handdator

Visa fullständig version : Hur kommer du rösta i riksdagsvalet den 22 mars


Sidor : [1] 2

r1kkie
2014-12-03, 18:10
Vi kör igen då så får vi se hur långlivad den blir. :)

Vilka tror ni blir vinnare/förlorare på grund av detta?

Kommer detta ge någon skillnad eller har de bara skjutit fram de oundvikliga?

Kommer nått parti våga ta tag i invandring/migration frågan och luta sig åt SDs håll för att vinna väljare därifrån?

Tar endast med partier som kom med i riksdagen förra valet. Resterande får gå under Annat parti.

Snubben
2014-12-03, 18:16
Röstade FP, inte så troligt att det händer.

Jag bryr mig mest om försvarsfrågan och där finns någon vettig nisse hos (S) men bagaget från resten av partiet är ... inte roligt. Hos FP fanns det några intressanta men det sveks, M har väl några intressanta tankar så det lutar ditåt. SD har inte uppvisat något än floskler i försvarsfrågan, gillar inte resterande av deras (S)-orienterad politik.

Så jag är öppen, ska bli kul att se vem som kan sälja/fjäska in sig bäst.

Tomten
2014-12-03, 18:20
Tyvärr så tror jag det finns en risk att FI blir en av vinnarna. Om vi får ett lägre valdeltagande och FI piskar upp sina väljare så kan det innebära att de kommer över 4% spärren. Frågan är bara om de har kvar några pengar för att genomföra en ny kampanj

Förmodligen så kommer S och MP att tappa massor, eller det är min förhoppning. MP kommer tappa kvinnliga väljare till FI. S kommer tappa väljare till SD. Förmodligen så kommer vi se stora ökningar i områden där SD redan är starka eller där de växte kraftigt under valet. Det kommer bli mycket snack i stugorna runt om i landet och risken finns att nya SD väljare får med sig familjemedlemmar och vänner.

Magnus N
2014-12-03, 18:22
Kommer rösta som jag gjorde i september, Moderaterna.

Min gissning är att Alliansen kommer öka men även MP kommer öka.

Förlorarna kommer nog vara Socialdemokraterna

r1kkie
2014-12-03, 18:23
Tyvärr så tror jag det finns en risk att FI blir en av vinnarna. Om vi får ett lägre valdeltagande och FI piskar upp sina väljare så kan det innebära att de kommer över 4% spärren. Frågan är bara om de har kvar några pengar för att genomföra en ny kampanj

Förmodligen så kommer S och MP att tappa massor, eller det är min förhoppning. MP kommer tappa kvinnliga väljare till FI. S kommer tappa väljare till SD. Förmodligen så kommer vi se stora ökningar i områden där SD redan är starka eller där de växte kraftigt under valet. Det kommer bli mycket snack i stugorna runt om i landet och risken finns att nya SD väljare får med sig familjemedlemmar och vänner.

Tveksam till om F! kommer ändra sig nämnvärt i storlek. Tror många inte kommer våga rösta på dem då det finns stor risk att det inte kommer in igen och då blir deras röst typ "bortkastad" och väljer istället att rösta på Vp. Så kommer folk våga rösta på F! efter att de inte lyckades sist?

Malle1
2014-12-03, 18:28
Taktikröst på kd

Tomten
2014-12-03, 18:29
Tveksam till om F! kommer ändra sig nämnvärt i storlek. Tror många inte kommer våga rösta på dem då det finns stor risk att det inte kommer in igen och då blir deras röst typ "bortkastad" och väljer istället att rösta på Vp. Så kommer folk våga rösta på F! efter att de inte lyckades sist?

Det kommer nog hänga väldigt mycket på hur mycket man väljer att uppmärksamma FI i media. FI har stor del av sin framgång tack vare att man i media publicerat artikel efter artikel om feministiskt initiativ, utan någon som helst kritiskt granskning.

Om FI kan bibehålla sina nuvarande röster och få de som istället välde MP och V att välja FI, då kan de komma över spärren.

Om jag ska gissa så skulle jag säga att det finns två utgångar. Ett är att FI klarar sig över gränsen och MP och V tappar en del röster. Det andra är att FI tappar en stor del av sina röster (ner till kanske 1-2%) och ser sina väljare gå över till V och MP igen.

arthax
2014-12-03, 18:30
Nu kommer man behöva sitta och lyssna på Sjöstedt när han beklagar sig över situationen Ritva 44, frånskild trebarnsmor från Svappavara har, eller den låga A-kassa som hans gamla arbetskamrater på bandet har. Lösningen? Rösta på kommunisterna - För mindre frihet och utveckling. Usch.

Jag kommer rösta på M (röstade annorlunda senaste valet).

Evankhell
2014-12-03, 18:34
Får läsa på lite till Mars, är osäker i nuläget.

Rikard Jansson
2014-12-03, 18:35
Självklart SD!

eternallord
2014-12-03, 18:36
Jag är främst intresserad av att höra hur många från Alliansen hade kunnat tänka sig att byta block och vice versa. Jag misstänker att alliansen kan bli de stora vinnarna i det här valet och att folk "minns stabiliteten" vi hade när alliansen styrde. Plus att deras budget redan har gått igenom.

Man and Machine
2014-12-03, 18:44
Jag är främst intresserad av att höra hur många från Alliansen hade kunnat tänka sig att byta block och vice versa. Jag misstänker att alliansen kan bli de stora vinnarna i det här valet och att folk "minns stabiliteten" vi hade när alliansen styrde. Plus att deras budget redan har gått igenom.

Hur länge gäller en budget? Hela 2015? Jag vet att dom lägger en budget varje vår och höst men det kanske bara är uppdateringar av en helårsbudget? För om den bara gäller ett halvår kommer Alliansen att regera 2 månader med sin budget innan en ny läggs. SD är ju ganska tydliga med att dom inte kommer stödja en ny Alliansbudget.

thunder
2014-12-03, 18:45
Som SD säger så står valet mellan 7 partier som vill ha mera invandring. Högre prioriterat än alla andra frågor tillsammans. Eller SD. Så det är enkelt, blir SD igen.

saigon
2014-12-03, 18:51
Självklart Sd, dom behövs, blir extra mycket som en proteströst nu. Dom andra partierna är så inkörda i sina spår, taffliga, håller inte vad dom lovar. Men det är ju å andra sidan som det brukar vara, man tror nästan att det ska vara så.

Ganska nyttigt på nåt vis med Sd som skakar om rejält. Lite mer raka puckar, det gillar vi.

Sen såklart det ekonomiska, exempelvis att migrationsverket får 60 Miljarder budgeterat, som jag fattar det som, medans det på andra håll bråkar om några fjuttiga miljoner i sammanhanget. Jag är inte speciellt kunnig på det området ska jag erkänna, men det känns inte helt rätt..

Armed Dingo
2014-12-03, 18:53
Tror inte F! stödet på brädan i närheten representerar verkligheten men hade ändå velat ha med.

SD 17%. S ner 3%. M ligger kvar oförändrat. MP ner till under 5% och gör katastrofval (med tanke på skandalerna om Romson) Centern upp 3%. KD åker ur. FP oförändrade.

Vunnis
2014-12-03, 19:04
Som SD säger så står valet mellan 7 partier som vill ha mera invandring. Högre prioriterat än alla andra frågor tillsammans. Eller SD. Så det är enkelt, blir SD igen.
Verkar stämma kusligt bra.

Kommer nått parti våga ta tag i invandring/migration frågan och luta sig åt SDs håll för att vinna väljare därifrån?
Nä?

eternallord
2014-12-03, 19:12
Hur länge gäller en budget? Hela 2015? Jag vet att dom lägger en budget varje vår och höst men det kanske bara är uppdateringar av en helårsbudget? För om den bara gäller ett halvår kommer Alliansen att regera 2 månader med sin budget innan en ny läggs. SD är ju ganska tydliga med att dom inte kommer stödja en ny Alliansbudget.

Hela året

TheOne1994
2014-12-03, 19:12
självklart sd!

+1

Olegh
2014-12-03, 19:13
Självklart inte SD.

HVR
2014-12-03, 19:21
Självklart inte SD.

mattepatte
2014-12-03, 19:41
Tror inte F! stödet på brädan i närheten representerar verkligheten men hade ändå velat ha med.

SD 17%. S ner 3%. M ligger kvar oförändrat. MP ner till under 5% och gör katastrofval (med tanke på skandalerna om Romson) Centern upp 3%. KD åker ur. FP oförändrade.

BRA! Jag hade faktiskt tippat på att SD kommer få cirka 17% också.
De andra partierna har skött situationen så illa man bara kan i stort sett vilket spär på SD's eld ytterligare.

Trodde inte jag skulle få läsa någonstans om att SD troligtvis kommer ta ett stort språng fram nu.

Kommer att vara väldigt tröttsamma månader där samma gamla gnat kommer drivas och ingen "respekterad" tyckare eller högt uppsatt statsvetare etc kommer våga säga att SD kommer att öka, kommer bara vara ett gnat om hur dom andra partierna kommer att klara sig.

Insikten om varför SD ökar så mycket och har gjort i snart ett decennium nu kommer de övriga partierna fortfarande inte att förstå.
Måste Sverigedemokraterna bli Sveriges största politik innan de börjar hanteras som vilket parti som helst?


Ganska nyttigt på nåt vis med Sd som skakar om rejält. Lite mer raka puckar, det gillar vi.



Tror väldigt många SD väljare tänker exakt som du gör här, att SD valde att fälla regeringens budget tror jag bara gynnar Sverigedemokraterna.

dannnee
2014-12-03, 19:41
Självklart SD

Trouble
2014-12-03, 19:46
Jag kommer att rösta på denna karl

https://pbs.twimg.com/profile_images/413864823181426689/Ex4ELp9S_400x400.jpeg

r1kkie
2014-12-03, 19:50
Nu börjar de devidera om att göra regelverk som gör att det är möjligt för en minoritetsregering att regera.
Handlar inte politik om att förhandla (ge och ta) för att kunna styra Sverige. Alltså att sammarbeta med andra partier. Vägrar man att sammarbeta med vissa partier så låser man ju hela systemet. Det är väll bara bita i det sura äpplet att börja förhandla med alla partier för att försöka mötas halvvägas för att få igenom en budget. När det nu har blivit 8st partier så är det ju enda sättet att lösa problemet. Att börja sätta upp regler hit å dit kommer bara göra saken sämre.

Scenariot med att samarbeta med SD behöver kanske inte betyda att invandring/migration ska ner till 0 utan man begränsar den till en viss grad. Men ingen verkar ens intresserad att ta reda på var gränsen ligger till att få stöd av SD i frågan...

melvinxx
2014-12-03, 19:56
Invandringen kostar otroligt många miljarder (och det blir bara värre). Hur kan man då rösta på sjuklövern? Sverige är oigenkännligt om något decennium, och det mesta av kulturarvet kommer urholkas om inget ändras. Vi har det förhållandevis bra i Sverige, men om en massa lågt utbildade med helt andra värderingar ska bo här också, så kommer det inte fortsätta på det viset.

Dreas
2014-12-03, 20:06
Invandringen kostar otroligt många miljarder (och det blir bara värre). Hur kan man då rösta på sjuklövern? Sverige är oigenkännligt om något decennium, och det mesta av kulturarvet kommer urholkas om inget ändras. Vi har det förhållandevis bra i Sverige, men om en massa lågt utbildade med helt andra värderingar ska bo här också, så kommer det inte fortsätta på det viset.Alla är medvetna om att den kostar miljarder. Men folk vill inte ha den lösningen SD vill ha. SD är ute efter en enkel lösning.

Den som kommer på hur vi kan integrera alla som kommer hit på ett bra sätt kommer att få nobelpriset i ekonomi.

Och alla högt utbildade som kommer hit och inte får jobb inom det dom är utbildade inom då?

edit: Kommer inte att rösta på SD utan röstar som sist.

Jorgen
2014-12-03, 20:07
Kommer rösta som jag gjorde i september, Moderaterna.

Min gissning är att Alliansen kommer öka men även MP kommer öka.

Förlorarna kommer nog vara Socialdemokraterna

+1 på det.

DPahkamaa
2014-12-03, 20:08
C eller Liberala Partiet.

melvinxx
2014-12-03, 20:19
Alla är medvetna om att den kostar miljarder. Men folk vill inte ha den lösningen SD vill ha. SD är ute efter en enkel lösning.

Enkla lösningar är oftast bäst. Varför ska Sverige vara ett unikum? Vi tar emot 10 ggr fler flyktingar per capita än Tyskland (som tar emot många fler än andra länder). Det är helt sanslöst: ekonomin kommer att krascha om det fortsätter.

Den som kommer på hur vi kan integrera alla som kommer hit på ett bra sätt kommer att få nobelpriset i ekonomi.

Och alla högt utbildade som kommer hit och inte får jobb inom det dom är utbildade inom då?

edit: Kommer inte att rösta på SD utan röstar som sist.

Ja, du ser- till och med de som har relevant utbildning har svårt att få jobb. Hur tror du det kommer bli när det kommer hundratusentals syrier, afrikaner osv. som inte alls har någon bra utbildning? Katastrof....

r1kkie
2014-12-03, 20:27
Alla är medvetna om att den kostar miljarder. Men folk vill inte ha den lösningen SD vill ha. SD är ute efter en enkel lösning.

Den som kommer på hur vi kan integrera alla som kommer hit på ett bra sätt kommer att få nobelpriset i ekonomi.

Och alla högt utbildade som kommer hit och inte får jobb inom det dom är utbildade inom då?

edit: Kommer inte att rösta på SD utan röstar som sist.

Så är det men lösningen kommer dröja många många mandatperioder innan den kommer och när den väl gör det är det 20 år för sent och allt har kollapsat redan.

Högt spekulerat men skulle inte förvåna mig om man får säga "I told you so"...

Dreas
2014-12-03, 20:28
Enkla lösningar är oftast bäst. Varför ska Sverige vara ett unikum? Vi tar emot 10 ggr fler flyktingar per capita än Tyskland (som tar emot många fler än andra länder). Det är helt sanslöst: ekonomin kommer att krascha om det fortsätter.Och det uttalandet grundar du med en utbildning inom vad?

Vad vet du om ekonomi? Hur många högskolepoäng har du läst?



Ja, du ser- till och med de som har relevant utbildning har svårt att få jobb. Hur tror du det kommer bli när det kommer hundratusentals syrier, afrikaner osv. som inte alls har någon bra utbildning? Katastrof....Men jag ser.... Det är ett problem med vår integrationspolitik, det hjälper inte att en stor del av befolkningen är smygrasister som muttrar om invandrare, inte bara SD.

Och det är där vi måste göra något, få dom integrerade. Alternativet att låta dom lida och dö i sitt hemland är inte något större delen av Sveriges befolkning vill.

anvihl
2014-12-03, 20:30
Vad vet du om ekonomi? Hur många högskolepoäng har du läst?



Det där hänger ju inte ihop för fem öre. Jag har läst över 400hp och jag kan inte ett dugg om ekonomi.

mattepatte
2014-12-03, 20:32
Alla är medvetna om att den kostar miljarder. Men folk vill inte ha den lösningen SD vill ha. SD är ute efter en enkel lösning.

Den som kommer på hur vi kan integrera alla som kommer hit på ett bra sätt kommer att få nobelpriset i ekonomi.

Och alla högt utbildade som kommer hit och inte får jobb inom det dom är utbildade inom då?

edit: Kommer inte att rösta på SD utan röstar som sist.

Du verkar dock veta vad folket vill? Hur fick du reda på det?

Dreas
2014-12-03, 20:32
Det där hänger ju inte ihop för fem öre. Jag har läst över 400hp och jag kan inte ett dugg om ekonomi.Jag menade inom ekonomi, men jag var inte glasklar med det.

Så om man har svårt att förstå vad jag menar så förtydligar jag:

Hur många högskolepoäng ekonomi har du läst? National- eller företagsekonomi?

Du verkar dock veta vad folket vill? Hur fick du reda på det?Jag tittade på valresultatet.

r1kkie
2014-12-03, 20:33
Och det uttalandet grundar du med en utbildning inom vad?

Vad vet du om ekonomi? Hur många högskolepoäng har du läst?



Men jag ser.... Det är ett problem med vår integrationspolitik, det hjälper inte att en stor del av befolkningen är smygrasister som muttrar om invandrare, inte bara SD.

Och det är där vi måste göra något, få dom integrerade. Alternativet att låta dom lida och dö i sitt hemland är inte något större delen av Sveriges befolkning vill.

När vi inte kan få dem integrerade nu hur ska vi då kunna integrera de som finns nu + ett X antal imorgon?

Tror ingen i hela världen vill se de lida och dö i sitt hemland.

Så hela europa är smygrasister som har en mer begränsad invandringspolitik då de tar in 10ggr förre per kapita än vad Sverige gör?

Kanske dags att stoppa denna massasyl integrationen så trycket blir mycket högre på övriga Europa som blundar då Sverige löser det åt dem och låta dem ta lite mer ansvar i frågan. Det kommer aldrig ske med ord så länge Sverige fortsätter som vi gör.

TheOne1994
2014-12-03, 20:33
[QUOTE=Dreas;7208334]Och det uttalandet grundar du med en utbildning inom vad?

Vad vet du om ekonomi? Hur många högskolepoäng har du läst?

behövs ing apoäng för att förstå vad han betonar !

Trouble
2014-12-03, 20:34
Och det uttalandet grundar du med en utbildning inom vad?

Vad vet du om ekonomi? Hur många högskolepoäng har du läst?



Vi grundar det på sunt förnuft ditt troll. Har jag en översvämning hemma i badrummet stänger jag av kranen.

/ 390 HP

Dreas
2014-12-03, 20:36
När vi inte kan få dem integrerade nu hur ska vi då kunna integrera de som finns nu + ett X antal imorgon?

Tror ingen i hela världen vill se de lida och dö i sitt hemland.

Så hela europa är smygrasister som har en mer begränsad invandringspolitik då de tar in 10ggr förre per kapita än vad Sverige gör?

Kanske dags att stoppa denna massasyl integrationen så trycket blir mycket högre på övriga Europa som blundar då Sverige löser det åt dem och låta dem ta lite mer ansvar i frågan. Det kommer aldrig ske med ord så länge Sverige fortsätter som vi gör.Som sagt, den som kommer på lösningen kommer få nobelpris i ekonomi.

Nej, det har jag inte sagt.

Vi grundar det på sunt förnuft ditt troll. Har jag en översvämning hemma i badrummet stänger jag av kranen.

/ 390 HPAh, det sunda förnuftet hos medelsvensson som jämför vatten med människor.


edit: Vafan ska jag fastna i dessa diskussioner för, jag måste jobba! Tjingeling!

Olegh
2014-12-03, 20:39
Vi grundar det på sunt förnuft ditt troll. Har jag en översvämning hemma i badrummet stänger jag av kranen.

/ 390 HP

Det är lika mycket en lösning som om en läkare skickade hem en anorektiker med ordinationen: "Ät mer."

/352 HP

melvinxx
2014-12-03, 20:39
Och det uttalandet grundar du med en utbildning inom vad?

Vad vet du om ekonomi? Hur många högskolepoäng har du läst?

Om du inte visste det så går sjukvården på knäna redan. Psykvården är allt annat än bra, skolresultaten rasar.

Inte mycket att fundera över ens- invandringen blir det som knäcker alltihop om det fortsätter så här.

Men jag ser.... Det är ett problem med vår integrationspolitik, det hjälper inte att en stor del av befolkningen är smygrasister som muttrar om invandrare, inte bara SD.

Problemet är att de som kommer hit i många fall är alldeles för olika oss. Finns ingen politik i världen som kan lösa det. Lika barn leka bäst.

Och det är där vi måste göra något, få dom integrerade. Alternativet att låta dom lida och dö i sitt hemland är inte något större delen av Sveriges befolkning vill.

Det dör ändå en massa människor i tredje världen. Att få ordning på dessa länder är det enda hållbara och rättvisa. Vi kan inte ta emot mer än ett försvinnande litet antal i Sverige, och totalt sett blir skillnaden minimal.

Vanligt biståndsarbete är också ineffektivt (förutom akut nödhjälp). Om man tar Kenya eller Tanzania som exempel så är det länder som Sverige pumpat in otaliga miljarder i under decennier. Men det är först på senare år då de fått igång marknadsekonomier som det börjar hända saker.... Alltså vi i den rika delen av världen ska köpa fattiga länders produkter. Det är enda vägen framåt för dem. Allmosor eller invandring till västvärlden leder bara till konflikter/kulturkrockar och kvaddad välfärd.

Vietnam var helt förött efter kriget, men tack vare deras tillverkningsindustrier så växer ekonomin kraftigt. Om det istället hade invandrat relativt välutbildade vietnameser i Sverige, hade Vietnam dränerats på den delen av befolkningen med mest resurser och utbildning. I såna fall hade läget varit sämre än idag.

Trouble
2014-12-03, 20:44
Det är lika mycket en lösning som om en läkare skickade hem en anorektiker med ordinationen: "Ät mer."

/352 HP

Snarare en läkare som bryter ett sjukligt ätmönster med tvångsvård för att kunna rå på roten till problemet, men whatever you say there champ.

(lite HP du har där btw)

Dreas
2014-12-03, 20:46
Om du inte visste det så går sjukvården på knäna redan. Psykvården är allt annat än bra, skolresultaten rasar.

Inte mycket att fundera över ens- invandringen blir det som knäcker alltihop om det fortsätter så här.Ah, invandrarnas fel alltså... https://www.youtube.com/watch?v=T1lvMJ-l0_A



Problemet är att de som kommer hit i många fall är alldeles för olika oss. Finns ingen politik i världen som kan lösa det. Lika barn leka bäst.Ditt synsätt är skrämmande.



Det dör ändå en massa människor i tredje världen. Att få ordning på dessa länder är det enda hållbara och rättvisa. Vi kan inte ta emot mer än ett försvinnande litet antal i Sverige, och totalt sett blir skillnaden minimal.

Vanligt biståndsarbete är också ineffektivt (förutom akut nödhjälp). Om man tar Kenya eller Tanzania som exempel så är det länder som Sverige pumpat in otaliga miljarder i under decennier. Men det är först på senare år då de fått igång marknadsekonomier som det börjar hända saker.... Alltså vi i den rika delen av världen ska köpa fattiga länders produkter. Det är enda vägen framåt för dem. Allmosor eller invandring till västvärlden leder bara till konflikter/kulturkrockar och kvaddad välfärd.

Vietnam var helt förött efter kriget, men tack vare deras tillverkningsindustrier så växer ekonomin kraftigt. Om det istället hade invandrat relativt välutbildade vietnameser i Sverige, hade Vietnam dränerats på den delen av befolkningen med mest resurser och utbildning. I såna fall hade läget varit sämre än idag.Vi ska inte ta in några folk utan fixa deras hemländer istället? Ja, det är inte flera hundra år bort...

Trouble
2014-12-03, 20:49
Men Dreas då, hur stor invandring vill du ha? Öppna gränser? Fri välfärd för alla i hela världen? Vad är bra nog?

TheOne1994
2014-12-03, 20:51
Men Dreas då, hur stor invandring vill du ha? Öppna gränser? Fri välfärd för alla i hela världen? Vad är bra nog?

han bor i Karlstad , där har dom väl inga direkta problem....kom ner till Malmö så ska ni få se.

mattepatte
2014-12-03, 20:51
Men Dreas då, hur stor invandring vill du ha? Öppna gränser? Fri välfärd för alla i hela världen? Vad är bra nog?

Här kommer du inte få en konkret siffra som svar av någon någonsin :/

"Kan inte sätta pris på människor" är ett bra sätt att kringgå denna frågan med t.ex.

melvinxx
2014-12-03, 20:54
Ah, invandrarnas fel alltså... https://www.youtube.com/watch?v=T1lvMJ-l0_A

Barnslig kommentar. Självfallet går det sämre för ett land om det kommer hit många med låg utbildning och främmande värderingar. Jag ser det inte som deras "fel"; de vill bara ha bra liv här. Men det blir inte hållbart för landet.

Ditt synsätt är skrämmande.

Det är ju så det är. Människor som levt sina liv i fattiga och bakåtsträvande länder är olika oss i mångt och mycket. Det blir mycket svårare att hitta gemensamma nämnare.

Inte så att folk söker sig till folk de inte har saker gemensamt med.

Vi ska inte ta in några folk utan fixa deras hemländer istället? Ja, det är inte flera hundra år bort...

Deras länder fixar sig själva när vi handlar produkter av dem. Uppenbarligen fungerar det.

Dreas
2014-12-03, 20:57
Men Dreas då, hur stor invandring vill du ha? Öppna gränser? Fri välfärd för alla i hela världen? Vad är bra nog?Ingen åsikt. Nej. Nej. Vet inte.

han bor i Karlstad , där har dom väl inga direkta problem....kom ner till Malmö så ska ni få se.Vi kommer inte att stänga gränserna inom dom närmaste fyra åren, det vi däremot nu har lyckats få till är onödiga kostnader för iaf minst 250 miljoner. Sen om man inte röstat på dom rödgröna så gillar man nog inte kostnaderna för förbifartens stillastående heller.

Barnslig kommentar. Självfallet går det sämre för ett land om det kommer hit många med låg utbildning och främmande värderingar. Jag ser det inte som deras "fel"; de vill bara ha bra liv här. Men det blir inte hållbart för landet.



Det är ju så det är. Människor som levt sina liv i fattiga och bakåtsträvande länder är olika oss i mångt och mycket. Det blir mycket svårare att hitta gemensamma nämnare.

Inte så att folk söker sig till folk de inte har saker gemensamt med.
Det är ju tyvärr så du resonerar.

Och det är därför vi behöver en vettigare integrationspolitik på sikt. Annars går det åt skogen.

Ajemän
2014-12-03, 21:01
Självklart SD

Trouble
2014-12-03, 21:05
Ingen åsikt. Nej. Nej. Vet inte.


Så vad skiljer dig från SD som vill ta emot 0,02% istället för 0,2% av all världens flyktingar per år? (och då räknar jag naturligtvis inte in den miljard människor som knappt har vatten för dagen eller den halva av jordens befolkning som lever på under 3 dollar per dygn och som nog skulle vara överlyckliga över de tusentals kronor som varje enskild flykting kostar här i Sverige i uppehälle varje dag året om)

mangemani
2014-12-03, 21:11
S såklart.
enda anledningen till att det gick åt skogen var för att SD sabbade det hela, inget har ju förändrats egentligen sen valet och folket ville ju uppenbart ha S i regering eftersom de vann.

Dreas
2014-12-03, 21:16
Så vad skiljer dig från SD som vill ta emot 0,02% istället för 0,2% av all världens flyktingar per år? (och då räknar jag naturligtvis inte in den miljard människor som knappt har vatten för dagen eller den halva av jordens befolkning som lever på under 3 dollar per dygn och som nog skulle vara överlyckliga över de tusentals kronor som varje enskild flykting kostar här i Sverige i uppehälle varje dag året om)Jag ser inte invandringsfrågan som den viktigaste frågan för svensk framtid. Jag ser det inte som humant att stänga invandringen.

S såklart.
enda anledningen till att det gick åt skogen var för att SD sabbade det hela, inget har ju förändrats egentligen sen valet och folket ville ju uppenbart ha S i regering eftersom de vann.Vill dom? Det ser inte direkt ljust ut för någon sida. SD är dom som går bäst...

hurril
2014-12-03, 21:17
Samhället består av fler saker än invandringspolitik även för alla er förstagångsröstare som nu funnit er heliga graal.

/0 HP.

Tolkia
2014-12-03, 21:18
Obs att om ni inte kan diskutera utan att bete er som folk (att per automatik kalla meningsmotståndare för öknamn och ifrågasätta deras mentala hälsa är inte att bete sig som folk, om det behövs exempel) kommer tråden att ryka.

På förekommen anledning.

tp_88
2014-12-03, 21:21
S såklart.
enda anledningen till att det gick åt skogen var för att SD sabbade det hela, inget har ju förändrats egentligen sen valet och folket ville ju uppenbart ha S i regering eftersom de vann.
1) S vann inte, och den sittande regeringen fick färre röster än Alliansen. 2) Ansvaret är regeringens, inte oppositionens. Det var tom Soussarnas bestämda uppfattning för 1år sedan när rollerna var ombytta.
Jag ser inte invandringsfrågan som den viktigaste frågan för svensk framtid. Jag ser det inte som humant att stänga invandringen.
Vad bra då att ingen, inte ens SvP, vill "stänga" invandringen.

Trouble
2014-12-03, 21:25
Jag ser inte invandringsfrågan som den viktigaste frågan för svensk framtid. Jag ser det inte som humant att stänga invandringen.


Se där, så nu är SD humana helt plötsligt?

WHITEFOLKS
2014-12-03, 21:25
S såklart.
enda anledningen till att det gick åt skogen var för att SD sabbade det hela, inget har ju förändrats egentligen sen valet och folket ville ju uppenbart ha S i regering eftersom de vann.
Att fler röstade på alliansen än s+MP är oväsentligt?

r1kkie
2014-12-03, 21:34
S såklart.
enda anledningen till att det gick åt skogen var för att SD sabbade det hela, inget har ju förändrats egentligen sen valet och folket ville ju uppenbart ha S i regering eftersom de vann.

Det som gick åt skogen va att Löven inte kunde få 50%<x stöd för budgeten och sen skylla på att det är SDs fel att den inte går igenom... Det är väll S ansvar att se till att den gör det (eller alliansen om det hade varit omvänt)?

Malle1
2014-12-03, 21:40
Folk måste inse att jordklotet inte är något paradis och det är överbefolkat. Det går inte att rädda alla. Man borde däremot sluta skaffa barn om man inte kan försörja dem. Enda chansen att få mindre misär i framtiden är att utbilda och bygga upp andra länder.

r1kkie
2014-12-03, 21:43
Kommer förmodligen rösta SD tills något annat parti beslutar sig för att ändra nuvarande integration/invandring/flyktning politik för jag tycker den inte är hållbar som den är nu. Så jag hoppas någon kan komma med ett konkret förslag för just nu är det bara SD som har det. Sen om det funkar eller ej, det får tiden visa.

Yes
2014-12-03, 21:49
Jag överväger att rösta på SD. Inte för att jag tycker det är ett bra parti, utan för jag tror det är bäst om de får större inflytande.

SD är de enda som haft ryggrad, faktiskt debatterat på riktigt (till skillnad från låtsasdebatterna) och stått bakom sina väljare.

Att de röstade på alliansens budget förtjänar de en stor eloge för.

Det bästa som kan hända svensk politik är att det rörs om rejält i grytan. Någon politisk tyckare på Aftonpravdan tyckte att svensk politik stod för klokhet och konsensus - det är raka motsatsen som behövs. Vad denna "klokhet" och konsensus inneburit är en urvattnat soussepolitik där ingenting stuckit ut, ifrågasatts eller tolererats utöver det som passar in i korrekthetens allt snävare ram.

Jag ser hellre att alliansens kallingar blir allt brunare när SD vinner mer mark, så kanske de tillslut vaknar upp och börjar driva en politik med idéer - långt mycket mer höger ut än var de är idag.

Ignatius72
2014-12-03, 21:53
Jag överväger att rösta på SD. Inte för att jag tycker det är ett bra parti, utan för jag tror det är bäst om de får större inflytande.

SD är de enda som haft ryggrad, faktiskt debatterat på riktigt (till skillnad från låtsasdebatterna) och stått bakom sina väljare.

Att de röstade på alliansens budget förtjänar de en stor eloge för.

Det bästa som kan hända svensk politik är att det rörs om rejält i grytan. Någon politisk tyckare på Aftonpravdan tyckte att svensk politik stod för klokhet och konsensus - det är raka motsatsen som behövs. Vad denna "klokhet" och konsensus inneburit är en urvattnat soussepolitik där ingenting stuckit ut, ifrågasatts eller tolererats utöver det som passar in i korrekthetens allt snävare ram.

Jag ser hellre att alliansens kallingar blir allt brunare när SD vinner mer mark, så kanske de tillslut vaknar upp och börjar driva en politik med idéer - långt mycket mer höger ut än var de är idag.

+1
I kombination av dåligt maskerade åsiktsmaskiner till journalister så driver de folk till att rösta på the underdog. Tippar på att SD får närmare 20% i valet.

4623
2014-12-03, 21:54
Plussar också Yes.

Jorpa
2014-12-03, 22:31
Ditt synsätt är skrämmande.



Dreas, jag tycker du är otroligt naiv.
Jag ogillar stark när jag får en youtube-film slängd i ansiktet. Men ungefär såhär tänker jag, så logiskt som jag får det till att bli.
Det gäller inte sverige, men jag tror min poäng går igenom.

https://www.youtube.com/watch?v=LPjzfGChGlE
https://www.youtube.com/watch?v=LPjzfGChGlE

Det handlar inte om rasism, det handlar om vad jag tror är att tänka efter lite.

För att vända på argumentet. Jag vill ha 1 500 000 invandrare, ålder 35, ingen läskunskap varje år. För jag känner mig "snäll" då, jag hjälper världen. Alla som inte håller med mig är rasister.

Summa kardemumma, DITT synsätt är otroligt skrämmande.

delizh
2014-12-03, 22:32
Kommer rösta på SD igen.

Dreas
2014-12-03, 22:39
Dreas, jag tycker du är otroligt naiv.


Summa kardemumma, DITT synsätt är otroligt skrämmande.Hur är jag naiv?

Och berätta, vilket synsätt har jag? Så jag vet.

melvinxx
2014-12-03, 22:40
LPjzfGChGlE

ta bara med ID mellan yt-taggarna.

bubbs
2014-12-03, 22:48
Samhället består av fler saker än invandringspolitik även för alla er förstagångsröstare som nu funnit er heliga graal.

/0 HP.

Hurril säger precis det som behöver sägas. Jag tackar.

Jorpa
2014-12-03, 22:52
ta bara med ID mellan yt-taggarna.


Sweet! tack :)

Hur är jag naiv?

Och berätta, vilket synsätt har jag? Så jag vet.

Jag tyckte bara de va en fin punchline med tanke på att du skrev samma sak. Jag vet inte exakt vad du tänker, jag har en hum. Men det spelar ingen roll.
Vad tyckte du om videon? Vad tyckte du om mitt förslag om 1 500 000 invandrare?

Exdiaq
2014-12-03, 23:00
Samhället består av fler saker än invandringspolitik även för alla er förstagångsröstare som nu funnit er heliga graal.

/0 HP.

Men satt i ett sammanhang kan det vara ett uttryck för något som finns hos de flesta grupperingar: en ovilja att tvingas betala för andras leverne och en vilja att tvinga andra betala för ens egna leverne.

Fuark
2014-12-03, 23:10
För den som har noll koll, vad är det som händer? Riksdagsval igen?

Baskagge
2014-12-03, 23:11
Det blir intressant att se hur valresultatet ändras. I Göteborg tror jag att många kommer rösta annorlunda på grund av politikernas ovilja att respektera folkets vilja när det gäller trängselskatten.

Thelvino
2014-12-03, 23:25
Röstade FP, inte så troligt att det händer.

Jag bryr mig mest om försvarsfrågan och där finns någon vettig nisse hos (S) men bagaget från resten av partiet är ... inte roligt. Hos FP fanns det några intressanta men det sveks, M har väl några intressanta tankar så det lutar ditåt. SD har inte uppvisat något än floskler i försvarsfrågan, gillar inte resterande av deras (S)-orienterad politik.

Så jag är öppen, ska bli kul att se vem som kan sälja/fjäska in sig bäst.


Inte hunnit läsa fler poster än denna men. Det är Peter Hultqvist du menar. Han är försvarsminister. Han är riktigt bra. Peters/sossarnas svar på frågorna inför valet var överlägsna de andras. Googla är på mobilen så hittade inte den nu.

M har skött försvarspolitiken skitdåligt. Alliansen + Allan Widman pratar bara en massa så förstår att du inte överväger FP igen. Widman är med kunnig men de hade ju haft makten i 8 år varför hände det inget positivt, de var ju bara snack.

Gillar att MP fått lägga sig i de frågorna.. Öppnar ju t o m upp för satsningar inom vissa områden.

tumme
2014-12-03, 23:28
För den som har noll koll, vad är det som händer? Riksdagsval igen?

Japp. En ny runda i mars (tror jag).

Dreas
2014-12-03, 23:29
Inte hunnit läsa fler poster än denna men. Det är Peter Hultqvist du menar. Han är försvarsminister. Han är riktigt bra. Peters/sossarnas svar på frågorna inför valet var överlägsna de andras. Googla är på mobilen så hittade inte den nu.

M har skött försvarspolitiken skitdåligt. Alliansen + Allan Widman pratar bara en massa så förstår att du inte överväger FP igen. Widman är med kunnig men de hade ju haft makten i 8 år varför hände det inget positivt, de var ju bara snack.

Gillar att MP fått lägga sig i de frågorna.. Öppnar ju t o m upp för satsningar inom vissa områden.
Man kan inte riktigt satsa på försvaret när det krisar ekonomiskt.

Malle1
2014-12-03, 23:29
S stödjer ju fi som inte vill han något försvar....

qqq111
2014-12-03, 23:32
Alla är medvetna om att den kostar miljarder. Men folk vill inte ha den lösningen SD vill ha. SD är ute efter en enkel lösning.

Den som kommer på hur vi kan integrera alla som kommer hit på ett bra sätt kommer att få nobelpriset i ekonomi.

Och alla högt utbildade som kommer hit och inte får jobb inom det dom är utbildade inom då?

edit: Kommer inte att rösta på SD utan röstar som sist.
Detta är så enerverande. GIVETVIS är enkla lösningar eftersträvansbara. Varför i hela friden skulle man vilja försvåra? Det går givetvis ut på att förenkla så mycket som möjligt. Hur kan man tänka så urbota fel.

On topic så ska jag givetvis rösta på SD.

Exdiaq
2014-12-03, 23:36
C eller Liberala Partiet.

Inne på samma bana. LP eller personröst på Sofia Arkestål.

dXm0meVZVf4

Fuark
2014-12-03, 23:38
Japp. En ny runda i mars (tror jag).

But why?

mangemani
2014-12-03, 23:40
But why?

hänsynslöst maktspel utav SD och alliansen

Malle1
2014-12-03, 23:43
Vänsterflummarna somnade vid ratten....

Röda Björnen
2014-12-03, 23:44
hänsynslöst maktspel utav SD och alliansen

Eller skyldighet att följa vad de lovade innan valet samt vad deras väljare velat.

De stora förlorarna detta nästa val tror jag blir S, möjligen också MP pga. hur lite de kunde påverka i budgeten.

Jag tror de stora vinnarna blir V och SD, FI kan dra sig över spärren men alliansen och S kommer vad jag tror tappa eller ligga still.

ButtCoughEXTREME
2014-12-03, 23:54
Samhället består av fler saker än invandringspolitik även för alla er förstagångsröstare som nu funnit er heliga graal.

/0 HP.

Precis och därför röstar man på SD.
Endast gaggiga gamla sjuklöverister missar medvetet och med falsk självgodhet att SD har ett heltäckande, hållbart partiprogram.

Exdiaq
2014-12-03, 23:56
Precis och därför röstar man på SD.
Endast gaggiga gamla sjuklöverister missar medvetet och med falsk självgodhet att SD har ett heltäckande, hållbart partiprogram.

Men SD är ju ett riktigt sousse-parti. Sjuklövern bör ändras till åttklövern.

cero
2014-12-04, 00:13
Taktikröstar på C trots att jag är mycket mer åt det liberala hållet.

Exdiaq
2014-12-04, 00:16
Taktikröstar på C trots att jag är mycket mer åt det liberala hållet.

Personrösta på Arkestål så får du med båda delar.

cero
2014-12-04, 00:21
Personrösta på Arkestål så får du med båda delar.

Hur utmärker hon sig?

Exdiaq
2014-12-04, 00:24
Hur utmärker hon sig?

Hon är libertarian.

cero
2014-12-04, 00:27
Hon är libertarian.

Så långt hänger jag med (såg den där kattvideon), men vad mer konkret lobbar hon för? Centern ju som bekant inte ett liberalt parti så vad exakt hade hon tänkt göra där?

Exdiaq
2014-12-04, 00:34
Så långt hänger jag med (såg den där kattvideon), men vad mer konkret lobbar hon för? Centern ju som bekant inte ett liberalt parti så vad exakt hade hon tänkt göra där?

http://kryssasofia.se/kryssa/

Röda Björnen
2014-12-04, 00:36
S såklart.
enda anledningen till att det gick åt skogen var för att SD sabbade det hela, inget har ju förändrats egentligen sen valet och folket ville ju uppenbart ha S i regering eftersom de vann.

S gick fram 0.4%, MP gick bakåt, V gick fram 0.1% och M backade stort.

SD gick fram över 7%...

Folket röstade inte för S, folket röstade för SD och många lämnade M.

Exdiaq
2014-12-04, 00:43
S gick fram 0.4%, MP gick bakåt, V gick fram 0.1% och M backade stort.

SD gick fram över 7%...

Folket röstade inte för S, folket röstade för SD och många lämnade M.

lol wut?

"Folket" röstade väl ändå mer på S än SD då de fick fler röster.

TheOne1994
2014-12-04, 07:13
lol wut?

"Folket" röstade väl ändå mer på S än SD då de fick fler röster.

folket röstade på SD , bidragstagarna röstade på S

hade folk röstat på S hade det inte varit några problem. Nu har vi massa elände med nyval osv. Gör rätt från början istället ! Hur svårt kan det vara ?

WHITEFOLKS
2014-12-04, 07:53
hänsynslöst maktspel utav SD och alliansen
Om fu upprepar det tillräckligt många gånger kanske du tror på det till slut. Släng in lite "ansvar" också så har du karriär på gång.

Dreas
2014-12-04, 08:05
Detta är så enerverande. GIVETVIS är enkla lösningar eftersträvansbara. Varför i hela friden skulle man vilja försvåra? Det går givetvis ut på att förenkla så mycket som möjligt. Hur kan man tänka så urbota fel.

On topic så ska jag givetvis rösta på SD.Självklart vill en SDare ha en lätt lösning. Det är människor vi pratar om...

Dreas
2014-12-04, 08:09
hänsynslöst maktspel utav SD och alliansenDu är så osaklig att det blir kul. Oavsett vilket gör dom röda rätt. Att Alliansen varit tydliga från start spelar ingen roll.

Att Löfven sen hoppat i säng med V och MP för att sen kolla åt Alliansen är mest löjligt.

Hade Alliansen gjort något annat hade dom tappat röstare och förtroende.

TheOne1994
2014-12-04, 08:14
Självklart vill en SDare ha en lätt lösning. Det är människor vi pratar om...

så tror jag många tänker om SD:are. Jag tror inte det finns mänsikor som inte tycker om människor. Alla har lika värde osv, sunda tankar om andra helt enkelt. Världen är orättvis, det är för jvligt att det inte kan göras något åt det , något som fungerar för alla. Jag tror egentligen inte flyktingar / asylsökande vill lämna sitt land, borta bra men hemma bäst.

Jag röstar på SD för ingen annan ser problemet. Vi kan inte bara ta in hur mycket flyktingar som helst. Det kommer gå över styr. Det ska finnas jobb till dom, bostäder m,m. Det är ett problem som få vill ta i. Det är ett svårt "ämne" att ta i , men att bliunda för det är helt fel.

Jag har många runt mig som är SD:are men aldrig hört något rasistiskt från någon av dom, då hade jag sagt ifrån. Som du säger: det är männsikor !!

Dreas
2014-12-04, 08:25
så tror jag många tänker om SD:are. Jag tror inte det finns mänsikor som inte tycker om människor. Alla har lika värde osv, sunda tankar om andra helt enkelt. Världen är orättvis, det är för jvligt att det inte kan göras något åt det , något som fungerar för alla. Jag tror egentligen inte flyktingar / asylsökande vill lämna sitt land, borta bra men hemma bäst.

Jag röstar på SD för ingen annan ser problemet. Vi kan inte bara ta in hur mycket flyktingar som helst. Det kommer gå över styr. Det ska finnas jobb till dom, bostäder m,m. Det är ett problem som få vill ta i. Det är ett svårt "ämne" att ta i , men att bliunda för det är helt fel.

Jag har många runt mig som är SD:are men aldrig hört något rasistiskt från någon av dom, då hade jag sagt ifrån. Som du säger: det är männsikor !!Fast folk är ju medvetna om det. Men pågrund av dess komplexitet är det inte lätt att ta i.

Mer pengar till integration och tydligare riktlinjer, även få lite hårdare krav. Testa. Fungerar det inte, justera, repetera.

Yes
2014-12-04, 08:33
Självklart vill en SDare ha en lätt lösning. Det är människor vi pratar om...
Jag hade räknat långt ifrån alla som människor. Rätt många hör tex hemma i galgen.
Apropå enkelt tänkande då...

Yes
2014-12-04, 08:47
Den där låtsashumanismen kommer du inte långt på. Vi tar in mördare, parasiter, jihadister och annat skit som inte hör hemma i ett civiliserat samhälle. Och de som är hederliga och bör vara välkomna söndercurlas. När det talas om kostnader ska vi tydligen öppna våra hjärtan, dvs jobba och slita för att sen öppna plånböckerna. Jävligt humanistiskt, tack så mycket.

wessmen
2014-12-04, 08:54
Fast folk är ju medvetna om det. Men pågrund av dess komplexitet är det inte lätt att ta i.

Mer pengar till integration och tydligare riktlinjer, även få lite hårdare krav. Testa. Fungerar det inte, justera, repetera.

Jag tror inte mer pengar räcker. Receptet för integration är att kunna språket, få ett jobb och inte bo i ett utanförskap.

Det är för många på samma gång, tyvärr.

Fungerar samhället som det ska så integreras invandrare automatiskt, men vill man ändå inte så är frågan man vad gör i Sverige.

TheOne1994
2014-12-04, 08:59
Jag tror inte mer pengar räcker. Receptet för integration är att kunna språket, få ett jobb och inte bo i ett utanförskap.

Det är för många på samma gång, tyvärr.

Fungerar samhället som det ska så integreras invandrare automatiskt, men vill man ändå inte så är frågan man vad gör i Sverige.

Jag var på firmafest i helgen. Mittemot satt en tjej från bosnien, hon kom för två år sedan. Hon fick en bonus av SFI på 12000:- för hon klarade ett svensktest redan efter ett par månader. Hon log och sa: Sverige är ett jättebra land :)

Tomten
2014-12-04, 09:03
Fast folk är ju medvetna om det. Men pågrund av dess komplexitet är det inte lätt att ta i.

Mer pengar till integration och tydligare riktlinjer, även få lite hårdare krav. Testa. Fungerar det inte, justera, repetera.

Är du på riktigt? Svenska Staten har kastat in pengar i över 20 år, det är ett svart hål. Pengar till integration är inte något som saknas, och när det väl gör det så tillförs mer från andra statliga medel. Varför tror du att man flyttat fem miljarder från biståndsverksamheten till migrationsverkets verksamhet?

http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Interpellationsdebatter1/Debatt/?did=H010396


Det här är något som media varit väldigt snabba på glömma bort. I praktiken så innebär det här flyktingar dör, för att vi ska kunna hjälpa några enstaka asylsökande på plats i Sverige.

Hur är det egentligen med det moraliska ansvaret som ledande politiker så gärna talar om?

Migrationsverket är förövrigt en statlig myndighet som överhuvudtaget inte fungerar. Varför man inte gör något radikalt åt verksamheten är ett mysterium. Fast de arbetar ju efter LEAN-metoden, så då måste det fungera fantastiskt!!!

Här har du länken till en blogg där du kan läsa på lite om hur bra asylhanteringen fungerar i vårt avlånga land.

http://meritwager.wordpress.com/

Sparven från Minsk
2014-12-04, 09:13
Kommer rösta på samma som innan. Inget har förändrats. Samma skit ännu.

WHITEFOLKS
2014-12-04, 09:18
Jag var på firmafest i helgen. Mittemot satt en tjej från bosnien, hon kom för två år sedan. Hon fick en bonus av SFI på 12000:- för hon klarade ett svensktest redan efter ett par månader. Hon log och sa: Sverige är ett jättebra land :)

What? Kom från Bosnien för två år sedan? Då är man knappast flykting? Varför skulle man då få bonus från SFI för att lära sig svenska?

TheOne1994
2014-12-04, 09:28
What? Kom från Bosnien för två år sedan? Då är man knappast flykting? Varför skulle man då få bonus från SFI för att lära sig svenska?

Hennes kille var från bosnien. När jag började prata med henne så svarde han snabbt: hon kan inte så bra svenska bara så du vet. Hon sa att hon jobbade med omsorg på äldreboende, snacket gick vidare så hon berättade storyn i sammanhanget. Dom levde lite i båda delarna , hade släktingar kvar i bosnien.
När dom var i bosnien var dom sig själva. När dom var i Sverige så fick dom ha en "kostym" på sig, för att passa in i det stela samhället.

Världen är bra konstig...

Dreas
2014-12-04, 09:31
Jag tror inte mer pengar räcker. Receptet för integration är att kunna språket, få ett jobb och inte bo i ett utanförskap.

Det är för många på samma gång, tyvärr.

Fungerar samhället som det ska så integreras invandrare automatiskt, men vill man ändå inte så är frågan man vad gör i Sverige.Precis. Nej, pengar ensamt är inte tillräckligt.

Är du på riktigt? Svenska Staten har kastat in pengar i över 20 år, det är ett svart hål. Pengar till integration är inte något som saknas, och när det väl gör det så tillförs mer från andra statliga medel. Varför tror du att man flyttat fem miljarder från biståndsverksamheten till migrationsverkets verksamhet?

http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Interpellationsdebatter1/Debatt/?did=H010396


Det här är något som media varit väldigt snabba på glömma bort. I praktiken så innebär det här flyktingar dör, för att vi ska kunna hjälpa några enstaka asylsökande på plats i Sverige.

Hur är det egentligen med det moraliska ansvaret som ledande politiker så gärna talar om?

Migrationsverket är förövrigt en statlig myndighet som överhuvudtaget inte fungerar. Varför man inte gör något radikalt åt verksamheten är ett mysterium. Fast de arbetar ju efter LEAN-metoden, så då måste det fungera fantastiskt!!!

Här har du länken till en blogg där du kan läsa på lite om hur bra asylhanteringen fungerar i vårt avlånga land.

http://meritwager.wordpress.com/Du har inte läst vad jag skrivit, alternativt så har du inte förstått. Pengar är inte det enda som måste till.

Tomten
2014-12-04, 09:53
Precis. Nej, pengar ensamt är inte tillräckligt.

Du har inte läst vad jag skrivit, alternativt så har du inte förstått. Pengar är inte det enda som måste till.

Tror det är du som inte förstår. Tydligare riktlinjer och hårdare krav... vad skulle det förändra? Tror du inte en invandrare förstår att de bör lära sig språket och eventuellt utbilda sig för att kunna hitta ett jobb? Vilka krav kan man ställa på människor som saknar inkomst och lever på bidrag? Vad kan du göra om de inte uppfyller dina "krav"? Vi kan inte utvisa en medborgare bara för att de inte hittar arbete eller kan språket bra. Idag utvisar vi knappt invandrare som som begår grova brott eller är återfallsförbrytare.

Det går inte heller att tvinga människor att bosätta sig i ett visst område eller hindra människor för att bo nära sina landsmän, även om vi vet att det skapar utanförskapsområden.

Det är också invandrarna som fortsatt kommer vara överrepresenterade bland arbetslösa, eftersom de saknar språkkunskaper och ofta har sämre utbildning. I bästa fall tar det sju år i genomsnitt (lågt räknad) för en asylinvandrare att få den kompetens som krävs för att arbeta i Sverige.

Lallle
2014-12-04, 10:39
Taktikröstar på F! trots att jag egentligen stöder SvP.

Frantic
2014-12-04, 10:51
hänsynslöst maktspel utav SD och alliansen

Nu skojar du va?



Jag vill att Alliansen ska vinna men jag vet inte om jag ska rösta M eller om det blir en taktikröst om FP eller KD riskerar att åka ut.

the_PL_man
2014-12-04, 11:15
Enkla lösningar är oftast bäst. Varför ska Sverige vara ett unikum? Vi tar emot 10 ggr fler flyktingar per capita än Tyskland (som tar emot många fler än andra länder). Det är helt sanslöst: ekonomin kommer att krascha om det fortsätter.

49870 personer ansökte om asyl 2013, vara 24498 personer blev beviljade asyl.
http://www.migrationsverket.se/download/18.7c00d8e6143101d166dda8/1390234104754/Avgjorda+asyl%C3%A4renden+2013+-+Asylum+desicions+2013.pdf

I Eurostat anges det att vi fått ca 54000 asylansökan 2013, Tyskland fick 127 000:
http://europa.eu/rapid/press-release_STAT-14-46_en.pdf

Befolkning Sverige ca 9 700 000
Befolkning Tyskland ca 81 000 000

Flyktingar per capita (om vi räknar på antal asylsökande):
Sverige 0,00556
Tyskland 0,0016

Det är en faktor 3,5 - inte 10 ggr.



Har du en aning om hur utbildningsnivån hos syrierna ser ut?
Den input jag får från de som jobbar med företagsrådgivning och uppstart av förtega i vårt län är att det är en helt annan nivå(dvs högre nivå på verksmahet) på vad för typ av företag som startas av dess än vad som är typiskt för andra invandrargrupper och även svenskar. Inte ovanligt med både två och tre examina hos dessa individer.

r1kkie
2014-12-04, 11:22
hänsynslöst maktspel utav SD och alliansen

Karma kallas det. Det man ger ut det får man tillbaka.

Har man gett ett parti fingret i 5+ år kan man räkna med att få tillbaka det när tillfället ges. Inte mer än rätt.

Snubben
2014-12-04, 11:29
Jag vet vart min röst ligger. :hbang:


https://pbs.twimg.com/media/BnrEsfXIQAANdLw.jpg

Fordon
2014-12-04, 12:47
hänsynslöst maktspel utav SD och alliansen

Det är alltså allas fel utom regeringen, att regeringen inte kan få igenom sin politik som ingen annan vill ha. *gah!*

Du och likasinnade är inte på riktigt.

1. Varför skulle de andra partierna ens existera ifall de inte får ha sin egna politik?
2. varför skulle man rösta på alliansen eller SD ifall de ändå skulle ha kört på sossarnas politik och budget?
3. varför ska alla andra utom regeringen ta sitt ansvar?
4. Varför ska man bara låta regeringen köra Sverige i botten?

osv.. svara gärna.

the_PL_man
2014-12-04, 13:26
folket röstade på SD , bidragstagarna röstade på S


Hur tänkte du här? 13% är inte folket.....

"Invandringen i en kommun har inget samband med andelen röster på Sverigedemokraterna i den kommunen. I stället uppvisar hög arbetslöshet, en låg andel högskoleutbildade, och kommunens storlek signifikanta samband. Därmed befästs bilden av Sverigedemokraterna som ett parti för dem som samhället svikit. Det visas nu i en statistisk analys av valresultatet som Vänsterekonomerna kan presentera."

http://www.vansterekonomerna.se/artiklar/starkt-samband-mellan-arbetsloshet-och-sd-rostande

Andelen bidragstagare är antagligen högre i en kommun med hög arbetslöshet......

the_PL_man
2014-12-04, 13:30
Jag var på firmafest i helgen. Mittemot satt en tjej från bosnien, hon kom för två år sedan. Hon fick en bonus av SFI på 12000:- för hon klarade ett svensktest redan efter ett par månader. Hon log och sa: Sverige är ett jättebra land :)

Hon har snabbt lärt sig svenska, hon är på en fimrafest vilket jag tolkar som att hon har ett jobb.
Att kunna svenska underlättade säkert att få jobbet, och bonus var säkert tänkt som en morot för att snabba på inlärningen. Nu är detta iofs en punkt som är ointressant att diskutera eftersom lagen upphörde att gälla den 1/8 2014.

http://www.skolverket.se/skolutveckling/statsbidrag/vuxenutbildning/sfi-bonus

the_PL_man
2014-12-04, 13:47
Självklart Sd, dom behövs, blir extra mycket som en proteströst nu. Dom andra partierna är så inkörda i sina spår, taffliga, håller inte vad dom lovar. Men det är ju å andra sidan som det brukar vara, man tror nästan att det ska vara så.

Ganska nyttigt på nåt vis med Sd som skakar om rejält. Lite mer raka puckar, det gillar vi.

Sen såklart det ekonomiska, exempelvis att migrationsverket får 60 Miljarder budgeterat, som jag fattar det som, medans det på andra håll bråkar om några fjuttiga miljoner i sammanhanget. Jag är inte speciellt kunnig på det området ska jag erkänna, men det känns inte helt rätt..

Migrationen får i budgetförslaget för 2015 (den nu nedröstade) totalt 17 miljarder i anslag för 2015.
Migrationsverket får 4 539 177 kr.
http://www.regeringen.se/content/1/c6/24/83/43/c062c0d4.pdf

Tittar man på prognosen får hela mandatperioden (2015-2018) så hamnar man nära 60 miljarder för området migration.

Om man jämför det med andra områden för att få lite perspektiv på det så hamnar ex vis de på följande summor om man extrapolerar ( http://www.regeringen.se/sb/d/18202/a/248343 ):
- Försvar 49 miljarder (2015) x 4 = 196 miljarder
- Utbildning och universitetsforskning 64 miljarder x4 = 256 miljarder
- Studiestöd 21 miljarder x 4 = 84 miljarder
- Kommunikationer 50 miljarder x 4 = 200 miljarder
- Rättsväsende 41 miljarder x4 = 164 miljarder
- Ekonomisk trygghet vid ålderdom 38 miljarder x 4 = 152 miljarder
- Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning 101 miljarder x 4 = 404 miljarder
- Ekonomisk trygghet för familjer och barn 84 miljarder x 4= 336 miljarder
- Arbetsmarknad och arbetsliv 72 miljarder x 4 = 288 miljarder

Beholder
2014-12-04, 13:58
http://www.dn.se/debatt/det-ar-framlingsfientlighet-som-utmarker-sds-valjare/ Tydligen så sd sympatisörer mer intoleranta än andra partiers sympatisörer och i detta forumet blir det extremt uppenbart.

the_PL_man
2014-12-04, 14:00
Om du inte visste det så går sjukvården på knäna redan. Psykvården är allt annat än bra, skolresultaten rasar.

Och allt är invandringens fel?

Att vi har en flumskola efter vänsterns alla experiment ä väl inget nytt, lösningen är inte alltid mer pengar. Vad sägs om lite disciplin för att skapa studiero i klassrummen? Lite mer krav på föräldrarna att aktivt bidra i läxläsning osv?

Sjukvårdens organisation är ineffektiv, speciellt när administrationen ständigt växer på bekostnad av sjuvårdspersonal. Inte hjälper det när ungdomen åker till akuten med en förkylning för att de inte kan vänta på att vårdcentralens skall öppna nästa dag. Instant satisfaction generation.....

Inte mycket att fundera över ens- invandringen blir det som knäcker alltihop om det fortsätter så här.

Nej, delar inte alls din åsikt här.

Problemet är att de som kommer hit i många fall är alldeles för olika oss. Finns ingen politik i världen som kan lösa det. Lika barn leka bäst.
Antar att du bara förökar dig med dina kusiner - lika barn leka bäst. :)*
Skämt åsido, ett likriktat samhälle kommer att stanna av i sin utveckling, se ex vis Japan under åren 1635-1853.


Det dör ändå en massa människor i tredje världen. Att få ordning på dessa länder är det enda hållbara och rättvisa. Vi kan inte ta emot mer än ett försvinnande litet antal i Sverige, och totalt sett blir skillnaden minimal.

Nice, säg det till yaziderna i Syrien ex vis. "Ni kan stanna och bli avrättade och våldtagna. I det stora hela spelar det ingen roll."

Långsiktiga och kortsiktiga insatser utesluter inte varandra.....

Vietnam var helt förött efter kriget, men tack vare deras tillverkningsindustrier så växer ekonomin kraftigt. Om det istället hade invandrat relativt välutbildade vietnameser i Sverige, hade Vietnam dränerats på den delen av befolkningen med mest resurser och utbildning. I såna fall hade läget varit sämre än idag.

Vad jag vet så flydde det massor av folk från Vietnam under seanre hälften av 70-talet, vi som växte upp då känner till begreppet båtflyktingar - uppskattningsvis 200 000 lämnade då Vietnam. Vietnam har haft runt 6-7% tillväxt de senaste 10 åren - dock så ligger BNP per capita idag på runt 2000 USD. Allt till priset av ökande miljöproblem.

Malle1
2014-12-04, 14:19
Om du nu bryr dig så mycket om yaziderna: hur många anti-IS artiklar har du postat på din facebookwall?

Röda Björnen
2014-12-04, 14:21
lol wut?

"Folket" röstade väl ändå mer på S än SD då de fick fler röster.
Titta på framgången jämfört med 2010, S höll i princip bara kvar de väljare de hade. SD mer än dubblade det antalet väljare de hade.

Tomten
2014-12-04, 14:25
Migrationen får i budgetförslaget för 2015 (den nu nedröstade) totalt 17 miljarder i anslag för 2015.
Migrationsverket får 4 539 177 kr.
http://www.regeringen.se/content/1/c6/24/83/43/c062c0d4.pdf

Tittar man på prognosen får hela mandatperioden (2015-2018) så hamnar man nära 60 miljarder för området migration.

Om man jämför det med andra områden för att få lite perspektiv på det så hamnar ex vis de på följande summor om man extrapolerar ( http://www.regeringen.se/sb/d/18202/a/248343 ):
- Försvar 49 miljarder (2015) x 4 = 196 miljarder
- Utbildning och universitetsforskning 64 miljarder x4 = 256 miljarder
- Studiestöd 21 miljarder x 4 = 84 miljarder
- Kommunikationer 50 miljarder x 4 = 200 miljarder
- Rättsväsende 41 miljarder x4 = 164 miljarder
- Ekonomisk trygghet vid ålderdom 38 miljarder x 4 = 152 miljarder
- Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning 101 miljarder x 4 = 404 miljarder
- Ekonomisk trygghet för familjer och barn 84 miljarder x 4= 336 miljarder
- Arbetsmarknad och arbetsliv 72 miljarder x 4 = 288 miljarder

Tror du kostnaderna för en asylsökande automatiskt försvinner när han/hon får permanent uppehållstillstånd? Migrationsverkets kostnader handlar bara om boende, logi & handläggning av individen under tiden man fattar ett beslut om personen i fråga får stanna i Sverige.

När man sedan får permanent uppehållstillstånd, så är det inte längre migrationsverket som betalar, eftersom personen i fråga då är en svensk medborgare.

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/For-dig-som-ar-vuxen-och-har-sokt-asyl/Om-du-far-stanna/Permanent-uppehallstillstand.html

Bidrag betalas då ut genom arbetsförmedlingen, försäkringskassan, socialtjänsten, osv, genom olika etableringsprogram.

https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/myndigheter/arbetsformedlingen/forsakring/etableringsersattning

http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.760466df12c3abfa21f80004331/1410335782980/uppehallstillstand-svenska.pdf

TheOne1994
2014-12-04, 14:27
[QUOTE=the_PL_man;7208968]Och allt är invandringens fel?

Att vi har en flumskola efter vänsterns alla experiment ä väl inget nytt, lösningen är inte alltid mer pengar. Vad sägs om lite disciplin för att skapa studiero i klassrummen? Lite mer krav på föräldrarna att aktivt bidra i läxläsning osv?

har du barn själv ?


är Karlstad helt befriad från invandrare ?

Beholder
2014-12-04, 14:35
[QUOTE=the_PL_man;7208968]Och allt är invandringens fel?

Att vi har en flumskola efter vänsterns alla experiment ä väl inget nytt, lösningen är inte alltid mer pengar. Vad sägs om lite disciplin för att skapa studiero i klassrummen? Lite mer krav på föräldrarna att aktivt bidra i läxläsning osv?

har du barn själv ?


är Karlstad helt befriad från invandrare ?

Vad exakt är det vänstern har gjort som gjorde det till en flumskola som alliansen bara har lyckats försämra de åtta senaste åren? Måste varit en sjukt "bra" förändring.

melvinxx
2014-12-04, 14:45
Och allt är invandringens fel?

Att vi har en flumskola efter vänsterns alla experiment ä väl inget nytt, lösningen är inte alltid mer pengar. Vad sägs om lite disciplin för att skapa studiero i klassrummen? Lite mer krav på föräldrarna att aktivt bidra i läxläsning osv?

Ja, men invandringen gör det verkligen inte lättare. Är det en nyhet för dig?

Sjukvårdens organisation är ineffektiv, speciellt när administrationen ständigt växer på bekostnad av sjuvårdspersonal. Inte hjälper det när ungdomen åker till akuten med en förkylning för att de inte kan vänta på att vårdcentralens skall öppna nästa dag. Instant satisfaction generation.....

Ja, men invandrare konsumerar mycket mer välfärd i allmänhet.

Antar att du bara förökar dig med dina kusiner - lika barn leka bäst. :)* Skämt åsido, ett likriktat samhälle kommer att stanna av i sin utveckling, se ex vis Japan under åren 1635-1853.

Om man stänger gränserna helt dvs. Men det är jag inte ute efter. Mest att de som kommer hit ska vara relativt högutbildade eller ha jobb klart innan de får medborgarskap. Sen så måste förstås antalet invandrare som kommer hit minska kraftigt. Men det löses enklast genom att ställa upp mycket hårdare krav för bidrag.

Vi har bostadsbrist i Sverige, och problem med både jobb och skola+ sjukvård. Att i det läget ta emot en massa folk som inte har tillräcklig utbildning, och ofta helt främmande värderingar, är självdestruktivt.

Nice, säg det till yaziderna i Syrien ex vis. "Ni kan stanna och bli avrättade och våldtagna. I det stora hela spelar det ingen roll."

Långsiktiga och kortsiktiga insatser utesluter inte varandra.....

Säg det till de hundratals miljoner människor som svälter. Du kan inte rädda alla, och att ta hit hundratusentals hjälper förvisso en del (men inte direkt om dem fastnar i ett utanförskap). Långsiktiga insatser i form av bistånd har sällan slagit väl ut. Det göder mest korruption.

Vad jag vet så flydde det massor av folk från Vietnam under seanre hälften av 70-talet, vi som växte upp då känner till begreppet båtflyktingar - uppskattningsvis 200 000 lämnade då Vietnam. Vietnam har haft runt 6-7% tillväxt de senaste 10 åren - dock så ligger BNP per capita idag på runt 2000 USD. Allt till priset av ökande miljöproblem.

Mm, men det var inte så otroligt många. Vad hade hänt om många fler flytt?

Tomten
2014-12-04, 14:48
Tror du kostnaderna för en asylsökande automatiskt försvinner när han/hon får permanent uppehållstillstånd? Migrationsverkets kostnader handlar bara om boende, logi & handläggning av individen under tiden man fattar ett beslut om personen i fråga får stanna i Sverige.

När man sedan får permanent uppehållstillstånd, så är det inte längre migrationsverket som betalar, eftersom personen i fråga då är en svensk medborgare.

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/For-dig-som-ar-vuxen-och-har-sokt-asyl/Om-du-far-stanna/Permanent-uppehallstillstand.html

Bidrag betalas då ut genom arbetsförmedlingen, försäkringskassan, socialtjänsten, osv, genom olika etableringsprogram.

https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/myndigheter/arbetsformedlingen/forsakring/etableringsersattning

http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.760466df12c3abfa21f80004331/1410335782980/uppehallstillstand-svenska.pdf

Känner att jag behöver förtydliga mitt eget argument här.

Migrationsverket ger också ut en ersättning till kommuner under en 24 månadersperiod för delar av kostnaderna för den asylsökande som fåt PUT

http://www.migrationsverket.se/Andra-aktorer/Kommuner/Statlig-ersattning.html

När 24 månader passerat hamnar kostnaderna hos kommunen. Etableringsersättningen betalas dock ut av försäkringskassan (motsvarar ungefär 4000~ kr månad).

Värt att notera är då att kostnaderna för en asylsökande kan inte räknas ut genom att enbart kolla på migrationsverket budget, då det bara täcker delar av kostnaderna under de första 24 månaderna efter att man gett ut PUT. Vi vet att det i snitt tar minst sju år innan en asylsökande fått ett fast arbete, så då har vi minst en femårsperiod då man får bidrag i form av socialbidrag, bostadsbidrag, etableringsstöd, osv, osv.

r1kkie
2014-12-04, 14:51
Nice, säg det till yaziderna i Syrien ex vis. "Ni kan stanna och bli avrättade och våldtagna. I det stora hela spelar det ingen roll."

Långsiktiga och kortsiktiga insatser utesluter inte varandra.....



Men varför ska Sverige då ta in så många i förhållande till övriga länder i Europa? Hela Europa borde ju hjälpa till men så länge de ser att Sverige gör som vi gör leker dom glatt i bakgrunden och kör på som de gjort tidigare.

shadowfire
2014-12-04, 14:54
Invandringen. Är. Inte. Kärnfrågan.

TheOne1994
2014-12-04, 14:57
Invandringen. Är. Inte. Kärnfrågan.

det finns tre frågetecken i trådstarten , klart det blir ett hett ämne att diskutera. Det är och förblir ett ämne som få vill ta i.

shadowfire
2014-12-04, 15:03
Stryp ALL invandring. Check.

Vänta nu, vi har fortfararande arbetslöshet, tiggare, hemlösa. De flesta verkar prata skånska. Uteslut Skåne. Asså går inte ha sådana potatisoldare som tar våra jobb o tigger o pratar gröt.

Så kvitt flyktingar och kvitt skåningar! Grymt!

Äntligen svenskar bara, man kan handla på Ica o lugn o ro, inga sådana där slöfolk vid sidan om. Ja inte mer än alagarna men de hänger ju alltid där o de skiter vi alltid i då de bara är fulla o dryga.

Ska vi dock se på det hela så är de hårdarbetande i övre landet, dvs norrland. Ska man bo i södra delarna så borde man faktiskt betala skatt för oss som bor i norr och kämpar lite hårdare, bor i gruvor o säkrar Sveriges framtid.

Egentligen borde inte de som bor söder om Stockholm få ta del av detta, varför ska de bara glassa o få pengar o vård osv från det vi gör uppöver i gruvan? Kan sträcka mig till att de i Stockholm får, men de andra jävlarna där nere som pratar danska, varför ska vi gräva i en gruva för deras skull?

the_PL_man
2014-12-04, 15:05
Om du nu bryr dig så mycket om yaziderna: hur många anti-IS artiklar har du postat på din facebookwall?

Varför skulle jag göra det? Finns mkt mer konkreat sätt att stödja kurdernas kamp på än att posta något på Facebook.

the_PL_man
2014-12-04, 15:06
har du barn själv ?


är Karlstad helt befriad från invandrare ?

Jag har två barn själv. De går i Engelska skolan i en klass med en hel del invandrare.

Karlstad är inte befriat från invandrare som tur är.

the_PL_man
2014-12-04, 15:08
Tror du kostnaderna för en asylsökande automatiskt försvinner när han/hon får permanent uppehållstillstånd? Migrationsverkets kostnader handlar bara om boende, logi & handläggning av individen under tiden man fattar ett beslut om personen i fråga får stanna i Sverige.

När man sedan får permanent uppehållstillstånd, så är det inte längre migrationsverket som betalar, eftersom personen i fråga då är en svensk medborgare.

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/For-dig-som-ar-vuxen-och-har-sokt-asyl/Om-du-far-stanna/Permanent-uppehallstillstand.html

Bidrag betalas då ut genom arbetsförmedlingen, försäkringskassan, socialtjänsten, osv, genom olika etableringsprogram.

https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/myndigheter/arbetsformedlingen/forsakring/etableringsersattning

http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.760466df12c3abfa21f80004331/1410335782980/uppehallstillstand-svenska.pdf

Berätta något nytt för mig som jag inte känner till.

shadowfire
2014-12-04, 15:08
en strypt invandring, rätt eller fel vad vet jag, kommer göra att "vi/ni, dem/dom" osv förflyttas inåt bara, utan att ha vetenskapliga belägg så tenderar människan att vilja ha grupptillhörighet. Man mår bättre om man har en grupp med lika åsikter eller bara o få vara i en grupp, man mår som sämst då man är ensam. IS är ett exemplariskt exempel, räcker att de tutar med glasstutan i städer så vill ensamna individer få känna grupptillhörighet. Inte säkert de ens har tänkt vad det står för, men de är i en grupp. Gemensmak.

the_PL_man
2014-12-04, 15:10
[QUOTE=TheOne1994;7208986]
Vad exakt är det vänstern har gjort som gjorde det till en flumskola som alliansen bara har lyckats försämra de åtta senaste åren? Måste varit en sjukt "bra" förändring.

Ja, vänster startade flumskolan. Att Alliansen sedan misslyckats med att förändra skolan är ett stort misslyckande.

TheOne1994
2014-12-04, 15:12
[QUOTE=Beholder;7208990]

Ja, vänster startade flumskolan. Att Alliansen sedan misslyckats med att förändra skolan är ett stort misslyckande.

men du som förälder vet att vi kan inte bara skylla på skolan. Det finne en del rötägg till föräldrar som inte har koll på sina kidz, right ?

I grunden är det föräldrarnas ansvar att hålla koll på sina barn, det brister enormt här !

shadowfire
2014-12-04, 15:12
Viljan att sätta gränser, regioner, göra vi/ni skillnader är tyvärr inte utredd nog, men en galet stark drivkraft till hur vi agerar och vilka beslut vi tar. Ställa sig emot alla - eller följa med strömmen? :) .. inte jättemånga år sedan vi krigade på liv och död i vårt land med regioner i vad som nu anses vara Sverige

Tittar man på hur många barn som mist sina föräldrar, hur många som mist sin partner i sin kamp om riket... å så tänker man lite längre, vänta nu, gör vi exakt det som hände då?

Tomten
2014-12-04, 15:16
Berätta något nytt för mig som jag inte känner till.

Dryg attityd du har. Vad är poängen att skriva om migrationsverkets budget när den inte är representativ för vad invandringen faktiskt kostar.

melvinxx
2014-12-04, 15:17
Viljan att sätta gränser, regioner, göra vi/ni skillnader är tyvärr inte utredd nog, men en galet stark drivkraft till hur vi agerar och vilka beslut vi tar. Ställa sig emot alla - eller följa med strömmen? :) .. inte jättemånga år sedan vi krigade på liv och död i vårt land med regioner i vad som nu anses vara Sverige

Tittar man på hur många barn som mist sina föräldrar, hur många som mist sin partner i sin kamp om riket... å så tänker man lite längre, vänta nu, gör vi exakt det som hände då?

Nej, för vi krigar inte längre. Vi spelar fotboll och hockey mot varandra istället.

Under människans evolutionära historia har vi levt i små grupper, och det är vad vi är anpassade för. Koncept som en värld utan gränser passar inte alls, och vi är ju olika och har helt olika syn på saker och ting. Då är det rimligt att mindre grupper/enheter får styra över sig själva. Faktiskt kan man resonera som så att det är det enda som kan fungera utan att det blir löjligt få som får bestämma allting (som det är idag).

Fredszky
2014-12-04, 15:36
Nej, för vi krigar inte längre. Vi spelar fotboll och hockey mot varandra istället.

Under människans evolutionära historia har vi levt i små grupper, och det är vad vi är anpassade för. Koncept som en värld utan gränser passar inte alls.

Hur är det med städer? Är vi anpassade för dem?

Vunnis
2014-12-04, 15:43
Hur är det med städer? Är vi anpassade för dem?
Och hur är det med mjöl?! *facepalm*

shadowfire
2014-12-04, 15:43
Nej, för vi krigar inte längre. Vi spelar fotboll och hockey mot varandra istället.

Under människans evolutionära historia har vi levt i små grupper, och det är vad vi är anpassade för. Koncept som en värld utan gränser passar inte alls, och vi är ju olika och har helt olika syn på saker och ting. Då är det rimligt att mindre grupper/enheter får styra över sig själva. Faktiskt kan man resonera som så att det är det enda som kan fungera utan att det blir löjligt få som får bestämma allting (som det är idag).

Människan tenderar att vilja ha en grupptillhörighet. Indianstammar mot varandra. Hockeylag mot varandra. Skåningar mot stockholmare. Svenskar mot araber. Det finns ständigt en drivkraft till att få vara vi mot dem, och vilka VI och vilka DEM är ändras ständigt.

Att människan som den ser ut nu verkar dras mot grupptillhörigheter och till sin yttersta spets krig, men det kan också ses som det ultimata verktyget att hålla populationen i kontroll. Hade alla gillat alla hade vi för länge sedan överbefolkat jordklotet och utrotat varandra?

Frågan är bara var man sätter gränser. Är det Sverige? Landskap? Hudfärg? Brott? Ålder? Kön?

Vunnis
2014-12-04, 15:47
Människan tenderar att vilja ha en grupptillhörighet. Indianstammar mot varandra. Hockeylag mot varandra. Skåningar mot stockholmare. Svenskar mot araber. Det finns ständigt en drivkraft till att få vara vi mot dem, och vilka VI och vilka DEM är ändras ständigt.

Att människan som den ser ut nu verkar dras mot grupptillhörigheter och till sin yttersta spets krig, men det kan också ses som det ultimata verktyget att hålla populationen i kontroll. Hade alla gillat alla hade vi för länge sedan överbefolkat jordklotet och utrotat varandra?

Frågan är bara var man sätter gränser. Är det Sverige? Landskap? Hudfärg? Brott? Ålder? Kön?
Är inte grundfrågan fortfarande bara väldigt mycket "hur mycket vem ska betala till vem?" Vad händer om man inte moraliserar så mycket i politiken? Eller måste man göra det?

the_PL_man
2014-12-04, 15:55
Dryg attityd du har. Vad är poängen att skriva om migrationsverkets budget när den inte är representativ för vad invandringen faktiskt kostar.

Eftersom jag svarade på saigon's inlägg:
"Sen såklart det ekonomiska, exempelvis att migrationsverket får 60 Miljarder budgeterat, som jag fattar det som, medans det på andra håll bråkar om några fjuttiga miljoner i sammanhanget. Jag är inte speciellt kunnig på det området ska jag erkänna, men det känns inte helt rätt.."

Armed Dingo
2014-12-04, 16:03
Självklart vill en SDare ha en lätt lösning. Det är människor vi pratar om...
Den enda lösningen på att vi tar in en hög mängd människor som är bidragsberoende i många år framåt är att vi slutar göra det. Du har rätt, det är en enkel lösning.

Yes skrev sin anledning till att han övervägde att rösta SD. Det är samma anledning som många fler kommer göra det som jag tror.

Jag tänker att många som övervägde SD i valet i höstas i slutändan ändrade sig pga "samvetskval". De kände att Nej, det partiet fick endast 6% förra valet. Tidningarna måste rätt, jag kan inte göra det här.

När det nu visat sig att deras väljarstöd ligger på 13% är den där spärren borta. Det är minst 3% + för SD bara pga dessa individer.

Lägg till alla tidningars svängom ang. tiggeriet, skandalerna om Åsa Romson och mer bash mot MP, medias inkl. SVT's löjliga beteende överhuvudtaget angående SD under valet.. man behöver inte längre kikare för att se bortom spektaklet. Fria Tider har ökat sina "likes" från ca 7000 till över 13.000 sedan valet. En ökning på nästan 100% på ett par månader, och sidan har funnits sedan.. 2009 tror jag?

Att dessutom SD är de enda som visar ryggrad och handlingskraftighet drar många manliga röstare (säkert en del kvinnor också). Vad SD borde göra är att satsa mer på att fronta sina duktiga kvinnliga politiker inför omvalet. Resten är bara att fortsätta som sist. Det här tror jag inte går att stoppa. Media har grävt sin egna grav.

melvinxx
2014-12-04, 16:07
Hur är det med städer? Är vi anpassade för dem?

Skulle inte tro det ;)

shadowfire
2014-12-04, 16:11
Är inte grundfrågan fortfarande bara väldigt mycket "hur mycket vem ska betala till vem?" Vad händer om man inte moraliserar så mycket i politiken? Eller måste man göra det?

Det handlar om att man sätter en gräns med "Sverige". Vad händer om vi skulle få det otroligt dåligt ställt i vårt land och landets gränser är redan stängda? Vi tar inte emot flyktingar, men de i Närke drar som fan på landets ekonomi. Skippar vi dem så får övriga i landets pensionärer o barn mycket bättre vård och omsorg. Går det ännu sämre så klipp bort Skåne då, så får alla utom Skåne och Närke andas ut.

Invandringspolitik är inget nytt, inte heller gränsdragningar. Det har funnits sedan man hade familjenamn som "rödskägg" osv.

Debattämnena jag skulle vilja se blossa upp nu är;

på riktigt, hur skapar vi jobb?
vad är gränsdragningen i vårt land o styre?
hur finansierar vi vad?
varför är det så viktigt o känna sig "svensk" o vad gör att man känner sig så?

Trouble
2014-12-04, 16:37
Det handlar om att man sätter en gräns med "Sverige". Vad händer om vi skulle få det otroligt dåligt ställt i vårt land och landets gränser är redan stängda? Vi tar inte emot flyktingar, men de i Närke drar som fan på landets ekonomi. Skippar vi dem så får övriga i landets pensionärer o barn mycket bättre vård och omsorg. Går det ännu sämre så klipp bort Skåne då, så får alla utom Skåne och Närke andas ut.

Invandringspolitik är inget nytt, inte heller gränsdragningar. Det har funnits sedan man hade familjenamn som "rödskägg" osv.

Debattämnena jag skulle vilja se blossa upp nu är;

på riktigt, hur skapar vi jobb?
vad är gränsdragningen i vårt land o styre?
hur finansierar vi vad?
varför är det så viktigt o känna sig "svensk" o vad gör att man känner sig så?

Finns det fler gemensamma nämnare, tycker du, mellan folk i Närke och Småland än mellan folk från Etiopien och Småland? Spelar det någon roll i.s.f.?

Är invandring av dagens magnitud och demografi något som fanns på Rödskäggs tid? Jagade Rödskägg mammut och byggde kojor åt [valfri icke-rasistisk färg]skägg på stenåldern?

Exdiaq
2014-12-04, 16:40
folket röstade på SD , bidragstagarna röstade på S

hade folk röstat på S hade det inte varit några problem. Nu har vi massa elände med nyval osv. Gör rätt från början istället ! Hur svårt kan det vara ?

Så bidragstagare är inte "folk"?

SD har rätt generös bidragspolitik men det är andra grupperingar som får bidragen istället.

Exdiaq
2014-12-04, 16:45
Jag tror inte mer pengar räcker. Receptet för integration är att kunna språket, få ett jobb och inte bo i ett utanförskap.

Det är för många på samma gång, tyvärr.

Fungerar samhället som det ska så integreras invandrare automatiskt, men vill man ändå inte så är frågan man vad gör i Sverige.

Det finns inte ett enda stort samhälle och "samhället" är inte på några sätt synonymt med staten Sverige. Det blir därför aningen skevt att påstå att personer inte är integrerade i samhället för att de inte kan språket eller har ett jobb. De kan mycket väl vara välintegrerade i ett samhälle, t.ex. familjen/släkten, bekantskapskretsen, kvarteret, förening, byn, stadsdelen o.s.v.

Vad du vill är att individer integreras i det påtvingade statliga maskineriet och blir en bidragande kugge i detta maskineri istället för att bara få ta del av det maskineriet tvingar till sig och sedan delar ut.

wessmen
2014-12-04, 16:48
Så bidragstagare är inte "folk"?

SD har rätt generös bidragspolitik men det är andra grupperingar som får bidragen istället.

Precis som det ska vara alltså, till svenska medborgare. Varför ska jag betala skatt om det ska gå till alla andras uppehälle?

Har länge funderat på att rösta SD, men denna gången blir det glasklart. Det finns inte längre något alternativ. Jag skiter fullständigt i vad någon heter, dess ursprung eller vilken jävla hudfärg personen har.

Men, 100.000 människor om året är för mycker för Sverige att integrera när receptet för detta är jobb, språket och bostäder och detta är det brist på.

Regeringen har budgeterat 159 miljarder till invandring och integration, ytterligare 100 miljarder i bistånd.

Samtidigt ger man varje pensionär en extra 50-lapp i månaden, gnäller på arbetsgivarna om att höja lärarlönerna och slösar 4 miljoner om dagen på stoppet av Förbifart Stockholm.

Man har en skruv lös om man anser att Socialdemokraternas budget var ett bra alternativ. Det är en piss i ansiktet som man inte ens låtsas om vore regn.

Exdiaq
2014-12-04, 16:56
Titta på framgången jämfört med 2010, S höll i princip bara kvar de väljare de hade. SD mer än dubblade det antalet väljare de hade.

D.v.s. väljarstödet ökade för SD men inte för S. Men "folket" röstade fortfarande mer för S än för SD.

Fi fick mer än 800% fler röster jämfört med 2010 medan SD bara fick ca över 150% fler röster jämfört med 2010. "Folket" alltså för Fi?

skager
2014-12-04, 16:56
Den enda lösningen på att vi tar in en hög mängd människor som är bidragsberoende i många år framåt är att vi slutar göra det. Du har rätt, det är en enkel lösning.

Empiriska undersökningar har visat att utlandsfödda, trots initialt bidragsberoende, i längden kommer ut i samhället tidigare och ger mer avkastning än människor födda inrikes. Vi som är födda inrikes tar längre tid på oss, sett i antal år, än utrikes födda att bli självförsörjande. Med det säger jag inte att integrationspolitiken är felfri, men att hävda att den i sin nuvarande form kategoriskt är en förlustaffär och att enda lösningen är att stänga alla gränser är inte bara en förenkling; det är felaktig förenkling. Problemet är att SD påskiner att migrationsfrågan är svaret på samtliga samhällsproblem och ger sken av att det är en universallösning. Så är naturligtvis inte fallet, men tyvärr är det en retorik som kreti och pleti hemma i stugorna kan förstå. SD's budskap har vilselett människor till att tro att politik och dess spörsmål är icke-komplext.


Jag tänker att många som övervägde SD i valet i höstas i slutändan ändrade sig pga "samvetskval". De kände att Nej, det partiet fick endast 6% förra valet. Tidningarna måste rätt, jag kan inte göra det här.
När det nu visat sig att deras väljarstöd ligger på 13% är den där spärren borta. Det är minst 3% + för SD bara pga dessa individer.

Så du menar att samma människor som av samvetskval ångrade sig i sista stund och röstade på ett annat parti numera skulle få för sig att rösta på SD nu när deras rätta färger kommit fram? Det blir med allt större tydlighet klarare att SD är ett enfrågeparti, som röstar på en budget går stick i stäv med partiets väljare egna vilja (om nu inte pengar till välfärd och pensioner var blott en chimär). Detta understöds av en ny empirisk undersökning forskarna på Linköpings universitet genomförde där man fann en synnerligen framträdande bild av SD-hängare som särskilt främlingsfientliga i kontrast till övriga riksdagspartier. SD får naturligtvis vara ett enfrågeparti, men det blir problematiskt när både SD och dess väljare ger sken av annorlunda, och rationaliserar deras ibland obekväma ståndpunkt genom hänvisning till "ekonomi".


Att dessutom SD är de enda som visar ryggrad och handlingskraftighet drar många manliga röstare (säkert en del kvinnor också). Vad SD borde göra är att satsa mer på att fronta sina duktiga kvinnliga politiker inför omvalet. Resten är bara att fortsätta som sist. Det här tror jag inte går att stoppa. Media har grävt sin egna grav.

Det är anmärkningsvärt att du skriver att de visar någon form av "ryggrad". Enträgenhet möjligtvis. Men extrema ståndpunkter och endimensionell politik som inte hanterar den komplexitet som ett modernt samhälle nödgas bör knappast förväxlas med "ryggrad". Jag håller med om att SD borde fronta duktiga kvinnliga politiker, fast jag är nog mer mån om att man borde visa upp några duktiga politiker, oberoende av kön, överhuvudtaget. Stolarna står ju tomma i kommunfullmäktige i flera kommuner. Det är ett bevis på populism. Inte kompetens.

Exdiaq
2014-12-04, 16:59
[...]
Varför ska jag betala skatt om det ska gå till alla andras uppehälle?
[...]

Precis detsamma undrar jag. Varför ska jag betala uppehälle för någon annan bara för att de råkar vara födda i samma geografiskt avgränsade område som mig?

Baskagge
2014-12-04, 17:16
Empiriska undersökningar har visat att utlandsfödda, trots initialt bidragsberoende, i längden kommer ut i samhället tidigare och ger mer avkastning än människor födda inrikes. Vi som är födda inrikes tar längre tid på oss, sett i antal år, än utrikes födda att bli självförsörjande. Med det säger jag inte att integrationspolitiken är felfri, men att hävda att den i sin nuvarande form kategoriskt är en förlustaffär och att enda lösningen är att stänga alla gränser är inte bara en förenkling; det är felaktig förenkling. Problemet är att SD påskiner att migrationsfrågan är svaret på samtliga samhällsproblem och ger sken av att det är en universallösning. Så är naturligtvis inte fallet, men tyvärr är det en retorik som kreti och pleti hemma i stugorna kan förstå. SD's budskap har vilselett människor till att tro att politik och dess spörsmål är icke-komplext.



Var har du läst det?

http://www.tino.us/2014/08/invandrare-jobbar-mindre-an-svenskfodda-hur-man-an-raknar/

Kischen
2014-12-04, 17:26
Moderaterna eller stödrösta

Malle1
2014-12-04, 17:27
Varför tar man inte debatten med sd om alla är träskallar. Borde ju vara lätt att argumentera sönder dem?

xodd
2014-12-04, 17:36
Varför tar man inte debatten med sd om alla är träskallar. Borde ju vara lätt att argumentera sönder dem?

Tyvärr blir det mest känsloargument när de andra partierna försöker föra debatt mot SD. Hade varit mycket intressant att se en invandrings och integrationsdebatt där man förbjöd känsloargument.

Malle1
2014-12-04, 17:38
Hur kan man låta känslor styra hur landet ska skötas?

thunder
2014-12-04, 17:40
Öppna era hjärtan. Pengar, säkerhet och sammanhållning är väl inget värt att kämpa för?

melvinxx
2014-12-04, 17:57
Ett mycket viktigt argument, mot nuvarande invandringsnivåer, är att samhället förändras alldeles för snabbt. I grund och botten är det nog inte sunt för människan. Den tekniska utvecklingen går oerhört snabbt den också.

Identiteter och känsla av grupptillhörighet är mycket viktiga saker, och det tar tid innan allt satt sig.

Exdiaq
2014-12-04, 18:05
Ett mycket viktigt argument, mot nuvarande invandringsnivåer, är att samhället förändras alldeles för snabbt. I grund och botten är det nog inte sunt för människan. Den tekniska utvecklingen går oerhört snabbt den också.

Identiteter och känsla av grupptillhörighet är mycket viktiga saker, och det tar tid innan allt satt sig.

Snarare konstlade/inbillade tillhörigheter och välfärdsstaten som inte hänger med i utvecklingen.

Det tar tid innan de rättat in sig i ledet menar du? Vågar påstå att de flesta som kommer hit redan upplever sig ha en identitet och en känsla av grupptillhörighet i någon form.

melvinxx
2014-12-04, 18:13
Snarare konstlade/inbillade tillhörigheter och välfärdsstaten som inte hänger med i utvecklingen.

Det tar tid innan de rättat in sig i ledet menar du? Vågar påstå att de flesta som kommer hit redan upplever sig ha en identitet och en känsla av grupptillhörighet i någon form.

Handlar inte om att "rätta sig in i ledet". Bara att landet ska vara mer homogent än det är idag. Finns så många källor till konflikter idag som det inte finns i t.ex. Finland.

Ja, de har en helt annan grupptillhörighet än svenskar, vilket inte sällan leder till problem.

Fordon
2014-12-04, 18:16
Jag råkade klicka in mig på den här artikeln från 2010. (http://nyheter24.se/nyheter/462635-wetterstrand-jag-blir-forbannad) (Och denna (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12513624.ab))

För att lösa det parlamentariska dödläget har moderatledaren, statsminister Fredrik Reinfeldt (M), sagt att han tänker söka stöd hos miljöpartiet.

Men språkrören ger fortfarande alliansen kalla handen.

- Jag blir förbannad. Han försöker lämpa över ansvaret på någon annan, säger Maria Wetterstrand (MP) till nyhetsbyrån TT på valnatten.

väldigt komiskt då väldigt många anklagar Alliansen (och sverigedemokraterna) för att strunta i att ta ansvar. Det ansvar som S + MP äger helt själv.

Exdiaq
2014-12-04, 18:16
Handlar inte om att "rätta sig in i ledet". Bara att landet ska vara mer homogent än det är idag. Finns så många källor till konflikter idag som det inte finns i t.ex. Finland.

Ja, de har en helt annan grupptillhörighet än svenskar, vilket inte sällan leder till problem.

Varför måste det vara mer homogent? För välfärdsstatens överlevnad?

Det leder till problem när grupperingar ska tvångsinkluderas i större grupper och blir tvingade att betala för mer än vad de får ut av att ingå i denna "gemenskap".

Olegh
2014-12-04, 18:17
Med en global ekonomi kan du glömma homogenitet. Det är lika bra att börja tänka om så snart som möjligt.

melvinxx
2014-12-04, 18:18
Varför måste det vara mer homogent? För välfärdsstatens överlevnad?

Det leder till problem när grupperingar ska tvångsinkluderas i större grupper och blir tvingade att betala för mer än vad de får ut av att ingå i denna "gemenskap".

Det är därför det inte ska komma hit så många...

Exdiaq
2014-12-04, 18:22
Det är därför det inte ska komma hit så många...

För det är bara personer som kommit hit nyligen som blivit tvångsinkluderade i staten Sverige?

melvinxx
2014-12-04, 18:23
Med en global ekonomi kan du glömma homogenitet. Det är lika bra att börja tänka om så snart som möjligt.

Går alldeles utmärkt att ha handelsutbyte ändå, turista, och mötas i den akademiska världen.

Finns ingen anledning till varför Sverige ska ta emot hundratusentals människor ifrån tredje världen. Det leder bara till en massa problem.

Olegh
2014-12-04, 18:24
Tänk större, tänk längre.

Exdiaq
2014-12-04, 18:25
Går alldeles utmärkt att ha handelsutbyte ändå, turista, och mötas i den akademiska världen.

Finns ingen anledning till varför Sverige ska ta emot hundratusentals människor ifrån tredje världen. Det leder bara till en massa problem.

Det leder till problem därför att en gruppering har bestämt att andra ska betala för dessa nyanländas uppehälle. Så vill jag inte ha det. Jag vill inte heller vara tvingad att betala för någon annan bara för att vi är födda inom samma avgränsade område.

wessmen
2014-12-04, 18:26
Precis detsamma undrar jag. Varför ska jag betala uppehälle för någon annan bara för att de råkar vara födda i samma geografiskt avgränsade område som mig?

Vill du ta del av infrastrukturen vi har i Sverige så är det bara att betala.

Finns länder med betydligt mindre skatt, där systemet är helt annorlunda. Flytt på gång? :)

melvinxx
2014-12-04, 18:27
Det leder till problem därför att en gruppering har bestämt att andra ska betala för dessa nyanländas uppehälle. Så vill jag inte ha det. Jag vill inte heller vara tvingad att betala för någon annan bara för att vi är födda inom samma avgränsade område.

Ditt problem :D

Exdiaq
2014-12-04, 18:31
Vill du ta del av infrastrukturen vi har i Sverige så är det bara att betala.

Finns länder med betydligt mindre skatt, där systemet är helt annorlunda. Flytt på gång? :)

Varför? Vad ger dig och andra likasinnade rätten att diktera villkoren för att jag ska få leva här?

Ditt problem :D

Det är det visserligen sant då jag upplever det som ett problem medan du inte gör det. Men vill du tvinga mig att betala för dig får du glatt acceptera att andra kommer försöka tvinga dig att betala för andra.

Vill du inte att någon tvingar dig till detta bör du inte tvinga någon annan att betala för dig heller.

melvinxx
2014-12-04, 18:33
Tänk större, tänk längre.

Om det blir så att en massa kineser kommer hit p.ga. att de faktiskt kan något och har utbildning, så är det ändå oändligt mycket bättre än om det kommer analfabeter.

Att det kommer hit en massa folk ifrån outvecklade länder har att göra med att det är en agenda. Finns inget naturligt över det, och fort som bara den ska det gå. Media är späckat med propaganda.

wessmen
2014-12-04, 18:34
Varför? Vad ger dig och andra likasinnade rätten att diktera villkoren för att jag ska få leva här?

Det är så en stat fungerar. Det är ingen som tvingar dig till ett dugg.

Det är ingen som hindrar dig att flytta ut på vishan och leva som man gjorde förr i tiden. Fritt fram, se så?

Exdiaq
2014-12-04, 18:35
Om det blir så att en massa kineser kommer hit p.ga. att de faktiskt kan något och har utbildning, så är det ändå oändligt mycket bättre än om det kommer analfabeter.

Att det kommer hit en massa folk ifrån outvecklade länder har att göra med att det är en agenda. Finns inget naturligt över det, och fort som bara den ska det gå. Media är späckat med propaganda.

No shit att det finns en agenda. De vill förbättra sina levnadsförhållanden och få någon annan att betala för kalaset. Precis de flesta andra som redan bor i det som benämns Sverige vill.

melvinxx
2014-12-04, 18:37
No shit att det finns en agenda. De vill förbättra sina levnadsförhållanden och få någon annan att betala för kalaset. Precis de flesta andra som redan bor i det som benämns Sverige vill.

Men invandrarna kontrollerar inte media...

Exdiaq
2014-12-04, 18:38
Det är så en stat fungerar. Det är ingen som tvingar dig till ett dugg.

Det är ingen som hindrar dig att flytta ut på vishan och leva som man gjorde förr i tiden. Fritt fram, se så?

Skatt är frivilligt? Lagar som begränsar min självbestämmanderätt är frivilliga? Vari ser du inte tvånget?

Får jag behålla det jag tjänar och göra vad jag vill så länge jag inte utsätter någon annan för våld eller hot om våld om jag flyttar ut på vischan? Får jag äga min mark till fullo?

Exdiaq
2014-12-04, 18:39
Men invandrarna kontrollerar inte media...

Säg mig, vem kontrollerar "media"?

ZoDa
2014-12-04, 18:41
Det är så en stat fungerar. Det är ingen som tvingar dig till ett dugg.

Det är ingen som hindrar dig att flytta ut på vishan och leva som man gjorde förr i tiden. Fritt fram, se så?

Skämtar du eller?
Så en stat fungerar.. Vem/vad/vilka säger det? Vem/vad/vilka har bestämt det?

Kan man tänka att det var dumt att sno pengar av folk en gång i tiden, sen bestämde sig vem/vad/vilka för att det inte var dumt längre(om du heter staten) och allt var frid och fröjd och alla levde lyckliga i alla sina dagar.

Nåja. Stöld blir inte mindre stöld för att man kallar det skatt.

wessmen
2014-12-04, 18:41
Skatt är frivilligt? Lagar som begränsar min självbestämmanderätt är frivilliga? Vari ser du inte tvånget?

Får jag behålla det jag tjänar och göra vad jag vill så länge jag inte utsätter någon annan för våld eller hot om våld?

Det är ingen som tvingar dig att ha en inkomst. Bygg en koja och lev som för 100 år sedan.

Vill man ta del av en välfärd så betalar man till välfärden. Vill man inte ta del, så betalar man inte.

Var i detta resonemanget är det du inte begriper?

Nu vet jag att du trollar och försöker provocera fram ett scenario som inte existerar, men fortsätt gärna.

WHITEFOLKS
2014-12-04, 18:43
I Sverige får man del av välfärden oavsett om man betalar eller inte.

hurril
2014-12-04, 18:44
I Sverige får man del av välfärden oavsett om man betalar eller inte.

Nej det får man inte.

melvinxx
2014-12-04, 18:46
Säg mig, vem kontrollerar "media"?

I Sverige äger Bonnierfamiljen DN, Expressen, Svd och TV4

Aftonbladet ägs nästan helt av Schibsted som ägs av b.la. JPMorgan Chase.

I USA ser det ut så här

http://i.imgur.com/4WTvnWE.jpg

(lägg in i paint och förstora)

Fordon
2014-12-04, 18:47
Stöld blir inte mindre stöld för att man kallar det skatt.

Jo, det blir det. Och det står dig fritt att ställa dig utanför samhället och den välfärd som skatten ger. Det är många som inte betalar skatt och står utanför. Om du känner att gräset är grönare på den sidan så borde du kanske leva som du lär.

Exdiaq
2014-12-04, 18:47
Det är ingen som tvingar dig att ha en inkomst. Bygg en koja och lev som för 100 år sedan.

Vill man ta del av en välfärd så betalar man till välfärden. Vill man inte ta del, så betalar man inte.

Var i detta resonemanget är det du inte begriper?

Nu vet jag att du trollar och försöker provocera fram ett scenario som inte existerar, men fortsätt gärna.

Nej, det är det inte. Men om jag väljer att ha en, vad ger dig och andra rätten att ta en bit utav den utan mitt samtycke?

Jag vill inte ha det statliga skyddsnätet. Kan jag då helt sonika strunta i betala, strunta i att bruka tjänsterna och istället betala för egna privata alternativ?

Trollar inte det minsta. Jag är bara konsekvent i mitt resonemang.

Exdiaq
2014-12-04, 18:49
I Sverige äger Bonnierfamiljen DN, Expressen, Svd och TV4

Aftonbladet ägs nästan helt av Schibsted som ägs av b.la. JPMorgan Chase.

I USA ser det ut så här

http://i.imgur.com/4WTvnWE.jpg

(lägg in i paint och förstora)

Men gammelmedia representerar inte all media.

melvinxx
2014-12-04, 18:50
Men gammelmedia representerar inte all media.

Tur det.

wessmen
2014-12-04, 18:51
Skämtar du eller?
Så en stat fungerar.. Vem/vad/vilka säger det? Vem/vad/vilka har bestämt det?

Kan man tänka att det var dumt att sno pengar av folk en gång i tiden, sen bestämde sig vem/vad/vilka för att det inte var dumt längre(om du heter staten) och allt var frid och fröjd och alla levde lyckliga i alla sina dagar.

Nåja. Stöld blir inte mindre stöld för att man kallar det skatt.

Som sagt - Det är ingen som tvingar dig att ha en inkomst. Ut och bo som för hundra år sedan och lev utan infrastruktur.

Vill du inte ta del av det ett samhälle har ett erbjuda så är det ingen som tvingar dig. Se så, ut i skogen.

WHITEFOLKS
2014-12-04, 18:55
Nej det får man inte.
Jasså? Hur mycket måste man betala för att få ta del?

ZoDa
2014-12-04, 18:56
Jo, det blir det.

Nej, det blir det inte.

Exdiaq
2014-12-04, 18:57
Jo, det blir det. Och det står dig fritt att ställa dig utanför samhället och den välfärd som skatten ger. Det är många som inte betalar skatt och står utanför. Om du känner att gräset är grönare på den sidan så borde du kanske leva som du lär.

"Samhället" är fortfarande synonymt med staten Sverige. Det kan vara ett samhälle, men det finns hundratusentals fler inom detta "samhälle".

Aldrig hört talas om. Hur gör man?

anvihl
2014-12-04, 18:58
Nej det får man inte.

Woho! Jag levde alltså mitt studentliv i en illusion? Jag fick nämligen precis samma fördelar av välfärden då som nu när jag betalar skatt.

the_PL_man
2014-12-04, 18:59
Handlar inte om att "rätta sig in i ledet". Bara att landet ska vara mer homogent än det är idag. Finns så många källor till konflikter idag som det inte finns i t.ex. Finland.

Ja, de har en helt annan grupptillhörighet än svenskar, vilket inte sällan leder till problem.

Vilket land går det bäst för, Finland eller Sverige?

Sverige har:
- Lägre arbetslöshet
- Högre sysselsättningsgrad
- 40% av BNP i statsskuld sitället för 60%
osv

Fordon
2014-12-04, 19:00
"Samhället" är fortfarande synonymt med staten Sverige. Det kan vara ett samhälle, men det finns hundratusentals fler inom detta "samhälle".

Aldrig hört talas om. Hur gör man?

*facepalm*

ZoDa
2014-12-04, 19:01
Som sagt - Det är ingen som tvingar dig att ha en inkomst. Ut och bo som för hundra år sedan och lev utan infrastruktur.

Vill du inte ta del av det ett samhälle har ett erbjuda så är det ingen som tvingar dig. Se så, ut i skogen.

Du kände inte att du ville svara på mina frågor?

Exdiaq
2014-12-04, 19:02
*facepalm*

Svara på frågan och upplys en okunnig nu.

Hur går jag tillväga för att inte tvingas betala skatt och följa de lagar som begränsar min självbestämmande rätt?

wessmen
2014-12-04, 19:02
[QUOTE=Exdiaq;7209276]Jag vill inte ha det statliga skyddsnätet. /QUOTE]

Vad händer om du blir skadad och behöver en operation?

Har du en aning om det detta kostar om du skulle finansiera det helt själv?

wessmen
2014-12-04, 19:05
Du kände inte att du ville svara på mina frågor?

"Kollektivet" är svaret på dina frågor. Tog det faktiskt som ett dumt påstående eftersom svaret på frågan är så självklart.

Hade du skadat dig och absolut inte ville ta del av det sociala skyddsnätet, så hade du fått leva med ett felläkt ben för resten av livet.

Fordon
2014-12-04, 19:06
Svara på frågan och upplys en okunnig nu.

Hur går jag tillväga för att inte tvingas betala skatt och följa de lagar som begränsar min självbestämmande rätt?

Det går alldeles utmärkt att sluta jobba och bli yrkeskriminell.

Johanss0n
2014-12-04, 19:08
Vilket land går det bäst för, Finland eller Sverige?

Sverige har:
- Lägre arbetslöshet
- Högre sysselsättningsgrad
- 40% av BNP i statsskuld sitället för 60%
osv

Fast de där siffrorna hade ju knappast varit bättre för Finland om de dessutom hade haft en invandring i nivå med Sverige.

Patriarch K
2014-12-04, 19:13
Jag är så jävla trött på all politik. Hela detta året har varit så mycket politik så man blir bara förbannad på allt - speciellt på vänsterfolket som på facebook ska hålla på med sina kupper hela tiden.
Jag ger upp, jag tänker nog inte rösta på någonting alls. Politik betyder ingenting för mig och jag skiter i vilka som regerar.

Det blir ändå ingen skillnad i praktiken mer än att massa folk blir ovänner.

ZoDa
2014-12-04, 19:16
"Kollektivet" är svaret på dina frågor. Tog det faktiskt som ett dumt påstående eftersom svaret på frågan är så självklart.

Hade du skadat dig och absolut inte ville ta del av det sociala skyddsnätet, så hade du fått leva med ett felläkt ben för resten av livet.

När bestämde "kollektivet" det här? Fanns det någon motpart som tyckte annorlunda när det skulle beslutas hur en stat fungerar? Diskuterades det någon tidshorisont för när nya bestämmelser om hur en stat fungerar ska beslutas?
Och idag, föds man bara in i "kollektivet" rakt av utan egen bestämmelserätt?

Privata alternativ?

the_PL_man
2014-12-04, 19:19
Men, 100.000 människor om året är för mycker för Sverige att integrera när receptet för detta är jobb, språket och bostäder och detta är det brist på.

Regeringen har budgeterat 159 miljarder till invandring och integration, ytterligare 100 miljarder i bistånd.

Samtidigt ger man varje pensionär en extra 50-lapp i månaden, gnäller på arbetsgivarna om att höja lärarlönerna och slösar 4 miljoner om dagen på stoppet av Förbifart Stockholm.

Man har en skruv lös om man anser att Socialdemokraternas budget var ett bra alternativ. Det är en piss i ansiktet som man inte ens låtsas om vore regn.

Hur kommer du fram till de siffrorna?
- Bistånd 30 x 4 = 120 miljarder för perioden 2015-2018
- Migration + integration (ca 60 +4x17) = 128 miljarder

Vad missar jag?

Sedan kan man alltid kolla på vad nettoinvandringen:
https://docs.google.com/a/fores.se/spreadsheets/d/1KYJt_-_b_lvnyurLf8YnJUsNlvXO-93ypIsQZPTeyvc/embed/oimg?id=1KYJt_-_b_lvnyurLf8YnJUsNlvXO-93ypIsQZPTeyvc&oid=935832120&zx=vrn6h1ly2n0p
http://www.scb.se/Statistik/BE/BE0101/2013A01/folkokning.png

wessmen
2014-12-04, 19:26
Hur kommer du fram till de siffrorna?
- Bistånd 30 x 4 = 120 miljarder för perioden 2015-2018
- Migration + integration (ca 60 +4x17) = 128 miljarder

Vad missar jag?



248 miljarder alltså, ut i tomma intet. Bra du redda ut det där.

Nettoinvandringen är helt ointressant av självklara skäl. Utvandrar gör människor som bidrar till samhället, invandringen är i största del människor som inte kommer bidra under en 8-års period i genomsnitt.

wessmen
2014-12-04, 19:29
Privata alternativ?

Menar du "kollektivet" sjukförsäkring, eller menar du helt självständiga -privata- alternativet som kostar 100.000-tals kronor på riktigt?

Fordon
2014-12-04, 19:37
Vad missar jag?


Du missar bland annat att det är skillnad på flyktingar som vi ska betala ur egen plånbok för, och folk som bara är sugna på att byta land och jobba/leva här. I det förstnämnda så måste det finnas ett tak då det är en belastning för välfärden. Vid för högt tryck så sker det på bekostnad av annat.

Vad vill du påvisa med bilderna? Att det helt enkelt flyttar in fler än det flyttar ut? Något annat säger det inte.

4623
2014-12-04, 19:47
Med en global ekonomi kan du glömma homogenitet. Det är lika bra att börja tänka om så snart som möjligt.

Klart det gör. Slopa välfärdsstaten.

the_PL_man
2014-12-04, 20:20
Fast de där siffrorna hade ju knappast varit bättre för Finland om de dessutom hade haft en invandring i nivå med Sverige.

Eller kan det vara så att tidigare invandringar bidragit till att Sverige befinner si i en bättre position, ex vis balkanflyktingarna från 90-talet?

the_PL_man
2014-12-04, 20:29
Du missar bland annat att det är skillnad på flyktingar som vi ska betala ur egen plånbok för, och folk som bara är sugna på att byta land och jobba/leva här. I det förstnämnda så måste det finnas ett tak då det är en belastning för välfärden. Vid för högt tryck så sker det på bekostnad av annat.

Vad vill du påvisa med bilderna? Att det helt enkelt flyttar in fler än det flyttar ut? Något annat säger det inte.

Jag ser inte massinvandringen ni skriver om. En folkökning på 0,6% per år är vad det handlar om. Förstår inte alls hur du kan generalisera så grovt - att alla flyktingar kommer hit för att leva på bidrag. Kan du backa upp det överhuvudtaget?


Invandringar efter medborgarskapsland 2000-2013 (100 största grupperna)

Summa
Sverige 242376
Irak 93221
Polen 53288
Somalia 49151
Danmark 49035
Finland 38472
Norge 34861
Tyskland 31827
Thailand 29345
Kina 28197
Afghanistan 24749
Syrien 24412
Iran 24032
Storbritannien och Nordirland 20281
Turkiet 19446
Indien 17773
statslös 16550
Rumänien 16500
USA 15477
Ryssland 15358
Eritrea 14922
Pakistan 11640
Bosnien och Hercegovina 11491
Litauen 11153
Nederländerna 10414
Frankrike 10059
Serbien och Montenegro 9705
Serbien 9039
Spanien 8323
Grekland 8108
Italien 7666
Ungern 7580
Jugoslavien 7406
Island 6997
Bulgarien 6622
Filippinerna 6600
Vietnam 6567
Etiopien 6380
Lettland 5941
Estland 5752
Ukraina 5655
Bangladesh 5564
Libanon 5325
Chile 5139
Marocko 4832
Brasilien 4774
Kosovo 4637
Nigeria 4338
Japan 4309
Colombia 4123
Australien 4060
okänt medborgarskap 3937
Egypten 3852
Kanada 3574
Uzbekistan 3312
Makedonien 3215
Peru 3214
Sydkorea 2914
Burundi 2888
Irland 2822
Azerbajdzjan 2766
Kroatien 2726
Gambia 2724
Jordanien 2673
Vitryssland 2578
Tunisien 2422
Österrike 2363
Bolivia 2321
Mongoliet 2247
Portugal 2246
Kongo, Demokratiska republiken 2214
Tjeckien 2202
Armenien 2107
Ghana 2082
Mexiko 2071
Belgien 1932
Kamerun 1913
Sri Lanka 1895
Slovakien 1840
Myanmar 1832
Uganda 1806
Kenya 1775
Sudan 1652
Albanien 1611
Kuba 1611
Schweiz 1583
Algeriet 1496
Sydafrika 1446
Ecuador 1395
Kazakstan 1340
Libyen 1330
Indonesien 1255
Tanzania 1055
Nya Zeeland 1048
Georgien 1022
Jemen 1013
Israel 978
Argentina 942
Taiwan 928
Kirgizistan 882
Nepal 858

wessmen
2014-12-04, 20:31
Eller kan det vara så att tidigare invandringar bidragit till att Sverige befinner si i en bättre position, ex vis balkanflyktingarna från 90-talet?

Skillnaden är att industrin blomstrade och behövde arbetskraft under dessa åren. Idag har vi massarbetslöshet, bostadsbrist och migrationsverket är "översvämmat".

Man borde väl ändå anpassa invandringen efter resurserna, eller hur? Att göra som vissa verkar resonera, ta ett "extra ansvar" bara för att övriga Europa skiter i det håller inte. Det är omöjligt att motivera det resonemanget.

Du och 14 andra ska köra från norr till söder. Ni har vanliga personbilar, men bara du och två andra har körkort. Nu bestämmer sig de två andra chaufförerna att de inte längre har lust att följa med, så ni är åtta stycken för många.

Knölar du då in dem i bilen, eller kan de inte följa med?

the_PL_man
2014-12-04, 20:44
248 miljarder alltså, ut i tomma intet. Bra du redda ut det där.

Nettoinvandringen är helt ointressant av självklara skäl. Utvandrar gör människor som bidrar till samhället, invandringen är i största del människor som inte kommer bidra under en 8-års period i genomsnitt.

Det var bland det mest oinformerade jag läst på länge.

Om man ser på de uppehållstillstånd som beviljats mellan åren 1980-2013.

Totalt 1 757 565

EES-avtal 15%
Adoptivbarn 1%
Gäststudenter 7,5%
Arbetsmarknad 10,5%
Anhöriginvandrig 32%

Flyktingar inkl anhöriginvandring 34% ---> Den grupp som du avser med dina 8 år.

Jag anser inte att 34% är en huvuddel av invandringen.....

För övrigt så brukar det ta 18 år för de flesta som föds i detta land att komma ut i arbetslivet. :)

the_PL_man
2014-12-04, 20:49
Skillnaden är att industrin blomstrade och behövde arbetskraft under dessa åren. Idag har vi massarbetslöshet, bostadsbrist och migrationsverket är "översvämmat".

Man borde väl ändå anpassa invandringen efter resurserna, eller hur? Att göra som vissa verkar resonera, ta ett "extra ansvar" bara för att övriga Europa skiter i det håller inte. Det är omöjligt att motivera det resonemanget.

Du och 14 andra ska köra från norr till söder. Ni har vanliga personbilar, men bara du och två andra har körkort. Nu bestämmer sig de två andra chaufförerna att de inte längre har lust att följa med, så ni är åtta stycken för många.

Knölar du då in dem i bilen, eller kan de inte följa med?

Var var du på 90-talet? Jag kom in på arbetsmarknaden då, och fram till mitten av nittiotalet var det inte lätt.
Fjorton personer får inte plats i två personbilar, så vi tar bussen eller tåget - efter att jag kört tre vändor till närmsta station.

Exdiaq
2014-12-04, 20:51
Vad händer om du blir skadad och behöver en operation?

Har du en aning om det detta kostar om du skulle finansiera det helt själv?

Då har jag en sjukvårdsförsäkring och har sparat ihop pengar.

Det går alldeles utmärkt att sluta jobba och bli yrkeskriminell.

Du tänkte alltså inte igenom det hela när du skrev innan?

the_PL_man
2014-12-04, 20:52
Då har jag en sjukvårdsförsäkring och har sparat ihop pengar.


Vet du vad en sjukförsäkring kostar i ett land som inte finansierar sin sjukvård via skattesedeln? Har du kollat vad det skulle kosta dig i ex vis USA?

Jag antar att du betalt din utbildning själv också?

the_PL_man
2014-12-04, 20:55
Att det kommer hit en massa folk ifrån outvecklade länder har att göra med att det är en agenda. Finns inget naturligt över det, och fort som bara den ska det gå. Media är späckat med propaganda.

Konsprationsteoretiker?

Outvecklade länder? Ta en titt på denna listan.

Invandringar efter medborgarskapsland 2000-2013 (100 största grupperna)

Summa
Sverige 242376
Irak 93221
Polen 53288
Somalia 49151
Danmark 49035
Finland 38472
Norge 34861
Tyskland 31827
Thailand 29345
Kina 28197
Afghanistan 24749
Syrien 24412
Iran 24032
Storbritannien och Nordirland 20281
Turkiet 19446
Indien 17773
statslös 16550
Rumänien 16500
USA 15477
Ryssland 15358
Eritrea 14922
Pakistan 11640
Bosnien och Hercegovina 11491
Litauen 11153
Nederländerna 10414
Frankrike 10059
Serbien och Montenegro 9705
Serbien 9039
Spanien 8323
Grekland 8108
Italien 7666
Ungern 7580
Jugoslavien 7406
Island 6997
Bulgarien 6622
Filippinerna 6600
Vietnam 6567
Etiopien 6380
Lettland 5941
Estland 5752
Ukraina 5655
Bangladesh 5564
Libanon 5325
Chile 5139
Marocko 4832
Brasilien 4774
Kosovo 4637
Nigeria 4338
Japan 4309
Colombia 4123
Australien 4060
okänt medborgarskap 3937
Egypten 3852
Kanada 3574
Uzbekistan 3312
Makedonien 3215
Peru 3214
Sydkorea 2914
Burundi 2888
Irland 2822
Azerbajdzjan 2766
Kroatien 2726
Gambia 2724
Jordanien 2673
Vitryssland 2578
Tunisien 2422
Österrike 2363
Bolivia 2321
Mongoliet 2247
Portugal 2246
Kongo, Demokratiska republiken 2214
Tjeckien 2202
Armenien 2107
Ghana 2082
Mexiko 2071
Belgien 1932
Kamerun 1913
Sri Lanka 1895
Slovakien 1840
Myanmar 1832
Uganda 1806
Kenya 1775
Sudan 1652
Albanien 1611
Kuba 1611
Schweiz 1583
Algeriet 1496
Sydafrika 1446
Ecuador 1395
Kazakstan 1340
Libyen 1330
Indonesien 1255
Tanzania 1055
Nya Zeeland 1048
Georgien 1022
Jemen 1013
Israel 978
Argentina 942
Taiwan 928
Kirgizistan 882
Nepal 858

Malle1
2014-12-04, 21:24
Jag bor i Malmö och det ser kanske annorlunda ut i Karlstad. Men rapporten härifrån är klar. Det funkar inte att integrera så många på så kort tid. Skolorna här är tex ett skämt. Ingen trygghet att tala om, inga betyg.... Osv

Exdiaq
2014-12-04, 21:43
Vet du vad en sjukförsäkring kostar i ett land som inte finansierar sin sjukvård via skattesedeln? Har du kollat vad det skulle kosta dig i ex vis USA?

Jag antar att du betalt din utbildning själv också?

För USA är ett föregångsland med en fri marknad och avsaknad av en enorm byråkratiapparat som inte detaljstyr det mesta?

W6mtJmWVIds

Nej, varför skulle jag göra det när jag förmodligen lär ha ett helt yrkesliv där jag kommer tvingas betala mer än jag får tillbaka? Jag har dessutom betalat in en hel del redan vilket även mina föräldrar har gjort (de som förmodligen betalat in mer än nog i skatt för att betala för min utbildning redan).

Nej, jag tänker nyttja det jag tvingas betala för så länge tvånget finns kvar. Kommer en dag då jag kan tacka för mig så kommer jag nog göra det.

Gober
2014-12-04, 21:44
Jag bor i Malmö och det ser kanske annorlunda ut i Karlstad. Men rapporten härifrån är klar. Det funkar inte att integrera så många på så kort tid. Skolorna här är tex ett skämt. Ingen trygghet att tala om, inga betyg.... Osv

Det är väl dock ingen som förnekar att för många flyktingar till samma kommun är en mindre bra idé för integration. Därför bör fler kommuner ta sitt ansvar, givetvis får man ta hänsyn till hur många kommunen klarar att ta emot, men det finns utrymme för mycket bättre fördelning.

Exdiaq
2014-12-04, 21:53
Det är väl dock ingen som förnekar att för många flyktingar till samma kommun är en mindre bra idé för integration. Därför bör fler kommuner ta sitt ansvar, givetvis får man ta hänsyn till hur många kommunen klarar att ta emot, men det finns utrymme för mycket bättre fördelning.

Eller så låter man de som vill hjälpa flyktingar göra detta med egna medel genom en frivillig skatt. Sen finns det inget som hindrar dessa från att upplåta ett rum eller två i sin bostad till dessa personer.

Lars Wilderäng - Demokratisera invandringen (http://cornucopia.cornubot.se/2012/11/demokratisera-invandringen.html)

Det solidariska vänsterfolket får en möjlighet att öppna sina hjärtan och samtidigt slår man undan benen för SD då ingen tvingas betala för flyktingar/invandrare mot sin vilja längre. Win win!

Trouble
2014-12-04, 21:56
För USA är ett föregångsland med en fri marknad och avsaknad av en enorm byråkratiapparat som inte detaljstyr det mesta?

W6mtJmWVIds

Nej, varför skulle jag göra det när jag förmodligen lär ha ett helt yrkesliv där jag kommer tvingas betala mer än jag får tillbaka? Jag har dessutom betalat in en hel del redan vilket även mina föräldrar har gjort (de som förmodligen betalat in mer än nog i skatt för att betala för min utbildning redan).

Nej, jag tänker nyttja det jag tvingas betala för så länge tvånget finns kvar. Kommer en dag då jag kan tacka för mig så kommer jag nog göra det.

Kul att du redan nu känner på dig att du inte kommer att bli sjuk ;). Pluggade förresten inte du till något låglöneyrke? Har för mig att jag läst det någonstans.

Olegh
2014-12-04, 21:56
Eller så låter man de som vill hjälpa flyktingar göra detta med egna medel genom en frivillig skatt och upplåta husrum gratis.

Lars Wilderäng - Demokratisera invandringen (http://cornucopia.cornubot.se/2012/11/demokratisera-invandringen.html)

För att göra det enkelt: Staten vet bättre än gemene man i den här frågan. Vet du förresten vad mer som är bra? De flesta av oss vet om detta och är glada att vi slipper göra alla dessa jobbiga avväganden själva.

4623
2014-12-04, 21:58
För att göra det enkelt: Staten vet bättre än gemene man i den här frågan. Vet du förresten vad mer som är bra? De flesta av oss vet om detta och är glada att vi slipper göra alla dessa jobbiga avväganden själva.

87% vill ju ha mer invandring. Om det nu blir valfritt att pyttsa in pengar till detta så kommer det inte vara några problem ändå. Eller?

dannnee
2014-12-04, 21:58
Är man för ökad invandring tycker jag man också man bör svara ja på detta scenario:

Om du bor i Sthlms området, skulle du och familj (din framtida familj, om du inte har någon nu), kunna tänka dig att flytta till Husby, Malmvägen, rosengård, och liknande?

Skulle det kännas tryggt med dina barn? Kännas okej att låta dem cykla hem från fotbolls träningen när det är lite halvmörkt? Eller ta tunnelbanan / pendeltåget på kvällen?

the_Pl_man du bor ju i Karlstad, så du kan ju ta Kronoparken som exempel.

Detta är vad vår nuvarande höga invandring skapar... segregerade områden, och det blir bara mer utbrett för varje år.

Det går ut över vanliga människor som inte har råd att bo i dom finare områden... jag har turen att bo på östermalm i sthlms innerstad och skulle definitivt inte kunna tänka mig att bo i Husby tex.

Är man inte beredd att själv med familj bo i dessa områden, och ändå är för dagens invandrings nivåer, så är man en hycklare, det är min åsikt.


Vill du att dina hårt förvärvade skattepengar skall gå tillbaka dig & din barn för framtiden?
Eller vill du att det skall gå till någon utan flyktingbehov och inte har bidragit med en enda krona till skattekassan och med stor sannolikhet inte kommer kunna eller vilja bidra i framtiden heller?

... Ja du kanske säger att du vill att dom skall gå till både dina barns framtid och 10tusentals nya invandrare varje år... men det går inte om du vill hålla upp välfärds nivåerna... Sverige har inte pengar till det.

- Obs pratar ej om Flyktingar (enligt FN). Dom vill alla partier hjälpa.

dannnee
2014-12-04, 22:00
Det är väl dock ingen som förnekar att för många flyktingar till samma kommun är en mindre bra idé för integration. Därför bör fler kommuner ta sitt ansvar, givetvis får man ta hänsyn till hur många kommunen klarar att ta emot, men det finns utrymme för mycket bättre fördelning.

Obs, detta är inga flyktingar... den absolut stora massan är person utan skyddsbehov.
Flyktingstatus bestäms av FN.
Alla partier även SD är överens om att ta emot flyktingar i den mängd vi gör nu.

Exdiaq
2014-12-04, 22:02
För att göra det enkelt: Staten vet bättre än gemene man i den här frågan. Vet du förresten vad mer som är bra? De flesta av oss vet om detta och är glada att vi slipper göra alla dessa jobbiga avväganden själva.

Spelar ingen som helst roll vem som vet bäst då det är skattebetalare som ofrivilligt betalar för kalaset. Betalar med pengar de har fått i utbyte mot sitt arbete, kompetens och framförallt tid. Tid som de bara har begränsat av här i livet. Tid som de kanske istället kunde spenderat på vänner, på familjen, på intressen och på andra saker som förgyller deras tid här på jorden.

Olegh
2014-12-04, 22:06
Spelar ingen som helst roll vem som vet bäst då det är skattebetalare som ofrivilligt betalar för kalaset. Betalar med pengar de har fått i utbyte mot sitt arbete, kompetens och framförallt tid. Tid som de bara har begränsat av här i livet. Tid som de kanske istället kunde spenderat på vänner, på familjen, på intressen och på andra saker som förgyller deras tid här på jorden.

Det är inte ofrivilligt så länge det demokratiska systemet kan ses som legitimt. Det här har redan avhandlats...

Gober
2014-12-04, 22:07
Är man för ökad invandring tycker jag man också man bör svara ja på detta scenario:

Om du bor i Sthlms området, skulle du och familj (din framtida familj, om du inte har någon nu), kunna tänka dig att flytta till Husby, Malmvägen, rosengård, och liknande?



Jag bor inte i Rosengård eller någon annan förort, men har rört mig mycket i de områdena både pga jobb och på fritiden. Har aldrig känt mig mer otrygg där än någon annanstans. Däremot skulle jag inte vilja bo där, och det beror inte på vem som bor där utan snarare att dessa områden ofta är eftersatta, slitna och utanför centrum med allt vad det innebär. Det finns stora problem i dessa områden, och det har det gjort innan majoriteten var invandrare. Men fördomar är också stora, jag vet inte hur ofta du tar dig från östermalm till de förorter du nämner, men kanske du inte bör vara så rädd att röra dig i dessa områden? Att gå runt inne i centrum, särskilt efter krogstängning, ja då bör man nog vara desto mer orolig.

Men med detta sagt så är "miljonprojekten" ingen lyckad historia och har väl egentligen aldrig varit.

Exdiaq
2014-12-04, 22:08
Det är inte ofrivilligt så länge det demokratiska systemet kan ses som legitimt. Det här har redan avhandlats...

Klart som fasen att det är ofrivilligt om man tillhör minoriteten som inte vill betala för det.

Majoriteten röstar igenom att alla män ska kunna bli våldtagna utan repressalier. En minoritet röstar emot. Förslaget går igenom. De män som tillhör minoriteten som röstat emot och som nu blir våldtagna blir därmed våldtagna frivilligt då det hela har bestämts på demokratisk väg?

ZoDa
2014-12-04, 22:11
För att göra det enkelt: Staten vet bättre än gemene man i den här frågan. Vet du förresten vad mer som är bra? De flesta av oss vet om detta och är glada att vi slipper göra alla dessa jobbiga avväganden själva.

Var har du fått det ifrån? Vem bestämmer i vilka frågor staten vet bättre än gemene man?

Staten vet inte bättre än jag vad jag tycker i frågorna x, y och z.
Och oavsett vem som vet bäst så spelar väl inte det någon roll? Eller ska de som vet bäst - vad man nu menar med det - få använda tvång mot alla andra?

dannnee
2014-12-04, 22:13
Jag bor inte i Rosengård eller någon annan förort, men har rört mig mycket i de områdena både pga jobb och på fritiden. Har aldrig känt mig mer otrygg där än någon annanstans. Däremot skulle jag inte vilja bo där, och det beror inte på vem som bor där utan snarare att dessa områden ofta är eftersatta, slitna och utanför centrum med allt vad det innebär. Det finns stora problem i dessa områden, och det har det gjort innan majoriteten var invandrare. Men fördomar är också stora, jag vet inte hur ofta du tar dig från östermalm till de förorter du nämner, men kanske du inte bör vara så rädd att röra dig i dessa områden? Att gå runt inne i centrum, särskilt efter krogstängning, ja då bör man nog vara desto mer orolig.

Men med detta sagt så är "miljonprojekten" ingen lyckad historia och har väl egentligen aldrig varit.
Varför tycker du då att vi ska ha mer såna områden?

Jag arbetar i Kista, som är ett av dom värst drabbade områdena i Stockholm, jag är där varje dag och vet hur det ser ut.
Jag är inte "rädd" för min egen del, men jag skulle inte vilja mina barn eller min mamma gick omkring där själva.
Skulle du? :)

Gober
2014-12-04, 22:16
Varför tycker du då att vi ska ha mer såna områden?

Jag arbetar i Kista, som är ett av dom värst drabbade områdena i Stockholm, jag är där varje dag och vet hur det ser ut.
Jag är inte "rädd" för min egen del, men jag skulle vilja om jag hade barn eller min mamma gick omkring där själva.
Skulle du? :)

Vad kan hända med barnen eller min mamma? Det är alltid massor av barn som är ute och leker i de vackra grönområdena kring Rosengård, och vad jag vet är det inte någon överrepresentation av barn som far illa där?

Jag har inte sagt att jag vill ha fler sådana områden? Jag skrev ju tidigare att integration inte sker genom att placera människor i ett fåtal kommuner och i samma områden.

Olegh
2014-12-04, 22:17
Klart som fasen att det är ofrivilligt om man tillhör minoriteten som inte vill betala för det.

Majoriteten röstar igenom att alla män ska kunna bli våldtagna utan repressalier. En minoritet röstar emot. Förslaget går igenom. De män som tillhör minoriteten som röstat emot och som nu blir våldtagna blir därmed våldtagna frivilligt då det hela har bestämts på demokratisk väg?

Jag hade valt andra ord, men ja. Ditt alternativ är som tidigare sagts att ta ditt pick och pack och dra. Rättar du inte dig i ledet så burar vi in dig. Vi är fria individer som agerar i samförstånd. Är det inte fint med frihet!!

dannnee
2014-12-04, 22:22
Vad kan hända med barnen eller min mamma? Det är alltid massor av barn som är ute och leker i de vackra grönområdena kring Rosengård, och vad jag vet är det inte någon överrepresentation av barn som far illa där?

Jag har inte sagt att jag vill ha fler sådana områden? Jag skrev ju tidigare att integration inte sker genom att placera människor i ett fåtal kommuner och i samma områden.

Det är bara du googlar rosengård med brott och polisingripande.
Eller varför inte stenkastning på polis/brandkår?
Dina barn eller mamma kanske skulle vilja hamna mellan dessa två? :)

Personer som inte kan ordna egen bostad skall självklart inte ges bostad i kommunens finaste villaområde...
Självklart blir detta då i dom billigare områdena.
Skall socialen börja ge alla med socialbidrag en lägenhet/villa i danderyd tycker du?
Det skall löna sig att arbeta.

Exdiaq
2014-12-04, 22:22
Jag hade valt andra ord, men ja. Ditt alternativ är som tidigare sagts att ta ditt pick och pack och dra. Rättar du inte dig i ledet så burar vi in dig. Vi är fria individer som agerar i samförstånd. Är det inte fint med frihet!!

Du är den första jag diskuterat med som erkänt detta. Många andra brukar försöka slingra sig.

Om du nu är seriös med vad du säger så inser du vad det öppnar upp för möjligheter för minoriteten i fråga? De har fått svart på vitt att majoriteten egentligen ger blanka fan i vad de tycker och lär inte sky några medel för att få igenom sin vilja. Då ger minoriteten rätt snabbt blanka fan i vad majoriteten tycker och tar till vapen för att försvara sig mot övergreppen.

hurril
2014-12-04, 22:25
Woho! Jag levde alltså mitt studentliv i en illusion? Jag fick nämligen precis samma fördelar av välfärden då som nu när jag betalar skatt.

Moms, brushan.

Olegh
2014-12-04, 22:28
Du är den första jag diskuterat med som erkänt detta. Många andra brukar försöka slingra sig.

Om du nu är seriös med vad du säger så inser du vad det öppnar upp för möjligheter för minoriteten i fråga? De har fått svart på vitt att majoriteten egentligen ger blanka fan i vad de tycker och lär inte sky några medel för att få igenom sin vilja. Då ger minoriteten rätt snabbt blanka fan i vad majoriteten tycker och tar till vapen för att försvara sig mot övergreppen.

Om majoriteten ska förbli en majoritet så kan givetvis inte minoriteter köras över hur som helst. Det är inte ett riskfritt eller optimalt system, något sådant finns inte.

Exdiaq
2014-12-04, 22:33
Om majoriteten ska förbli en majoritet så kan givetvis inte minoriteter köras över hur som helst. Det är inte ett riskfritt eller optimalt system, något sådant finns inte.

Bara lite lagom då och då alltså?

Nej, det finns inte av den simpla anledningen att det finns lika många definitioner av vad som är optimalt, eller nära optimalt, som det finns individer. Olika parametrar används då personer har olika bakgrunder, olika mål och värdesätter olika saker.

melvinxx
2014-12-04, 22:44
87% vill ju ha mer invandring. Om det nu blir valfritt att pyttsa in pengar till detta så kommer det inte vara några problem ändå. Eller?

Nja. Finns många som är mot invandringspolitiken men som inte röstar på Sd (ännu).

Gober
2014-12-04, 22:44
Det är bara du googlar rosengård med brott och polisingripande.
Eller varför inte stenkastning på polis/brandkår?
Dina barn eller mamma kanske skulle vilja hamna mellan dessa två? :)

Personer som inte kan ordna egen bostad skall självklart inte ges bostad i kommunens finaste villaområde...
Självklart blir detta då i dom billigare områdena.
Skall socialen börja ge alla med socialbidrag en lägenhet/villa i danderyd tycker du?
Det skall löna sig att arbeta.

Klart det är fler polisingripande i fattiga och utsatta områden, precis som det var på den tiden det bodde svenska och finska människor från "underklassen" i dessa områden. Det behöver inte betyda att det är särskilt otryggt för vanliga människor. stenkastning förekommer och då brukar det handla om en mindre grupp människor som sysslar med detta, i de fall det varit riktigt illa så har grupperingar utifrån anslutit.

Men återigen, jag förnekar knappast att det inte finns stora problem i dessa områden.

Hur ska nyanlända ha råd att ordna med egna bostäder? Tanken är väl att komma ut i samhället och med tiden börja "göra rätt för sig", integration är ju en viktig del av detta och att då inte hamna i ett område där segregation, arbetslöshet med mer mera är ett stort problem kan väl vara en del av lösningen. Sen blir det ju förvisso problem när tex ett gäng ensamkommande barn ska komma till Vellinge och förstöra marknadsvärdet på de dyra villorna :d Så det får bli Rosengård istället.

dannnee
2014-12-04, 22:52
Klart det är fler polisingripande i fattiga och utsatta områden, precis som det var på den tiden det bodde svenska och finska människor från "underklassen" i dessa områden. Det behöver inte betyda att det är särskilt otryggt för vanliga människor. stenkastning förekommer och då brukar det handla om en mindre grupp människor som sysslar med detta, i de fall det varit riktigt illa så har grupperingar utifrån anslutit.

Men återigen, jag förnekar knappast att det inte finns stora problem i dessa områden.

Hur ska nyanlända ha råd att ordna med egna bostäder? Tanken är väl att komma ut i samhället och med tiden börja "göra rätt för sig", integration är ju en viktig del av detta och att då inte hamna i ett område där segregation, arbetslöshet med mer mera är ett stort problem kan väl vara en del av lösningen. Sen blir det ju förvisso problem när tex ett gäng ensamkommande barn ska komma till Vellinge och förstöra marknadsvärdet på de dyra villorna :d Så det får bli Rosengård istället.

Så du tycker dom skall få en egen villa i Vellinge?
Vad ger det för signal till resterande av befolkningen?

"...Sluta jobba, lev på bidrag och så fixar soc en villa i finaste området"

Klart att Sverige skall hjälpa dom som vi tar emot med bostäder, men knappast i toppen, dom får arbeta sig upp som alla andra om dom inte är nöjda.
I Sverige så har alla chans till gratis utbildning och skapa sig en ny framtid.

Tycker du vi skall ge varje familj som kommer nyaste Audin också? Det är ju ungefär samma sak.
Och när inte Audin duger så får vi ge dom en Porsche.
Man börjar inte på lyx nivå.

Gober
2014-12-04, 22:55
Så du tycker dom skall få en egen villa i Vellinge?
Vad ger det för signal till resterande av befolkningen?

"...Sluta jobba, lev på bidrag och så fixar soc en villa i finaste området"

Klart att Sverige skall hjälpa dom som vi tar emot med bostäder, men knappast i toppen, dom får arbeta sig upp som alla andra om dom inte är nöjda.
I Sverige så har alla chans till gratis utbildning och skapa sig en ny framtid.

Tycker du vi skall ge varje familj som kommer nyaste Audin också?
Och när inte Audin duger så får vi ge dom en Porsche.

Men herregud, sluta vrida inläggen. Jag pratar om kommuner och områden, inte om lyxvillor och bilar. Det handlar om att sprida ut människor, att fördela. Inte dyra bostäder osv. Men det förstår du nog.

Exdiaq
2014-12-04, 22:55
Så du tycker dom skall få en egen villa i Vellinge?
Vad ger det för signal till resterande av befolkningen?

"...Sluta jobba, lev på bidrag och så fixar soc en villa i finaste området"

Klart att Sverige skall hjälpa dom som vi tar emot med bostäder, men knappast i toppen, dom får arbeta sig upp som alla andra om dom inte är nöjda.
I Sverige så har alla chans till gratis utbildning och skapa sig en ny framtid.

Tycker du vi skall ge varje familj som kommer nyaste Audin också?
Och när inte Audin duger så får vi ge dom en Porsche.

Ingen har chans till gratis utbildning. På sin höjd har man chans till en utbildning som någon annan betalar.

Yes
2014-12-04, 22:57
Nu tycker jag du pratar om två olika saker.

Kan vi enas om det är problemområden med hög kriminalitet, arbetslöshet, och att ingen rationell människa väljer att sätta sina barn i skola där om man kan välja tex Sigtuna eller Lidingö?

Vidare hoppas jag vi kan enas om att Stockholm är en av Europas farligaste städer.

Från den utgångspunkten kanske det går att snacka på riktigt istället för att låtsas som att skiten inte finns.

Nästa sak du nämner är att alla inte har råd att bosätta sig i bra områden, vilket förstås är helt sant.

Fattigare områden kommer alltid finnas och det är något vi får acceptera. Det betyder dock inte att vi ska acceptera de problem vi har, eller för den delen att vi ska slänga mer pengar ditåt.

dannnee
2014-12-04, 22:59
Men herregud, sluta vrida inläggen. Jag pratar om kommuner och områden, inte om lyxvillor och bilar. Det handlar om att sprida ut människor, att fördela. Inte dyra bostäder osv. Men det förstår du nog.

I dom fina områdena så är alla bostäder dyra...
Du får tänka på det där igen =S

Edit:
Förstår din tanke och håller delvis med, skulle gärna vilja att dom 87% fick känna på denna fördelning och spridning. Som grannar.

Gober
2014-12-04, 23:06
I dom fina områdena så är alla bostäder dyra...
Du får tänka på det där igen =S

Edit:
Förstår din tanke och håller delvis med, skulle gärna vilja att dom 87% fick känna på denna fördelning och spridning. Som grannar.

Det går att bygga väldigt billiga bostäder även i en kommun som är överrepresenterad av dyra bostäder. Alla i min bekantskapskrets tillhör 87% och en hel del är "grannar" ;-)

Nåja, kommer nog inte längre här.

the_PL_man
2014-12-04, 23:07
Är man för ökad invandring tycker jag man också man bör svara ja på detta scenario:

the_Pl_man du bor ju i Karlstad, så du kan ju ta Kronoparken som exempel.

Detta är vad vår nuvarande höga invandring skapar... segregerade områden, och det blir bara mer utbrett för varje år.

... Ja du kanske säger att du vill att dom skall gå till både dina barns framtid och 10tusentals nya invandrare varje år... men det går inte om du vill hålla upp välfärds nivåerna... Sverige har inte pengar till det.

- Obs pratar ej om Flyktingar (enligt FN). Dom vill alla partier hjälpa.

Varför skulle jag vilja bo på Kronoparken? Långt ifrån mitt arbete, långt från stan. Vi hade andra kriterier när vi valde område, ex vis ville vi bo i villa.
Granhult är ett svindyrt villaområde som ligger i anslutning till Kronoparken, folk är beredda att betala 3-5 miljoner för husen där.

Jag bor däremot i ett område som ligger granne med de invandrartäta områdena Gruvlyckan och Våxnäs, vilka idag har sämre rykte än Kronoparken.

BigSpawn
2014-12-04, 23:35
Skulle det finnas nån nackdel med att de skulle ha en bindande folkomröstning angående invandringen vid omvalet?(liknande den i nått annat EU-land för ett tag sen). Tror SD skulle tappa rätt många röster på det och
1: om en majoritet säger ja till sänkta nivåer så kan alla partier genomföra det utan att ta skulden för det.
2: om en majoritet säger nej så kan man visa svart på vitt att en majoritet tycker det är ok.

the_PL_man
2014-12-04, 23:38
Obs, detta är inga flyktingar... den absolut stora massan är person utan skyddsbehov.
Flyktingstatus bestäms av FN.
Alla partier även SD är överens om att ta emot flyktingar i den mängd vi gör nu.

Dags för lite statistik igen, åren 1980-2013

Flyktingkvot 48 884
FNs konvention 44 985
Krigsvägrare 3 036
De facto flyktingar 37 726
Skyddsbehövande 72 562
Humanitära skäl 174 895

NB! Från 1997 är De facto och krigsvägrare ersatta av skyssbehövande.

Flyktingkvot kallas det system för kollektiv överföring av flyktingar eller andra utsatta personer till ett asylland. Systemet infördes i Sverige 1950 och uttagningen av kvotflyktingar sker i samarbete med UNHCR, kvoten bestäms av regeringen budgetårsvis. En kvotflykting är en individ som inom ramen för ett asyllands flyktingkvot kommer till landet genom en organiserad överföring; Det hela anordnas i samarbete med FN:s flyktingkommissariat, ofta från flyktingläger.

En de facto-flykting var enligt 1989 års utlänningslag en utlänning som trots att den inte är flykting enligt någon flyktingkonvention inte vill återvända till sitt hemland på grund av de politiska förhållanden som råder där, tex krig. En liknande möjlighet finns idag genom bestämmelsen om synnerligen ömmande omständigheter.

För människor som är hotade och inte har möjlighet att få skydd inom sitt land är FN:s flyktingkonvention från 1951 med 1967 års tilläggsprotokoll ett grundläggande internationellt skyddsnät. Konventionen och tilläggsprotokollet definierar vem som är att anse som flykting och syftar till att ge skydd för dem som utsätts för grova kränkningar av de mänskliga rättigheterna.

Synnerligen ömmande omständigheter (tidigare humanitära skäl) är en undantagsbestämmelse i den svenska utlänningslagen, som låter en utlänning få uppehållstillstånd trots att denne varken är flykting eller skyddsbehövande i övrigt. Ett exempel på skäl för uppehållstillstånd kan vara att personen lider av allvarlig sjukdom eller funktionsnedsättning. Synnerligen ömmande omständigheter kan också uppstå genom lång vistelse i Sverige. Den del av invandringen till Sverige som sker genom denna bestämmelse brukar kallas för humanitär invandring och de som invandrar för humanitärinvandrare.

http://www.lag24.se/a/vad-som-avses-med-flyktingar-och-andra-skyddsbeh%C3%B6vande

Så skall du gå strikt på definitionen så uppfyller bara 20% FN's definition. Är det de personerna som SD är beredda att ta emot?

r1kkie
2014-12-04, 23:44
SD är beredda på att ta emot alla som vill, OM systemet fungerar vilket det INTE gör idag och därför vill ha en ändring.