handdator

Visa fullständig version : Bli fit med choklad?


kaka
2004-03-30, 20:38
Tjena!

Äntligen så har jag hittat tillbaks till detta forum, världens bästa.

Lite information om mig:

Conrad
18 år
186 cm lång
73 kg
Tränat till och från i ca 2 år.

Har redan nu tränat ca 2-3 månader, men satsa hård nu på slutet och bli lite ”fit” till sommaren därför vill jag ha lite råd från er experter.


Det är inte själva träningen och övningarna jag har problem med utan kosten.

Jag tränar hemma med vikter och har kanske inte riktigt den utrustning och dom vikterna man
kan önska sig med det duger.

Jag har ett schema där jag tränar två dagar och vilar en dag, har delat upp överkroppen på två delar, tränar inte benen då jag är ganska nöjd med dom från fotbollen.

Nu är så att jag måste lägga upp en hyfsad kost, vill kunna bli lite ”fit” samtidigt vill jag inte lägga på mig något fett. Mitt största problem är chokladen just nu, hur farligt är det att käka lite choklad ”150g” ibland? Brukar käka det som dessert efter mitt träningsmåltid, men har nu hört att det icke är så bra. Ska kanske börja med ätardagar, men hur funkar dessa egentligen och vilka regler ska man följa?

Har inte så gott om pengar, därför skulle det bli kul att få tips på budget saker man kan käka.

Har hört att man kan köra i sig lite Ahlens bilar efter träning? Är detta bra?

Här har jag gjort en tabell, vad jag brukar äta normalt, dock så har jag lagt till chokladen som en extra bonus. Brukar ju inte äta den varje dag. Vad tycker ni? Vad ska ändra? Vad kan jag lägga till istället för chokladen?

Med vänlig hälsning
Conrad

Johan1986
2004-03-30, 20:56
Har du ingenting på brödet när du äter det?
Sen borde du nog försöka få i dig lite mer protein. Ca 2-3g/kg i ditt fall mellan 146g och 219g protein.

Riouken
2004-03-30, 22:03
Originally posted by Johan1986
Har du ingenting på brödet när du äter det?
Sen borde du nog försöka få i dig lite mer protein. Ca 2-3g/kg i ditt fall mellan 146g och 219g protein.

Jag tycker enligt min åsikt att det är helt onödigt att äta 3g protein/kg vikt per dag.

Det är helt okej det han äter nu, kanske kan lägga till ca 20g protein till, så räcker det fullt ut! :thumbup:

kaka
2004-03-30, 22:09
Tänk på att chokladen var en bonus, ska jag hålla kvar den?
Hur mycket fett kommer jag lägga på mig då?
Ska jag ersätta den med något?

hum
2004-03-30, 22:10
Alltså,

186 cm / 73kg, du måste ju redan vara riktigt smal?

Jag är ca 187, väger 83 och har varken fett eller muskler på min taniga kropp..

Riouken
2004-03-30, 22:11
Originally posted by kaka
Tänk på att chokladen var en bonus, ska jag hålla kvar den?
Hur mycket fett kommer jag lägga på mig då?
Ska jag ersätta den med något?

Jag tycker att du ska spara den till max en gång i veckan.

Annars är det helt okej, dina resultat kommer inte att bli sämre för att du unnar dig någon chokladbit per vecka, tänk på hur mycket choklad vissa andra äter... ;)

Johan1986
2004-03-30, 22:16
Originally posted by Riouken


Jag tycker enligt min åsikt att det är helt onödigt att äta 3g protein/kg vikt per dag.

Det är helt okej det han äter nu, kanske kan lägga till ca 20g protein till, så räcker det fullt ut! :thumbup:

Jag tänkte mest på att ca 2-3gram protein/kg är vad som brukar rekomenderas. Sen om det är onödigt eller inte är upp till var och en att avgöra.

Lägger han till 20 gram protein så är han ju nästan uppe i 2g protein/kg vilket är bra.


EDIT:Kaka jag tycker helt klart du ska börja träna ben. Spelar själv amerikansk fotboll och sen jag började träna ben seriöst har jag förbättrats mycket som spelare. Har blivit explosivare och snabbare. Tror att det kan hjälpa dig att prestera mer på planen.

Riouken
2004-03-30, 22:18
Originally posted by Johan1986


Jag tänkte mest på att ca 2-3gram protein/kg är vad som brukar rekomenderas. Sen om det är onödigt eller inte är upp till var och en att avgöra.

Lägger han till 20 gram protein så är han ju nästan uppe i 2g protein/kg vilket är bra.

Precis, visst är det bra, jag har inte sagt att man inte får ta 3g/vikt. Men själv tycker jag att man ska spara sånt tills när man växt en hel del! :bpump:

kaka
2004-03-30, 22:20
Någon bar måltid där jag kan hitta dessa proteiner? tänkte mig själv, kanske en omlet? eller?

Förståd inte rikigt, ska chokladen in eller ut? Jag äter ca 150-200g choklad åt gången, om jag göär så 3 g veckan?

Eller ska jag bara köra med en ätar dag? Spelar det någon roll hur mycket man äter på den?

kaka
2004-03-30, 22:21
Jag är small, vill inte bli smallare, helst större, men det jag är orolig för är att jag ska lägga på mig fett.

Johan1986
2004-03-30, 22:24
Originally posted by Riouken


Precis, visst är det bra, jag har inte sagt att man inte får ta 3g/vikt. Men själv tycker jag att man ska spara sånt tills när man växt en hel del! :bpump:

Jag har inte sagt att man måste äta 3 g/kg. Jag bara rekomenderade det för att det är vad som brukas rekommenderas.

Tycker vi avslutar diskussionen här så vi inte förstör Kakas tråd

Johan1986
2004-03-30, 22:28
Originally posted by kaka
Jag är small, vill inte bli smallare, helst större, men det jag är orolig för är att jag ska lägga på mig fett.

Tipsar om att läsa dessa trådarna om du inte redan gjort det:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19350

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9555

Edit: Råkade klistra in fel tråd. Den översta länken är nu ändrad

Riouken
2004-03-30, 22:29
Originally posted by Riouken


Jag tycker att du ska spara den till max en gång i veckan.

Annars är det helt okej, dina resultat kommer inte att bli sämre för att du unnar dig någon chokladbit per vecka, tänk på hur mycket choklad vissa andra äter... ;)

kaka, jag quotar mig själv nu, eftersom jag redan svarat på din fråga du aldelles nyss skrev.

Riouken
2004-03-30, 22:32
Originally posted by kaka
Jag är small, vill inte bli smallare, helst större, men det jag är orolig för är att jag ska lägga på mig fett.

Vill du lägga på dig muskler kommer du nästan till 100% även att lägga på dig fett.

Är du rädd för att lägga på dig lite fett nu när du redan är smal, så blir det mycket svårt att lägga på muskler.
Men om du redan är smal som du skriver, vad spelar det för roll om du lägger på dig lite fett? kommer du att bli mindre värd? det här börjar luta lite utåt gränsen, tycker jag.

Ett kaloriöverskott på ca 500kcal/dag är en bra takt till att gå upp i vikt.

Riouken
2004-03-30, 22:34
Och King Grub, jag får hoppas på att du kommer med din copy'n'paste och klistrar in din fina text om kost som du skrivit.. ;)
Hade själv tänkt att klistra in med dig som källa, fast hittade inte texten :(

Gillade den så skarpt :thumbup:

bubbleman
2004-03-31, 10:48
Kaka: Är det där något program du använder för att räkna ut energiprocent mm, isf vilket???

kaka
2004-03-31, 11:26
Du kan gå in här och göra en http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=244

Oki grabbar nu börjar jag bli lite snurrig, jag ska ha ätardagar varje lördag, då kan man alltså stoppa i sig allt möjligt skit. Men vad ska jag ersätta chokladen med? Eller är det bättre att ha kvar den om jag har ett underskott av energi?

Är omlett en bra lösning med det protein jag behöver?

Men hur stor blir skillnaden om jag intar choklad istället för ”bra mat”

Vill ju inte bli mycket större eller något, vill förbli som jag är, bara inte lägga på mig skit.

aliquis
2004-03-31, 13:28
1200 kcal av dom är väl ok, kycklingen, pastan och bananen ;D

Vad äter du till dina cornflakes? Eller bara cornflakes? Ta en müsli istället hur som helst. Brödet bör ju bytas ut mot något med näring och chokladen har inte alls där att göra från början :D

aliquis
2004-03-31, 13:36
Originally posted by kaka
Oki grabbar nu börjar jag bli lite snurrig, jag ska ha ätardagar varje lördag, då kan man alltså stoppa i sig allt möjligt skit. Men vad ska jag ersätta chokladen med? Eller är det bättre att ha kvar den om jag har ett underskott av energi?

Omelett var väl bra, ägg i någon form eller fil/yoghurt till dina cornflakes/müsli vad-som fungerar väl?
En ätardag är något man bör ta om man är väldigt snål med maten i vanliga fall och vill käka lite mer en dag för att stå ut.. ingen dag man stoppar in i vardagarna för att svulla i sig all möjlig skit ;D
Vad gäller chokladen så kan du ju äta mörk choklad, mindre kokosfett eller vad som kan användas i den vanliga, mindre socker och mycket mer antioxidanter och andra näringsämnen ifrån chokladen. En annan fördel med att äta typ 80% kakaochoklad är väl att den smakar mycket mer och att du troligtvis inte behöver äta så mycket som 150g för att stilla chokladsuget.
Ett annat tips jag har läst om är att strö lite kakao på en banan och äta...

Dolce
2004-03-31, 14:00
Originally posted by kaka
Men vad ska jag ersätta chokladen med?


GB Light choklad :eating:

kaka
2004-03-31, 22:20
Ätardagar för oss som ska bygga?

Detta är så krångligt, har nu läst mig fram att ätardagar är för dom som deffar.

Vet ju inte vad jag ska ta mig till, grejen är den att jag inte deffar, skulle ju inte skada att lägga på mig 2-3 kg till sommaren. Men inte av fett, okej visst kommer en del vara fett men men…

Ska jag bara käka vad jag har lust för eller? Alltså choklad lite när jag vill?

Grejen är den att jag kanske äter choklad 3 gånger i veckan 150-200 g, äter inte något mer godis, pizza eller chips. Ska jag fortsätta med detta? Ska jag skita i något mål för att ligga på underskott av energi och klämma in en choklad där? När är det bästa att mumsa i sig en choklad, innan träning? på dagen? När? Alltså är det bättre att käka choklad 3 gånger i veckan eller ta allt på samma dag? Men hur stor skillnad blir det?

Och hur e det med godis efter träningen? Kan man käka ahlens bilar? Hur mycket? Ska jag först käka lite bilar och sedan efter ett tag ett stort mål mat?


Lite konkreta svar och tips för jag är helt lost!

Cloud
2004-03-31, 22:59
Originally posted by kaka
Ätardagar för oss som ska bygga?

Detta är så krångligt, har nu läst mig fram att ätardagar är för dom som deffar.

Vet ju inte vad jag ska ta mig till, grejen är den att jag inte deffar, skulle ju inte skada att lägga på mig 2-3 kg till sommaren. Men inte av fett, okej visst kommer en del vara fett men men…

Ska jag bara käka vad jag har lust för eller? Alltså choklad lite när jag vill?

Grejen är den att jag kanske äter choklad 3 gånger i veckan 150-200 g, äter inte något mer godis, pizza eller chips. Ska jag fortsätta med detta? Ska jag skita i något mål för att ligga på underskott av energi och klämma in en choklad där? När är det bästa att mumsa i sig en choklad, innan träning? på dagen? När? Alltså är det bättre att käka choklad 3 gånger i veckan eller ta allt på samma dag? Men hur stor skillnad blir det?

Och hur e det med godis efter träningen? Kan man käka ahlens bilar? Hur mycket? Ska jag först käka lite bilar och sedan efter ett tag ett stort mål mat?


Lite konkreta svar och tips för jag är helt lost!

Öhh alltså jag tycker du ger lite dubbla budskap, du sa innan att du inte ville gå upp i vikt, men ändå vill du bygga.
Bygger du muskler så går du förmodligen upp lite i fett också, om du inte är stålmannen. Eftersom du är rätt smal (enligt mig) så tycker jag inte du ska deffa, och det gjorde du ju inte heller, right? :)
så du vill alltså bygga! va inte rädd för att lägga på dig lite extra hull! det får väl vara som en liten bieffekt av det hela som du kan kontra senare (kanske långt senare för dig) genom att deffa och få lite mer % muskler :bpump:

Du är inte tvungen att äta just ahlgrens bilar, det kan väl bli lite dyrt i längden om du ska proppa i dig sånna efter varje träning.
Men har du suget, ekonomin och tänder av stål så går det väl finemang :thumbup: Skumgodis eller gelégodis går bra. Har inte koll på hur mkt kolhydrater 100 gram ahlgrens bilar innehåller, men om vi uppskattar att det är 80 gram (helt fel) och du vägde 73 kilo så bliiir deeeet... 91 gram ahlgrens bilar efter träning.
1 gram kolisar per kilo kroppsvikt!

Själv äter jag det mesta hela tiden, så ätardagar... det har jag varje dag? :P har gått upp sex kilo på drygt två månader och jag har verkligen proppat i mig grejjer. Har inte märkt nåt negativt alls med det förutom att det lagt sig lite väl mkt på maggen:)
Annars är det väl bara gott styrkemässigt!

kaka
2004-03-31, 23:52
Dubbla budskap, det kan bero på att jag inte riktigt kan bestämma mig, alltså helst skulle jag vilja förbli lika small och fettfri som jag är nu men endå få till lite muskler, men det värkar inte gå eller? det värkr vara antigen deffa eller bygga : (

Fan ska kanske bara köra på och skita i allt? eller?

Eftersom jag inte är ute efter en body builder kropp...utan bara bli lite fit, slim eller vad det nu heter.

Mitt mål är nr.1 på denna lista

http://models.com/model_culture/50topmalemodels/top50.cfm?fnumber=5&lnumber=1

Kanske skulle hjälpa att skicka in lite bilder på mig själv, så får ni säga till vad jag ska sattsa på eller?

Fan fortvarande snurrig

aliquis
2004-04-01, 00:45
Originally posted by kaka
Grejen är den att jag kanske äter choklad 3 gånger i veckan 150-200 g, äter inte något mer godis, pizza eller chips. Ska jag fortsätta med detta? Ska jag skita i något mål för att ligga på underskott av energi och klämma in en choklad där? När är det bästa att mumsa i sig en choklad, innan träning? på dagen? När? Alltså är det bättre att käka choklad 3 gånger i veckan eller ta allt på samma dag? Men hur stor skillnad blir det?
Heh, bästa är ju om du äter det 1gång i veckan då, lycka till att klämma i dig 600g choklad ;D
Nej men det förstår du väl själv, choklad är naturligtvis ingen bra mat, men om du ändå inte äter mer kalorier än du förbrukar så kanske den inte kommer göra dig fet, men det är fortfarande värdelös mat.
Om du vill äta den fast den är värdelös väljer du väl själv, det kan ingen annan göra åt dig.

aliquis
2004-04-01, 00:51
Om du vill öka muskler måste du ju öka vikt, om du ökar vikt kommer det troligtvis resultera i att både muskler och fett ökar. Det du kan göra är dock att påverka hur mycket dom olika delarna ökar, detta gör du genom att äta vettig kost.

Mycket protein, långsamma kolhydrater (så naturliga som möjligt, hel frukt, grönsaker, fullkornspasta, råris, rågbröd utan alltför mycket tillsatt socker) och bra fett (nötter, fet fisk, olivolja, kallpressad raps- och linfröolja) kommer göra att du lättare får RÄTT kg.

Överflöd av kolhydrater och fett, snabba kolhydrater (rent socker, raffinerade produkter såsom vitt mjöl, cornflakes) och dåligt fett (korv och annat kött (vilt, skinnfri kyckling och kalkon är väl undantag), mejeriprodukter, härdat vegetabiliskt fett, margarin, kokosfett och palmolja) kommer göra att risken är större att du lägger på dig fett och inte lika mycket muskler.

Tricklev
2004-04-01, 13:27
I början av träningen så kan man nästan läga på sig muskler utan att gå upp nämnvärt i fett.

och vill man se ut som den killen du visade så lär du utan några problem kunna få såna muskler utan att lägga på dig fett.

kaka
2004-04-01, 14:52
Tack!

Det var lite vad jag ville höra, men nu är frågan ska jag käka som om jag bygger? Alltså något över mitt energi behov? Hur blir det egentligen med chokladen?

King Grub
2004-04-01, 14:55
Vad är det som är så otroligt viktigt med den där chokladen?

Det är klart du kan äta en bit choklad när du är sugen, men det är ju inget som bör eller skall ha en för stor del i ett bra kostupplägg, eller ens en fastställd del alls. Det är liksom en bonus, inte något i basen, och inget som kan ersätta riktig, bra mat på något sätt.

kaka
2004-04-02, 22:07
Oki jag noh klarar mig utan chokladen får ersätta den med banan med oboy och fettfri glass från GB : ) duger utmärkt. Men nu är vi min fråga hur ska jag äta? Över energi intaget eller lagom? Engligt Tricklev råd så lägger man inte på sig så mycket i början, men inbör det att jag ska bulka? Har läst runt så mycket nu, och ju mer jag läser ju mer vilsen blir jag. Har också funderat på att lägga till cardio, eller är det bara något som folk som vill minska i vikt gör?

kharon
2004-04-03, 09:42
Det väljer du själv hur tungt du vill bulka, kanske är det en idé att bulka lite lugnare under sommarmånaderna, ifall du är sån som bryr dig om fläsket på stranden(?).

För att bygga, måste du ligga på kcal-överskott.

Cardio är en riktigt bra idé, och bör vara del av alla träningsprogram! Även då man bulkar! Och då ersätter man energin som går åt.

aliquis
2004-04-03, 12:42
Om du vill få ut något av träningen och bygga så bör du ligga på ett överskott, även om du lägger på dig lite fett så kommer du ha en högre förbränning i vila efteråt när du har ökat lite muskler så du får lättare att hålla det borta senare.
Och konditionspass är ju bara nyttigt, problemet är ju bara att det inte fungerar att köra en massa kondition och sedan inte äta tillräckligt för då hamnar du ju inte på energiöverskott. Smidigast är väl att köra lite kort kardio några ggr i veckan än att pressa igenom sig entimmespass någon gång i veckan, enklare att äta ikapp efter 30mins konditionspass.
Du märker ju själv, kör du styrka+konditionspass och inte ökar i vikt eller tom tappar i vikt så äter du för lite.