handdator

Visa fullständig version : Att träna smart inom styrketräningen?


robiiiinnnn
2014-12-03, 19:21
Hör ofta hur folk säger att dom inte behöver träna "tungt" för att bygga muskler utan att dom tränar smart för att bygga? Men då ställer jag frågan till er, vad innebär det att träna "smart" inom styrketräningsvärlden? Handlar det om variation, progression?

cero
2014-12-03, 19:27
Det handlar mest om att ha bra teknik, träna enligt ett strukturerat program och hålla sig skadefri. Att träna skiten ur sig varje dag t ex är inte särskilt smart.

Variation, periodisering osv är nästa steg när man lärt sig träna kontinuerligt.

h051n
2014-12-03, 19:45
Benjamin pakulski ((MI40 (utan x))

Victor Costa

Slaxes
2014-12-04, 09:14
Hör ofta hur folk säger att dom inte behöver träna "tungt" för att bygga muskler utan att dom tränar smart för att bygga? Men då ställer jag frågan till er, vad innebär det att träna "smart" inom styrketräningsvärlden? Handlar det om variation, progression?

Det skulle kunna innebära att inte vara viktkåt. Att inte träna muskler som du lyckades träna dagen innan ditt pass eller kommer träna dagen efter. Logiskt tänkande för att "tweaka" övningar till just din unika kropp.

Det som jag känner passar in mest är nog dock tidseffektivitet. Spendera så lite tid på gymmet och få ut maximal muskeluppbyggnad.

Shqypnia
2014-12-04, 09:49
Träna hela kroppen, träna korrekt och träna för progression. Skulle jag säga betyder träna smart.

L-Sami
2014-12-04, 13:41
Så att man tränar och får maximala effekter för det man vill påverka (t ex snabbhet, spänst, styrka, muskeltillväxt) och minimalt av följande effekter som utbrändhet, skador och uteblivna effekter (t ex snabbhet, spänst, styrka, muskeltillväxt).

Slaxes
2014-12-04, 14:00
Maximal muskeluppbyggnad och minimalt med skador med högst tidseffektivitet. Precis som L-sami skrev ovanför.