handdator

Visa fullständig version : Kostillskott är onödigt


Kafut
2002-03-11, 15:03
Nån fler än jag som hörde på nyheterna på radion idag där Marie Broholm som är kostrådgivare åt svenska elitidrottare säger att alla typer av kosttillskott är onödiga?
Hon säger att det inte finns nån som helst situtation där en idrottutövare skulle kunna få hjälp av kostillskott, och att hon tycker att de elitidrottsmän/kvinnor som använder sådana preparat sänder ut "fel" signaler till aktiva ungdomar.

"Därför har man nu antigit policyn att svenska elitidrottare inte ska äta kosttillskott, berättar Marie Broholm".

Jag tycker att detta var bland det dummaste jag hört, och jag tror att det absolut inte kommer att gynna dom svenska elitidrottarna om man säger så...

Tyvärr så hörde andra familjemedlemmar också detta repotage och jag fick lov att föra en livlig diskussion om hur dyrt och jobbigt det skulle bli att ersätta proteinpulvret med kyckling och tonfisk.

Kafut
2002-03-11, 15:04
Jag har repotaget på mp3 om nån skulle va intresserad, men jag har ingenstans att lägga upp det.

muskelbyggarn
2002-03-11, 15:29
Tyvärr så sprids sådan här "dynga" rent ut sagt hela tiden.

Givetvis är maten grunden man skall stå på och från detta välja ev. tillskott. Att det inte skulle fungera är rent bullshit och att det ger fel signaler till ungdommar ?

Om vad i så fall ?

Vad är det för fel att ungdommar vill förändra sin fysik och därmed också må bättre ?

Vissa säger att det är en väg in i dopingvärlden, men det är lika löjligt som att säga att alla som röker också kommer skjuta i sig heroin efter en stund...


Trist att du fick ta en diskussion med dina föräldrar, hoppas de förstår bättre än denne som pratade på radion...


Vänl,,,
Tobbe

hulken
2002-03-11, 15:59
Även RF avråder från att använda tillskott?!? undrar hur dom tänker egentligen. :rolleyes:

Baha
2002-03-11, 16:13
Jag tycker det är helt ok att dom avråder från kosttillskott eftersom det inte behövs för bra resultat i idrott dock.

sen att det fungerar är ju en annan sak, men dumt att rekomendera kosttillskott när det först o främst är rätt kost som är viktigast

bättre att dom får lära sig äta rätt och att mat är MYCKET viktigare än ngt kosttillskott

Jag skulle aldrig rekomendera ngn att använda kosttillskott, fastän jag själv använder det, men mat är alltid bättre anser jag

Bamse
2002-03-11, 16:32
Detta diskuterades även i höstas:
http://home.admax.net/kolozzeum/ubb/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=4&t=000218

Sve
2002-03-11, 17:22
förmodligen ska de väl itne äta något tillskott för att man då kan skylla på det i nästa OS!
"Nej det gick visst inget vidare denna gången heller. Men vi äter iaf naturligt!" :D

hulken
2002-03-11, 17:24
Ursprungligen skickat av Peter H:
<STRONG>Jag tycker det är helt ok att dom avråder från kosttillskott eftersom det inte behövs för bra resultat i idrott dock.

sen att det fungerar är ju en annan sak, men dumt att rekomendera kosttillskott när det först o främst är rätt kost som är viktigast

bättre att dom får lära sig äta rätt och att mat är MYCKET viktigare än ngt kosttillskott

Jag skulle aldrig rekomendera ngn att använda kosttillskott, fastän jag själv använder det, men mat är alltid bättre anser jag</STRONG>

Självklart så fattar jag och även RF hoppas jag,att man måste äta vanlig kost i första hand,det är ju därför det heter TILLSKOTT,det kanske var det RF och du trodde,att man byter ut all daglig mat mot kosttillskott :D Sen så tror jag man får bättre resultat av att svepa en halvliter Vassle isolat än att gnaga på ett kycklingben efter ett träningspass,men som sagt Tillskott är endast ett Tillskott.

Helen@
2002-03-11, 17:34
Jag håller delvis med Marie Broholm (är ej insatt i vad som sades på nyheterna) då jag själv anser att det enda kosttillskott man behöver är proteinpulver på grund av att det är svårt att få i sig rätt proteinmängd genom maten.....

Har förr genom åren provat olika tillskott till ingen som helst nytta.....Jag tränar precis lika bra och gör ökningar samt utvecklas utan alla de olika tillskotten som marknaden vill att vi ska spendera våra slantar på........

Mvh Helena :)

Baha
2002-03-11, 18:47
90% av dom som skriver på detta forumet verkar ju tro att resultaten står och faller med ett tillskott


och nej bamse det trodde jag inte heller, men finns ingen anledning att dom skulle rekomendera nåt som inte behövs..dom som är på en sån nivå att dom kan behöva det kan väl tänka själva och behöver ingens hjälp med ngn form av rekomendationer

Baha
2002-03-11, 18:50
Sen tror jag att lite av anledningen att dom rekomenderar att inte använda kosttuillskott är många äter som skit sen tror dom att det hjälper med med ett piller för att det skall bli bra kost.

johan***
2002-03-11, 20:12
Nu är det ju åxå frågan om vad som definieras som kodt tillskott, jag äter själv Multivitaminer, Omega-3 olja, kreatin och vassle.

Multivitaminerna, omega-3 oljan och vasslet anser jag vara bra för mig och underlätta mitt liv. Kreatinet skulle jag klara mig utan egentligen. Egentligen är kreatin något tveksamt att använda under längre tid då det finns jävligt knapphändiga studier på effekterna av att använda kreatin under längre perioder. Ja, det finns folk som har använt kreatin flitigt under många år och inte har problem. Men det finns åxå rökare som aldrig får cancer.
Det finns forskningsrapporter som påvisar att Omega-3 olja sänker risken för prostat cancer... Sänker kolesterolhalten är bra för reumatiker, och mot eksem.
Är det då ett onödigt eller bra "kosttilskott" ? Att bara dyga i sig olika substanser i hopp om att de skall vara effektiva för en det ena en det andra är kanske tveksamt. Finns det forskning som påvisar en positiv effekt tycker jag att man gott kan ta tillskottet.
:D

Kafut
2002-03-11, 21:43
En annan sak jag reagerade på i inslaget var att Marie Broholm påstådde detta:

"...Och man har sett i forskningen att man ser inget stöd att det behövs, man ser inga effekter av att äta kostillskott."

Detta kan väl alla på detta forum hålla med om att det är en ren lögn. Jag skulle gärna vilja se den rapporten där slutsatsen är att vassle protein inte har någon muskelbyggande effekt efter ett träningspass.

Visst går det att ersätta mycket av kostillskotten med vanlig mat, men att t.ex. proppa i sig sillar (fatta hur många det skulle bli under uppladdningen) för att få samma kreatineffekt som en av kur med pulver skulle nog ingen normal person stå ut med.

(Under uppladdningen måste man sätta i sig 4 kg rått kött per dag. Steker eller kokar man köttet måste man äta ännu mer eftersom hetta försämrar kreatinet. (källa: www.creatinemonohydrate.net)) (http://www.creatinemonohydrate.net)))

Tomten
2002-03-11, 22:14
...Och man har sett i forskningen att man ser inget stöd att det behövs, man ser inga effekter av att äta kostillskott.

Det hon egentligen säger med det där påståendet är att man egentligen inte får några effekter av att äta mat :D

För det är ju just det Gainer och Proteintillskott är... fast bara koncentrerat.

Förstår inte riktigt hur hon tänker ;)

Baha
2002-03-11, 22:59
99.9% av all forskning som visar diverse olika tillskotts positiva effekter är ju från kosttillskottsföretag vad jag har fattat?

så inte så kontigt att hon säger det

Pumping
2002-03-12, 04:00
Om man kunde fåisig samma inehåll i maten som de fins i kosttillskoten så skulle de ju inte vara skilnad. fast vissa saker kan vara svåra att komaåt. själv äter jag regelbundet C-vitamin och Omega-3.... även kofeinpiller då jag anser mig behöva. ofta äter jag även multivitaminer och antioxidanter. allt pågrund av min dåliga student kost...

annars verkar de ju gå fint att klara sig utan. Eloffson trycker ju i sig 8000 kalorier per dag utan kosttillskot... fast då har han ju fritt chema att lägga upp maten över dagen oxå. men jag har inte hört va hon sagt, för när jag gick på gymnasiet så tog skidskytte delen av idrottarna i alla fall en 5-7 olika piller om dagen för hällsan....

cral
2002-03-12, 11:52
man ser samma saker överallt:

Folk i positioner som pratar om saker dom har väldigt lite arning om. Pressen, snappar upp skiten å trycker det på papper så gemene man tillslut "vet hur det ligger till".

Problemet ligger väldigt ofta i att personer inte riktigt lyssnar på vad som egentligen menas, syftet, etc och drar sina egna slutsater som grundar sig på enstaka infomation som tillslut blir väldigt felaktiga.

Om _jag_ nu får generalisera så menar jag att politiker, jounalister etc, om dom hade någon arning om saker som dom tar beslut, skriver om, hade inte varit politiker, etc, idag.

ex: det lilla usla "Diskus" på teve, har DOM någonsin haft NÅGON arning om VAD dom talar om?. NEEJ!. Men folk lyssnar och ser på skiten. Å det e fan tragiskt.

...bara min mening, men OM någonting i min närhet skulle förändras till, enligt mig, det sämre så blir jag fruktansvärt förbannad och vill bara dräpa asen som tog beslutet.

TM
2002-03-12, 14:38
Jag tycker att en av kosttillskottets stora fördelar kan vara tidsaspekten. Tid är en bristvara i vårt samhälle idag. Att dra en gainer efter träningen går ju på under minuten och sen kan man sticka iväg till jobb/skola eller var man nu ska, medan om man ska ställa sig och laga mat tar en längre tid.

Tid e pengar, men framförallt tid är mazza :D

Magnus

Stile
2002-03-12, 15:54
Jag bor 3 minuter från gymmet men jag skulle ändå inte vilja stressa hem och äta ris och kyckling direkt efter mitt pass. Då vill jag ha flytande kolhydrater och vassle protein. Snabbt, enkelt och bra. :)

eiselt
2002-03-12, 15:55
Ett sådant påstående är pinsamt. Hur kan man dra generella slutsatser.... beror inte behovet på om personen äte ordenligt eller inte???

/ Henrik

ekim
2002-03-13, 13:16
Personligen tycker jag det flesta kosttillskott är onödiga och det flesta blir helt verkningslösa på grund av att styrketränande konsumenten inte vet hur,när och varför de ska andvändas.


Tonfisk är en billigare protein källa än protein pulver 100gram rent protein från tonfisk kostar nästan 15kr om man ger 5kr/burken.
Andvänder man protein pulver bestående av 90% protein till ett pris av 200kr/kg kostar 100 gram rent protein ca 22,22kr

GhostFace
2002-03-13, 13:31
Ursprungligen skickat av Kafut:
<STRONG>En annan sak jag reagerade på i inslaget var att Marie Broholm påstådde detta:
"...Och man har sett i forskningen att man ser inget stöd att det behövs, man ser inga effekter av att äta kostillskott."</STRONG>



Och, så vill regering & EU dra ner rejält på aktiva ämnen i vissa kosttillskott eller rentav förbjuda vissa kosttillskott för att folk inte ska få i sig för mycket av vissa ämnen eller få i sig något skadligt...någon mera än mig som ser en väldigt väldigt konstig debatt yttra sig?

Vore hur kul som helst att höra henne/Marie debattera med EU-parlamentarikerna om förbud/kontroll av kosttillskott kontra dess ineffektivitet.
:D :D :D

muskelbyggarn
2002-03-13, 13:33
&gt;frasse

Förvisso sant, men 7:- är det så mycket att bråka om? Så tillvida man inte är helt tokig i den otroligt goda smaken från tonfisk :D

Tänk om man kunde köpa tonfisk för 5:- här kostar den billigaste burken nu 11:90! Så alltså dyrare och äckligare än proteinpulver ;)


Vänl,,,
Tobbe

ekim
2002-03-13, 14:34
Ja 7kr är inte så mycket men med mitt protein intag så blir dom där 7kronorna en bit över 500kr/månad men den största andledningen till att jag inte käkar pulver är att jag inte litar på innehållet.

Om du står för porto och frakt kostnader så kan jag skicka några kilo tonfisk ;)

Team 666
2002-03-13, 18:09
Överskottsbolaget har billig tonfisk, 5 kr burken, ibland billigare om det är annons

/6

Erik
2002-03-13, 19:08
Tjena!

Visst är tonfisk ett mycket bra alternativ till proteinpulver. Men, för mig (och förmodligen de flesta) funkar det inte i längden. När man ätit 1-2 tonfiskburkar om dagen i några månader är det inte så speciellt gott längre.

Mvh Erik

hulken
2002-03-13, 22:03
Tonfisk + Mjölk + Mixer = Flytande,Gapa och svälj,går snabbt som faan,obs smaka ej,bara drick :D

z_bumbi
2002-03-14, 10:42
Ska man inte tugga maten för att alla enzymer från saliven ska börja jobba ?
I så fall är väl inte gapa och svälj metoden att rekomendera.

Frazze
2002-03-14, 11:47
Enzymerna i saliven bryter väl bara ner stärkelse? Alltså inte nödvändigt om du dricker protein.