handdator

Visa fullständig version : förlorat all näring?


tetris
2014-12-06, 04:08
Hej! Jag har precis börjat träna och strävar efter att gå upp i vikt. Idag klockan 22:00 åt jag en kebabrulle med med blandad sås och vid klockan 00:00 tog jag en gainer. Kände senare att jag fick ont i magen (är inte van vid gainern ännu) så då kräktes jag väldigt mycket dessutom. Blev jag av med i princip alla kalorier och proteiner nu? Klockan var mellan 01:00-01:30 när jag kräktes.

Jarnvilja
2014-12-06, 12:21
Oj, kan tyvärr inte ge dig ett hundraprocentigt svar här. Kroppen börjar ju bryta ner maten när du äter den och beroende på hur stor måltiden är så tar det olika lång tid. Jag skulle TRO att kroppen redan tagit hand om en hel del av näringen innan du spydde. Men det är som sagt vad jag tror. Jag har ingen aning.

Vunnis
2014-12-06, 12:25
Det du kräktes upp och spolade ner har du inte tagit upp i kroppen. Mer exakt svar än så får du leta efter. :)

MuskelMasen
2014-12-06, 13:28
Jepp, forever catabolic. Bara att dra ihop spyan och sleva i sig!

hampfuz
2014-12-06, 14:39
Oj, kan tyvärr inte ge dig ett hundraprocentigt svar här. Kroppen börjar ju bryta ner maten när du äter den och beroende på hur stor måltiden är så tar det olika lång tid. Jag skulle TRO att kroppen redan tagit hand om en hel del av näringen innan du spydde. Men det är som sagt vad jag tror. Jag har ingen aning.

Näringsupptaget sker huvudsakligen i tunntarmen - kommer maten upp innan den kommer ner sker inget näringsupptag alls. Att få all mat från magsäcken tar ungefär 4 timmar.

Men det spelar ju ingen roll. Var lite försiktigare med när och vad du äter så du inte spyr.

Vunnis
2014-12-06, 14:45
Att få all mat från magsäcken tar ungefär 4 timmar.
Det här var väl en ganska godtycklig siffra?

Sverker
2014-12-06, 14:59
Fettet lämnar sist och det tar kanske upp till 4 timmar. Mest beroende på mängden fett i måltiden.
Enkla kolhydrater passerar rätt snabbt.

hampfuz
2014-12-06, 18:45
Det här var väl en ganska godtycklig siffra?

Ohja, högst individuellt. Men ofta har all mat lämnar magsäcken efter 4 timmar. Oftast tidigare, beroende på typ av mat som Sverker skrev.