handdator

Visa fullständig version : Man kunde redan på 20-talet.


Payter
2014-12-06, 21:33
Hyfsad tjocklek på lats och garanterad ren!

F Ultra
2014-12-06, 21:43
90kg i enhandsstöt är inte direkt kattskit heller

Payter
2014-12-06, 21:44
Hyfsat att vända upp det från golvet också.

Gnistan
2014-12-06, 23:15
Hyfsad tjocklek på lats och garanterad ren!

Jag tränade en tid några gånger på ett ställe kallat gruvan i Stockholm där bl.a Lasse Noren höll till. Där fanns några gamla skivstänger och hantlar med kulor i ändarna och fasta. Kände lite på dem och de var tunga grejer kan jag lova.

pezrulezhaakon
2014-12-06, 23:51
Ren är inte alls säkert...

http://thesportdigest.com/2012/06/doping-part-of-professional-cyclings-culture/

Payter
2014-12-06, 23:56
Ren är inte alls säkert...

http://thesportdigest.com/2012/06/doping-part-of-professional-cyclings-culture/

Jo,men amfetamin och stryknin är väl inte så där anabolt?

pezrulezhaakon
2014-12-07, 00:11
Jo,men amfetamin och stryknin är väl inte så där anabolt?

Nä, inte direkt, men det visar att det mixtrades redan då med vad som idag är otillåtna medel, även att det inte var lika utbrett.

Så jag skulle inte vara så säker på att anabola-fungerande prepp inte existerade..

pezrulezhaakon
2014-12-07, 00:22
http://library.la84.org/SportsLibrary/ISS/ISS2401/ISS2401e.pdf

http://www.kawasaki-m.ac.jp/soc/mw/journal/en/2006-e12-1/01_kremenik.pdf

Lite intressant läsning...

Captainwide
2014-12-07, 00:37
Har för mig att jag läst att det var på 20-talet man först kom fram med AAS-liknande/AAS.

Edit: Snabb googling, wiki = 30-talet.

z_bumbi
2014-12-07, 09:05
Där fanns några gamla skivstänger och hantlar med kulor i ändarna och fasta.

Jag har en sådan stång under sängen. :D

tlk
2014-12-07, 09:06
Amfetamin är ju fullt tillåtet idag så länge du inte kör det på tävling. Alltså ren.

Padde
2014-12-07, 10:05
Har dock svårt att tro att steroider var något som flertalet byggare samt starka män i flådiga läpp borstar nyttjade på 20-30...och inte ens 40 talet. Rätta mig om jag har fel men var väl först på sena 50 talet och framåt steroider blev vanligt?

Aping
2014-12-07, 10:46
Läser jag fel att han var i 10 stones klass? 63.5 kg? Helt sinnessjukt. Hur står sig Alfs resultat mot dagens lyftares - om ni får gissa?

Vilken övning är "B*** Press" som skulle vara hans bästa gren? Varför gissar författaren att en press(?)övning skulle vara anledningen till att hans välbalanserade rygg?

Aping
2014-12-07, 10:49
http://library.la84.org/SportsLibrary/ISS/ISS2401/ISS2401e.pdf

http://www.kawasaki-m.ac.jp/soc/mw/journal/en/2006-e12-1/01_kremenik.pdf

Lite intressant läsning...
Kul läsning, tack!

Arne Persson
2014-12-07, 10:56
Ren är inte alls säkert...

http://thesportdigest.com/2012/06/doping-part-of-professional-cyclings-culture/

Ge dig nu O stora Orakel! Man kan bli både stor och muskulös genom att bara träna... tom totalt fel som vi vanliga dödliga oftast gör... Amen.

Arne Persson
2014-12-07, 11:02
Undrar hur mycket denna 20 åring hade kurat?

krubkungen
2014-12-07, 11:19
Undrar hur mycket denna 20 åring hade kurat?


Glömt bort att träna Pectoralis. Major?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Arne Persson
2014-12-07, 11:32
Glömt bort att träna Pectoralis. Major?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Antagligen, hade han ju annars lätt kunna fixa med lite olja. :)

Payter
2014-12-07, 11:48
Läser jag fel att han var i 10 stones klass? 63.5 kg? Helt sinnessjukt. Hur står sig Alfs resultat mot dagens lyftares - om ni får gissa?

Vilken övning är "B*** Press" som skulle vara hans bästa gren? Varför gissar författaren att en press(?)övning skulle vara anledningen till att hans välbalanserade rygg?
Sök på bent press på youtube så förstår du hur en "press" övning kan leda till en balanserad rygg.

PureWhey
2014-12-07, 12:26
Undrar hur mycket denna 20 åring hade kurat?

20?! Manligt.

AntonHakan
2014-12-07, 17:05
Glömt bort att träna Pectoralis. Major?


Sent from my iPhone using Tapatalk

På den tiden låg man inte ner och tränade, om man inte räknar med armhävningar. Jag tycker dock att det ser relativt välutvecklat ut ändå.

Hemi
2014-12-07, 17:41
Precis, lyfter man allting från golvet hela tiden utvecklar det lats och rygg nåt otroligt. En hel del annat också.

Aping
2014-12-07, 18:01
Sök på bent press på youtube så förstår du hur en "press" övning kan leda till en balanserad rygg.
Jag såg mycket direkt arbete av bål och musklerna som håller ryggraden men annars mest stabilserande arbete när det gäller övre rygg som trapz, rombz, latz etc. Mest balans där, eller? Kanske räcker med tanke på belastningen från de vikterna Alf hanterade iofs?

cero
2014-12-07, 21:37
Undrar hur mycket denna 20 åring hade kurat?

"20 åring"

:D

Arne Persson
2014-12-07, 21:54
"20 åring"

:D

Japp, han var 20 år när bilden togs.

Aping
2014-12-07, 22:30
Undrar hur mycket denna 20 åring hade kurat?
Vad har han på sig? Varför står han på en sten?

Arne Persson
2014-12-07, 22:59
Vad har han på sig? Varför står han på en sten?

Fråga honom...?

Leifallan
2014-12-07, 23:08
Vem är 20-åringen?

Aping
2014-12-07, 23:09
Fråga honom...?
Mina frågor såg kanske dryga ut :)

Om jag omformulerar mig lite:
Vet du i vilket sammanhang bilden togs, var har du hittat den? Någon tävling eller är han klädd för en föreställning av något slag?

Jag gissar att han står på stenen för att kunna ha en pose som en staty/skulptur.

Vad han har på sig ser jag inte riktigt. Är det ett snöre som håller upp ett tygbit? Var det BB-mode back then att se ut som någon slags vildman?

Diomedea exulans
2014-12-07, 23:17
Var det BB-mode back then att se ut som någon slags vildman?

Gissar att det ska föreställa ett stort löv ā la Adam och Eva.

cero
2014-12-08, 00:10
mina frågor såg kanske dryga ut :)

om jag omformulerar mig lite:
Vet du i vilket sammanhang bilden togs, var har du hittat den? Någon tävling eller är han klädd för en föreställning av något slag?

Jag gissar att han står på stenen för att kunna ha en pose som en staty/skulptur.

Vad han har på sig ser jag inte riktigt. är det ett snöre som håller upp ett tygbit? Var det bb-mode back then att se ut som någon slags vildman?

:d

filmjölk
2014-12-08, 00:11
Är man 20 men ser ut som 40, ja då jäklar är det något lurt :)

filmjölk
2014-12-08, 00:13
Förövrigt skall man ta farfarsfars resultat med en nypa salt.

Arne Persson
2014-12-08, 00:18
Är man 20 men ser ut som 40, ja då jäklar är det något lurt :)

Utveckla gärna min vän... :)

Animalisk
2014-12-08, 01:04
Är man 20 men ser ut som 40, ja då jäklar är det något lurt :)
Jag tycker det är konstigare att dagens 40 åringar kan se ut som 20 åringar.

Payter
2014-12-08, 04:42
Jag tycker det är konstigare att dagens 40 åringar kan se ut som 20 åringar.

Och dagens 20 åringar ser ut som om de precis börjat gymnasiet!

exor
2014-12-08, 06:50
Vackert, tror absolut bägge herrarna var rena.

Sheogorath
2014-12-08, 06:54
Jag såg mycket direkt arbete av bål och musklerna som håller ryggraden men annars mest stabilserande arbete när det gäller övre rygg som trapz, rombz, latz etc. Mest balans där, eller? Kanske räcker med tanke på belastningen från de vikterna Alf hanterade iofs?

En av trapezius' huvudfunktioner är att utåtrotera skulderbladet, d.v.s. det som händer i en press över huvudet. Det gäller muskeln som helhet. Rhomber och lats behöver dock dragträning.

filmjölk
2014-12-08, 07:33
Utveckla gärna min vän... :)

Jag påstår inte att just han är dopad, men att något kan vara skumt om man ser ut som 40 fast är 20. Han kanske inte alls är 20 på bilden?

dluddeckens
2014-12-08, 08:06
Är man 20 men ser ut som 40, ja då jäklar är det något lurt :)

Lyssnar man på en del "experter" på kolo, kan man inte ens få en ådra på biceps eller mustasch utan otillåtna preparat.

Diomedea exulans
2014-12-08, 08:27
Jag påstår inte att just han är dopad, men att något kan vara skumt om man ser ut som 40 fast är 20. Han kanske inte alls är 20 på bilden?

Fast varför tycker du han ser ut som 40? Han har inga rynkor eller slapp hud i ansiktet.

Arne Persson
2014-12-08, 09:17
Jag påstår inte att just han är dopad, men att något kan vara skumt om man ser ut som 40 fast är 20. Han kanske inte alls är 20 på bilden?

Bilden är från 1899 och han var 20 år (sönderkurad?) ;) när bilden togs. Han dog 1967, 88 år gammal. Han hette Stanislaus Zbyszko och var en mycket kompetent polsk strongman och brottare.
Ber om ursäkt om jag pajat någons världsbild här...? :d

Leifallan
2014-12-08, 11:23
Vi kanske inte ska glömma hur mkt mer en 20-åring slet på 1800-talet kontra en 20-åring idag.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Arne Persson
2014-12-08, 11:34
Vi kanske inte ska glömma hur mkt mer en 20-åring slet på 1800-talet kontra en 20-åring idag.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Och trots det blev dom inte "övertränade" i första taget... trots avsaknad av PWO, prottedrinkar var 3:e timme, BCAA, EAA mm... ;) :d

krubkungen
2014-12-08, 11:46
På den tiden låg man inte ner och tränade, om man inte räknar med armhävningar. Jag tycker dock att det ser relativt välutvecklat ut ändå.


Jag ser bara antydan till en svag utveckling på, pectoralis major. pars abdominalis. Det kan kanske vara så att bilden är av dålig kvalité, eller så hade han kass träning av bröstet, för lite squeeze och kontaktträning. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Arne Persson
2014-12-08, 11:53
Jag ser bara antydan till en svag utveckling på, pectoralis major. pars abdominalis. Det kan kanske vara så att bilden är av dålig kvalité, eller så hade han kass träning av bröstet, för lite squeeze och kontaktträning. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Troligen hade han inte ens pumpat innan "tagningen"... :)

AeternusRex
2014-12-08, 11:54
dom hade ju inte riktigt samma förutsättningar då som nu. träning då var centrerart rätt mycket åt att lyfta saker över huvudet. Jag såg en dokumentär om Kirk Douglas när han pratade om träningen inför Spartacus anno 1960, bla, och fortfarande då genomsyrades träningen av mycket viftandes med vikter över huvudet och lyfta saker från marken osv. Hans fysik i den filmer påminner ju lite om vår mustach beprydde figur ovan om än massor med år senare.

Diomedea exulans
2014-12-08, 11:58
dom hade ju inte riktigt samma förutsättningar då som nu. träning då var centrerart rätt mycket åt att lyfta saker över huvudet. Jag såg en dokumentär om Kirk Douglas när han pratade om träningen inför Spartacus anno 1960, bla, och fortfarande då genomsyrades träningen av mycket viftandes med vikter över huvudet och lyfta saker från marken osv. Hans fysik i den filmer påminner ju lite om vår mustach beprydde figur ovan om än massor med år senare.

Vilket på sätt och vis är rätt coolt, och passande i den filmen, för tränar man så så får man en "arbetarfysik". Man får väl knappast stora bröstmuskler av att gå runt och kriga på antikt vis.

AeternusRex
2014-12-08, 12:17
Vilket på sätt och vis är rätt coolt, och passande i den filmen, för tränar man så så får man en "arbetarfysik". Man får väl knappast stora bröstmuskler av att gå runt och kriga på antikt vis.

nej precis. stora bröstmuskler för övrigt är helt emot "slåss till döds" muskler. på tal om stora gossar så var det en av dom britiska kungarna under medeltiden. Henry nånting som var ett monster till människa. Hans rustning finns kvar och via den kan man vi extrapolera hur stor han måste varit. tydligen iaf 187 cm lång (inte super mycket kanske) men långt över 100kg och inte var han fet heller. Även om jag misstänker att han kanske inte skuttade runt rippad som dagens skådiar gör när dom spelar ninjar, riddare och krigare.

Det finns mycket intressant läsning om allt från spartaner till riddare och vikingar och karoliner om hur dom var funtade och byggda om man söker lite. Karoliner tex var synnerligen välsvarvade gossar. Jag har en stor fet bok om det hemma. Dom led inte av dålig kost heller för den delen och tränades lika rigoröst som dom matades. Svenska soldater har för kännedom inte fått lika bra mat som dom fick förrens på 1950 talet igen.

Nu är förstås en hel del av den träning ovan nämda grupper designad för styrka och snabbhet snarare en enorm muskelmassa som ser käckt ut när man står still på stranden. I en av nämda artiklar står det om tempelriddare som, med tanke på hur dom levde och gjorde, i snitt var 2-3 gånger "starkare" än en otränad man idag.

som exempel. det beräknades gå åt 10 araber per riddare under dom heliga krigen och araberna var helt säkra på att ingen människa varken kunde röra sig i deras rustningar eller svinga så stora vapen. Det visade sig vara ett initiellet fatalt antagande då riddare i full rustning både kunde stå på händer springa "hurtigt och långt" samt slå kullerbyttor. Strider som Mt Gisard och Agincourt kan ju vara spännande läsning för den som gillar sånt.

känner att jag gled ifrån huvudtopic nu ^^

Payter
2014-12-08, 14:03
Jag ser bara antydan till en svag utveckling på, pectoralis major. pars abdominalis. Det kan kanske vara så att bilden är av dålig kvalité, eller så hade han kass träning av bröstet, för lite squeeze och kontaktträning. ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
tror inte att forna tiders brottare prioriterade att squeeza brösten.Om man skulle upp och möta motståndare som den store Gama så tränar man nog annat en bröstkontaktsövningar.

filmjölk
2014-12-08, 15:13
känner att jag gled ifrån huvudtopic nu ^^

På samma tema har jag hört att en Saracenkrigare kunde ta 10 riddare, så om en riddare kunde slå tio araber, tänk om saracenen blev ovän med sina egna fotsoldater? 10*10=100 vs 1. :D

AeternusRex
2014-12-08, 15:18
På samma tema har jag hört att en Saracenkrigare kunde ta 10 riddare, så om en riddare kunde slå tio araber, tänk om saracenen blev ovän med sina egna fotsoldater? 10*10=100 vs 1. :D

haha! det vore onekligen en något komisk scen. Sån där information är ju alltid lite som den är alla vill ju vara historiskt bäst. Man får ju filtrera lite och rota fram fler källor.
Lite som ryssland som hittat på en helt egen "ras" som dom säger sig härstamma ifrån om man nu får vara så fräck att inflika detta.

Man and Machine
2014-12-08, 15:41
Är man 20 men ser ut som 40, ja då jäklar är det något lurt :)

Tvivlar på att han är 20 på bilden, 1800-talets Justin Compton i så fall. Oavsett är det härligt med bilder på dåtidens muskelknuttar!

Lyssnar man på en del "experter" på kolo, kan man inte ens få en ådra på biceps eller mustasch utan otillåtna preparat.

Lyssnar man på andra halvans experter kan man göra allt med SL och progression.

Payter
2014-12-08, 15:56
Tvivlar på att han är 20 på bilden, 1800-talets Justin Compton i så fall. Oavsett är det härligt med bilder på dåtidens muskelknuttar!



Lyssnar man på andra halvans experter kan man göra allt med SL och progression.
Man kan komma långt med erfarenhet och sunt förnuft (och en vilja at prova sig fram).

hugok
2014-12-08, 16:57
På samma tema har jag hört att en Saracenkrigare kunde ta 10 riddare, så om en riddare kunde slå tio araber, tänk om saracenen blev ovän med sina egna fotsoldater? 10*10=100 vs 1. :D

Och araberna vann vill jag minnas, det finns i alla fall fler araber i dom områdena än vad det finns engelsmän och fransmän numera.

HenrikJ
2014-12-08, 16:59
Ja, alltså mustaschen.... Musklerna går nog att fixa men så grov mustasch får jag nog aldrig :'(

Arne Persson
2014-12-08, 18:01
Tvivlar på att han är 20 på bilden, 1800-talets Justin Compton i så fall. Oavsett är det härligt med bilder på dåtidens muskelknuttar!



Lyssnar man på andra halvans experter kan man göra allt med SL och progression.

Han var 20 år på bilden.

F Ultra
2014-12-08, 22:42
Vilket på sätt och vis är rätt coolt, och passande i den filmen, för tränar man så så får man en "arbetarfysik". Man får väl knappast stora bröstmuskler av att gå runt och kriga på antikt vis.

Fast att hålla stånd med skölden i falanger som man gjorde på antiken måste ju ha krävt en hel del bröst.

KevinWest
2014-12-09, 00:22
Fast att hålla stånd med skölden i falanger som man gjorde på antiken måste ju ha krävt en hel del bröst.

Du håller skölden rätt högt upp för att skydda huvudet, så det är snarare mer triceps och axel som håller emot.


Nej min vän, ska du strida så ska du vara fet!

Gladiatorerna under antikens Rom hade en hel del hull på kroppen, det är rätt skyddande för de viktigare organen på insidan av kroppen.
De drack också träkol istället för protein shakes.

Största delen av deras diet utgjordes av spannmål. *popcorn*

För övrigt så var det just bröst som jag störde mig något enormt på när jag studerade antik konst på SU. Eller snarare avsaknaden av dem..

Hemi
2014-12-09, 02:08
nej precis. stora bröstmuskler för övrigt är helt emot "slåss till döds" muskler. på tal om stora gossar så var det en av dom britiska kungarna under medeltiden. Henry nånting som var ett monster till människa. Hans rustning finns kvar och via den kan man vi extrapolera hur stor han måste varit. tydligen iaf 187 cm lång (inte super mycket kanske) men långt över 100kg och inte var han fet heller. Även om jag misstänker att han kanske inte skuttade runt rippad som dagens skådiar gör när dom spelar ninjar, riddare och krigare.

Det finns mycket intressant läsning om allt från spartaner till riddare och vikingar och karoliner om hur dom var funtade och byggda om man söker lite. Karoliner tex var synnerligen välsvarvade gossar. Jag har en stor fet bok om det hemma. Dom led inte av dålig kost heller för den delen och tränades lika rigoröst som dom matades. Svenska soldater har för kännedom inte fått lika bra mat som dom fick förrens på 1950 talet igen.

Nu är förstås en hel del av den träning ovan nämda grupper designad för styrka och snabbhet snarare en enorm muskelmassa som ser käckt ut när man står still på stranden. I en av nämda artiklar står det om tempelriddare som, med tanke på hur dom levde och gjorde, i snitt var 2-3 gånger "starkare" än en otränad man idag.

som exempel. det beräknades gå åt 10 araber per riddare under dom heliga krigen och araberna var helt säkra på att ingen människa varken kunde röra sig i deras rustningar eller svinga så stora vapen. Det visade sig vara ett initiellet fatalt antagande då riddare i full rustning både kunde stå på händer springa "hurtigt och långt" samt slå kullerbyttor. Strider som Mt Gisard och Agincourt kan ju vara spännande läsning för den som gillar sånt.

känner att jag gled ifrån huvudtopic nu ^^

När jag var på Birka för länge sedan så stod det att medellängden på den tiden var runt 172cm. Kan ju ha varit långt det med men någon på 187 kanske uppenbarade sig som en Hulk Hogan med svärd.

Carcer
2014-12-09, 02:13
Det som växte av sköld och svärdsträning på mig var underarmen, trapsen och latsen på svärdssidan.

Hemi
2014-12-09, 03:52
Intressanta erfarenheter här, jag gick med machete under 3 år flera ggr i veckan och efter tusentals slag och skär under vissa dagar blev man duktig. jag kunde utan vidare fälla ett mindre träd med bara ett slag. Det är mkt teknik. prylarna vägde väl ungefär som ett vikingasvärd kanske. Ibland höll man i klingan nära handtaget och lät den snurra snabbt i bågar men likväl fick man av sjok av grenar ungefär som en motordriven häcksax skulle göra. Så, nåt muskelbygge av betydelse avslutades snart. De dubbelfattade medeltida svärden måste väl annars krävt stor styrka, likväl de tidigare svärden om man måste upprepa slagen snabbt...?

AeternusRex
2014-12-09, 09:08
Falangsoldater låste ju in i varandra och utövade långadragna knuffövningar så visst dom kanske hade lite mer framsida torso än vad många av medeltidens svärdsvingare hade men det var nog en väldig arm/axel rygg styrka primärt med. För att inte tala om benen.

Jag har ett par böcker hemma om strider i antiken och för den som inte förstår det så var det inte helt som i 300 det fungerade :P. Hoplit falanger marscherade fram till varandra parkerade sina långa pikar mot andra sidans sköldar sedan knuffade man hela falanagen framåt tills antingen spjut/sköldar brast eller motståndarens falang inte längre orkade hålla emot och föll samman.

Vi får ju inte glömma heller att under korstågen var det ju vi som var dom galna religösa fundamentalisterna. Hur det än må stå sig "förlorades" iaf ett av korstågen p.g.a infighting och intriger i "generalstaben" Om dom kungar, prinsar och baronetter som tagit sig dit för att kriga hade spenderat sin tid med att kriga mot araberna istället för att försöker mörda varandra hade det nog varit en annan femma. Jag menar saladin var en präktig karl som höll ihop "stammar" med folkslag som annars mest slogs med varandra så fort han försvann slutade dom ju leka rättvist och återgick till att så ihjäl varann istället.

Gnistan
2014-12-09, 12:23
Intressanta erfarenheter här, jag gick med machete under 3 år flera ggr i veckan och efter tusentals slag och skär under vissa dagar blev man duktig. jag kunde utan vidare fälla ett mindre träd med bara ett slag. Det är mkt teknik. prylarna vägde väl ungefär som ett vikingasvärd kanske. Ibland höll man i klingan nära handtaget och lät den snurra snabbt i bågar men likväl fick man av sjok av grenar ungefär som en motordriven häcksax skulle göra. Så, nåt muskelbygge av betydelse avslutades snart. De dubbelfattade medeltida svärden måste väl annars krävt stor styrka, likväl de tidigare svärden om man måste upprepa slagen snabbt...?

Det du skriver kan jag skriva under på.
Brukar vara i Kenya då min fru är därifrån och vi har hus där.
Vi hade en man som jobbade med vår trädgård och det var imponerande när han högg av grenar som var rätt grova med lätthet såg det ut som.
Jag testade av nyfikenhet att göra det själv, och jag är väl rätt stark, men det var inte lätt kan jag säga. Det han gjorde på några få hug tog för mig betydligt längre.