handdator

Visa fullständig version : Den största faktorn av alla - ditt mindset!


Slaxes
2014-12-04, 13:56
Varför är du på gymmet?

Vad associerar du med träningen? Roligt umgänge med kompisar? Rehab? Du måste? Avlastning för smärta såväl psykisk som fysisk? Fåfänga? Ren vana? annat?

Detta är nog inte något direkt självklart som man reflekterar över i första hand.

Jag tror personligen att ditt mindset/tänket kring din träning i sin helhet är det viktigaste och det avgörande hos alla som åstadkommer ofattbara resultat. Det är vad du gör och hur du gör det på gymmet som avgör vilken typ av maskin du ska bli. Det som påverkar vad du gör och hur du gör det är ditt tänk eller mindset som jag vill kalla det.

Ta två personer som exempel. De båda har i princip samma kunskap om träning och förutsättningar. Deras uppgift är att prestera sitt yttersta över en period(bortse från vilken typ av prestation). Den enda skillnaden är att en av dessa personer har en käraste som får sitt huvud bortskjutet av ett hagelgevär om denne inte presterar sitt bästa. Den andre personen har bara fått i uppgift att prestera sitt bästa. denne säger "Haha, jag presterar alltid mitt bästa" (vilket många såväl jag själv vill tro).

Vem har presterat bäst? Jag är säker på den förstnämnda.

Personligen så känns det nästan stört vilka galna och absurda tankar jag matar mig själv med under träning.

Tror ni att mindset är en stor del av att lyckas och påverkar hur personer tränar? eller är det totalt bullshit?

Alla typer av respons välkomnas på detta inlägg.

stemag
2014-12-04, 14:43
Du har helt rätt i att det är bra om man ”taggar till” lite när man ska träna.
Men jag tror inte att man ska lägga för mycket vikt vid det.

Det är lätt att det blir lite ”optinoja” över det hela och till slut så måste man gå runt hela passet med huvan uppdragen, dödsmetal i lurarna och bara stirra ner i backen mellan seten. För att inte tala om PWO-träsket, en riktigt ohälsosam väg…
Jag blir själv lite brydd när jag ser nån på gymmet som går och vankar fram och tillbaka som Maurice Green ;)
Det kan ju bli en belastning om man hamnar i en situation där man måste tänka på ett visst sätt för att kunna träna.

Jag tror att det är bra att försöka träna på total muskelaktivering utan att behöva känna sig aggressiv, det är en bra koncentrationsträning att kunna växla mellan totalt fokus i setet och att sen kunna snacka lite med träningskompisen mellan seten utan att tappa fokus.
Mindset är viktigt, men låt inte det ta över träningen.

Det kanske allra viktigaste är att man inte tänker så mycket på träningen när man inte är på gymmet?

L-Sami
2014-12-04, 14:52
Tror ni att mindset är en stor del av att lyckas och påverkar hur personer tränar? eller är det totalt bullshit?

Rent ovetenskapligt är framgång 80% psykologi och 20% mekanik. Har bara hört det och reflekterat över att det kanske inte är så osant ändå.

ARMSTARK
2014-12-04, 15:03
Mitt mindset är att inte ha något mindset. Jag presterar som sämst under press. Jag kan planera träningen långt framåt, men det måste vara en laid back inställning. Jag gör mitt bästa, räcker inte det så får jag jobba vidare och göra bättre nästa gång, inget mer med det.
Det här beror nog på att jag hade en rätt hård uppväxt. Fick stryk varje gång jag gjorde nåt fel eller misslyckades med nåt. Det resulterar i att jag psykar ur så fort jag har en uppgift som jag inte har full kontroll över.
Fan, nu vart det en helt annan text än tänkt. Radera....äh, det får stå som det står.

hampfuz
2014-12-04, 15:17
Ja, det är klart man presterar bättre om man är motiverad.
Nej, jag tror inte man måste gå runt och tänka på hur förbannat hardcore man är och grymta "190% TAGG FÖR HELVETE" hela tiden.

exor
2014-12-04, 15:28
Du har 6 månader på dig att öka ditt 1RM i knäböj, annars blir dina barn mördade framför dig. Visst fan skulle du böja varanda jävla dag tills du var helt slut med en fruktansvärd beslutsamhet. Du skulle förmodligen lyckas också. En person utan detta ultimatum skulle sjäkvklart inte ge lika mycket och resultaten bli sämre.

Idrotten är ofta den enda vägen ur fattigdom, våld och missär i fattiga länder. Dina småsyskon kanske inte får mat på flera dagar och huset du bor i saknar värme och fönster. Därför träna du 4 timmar om dagen från 5 års ålder för att rädda din familj genom att bli bra på din idrott.

Forzafurioso
2014-12-04, 15:50
du har 6 månader på dig att öka ditt 1rm i knäböj, annars blir dina barn mördade framför dig. Visst fan skulle du böja varanda jävla dag tills du var helt slut med en fruktansvärd beslutsamhet. Du skulle förmodligen lyckas också. En person utan detta ultimatum skulle sjäkvklart inte ge lika mycket och resultaten bli sämre.

Idrotten är ofta den enda vägen ur fattigdom, våld och missär i fattiga länder. Dina småsyskon kanske inte får mat på flera dagar och huset du bor i saknar värme och fönster. Därför träna du 4 timmar om dagen från 5 års ålder för att rädda din familj genom att bli bra på din idrott.

+1

Slaxes
2014-12-04, 15:51
Du har 6 månader på dig att öka ditt 1RM i knäböj, annars blir dina barn mördade framför dig. Visst fan skulle du böja varanda jävla dag tills du var helt slut med en fruktansvärd beslutsamhet. Du skulle förmodligen lyckas också. En person utan detta ultimatum skulle sjäkvklart inte ge lika mycket och resultaten bli sämre.

Idrotten är ofta den enda vägen ur fattigdom, våld och missär i fattiga länder. Dina småsyskon kanske inte får mat på flera dagar och huset du bor i saknar värme och fönster. Därför träna du 4 timmar om dagen från 5 års ålder för att rädda din familj genom att bli bra på din idrott.

Javisst! Jag ryser lite inombords av bara tanken på det du skrev. Jag har också reflekterat kring bakgrunden till framgångsrika atleter och att den inte alltid har varit i samma standard som medelsvenssons utan ibland ganska hemsk.

Slaxes
2014-12-04, 15:57
Det kan ju bli en belastning om man hamnar i en situation där man måste tänka på ett visst sätt för att kunna träna.



Ja självklart. Fast när skulle det kunna bli en belastning? om man ksa konversera med en annan person under pågående övning? :d

Slaxes
2014-12-04, 16:11
Ja, det är klart man presterar bättre om man är motiverad.
Nej, jag tror inte man måste gå runt och tänka på hur förbannat hardcore man är och grymta "190% TAGG FÖR HELVETE" hela tiden.

Du tror alltså inte att ett riktigt "hardcore" mindset i huvudet som reflekteras fysiskt i din träning kommer att ge dig bättre resultat än att vara måttligt motiverad?

svenbanan
2014-12-04, 16:43
Du har 6 månader på dig att öka ditt 1RM i knäböj, annars blir dina barn mördade framför dig. Visst fan skulle du böja varanda jävla dag tills du var helt slut med en fruktansvärd beslutsamhet. Du skulle förmodligen lyckas också. En person utan detta ultimatum skulle sjäkvklart inte ge lika mycket och resultaten bli sämre.

Idrotten är ofta den enda vägen ur fattigdom, våld och missär i fattiga länder. Dina småsyskon kanske inte får mat på flera dagar och huset du bor i saknar värme och fönster. Därför träna du 4 timmar om dagen från 5 års ålder för att rädda din familj genom att bli bra på din idrott.

Två (identiska) personer har dessa förutsättningar och den ena går runt och dagligen tänker "FAN JAG ÄR FÖR SVAG! BARNEN KOMMER BLI MÖRDADE! MÅSTE GÖRA ETT SET TILL..." och den andra personen tänker i mer positiva banor... Jag tror att han som inte fokuserar stenhårt på det negativa har bättre förutsättningar att lyckas bra. För hård press leder ofta till mentala låsningar.

hampfuz
2014-12-04, 18:21
Du tror alltså inte att ett riktigt "hardcore" mindset i huvudet som reflekteras fysiskt i din träning kommer att ge dig bättre resultat än att vara måttligt motiverad?

Jodå. Men jag tror absolut inte att det är omöjligt att vara riktigt motiverad bara för att man inte har en pistol mot huvudet och/eller hashtaggar aldrigvila.

Egentligen håller jag med om allt stemag skrev.

cero
2014-12-04, 18:54
I styrketräningen gör det ingen skillnad för mig, men däremot är det extremt avgörande i brottningen. Där tävlar man mot någon, och det finns fler aspekter som måste klicka.

Diomedea exulans
2014-12-04, 19:26
Bränner man inte ut sig om man tok-taggar sig varje pass? Är det inte viktigt med mentalt halvslappa pass ibland?

Pretorian
2014-12-04, 20:05
Två (identiska) personer har dessa förutsättningar och den ena går runt och dagligen tänker "FAN JAG ÄR FÖR SVAG! BARNEN KOMMER BLI MÖRDADE! MÅSTE GÖRA ETT SET TILL..." och den andra personen tänker i mer positiva banor... Jag tror att han som inte fokuserar stenhårt på det negativa har bättre förutsättningar att lyckas bra. För hård press leder ofta till mentala låsningar.

Tror nog som du. Vill helst inte tänka på att barnen blir mördade om jag inte gör PB i böjen.

Barnes
2014-12-04, 20:15
Bränner man inte ut sig om man tok-taggar sig varje pass? Är det inte viktigt med mentalt halvslappa pass ibland?

Jag har precis råkat ut för detta.
Har verkligdn gett mitt allt på gymet 110% och varenda gång pressat mig till mitt yttersta.
Har gjort stora framsteg, men nu är kroppen så slut att jag kommit fram till att jag måste ta timeout.
Känner mig som en ferrari med soppatorsk ungefär.
Musklerna är återhämtade med jag kan inte använda dom för jag orkar inte.
Jävligt svårt att förklara, men känner mig utbränd.
Jag önskar att jag inte kört så jävla hårt hela tiden...

HenrikJ
2014-12-04, 20:26
Rubriken och startinlägget är ju inte samma sak. Rubriken håller jag inte med om, dvs att inställningen under passet skulle vara viktigast av alla faktorer. Däremot håller jag med om texten, dvs jag tror att det kommer gå bättre för den som taggar till.

anvihl
2014-12-04, 20:29
Bränner man inte ut sig om man tok-taggar sig varje pass? Är det inte viktigt med mentalt halvslappa pass ibland?

Jag känner så. Jag "taggar aldrig till" på ett vanlig pass. Jag blir inte ett dugg starkare av det, men betydligt tröttare mentalt. Vikten kan kännas lite tyngre, men styrkan är densamma.

bighulken
2014-12-04, 21:00
självklart är det viktigt med mål, delmål, och annan motivation i träningen.
Men tror tvärtemot, att den som skulle träna som en galning, i stället skulle bli utbränd både fysiskt och mentalt innan mål uppnåtts, Dvs övertränad.

Det är ju tillräckligt svårt idag(för en del) att vila redan......

Men visst ska man vara taggad och motiverad på passen, men det kräver också, motivation och koncentration samt en plan för träningen.

sen pallar inte kroppen med hur mycket träning som helst, utan att få återhämta sig . Mentalt är man kanske starkare, men kroppen måste få vila emellan passen, annars så blir det kontraproduktivt. i alla fall vad gäller att bygga upp styrka eller storlek på muskler, kanske?.....

Man måste nog ha lite tanke bakom det hela också, när man tränar.
Därför det finns program med progressionen inbyggd.

Men visst skulle man kanske bli starkare, på kort sikt, om man vart hotad till träningen, och vart tvungen att prestera. men skaderisken skulle också öka otroligt mycket, så man vet ej hur det skulle gå, kanske?........

Det är inte under träningen styrkan/musklerna växer, det är under vilan, samt kosten spelar en viss roll.....kanske?.....

Matsa
2014-12-04, 21:04
Idrotten är ofta den enda vägen ur fattigdom, våld och missär i fattiga länder. Dina småsyskon kanske inte får mat på flera dagar och huset du bor i saknar värme och fönster. Därför träna du 4 timmar om dagen från 5 års ålder för att rädda din familj genom att bli bra på din idrott.

Av alla sådana scenarion där en person tränar dag ut och dag in i ren desperation blir en liten handfull bra och det är dem vi får höra talas om, resten havererar och blir en ännu större belastning. Lite som när vissa länder systematiskt skickar in tusentals unga ämnen i den ena änden av maskineriet och plockar ut ett dussin elitidrottare i den andra. Man blir inte halvbra på det sättet, håller man ihop blir man elit och annars blir man ett knäckt ägg.

Eller det är i alla fall vad jag tror.

Tolkia
2014-12-04, 21:10
Visst är inställningen viktig, men i det ingår nog, för den som vill bli väldigt bra, insikten om att man inte kan köra till 110% veckans alla dagar. D.v.s. det som annars kallas att "träna smart".

Att som hobbytränande i Sverige vara tvungen att intala sig att ens familj skall få huvudet bortskjutet om man misslyckas med nästa repetition etc. för att kunna prestera låter enbart destruktivt. Eller, vilket kanske är vanligare, som att man koketterar med hur hardcore och allvarligt menande man är.

Rikard Jansson
2014-12-04, 21:15
Taggar till tusen!

Morty
2014-12-04, 21:24
Visst är det ett faktum att psykologin är enormt viktig bakom framgång. Men den viljestyrda delen av hjärnan är liten och svag och även om den kan tränas till att tvinga kroppen att åstakomma oerhörda ting så vinner hjärnan alltid till slut. I exemplet med mördade barn kan du ju gissa hur pass mentalt helt slutkörd du skulle vara efter de 6 månaderna och du har lyckats rädda dina barn genom envetet böjande. Antagligen skulle du aldrig göra en knäböj till i ditt liv. Därför är det viktigt att hushålla med sina mentala resurser. Om det finns möjlighet att bara utsätta sig för mentalt jobbiga situationer på gymmet är det ju klart att det är lätt att tagga till till tusen och gå loss likt en vilde, men om du redan haft det jobbigt under dagen är det svårare. Vilje-resursen är uttröttad, pre-exhausted och det leder inte till bättre gains varken mentalt eller fysiskt.

Många har ju vittnat om att deras träning går extremt mycket bättre när deras liv i övrigt går bra, trots att de inte krigar lika mycket på gymmet.

King Grub
2014-12-04, 21:34
Jag brukar tänka på hur mycket jag längtar hem till WoW och pannkakor. Ju hårdare jag tränar, desto snabbare kommer jag från gymmet.

Ozziking
2014-12-04, 21:48
Jag brukar försöka tagga till, men det håller kanske första övningen sen blir det mest ett vanligt pass med mer eller mindre energi beroende på dagsformen.

Ska jag vara ärlig tror jag att scenario 1 inte skulle komma så långt på sikt. Otroheten & ångesten skulle ta över för mycket energi för att man skulle kunna fokusera klokt..

TheOne1994
2014-12-04, 21:52
Du har helt rätt i att det är bra om man ”taggar till” lite när man ska träna.
Men jag tror inte att man ska lägga för mycket vikt vid det.

Det är lätt att det blir lite ”optinoja” över det hela och till slut så måste man gå runt hela passet med huvan uppdragen, dödsmetal i lurarna och bara stirra ner i backen mellan seten. För att inte tala om PWO-träsket, en riktigt ohälsosam väg…
Jag blir själv lite brydd när jag ser nån på gymmet som går och vankar fram och tillbaka som Maurice Green ;)
Det kan ju bli en belastning om man hamnar i en situation där man måste tänka på ett visst sätt för att kunna träna.

Jag tror att det är bra att försöka träna på total muskelaktivering utan att behöva känna sig aggressiv, det är en bra koncentrationsträning att kunna växla mellan totalt fokus i setet och att sen kunna snacka lite med träningskompisen mellan seten utan att tappa fokus.
Mindset är viktigt, men låt inte det ta över träningen.

Det kanske allra viktigaste är att man inte tänker så mycket på träningen när man inte är på gymmet?

håller med om allt här.

Slaxes
2014-12-04, 21:53
Kul med all respons.

Jag tog ganska extrema exempel här. Givetvis så ska man inte bli utbränd. Det behöver inte ens handla om ett extra rep i ditt set. Snarare en högre intensitet kombinerat med korrekt utförande. Möjligtvis även repetitionshastighet. Man behöver ju inte inbilla sig det värsta, att ha en pistol mot huvudet, varje gång :)

Dessutom så är det såklart inte den mest vitala faktorn för att lyckas med en bra fysik. Däremot så tror jag att fel mindset kan hindra dig även fast du äter bra och tränar korrekt.

Slaxes
2014-12-04, 21:59
Jag känner så. Jag "taggar aldrig till" på ett vanlig pass. Jag blir inte ett dugg starkare av det, men betydligt tröttare mentalt. Vikten kan kännas lite tyngre, men styrkan är densamma.

Tror inte du kan mäta effekten av att tagga till på ett enda pass. du kan snarare se resultaten över längre tid. påverkan av sådant som intensitet och repetitionshastighet är det som jag personligen märker av.

Toni Radanov
2014-12-04, 22:49
Taggar aldrig till inför träning direkt. Ser min träning som mitt liv och huvuduppgift i vardagen, mer som en plikt och ett arbete. Dock är det inte tvång för det. Fast det är det, fast inte, haha!

Det är något man både gillar, älskar, inte klarar sig utan men ändå måste göra för att vardagen ska kännas komplett. Sen är det ju alla sociala aspekter i det samt faktum att man kan köra sig trött och därmed må bättre vid kvällsvilan och sömnen...

Det är helt enkelt #1. Tagga får man göra inför tävlingar eller nåt. Fast lagom! Teknik osv är prio över mental pumpning. Sen är ju träningen, även i tävlingsform, en god investering i sig själv och framtiden. Kunde gott och väl jagat osynliga duvor i parken hela dagen för att röra på mig också men det känns ju en aning skumt! Tusen saker är sämre för hälsan däremot.

Tränar däremot inte för bekräftelse och bildfitteri som instagramklubben och bildtrådfolket :p Resultat är trevligt!

En siffra på ett papper är värt mer för mig än att få "jävlar vad grov du är" från fölk både i gymet eller på internet. Även om det är bättre att höra än negativa saker så är det inte heller värt mycket alls. Jag har också ögon, har märkt att jag är en gnutta bredare än de flesta.


Kan inte påstå att jag sett någon super-ultra-tagga-kötta som sett ut att få ut speciellt mycket av sin träning. Blir mycket släng och kräng med vikter osv. Man hör 5 meter bort vad han spelar i lurarna och det är hårt. Sen lite posering mellan seten.... Betraktat en sån snubbe i 2 år nu och han har inte ändrats ett skit. Alltid branch warren stil i träningen dock. Det måste ju ge resultat? Nej. Varenda rörelse är för tung och helt uselt utförd. Tycker synd om såna grabbar :D

Intressant hur tystare typer som sällan ens märks i gymet verkar klara sig bättre när det kommer till att växa/öka. För de gör det de ska utan massa cirkus runt. Men jag vet inte hur de resonerar kontra exempel 1, Branch Barbaren kallar vi honom. Allt är mer strikt och lungt. Kanske inte drunknat i bilden av sig själv i spegeln än utan strävar efter mer utan att vara missnöjd med vad som åstakommits redan? Who knows.

cero
2014-12-04, 23:06
Visst är inställningen viktig, men i det ingår nog, för den som vill bli väldigt bra, insikten om att man inte kan köra till 110% veckans alla dagar. D.v.s. det som annars kallas att "träna smart".

Att som hobbytränande i Sverige vara tvungen att intala sig att ens familj skall få huvudet bortskjutet om man misslyckas med nästa repetition etc. för att kunna prestera låter enbart destruktivt. Eller, vilket kanske är vanligare, som att man koketterar med hur hardcore och allvarligt menande man är.

Finns det någon som är exceptionellt duktig på vad den gör och samtidigt har en helt "sund" inställning till det? :D

Om man lägger ned sin själ i något och misslyckas så kommer det givetvis vara oerhört hjärtskärande. Gäller att välja sina strider, är målet rutor på stranden så finns det ingen anledning att riskera en mental och fysisk krasch. Vill man bli bäst på sin sport kan det krävas att man plockar fram en del potentiellt destruktiva krafter.

oscarovegren
2014-12-04, 23:35
Bränner man inte ut sig om man tok-taggar sig varje pass? Är det inte viktigt med mentalt halvslappa pass ibland?
Man måste ju ändå ha en inställning att försöka prestera sitt yttersta och det är svårt om man är halvslapp.

DieErste
2014-12-05, 00:59
“The Mind is More Important Than The Body” som vår käre guvenör sa :)

exor
2014-12-05, 07:14
Två (identiska) personer har dessa förutsättningar och den ena går runt och dagligen tänker "FAN JAG ÄR FÖR SVAG! BARNEN KOMMER BLI MÖRDADE! MÅSTE GÖRA ETT SET TILL..." och den andra personen tänker i mer positiva banor... Jag tror att han som inte fokuserar stenhårt på det negativa har bättre förutsättningar att lyckas bra. För hård press leder ofta till mentala låsningar.

Tror nog som du. Vill helst inte tänka på att barnen blir mördade om jag inte gör PB i böjen.

Nu syftade jag inte på att du ska ha det tänket på gymmet, "klarar jag inte denna vikt så dör mina barn". Jag pratar om ett verkligt scenario.

Jag kan erkänna. Har gjort 221kg i böj vilket är rätt bra för min vikt -83. Väldigt många pass har jag lökat igenom, slutat innan seten är klara, kört benpress istället, skitit i att träna, körde armar för de var lättare osv osv... Jag hade absolut kunnat träna hårdare i 80% av mina set böj. Hade jag haft ett sånt scenario som jag nämde så hade jag haft lite mer glöd och målmedvetenhet vilket förmodligen skulle resultera i ett höjt 1RM.

Anders The Peak
2014-12-05, 07:28
Vad jag har hört och sett så tror jag att en störning typ koncentrationssvårigheter är en förutsättning i de flesta idrotter för att lyckas.

Men det som avgör är de genetiska förutsättningar man har fått från födelsen för det man satsar på idrottsligt eller annat, typ att spela gitarr som Jason Becker eller John Petrucci få muskler som Kai Greene eller knäböja som Carl Yngvar Christensen åka skidor som Kalla etc.

Slaxes
2014-12-05, 08:45
Bränner man inte ut sig om man tok-taggar sig varje pass? Är det inte viktigt med mentalt halvslappa pass ibland?

Jo säkert. Man behöver ju inte "toktagga" varje pass. Sen så tycker jag att musik kan göra mycket jobb åt dig, åtminstone om jag pratar för mig själv. Jag behöver inte sitta och gunga i min bil sipprandes på någon amfetamin-liknande PWO och tänka på massa hemskt för att tagga till. Musiken tar mig dit utan att jag behöver bränna ut mig mentalt. Har alltid tänkt på mitt mindset sen iaf 3 år tillbaka utan att behöva ta paus.

Självklart måste du ha i bakhuvudet att varje dag inte är den andra lik, och oavsett om du taggar till så kan du ha en dålig dag.

Min poäng med tråden är iaf att jag tror att det mentala är det huvudsakliga som kan bryta barriärer/platåer. Jag pratar fortfarande inte om specifika tillfällen utan över längre tid. Därför har jag aldrig lagt någon vikt vid små detaljer vad gäller kosttillskott och kost osv osv.

Som sagt, kul med all svar!

Wormzie
2014-12-05, 08:49
Hen som knäböjde varje dag i 6 månader för sin familj lyckades säkert öka sitt RM. Perioden följdes dock av utmattningssyndrom, posttraumatiskt stress-syndrom och dubbelsidig patellartendinopati.. inte helt orimligt? Inställning och mental attityd är viktiga faktorer men never go full retard?

Slaxes
2014-12-05, 08:52
Hen som knäböjde varje dag i 6 månader för sin familj lyckades säkert öka sitt RM. Perioden följdes dock av utmattningssyndrom, posttraumatiskt stress-syndrom och dubbelsidig patellartendinopati.. inte helt orimligt? Inställning och mental attityd är viktiga faktorer men never go full retard?

Never go full retard! Självklart :) Tänk dock om målet sträckte sig över en mycket längre period än 6 månader. Du hade tvingats träna hållbart till slut ändå, fast med samma eld inom dig.

ARMSTARK
2014-12-05, 09:10
Hen som knäböjde varje dag i 6 månader för sin familj lyckades säkert öka sitt RM. Perioden följdes dock av utmattningssyndrom, posttraumatiskt stress-syndrom och dubbelsidig patellartendinopati.. inte helt orimligt? Inställning och mental attityd är viktiga faktorer men never go full retard?

Precis, det mentala behöver inte betyda att man bryter armar och ben av sig i ett pass, utan tex att man håller god form fast det börjar smaka brunt i ett set.

cero
2014-12-05, 18:06
Vad jag har hört och sett så tror jag att en störning typ koncentrationssvårigheter är en förutsättning i de flesta idrotter för att lyckas..

Varför just koncentrationssvårigheter? Fixeringssvårigheter är nog bättre?

anvihl
2014-12-05, 19:32
Tror inte du kan mäta effekten av att tagga till på ett enda pass. du kan snarare se resultaten över längre tid. påverkan av sådant som intensitet och repetitionshastighet är det som jag personligen märker av.

Som sagt jag märker ingen skillnad åt det positiva hållet. Taggar jag till blir jag ivrigare och tekniken blir sämre= mindre vikt på stången i slutändan och efteråt känner jag mig tröttare. Eller ja det är väl positivt att vikten upplevs lite lättare, men till vilket pris? Man får ingen extra träningseffekt av att tagga till. Man blir dock sedd som lite av knasboll av dom som har hållt på länge ;).

Måste man tagga sig vansinnig för att träna kanske man ska arbeta med sitt psyke utanför träningen, SÅ jobbigt är det inte.

Anders The Peak
2014-12-05, 20:53
Varför just koncentrationssvårigheter? Fixeringssvårigheter är nog bättre?

Någon störning då faller det mesta som inte är normalt under det.
Många hänger i gråzonen anorektiskt, ortorexia, megarexi (http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:209657/FULLTEXT01.pdf)etc.

cero
2014-12-05, 22:31
Någon störning då faller det mesta som inte är normalt under det.
Många hänger i gråzonen anorektiskt, ortorexia, megarexi (http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:209657/FULLTEXT01.pdf)etc.

Vad kan det handla om för "störningar" i sporter som inte har med utseende att göra? Fotboll, basket, kampsport, styrkelyft eller vad som.

svenbanan
2014-12-06, 00:20
Vad kan det handla om för "störningar" i sporter som inte har med utseende att göra? Fotboll, basket, kampsport, styrkelyft eller vad som.

Storhetsvansinne! Kolla bara in Zlatan...