handdator

Visa fullständig version : Tips på hur man bör äta


manlix
2004-03-30, 22:18
Kolla gärna detta först ocskå....

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=21437

Jag har inte tänkt så mycket på vad jag ätit förut men har på senare förstått att det är en stor del av träningen för att få ut så mycket som möjligt.

Som jag äter nu är:

frukost/kvällsmat
havregrynsgröt med äpplemos, 2-3 mackor med korv/skinka och keso, ett glas godmorgon multivitamin och ett glas mjölk.

Och sen middag är vanlig husmanskost. Sen brukar jag väl stoppa i mig lite all möjligt under dagen. Det varierar.

Hur bör man äta? Vad? Och när?

King Grub
2004-03-31, 06:39
Dela upp ditt matintag på fler mål. 5 eller 6 mindre mål per dag.

Ät långsamma kolhydrater och protein till varje mål.

Långsamma kolhydrater har ett GI på 70 eller lägre. Här är en tabell:

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.

Välj minst en kolhydratkälla och en proteinkälla till varje mål, 5 eller 6 gånger om dagen. Till det bra fett som raps-, oliv-, eller linfröolja, eller fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax om du valt den proteinkällan. Komplettera med grönsaker och frukt. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Undantaget är efter träningspassen. Då tar du en proteindrink och snabba kolhydrater, dvs cornflakes, vitt bröd, skumgodis, potatismos, russin, mm. Proteindrinkar baserade på vassle är ett bra val här, och ett ekonomiskt också!

manlix
2004-03-31, 15:26
Okej, det låter inte så komplicerat. Tack så mycket. :)