handdator

Visa fullständig version : Mindre kolhydrat och mer fett minskar bukfetma och förbättrar insulinkänsligheten


King Grub
2014-12-04, 20:51
Background:

Obesity, particularly visceral and ectopic adiposity, increases the risk of type 2 diabetes.

Objective:

The aim of this study was to determine if restriction of dietary carbohydrate is beneficial for body composition and metabolic health.

Methods:

Two studies were conducted. In the first, 69 overweight/obese men and women, 53% of whom were European American (EA) and 47% of whom were African American (AA), were provided with 1 of 2 diets (lower-fat diet: 55%, 18%, and 27% of energy from carbohydrate, protein, and fat, respectively; lower-carbohydrate diet: 43%, 18%, and 39%, respectively) for 8 wk at a eucaloric level and 8 wk at a hypocaloric level. In the second study, 30 women with polycystic ovary syndrome (PCOS) were provided with 2 diets (lower-fat diet: 55%, 18%, and 27% of energy from carbohydrate, protein, and fat, respectively; lower-carbohydrate diet: 41%, 19%, and 40%, respectively) at a eucaloric level for 8 wk in a random-order crossover design.

Results:

As previously reported, among overweight/obese adults, after the eucaloric phase, participants who consumed the lower-carbohydrate vs. the lower-fat diet lost more intra-abdominal adipose tissue (IAAT) (11 ± 3% vs. 1 ± 3%; P < 0.05). After weight loss, participants who consumed the lower-carbohydrate diet had 4.4% less total fat mass. Original to this report, across the entire 16-wk study, AAs lost more fat mass with a lower-carbohydrate diet (6.2 vs. 2.9 kg; P < 0.01), whereas EAs showed no difference between diets. As previously reported, among women with PCOS, the lower-carbohydrate arm showed decreased fasting insulin (−2.8 μIU/mL; P < 0.001) and fasting glucose (−4.7 mg/dL; P < 0.01) and increased insulin sensitivity (1.06 arbitrary units; P < 0.05) and “dynamic” β-cell response (96.1 · 109; P < 0.001). In the lower-carbohydrate arm, women lost both IAAT (−4.8 cm2; P < 0.01) and intermuscular fat (−1.2 cm2; P < 0.01). In the lower-fat arm, women lost lean mass (−0.6 kg; P < 0.05). Original to this report, after the lower-carbohydrate arm, the change in IAAT was positively associated with the change in tumor necrosis factor α (P < 0.05).

Conclusion:

A modest reduction in dietary carbohydrate has beneficial effects on body composition, fat distribution, and glucose metabolism.

A Lower-Carbohydrate, Higher-Fat Diet Reduces Abdominal and Intermuscular Fat and Increases Insulin Sensitivity in Adults at Risk of Type 2 Diabetes. J. Nutr. December 3, 2014.

http://jn.nutrition.org/content/early/2014/12/03/jn.114.195065.full.pdf+html

Jarp
2014-12-11, 12:25
För mig som vill gå ner i vikt verkar flera av de länkar jag sett bl.a. dig posta på sistone tyda på att en minskad andel kolhydrater är rimligt, och att det inte har negativa effekter på prestation. För en person som inte elittränar, dvs.

Toni Radanov
2014-12-11, 13:11
Tolka inte Grubs poster som någon sorts "detta är bra har man kommit fram till är bäst nu". Han postar studier opartiskt som både visar för och nackdelar med allt från huvud till tår. :p Det handlar mer om, om jag förstått konceptet rätt, att lägga fram random studier så den som intresserar sig kan ta del av forskningen kring personens intresseområde. Inte vad som är "bäst" eller vad han själv tycker, iaf inte via forskningsrapportering.

L-Sami
2014-12-11, 13:33
Tolka inte Grubs poster som någon sorts "detta är bra har man kommit fram till är bäst nu". Han postar studier opartiskt som både visar för och nackdelar med allt från huvud till tår. :p Det handlar mer om, om jag förstått konceptet rätt, att lägga fram random studier så den som intresserar sig kan ta del av forskningen kring personens intresseområde. Inte vad som är "bäst" eller vad han själv tycker, iaf inte via forskningsrapportering.

+1

Abstract är en sammanfattning och bara för att författarna har kommit fram till att någonting är effektivt kan det vara helt tvärtom och kanske inte har ens någon nytta för praktisk tillämpning. Läs originalstudien innan ni drar slutsatser och framför allt kritiskt granska metoddelen. Vill man som mindre insatt i forskningen hämta kunskap, så är reviews och meta-analyser att föredra där har man sammanställt forskningen i aktuellt ämne. När man läser dem ska man även vara kritisk och det är inga absoluta sanningar som skrivs i dem, men ger bättre blick på om någon faktiskt är effektivt, då det är oftast flera studier som pekar åt ett håll.

Jarp
2014-12-11, 13:37
Tack för svar! Men om man bortser från den aktuella studien, är slutsatsen jag drog fel/orimlig? Jag har inget problem att äta enligt någon form av lchf-variant, eller lchp kanske, och eftersom att jag inte är elit lider jag inte så mycket av eventuella brister i prestationen så länge de är små.

Bossebäver
2014-12-11, 13:41
Tack för svar! Men om man bortser från den aktuella studien, är slutsatsen jag drog fel/orimlig? Jag har inget problem att äta enligt någon form av lchf-variant, eller lchp kanske, och eftersom att jag inte är elit lider jag inte så mycket av eventuella brister i prestationen så länge de är små.

En diet som tar dig till utsatt mål är per definition bra, oavsett vad denna diet innebär.

Sockerkaksdieten är exempelvis bra om ditt mål med dietande är att bli muskellös och fortfarande fet medans du får äta sockerkaka, medans en högproteindiet(>2g/kg kv) och sedan valfria macros är bra för de flesta andras mål(Awesomeness)

Pretorian
2014-12-11, 14:20
Tack för svar! Men om man bortser från den aktuella studien, är slutsatsen jag drog fel/orimlig? Jag har inget problem att äta enligt någon form av lchf-variant, eller lchp kanske, och eftersom att jag inte är elit lider jag inte så mycket av eventuella brister i prestationen så länge de är små.

We´ll see, we´ll see...

Jarp
2014-12-11, 15:00
We´ll see, we´ll see...

Sant :)

Jarp
2014-12-11, 15:01
Tack för svar! Men om man bortser från den aktuella studien, är slutsatsen jag drog fel/orimlig? Jag har inget problem att äta enligt någon form av lchf-variant, eller lchp kanske, och eftersom att jag inte är elit lider jag inte så mycket av eventuella brister i prestationen så länge de är små.

We´ll see, we´ll see...

Sant :) Men det är ju med den fetstilta premissen

Sniggel
2014-12-11, 22:29
För mig som vill gå ner i vikt verkar flera av de länkar jag sett bl.a. dig posta på sistone tyda på att en minskad andel kolhydrater är rimligt, och att det inte har negativa effekter på prestation. För en person som inte elittränar, dvs.

Tänk på att studien inriktar sig på överviktiga/feta samt kvinnor med PCOS.
Individer som oftast har en metabolism som skiljer sig från nån som är normalviktig. Om du tycker att du tillhör en av grupperna så kan det säkert vara en god idé att gå ner i vikt på en diet med lägre mängd kolhydrater.

Men ju mer du går ner i vikt och ju mer vältränad du blir desto mer kommer insulinkänsligheten att öka "naturligt". Då kanske det med tiden kan vara dumt att undvika kolhydrater då kroppen börjar tillgodogöra sig dem bättre (bl a större potential för prestation vilket indirekt kan hjälpa till med fortsatt bra resultat och fördelaktig näringspartitionering).

Masterpan
2014-12-11, 23:55
Av egen erfarenhet har dieter där jag haft högre andel kolhydrater och mindre fett varit mycket bättre (har dock haft mer protein i dem också, 3g/kv istället för 2)

maqan
2014-12-12, 19:24
En större mängd kolhydrater ger i alla fall mig en betydligt lättare känsla i kroppen samt bättre energi i allmänhet.