar sittande incline samtidigt curlande med båda armar.

2. bicepcurl med rak skivstång.

3. scottcurl på bräda. Denna övning skall inte köras med tunga vikter.

Tack för tipsen..
Du rekommenderar alltså att man ska träna med enbart supinerat grepp och rak stång?

Vid sittande incline brukar jag göra som du skriver att man inte ska göra, jag börjar med ett neutralt grepp och supinerar vid toppläget, men jag bör alltså både starta och avsluta supinerat då?

Vid stångcurl brukar jag använda EZ för att det känns bättre i handlederna, men man kopplar förstås bort lite biceps, så jag får väl tänka om där.

Då är t.ex. hammercurl (neutralt grepp) inget som du anser behövs för att bygga biceps, snarare underarmar då?

Shqypnia
2014-12-08, 10:47
När du kör curl (och alla andra övningar för den delen) se till att gå tillbaka sakta. Låt det ta ca 4 sekunder minimum.

Slaxes
2014-12-08, 10:58
Mina biceps vill växa hur ofta/sällan jag än tränar dom. Jag har alltid varit ett stort fan av mycket strikt form vad gäller bicepsträning kombinerat med tunga vikter.

Tllämpar även alltid "Repetetive dropsets" som innebär: kör en tung vikt på 3-4 reps (per arm för hantlar) och greppa sedan en lättare (ungefär 50% av vikten) och kör på tills det gör lite för ont.

Fotnot: Biceps är ju så lätt att få kontakt med tillskillnad från alla andra muskler, har aldrig behövt fundera en gnutta över bicepsträningen.

L-Sami
2014-12-08, 10:59
Jag började utföra bicepsträningen (supinationsprincipen som han visar först) såhär och armarna har växt 2-3cm på 3 månader, om det är på grund av det är svårt att säga men det är vad jag har ändrat på bicepsträningen iaf, sen kör jag allmänt mer kontakt för både biceps och triceps.

tqCrNADRl6g

Kalle40
2014-12-09, 01:19
Alltså
När du tränar för köttiga massiva breda biceps skall du lyfta som Larry scott Arnold osv. med supinerat grepp under hela rörelseomfånget.

(självklart kan du köra hammarcurls också men det hör inte till saken, frågan var hur får jag stora biceps.)

När armen är helt rak har biceps relativt dålig arbetsförhållande men du skall ändå inte pronera greppet då kopplar du ur 50% av biceps och får inte de stora biceps du önskar.
Bara var försiktigt i vändningen och när armen är rak.
Om du curlar med hantlar el. skivstång kommer armbågen automatiskt åka bakåt om belasdtningen är för hög- det är svårt att skada sig.
När du kör på en scottcurlbräda har armen ingenstans att ta vägen - ha respekt för den belastning som även en rel. låg vikt har på muskelfästen osv när armen är rak iom att biceps får gansak taskiga arbetsförhållanden i detta läge.

DonFlex
2014-12-09, 08:17
Alltså
När du tränar för köttiga massiva breda biceps skall du lyfta som Larry scott Arnold osv. med supinerat grepp under hela rörelseomfånget.

(självklart kan du köra hammarcurls också men det hör inte till saken, frågan var hur får jag stora biceps.)

När armen är helt rak har biceps relativt dålig arbetsförhållande men du skall ändå inte pronera greppet då kopplar du ur 50% av biceps och får inte de stora biceps du önskar.
Bara var försiktigt i vändningen och när armen är rak.
Om du curlar med hantlar el. skivstång kommer armbågen automatiskt åka bakåt om belasdtningen är för hög- det är svårt att skada sig.
När du kör på en scottcurlbräda har armen ingenstans att ta vägen - ha respekt för den belastning som även en rel. låg vikt har på muskelfästen osv när armen är rak iom att biceps får gansak taskiga arbetsförhållanden i detta läge.

OK *flex*