handdator

Visa fullständig version : Går inte ner i vikt - trots kaloriunderskott


TotallyClueless
2014-12-03, 12:37
Hej!
Jag har under 6 veckor gått ner 1.5kg med ett kaloriunderskott på 500 kalorier.
Idag var det invägning och jag hade gått ner 1hg under hela veckan trots hårt slit. Jag börjar ana att det är något jag missar med kosten.
Såhär ser mitt upplägg ut:

Frukost
2 mackor med makrill
Totalt 300kcal (varav 10g protein)

Mellanmål
Proteinshake (0.5l med mjölk)
Totalt 493kcal (varav 54g protein)

Middag
Varierad husmanskost
Totalt 600kcal (varav 20g protein)

Mellanmål
Proteinshake (0.5l med mjölk)
Totalt 493kcal (varav 54g protein)


Totalt får jag i mig 1886kcal (varav 138g protein)
Jag väger 73kg och är 186cm lång.
Tränar varannan dag (styrketräning + 15min HIIT)

Jag börjar tro att det är något fel på vad jag äter,
men ett kaloriunderskott på 500kcal var dag bör väl ändå gå fortare än 0.1hg i veckan!?

Väldigt tacksam för svar!

Magnus N
2014-12-03, 12:42
Kör man med enbart en invägning per vecka så kan det slå rätt mycket fel
Eller så räknar du fel

AeternusRex
2014-12-03, 12:46
186cm och 73kg? hur har du ens nåt fett kvar att bränna bort? Jag menar jag är något kortare än vad du är och ser ut som bruce lee vid ca 80kg och jag är en tanig sate i grund och botten.

Men i övrigt kan det ju handla om felaktigt dimensionerade macronutrienter i förhållande till vad din kropp behöver osv. Om du verkligen skall hård deffa ned dig tills du ser ut som en anatomi docka så får du nog ta i mer med träningen. Men jag skulle inte äta mindre om jag var du.

Faktum är att i förhållande till den där deffen är min deff nästan en bulk :P. hur tränar du och vad tränar du? Har du betänkt att äta något mer och tränar mycket mer istället?

TotallyClueless
2014-12-03, 12:58
Jag tränar såhär:
Dag 1: Bröst + tricep
Dag 2: Rygg + biceps
Dag 3: Axlar + ben

Jag har en del att bränna bort, mycket kring midjan.
Kan det vara så att jag står i princip stilla pga. att jag äter för lite?

Beemel
2014-12-03, 13:14
Hej!
Jag har under 6 veckor gått ner 1.5kg med ett kaloriunderskott på 500 kalorier.


Vad baserar du din tro på att du ligger på just 500 i underskott?
Faktum är att om du gått ner 1,5 kg på 6 veckor så ligger du följdaktigen INTE på 500 kalorisunderskott.

Som tidigare personer nämnt, väg dig varje dag under tre veckor, unders dessa tre veckor mäter du också noggrant allt du äter. Sen korrigerar du (om det behövs) därefter intaget upp eller ner.

AeternusRex
2014-12-03, 13:18
Nu är vi ju alla olika och jag är inget unikum på detta här men mina åsikter är som följer.

jag tror nog att du siktat lågt med kosten och hamnat på en "kroppen får panik" nivå. När jag deffar och här vill jag klargöra att min deff siktar mer på nåt hunkigt med hyfsade defenitioner än någon tävlingform. Vi kan anta att den leder till kanske 80% av vad mitt max är och då äter jag 2300-2500 kalorier. Jag tränar iofs 5-6 dagar i veckan då.

Så hade jag varit dig hade jag tillskjutit lite mat och om du kör 3-4 pass i veckan nu lägg in ett till och testa på det.

min deff mat är något varierande men den ser ut ca så här.

aminosyror direkt på morgonen.
frulle ca kl 0900. kvarg eller gröt med äggvita.
12:00 lunch. torsk/lax eller nåt bra kött med ett rejält lass grönsaker och 100-200g fullkornspasta/ris eller quinoa.
gym vid 15-16 tiden med aminosyror precis innan.
17-18 middag som är mycket snarlik lunchen
21-22 tiden på kvällen tonfisk eller kvarg eller makrill beroende på.

som sagt det kanske inte är den optimalaste deffen men den funkar hyfs bra för min del och mina mål. vissa dagar när jag helt enkelt dör av hunger skickar jag in nåt mellanmål typ knäckemacke med rostbiff på med. försöker även få i mig ett par avocado och några små nävar nötter i veckorna.

TotallyClueless
2014-12-03, 13:32
Väldigt tacksam för alla tips!
Jag kommer att hålla kvar min kost som den är och fokusera mer på träningen.
Ska även försöka väga och mäta mer noga för att se om det är som Magnus N säger.

aminosyror direkt på morgonen.
Jag brukar ta mina aminosyror ca. 30 minuter innan, och under träningspassen.
Finns det något positivt med att flytta intaget till direkt på morgonen?

Tack igen!

Beemel
2014-12-03, 13:33
jag tror nog att du siktat lågt med kosten och hamnat på en "kroppen får panik" nivå.

Eeh?!? Vad är det för nivå?

AeternusRex
2014-12-03, 13:50
Tanke är att skotta till muskler bra byggstenar rakt av efter en längre katabol period. Läste en massa om det där för länge sen och det verkar funka bra så jag kör vidare med det.

Med kroppen får panik menar jag muskeluppätning istället för fett avlassning och alla andra små spännadne fuck ups kroppen sysslar med när man matar den för lite. om kroppen går in i svältläge får du ju stå och traja ett tag och det kommer bara sluta med att du kommer ur det hela orkeslös och skittrött. Jag menar hela tanken är ju att signalerna att stimulera en anabol effekt i muskulaturen samtidigit som man har en optimal fettförbränning inte gå i metabolistisk dvala i 2 veckor.

Mello
2014-12-03, 14:25
För mig när jag skulle deffa från 84 till 78 så gick jag ner 3 kg på två veckor. Sedan låg jag på samma vikt i tre veckor och så en dag poff, nere på 79.5
Det jag vill säga är att ibland kan det ta lite lite tid:)

Pretorian
2014-12-03, 14:56
Du ligger inte på underskott eftersom du inte går ner. "Varierad husmanskost" låter inte som något du har räknat kalorier på.

Och aminosyrorna tror jag inte hjälper om du äter tillräckligt med protein. Lägg dom pengarna på lite godare mat istället.

Snubben
2014-12-03, 15:15
Wow, jag är lika lång som du och ligger på 80-81kg och tycker jag är smal. Du väger 4-5kg mindre än mig och vill gå ner mer.. :(

Bossebäver
2014-12-03, 16:07
Tanke är att skotta till muskler bra byggstenar rakt av efter en längre katabol period. Läste en massa om det där för länge sen och det verkar funka bra så jag kör vidare med det.

Med kroppen får panik menar jag muskeluppätning istället för fett avlassning och alla andra små spännadne fuck ups kroppen sysslar med när man matar den för lite. om kroppen går in i svältläge får du ju stå och traja ett tag och det kommer bara sluta med att du kommer ur det hela orkeslös och skittrött. Jag menar hela tanken är ju att signalerna att stimulera en anabol effekt i muskulaturen samtidigit som man har en optimal fettförbränning inte gå i metabolistisk dvala i 2 veckor.

Kroppens svältläge är att gå i ketos och dramatiskt rampa upp kroppens användning av dess fettdepåer.

ButtCoughEXTREME
2014-12-03, 21:48
Middag
Varierad husmanskost
Totalt 600kcal (varav 20g protein)


Här ligger ditt problem tror jag. Kan ju vara vad sjutton som helst.

R Scarpa27
2014-12-03, 22:56
felet är bråttom...

hela samhället är uppbyggt på stress..

stressjobb, stress & hetsdieter m.m allt ska gå fort... och fort räcker inte längre det ska gå blixtfort.

:sleep:

AeternusRex
2014-12-03, 23:11
Kroppens svältläge är att gå i ketos och dramatiskt rampa upp kroppens användning av dess fettdepåer.

Det första "stadiet" i svältläge är fortfarande ett försök av kroppen att gå ner i icke konsumtion av energi. Eller möjligen som steg 2 om det nu är semantiska övningar vi sysslar med

King Grub
2014-12-03, 23:13
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK22414/

Bossebäver
2014-12-04, 11:34
Det första "stadiet" i svältläge är fortfarande ett försök av kroppen att gå ner i icke konsumtion av energi. Eller möjligen som steg 2 om det nu är semantiska övningar vi sysslar med

Tror du att en bil slutar dra bensin om man varvar den lite också? Kroppen måste tulla på kroppsegna reserver om underskott finns, i direkt proportion till underskottet. Semantik kan vi diskutera någon annanstans.

AeternusRex
2014-12-04, 12:16
det har jag heller inte hävdat. Det kan ju snarare jämföras med en bil som man gasar som attans med och sedan lägger sig på en jämn låg cruise nivå. Jag hade kunnat skriva LÅG konsumtion istället.

Kroppen gör heller ingenting i direkt proportion till något. träning som utförs med deff är ett sprint lopp som vi utför med våran kropp men kroppen är konstruerad för det mycket längre perspektivet. Så visst vi lurar den och leker med den och vi får oftast den effekten vi vill i någon form av viktnedgång/muskelökning. Sen om kroppen är neddchockad i överlevnads läge med en allt för stram kost från början så stannar kroppen upp. VI talar ju inte om ett biafra barn som äter 2 gånger i månaden nu. I min meningen skall deffen utföras i en trappa nedåt för optimal effekt.

ett praktexempel på vad jag menar är tjockisar som försöker banta bort en hel människa i vikt med shakes. dom bäljar sina shakes och efter en brutal vitknedgång i början slutar dom gå ned i vikt fast dom fortfarande är överviktiga och äter ett vad som borde vara kalorie underskott. Sen när dom minskar ännu mer tar det veckor ibland månader innan dom ser bra resultat igen.

Bossebäver
2014-12-04, 13:06
det har jag heller inte hävdat. Det kan ju snarare jämföras med en bil som man gasar som attans med och sedan lägger sig på en jämn låg cruise nivå. Jag hade kunnat skriva LÅG konsumtion istället.

Kroppen gör heller ingenting i direkt proportion till något. träning som utförs med deff är ett sprint lopp som vi utför med våran kropp men kroppen är konstruerad för det mycket längre perspektivet. Så visst vi lurar den och leker med den och vi får oftast den effekten vi vill i någon form av viktnedgång/muskelökning. Sen om kroppen är neddchockad i överlevnads läge med en allt för stram kost från början så stannar kroppen upp. VI talar ju inte om ett biafra barn som äter 2 gånger i månaden nu. I min meningen skall deffen utföras i en trappa nedåt för optimal effekt.

ett praktexempel på vad jag menar är tjockisar som försöker banta bort en hel människa i vikt med shakes. dom bäljar sina shakes och efter en brutal vitknedgång i början slutar dom gå ned i vikt fast dom fortfarande är överviktiga och äter ett vad som borde vara kalorie underskott. Sen när dom minskar ännu mer tar det veckor ibland månader innan dom ser bra resultat igen.

Kroppen kommer att försöka krympa underskottet även om det är litet, givetvis mer om underskottet är större. Vill du att kroppen ska gå på full gas så får du kliva på ett kcal-överskott men då kommer du inte tappa ett gram kroppsfett.

Och tjockisar som inte går ner på pulverdiet (nutrilett etc) finns inte, och de som påstår något sådant brukar ofta glömma bort lite familjemiddagar och binges. Efter ett tag saktar givetvis viktnedgången ner, du kan inte tappa ett halvkilo per dag hela livet....

Kroppen gör heller ingenting i direkt proportion till något

Kroppen kommer ALLTID att följa energilagarna, oavsett om det är 500 kalorier som saknas eller 14 000 kalorier som saknas så måste energin komma. Att du inte tappar i proportion till beräknat underskott är en annan fema.

AeternusRex
2014-12-04, 13:35
Jag kommer här påstå att vi defacto talar om samma sak från något olika angrepps punkter.

Jag håller inte med om att kroppen alltid kommer följa energi lagarna. Även om det är synnerligen motsägelsefullt av "mig" då i stort sett allt i hela skapelsen följer sådana lagar. Jag sett det variera för mycket från förmodat resultat för många gånger och inga matematiska formler eller sluga förklaringar kommer förändra denna ståndpunkt.

Dessa tjockisar jag nu använder som exempel är inget jag grävt fram från nåt gnälligt forum eller nån lam blogg online det är folk jag hjälpt/följt i verkligheten. Kollegor och vänner som strävat efter ett bättre levene. Nu självklart kan dom förstås åka hem och äta 15 snickers det vet inte jag. Men att varenda en skall göra detta verkar aningen omöjligt även det. Jag anser att detta är precis som experiment inom fysik så länge det är under en kontrollerad form i ett kontrollerat perspektiv kommer det stämma i slutet men när en levande komponent plockas in kommer felmarginalerna såsmåningom bli nästan omöjliga att förutse.

nu menar jag ej heller här att vi människor inte möjligen kan förutse vad som kommer hända med oss om vi pillar med 1+1 borde det bli två. Men det finns faktorer som spelar in i detta som inte går att påverka en person kan t.e.x ha taskig metabolism/insulinkänslighet/hormoner/stress/sömnbekymmer/proteinsytnesdefekter/något nedsatt lever funktion/problem att ta upp zink/magnesium/järn eller vad det nu kan vara. Många av oss lever med en liten käpp i något eller flera av dessa hjul något som aldrig skulle märkas utan en mycket grundlig genomgång.

nu blir det noveller i onödan igen. kort och gått jag håller med i stort med vad du säger.

Jimmyk
2014-12-04, 22:00
Jag hade försökt äta lite mer mat, jag provade som dig i början av min deff med proteinshakes som mellanmål men tyckte det gick trögt, dock har jag bra mycket mer kroppsfett. Bytte sen till olika former av naturell kvarg med bär eller tonfisk och keso t.ex fiberhavregrynsgröt till frukost, tyckte jag fick bättre ämnesomsättning av dessa men det kanske bara är placebo. Sen om man börjar räkna på vanlig husmanskost så landar nog de flesta vanliga portionerna på en bra bit över 600 ibland uppåt 900kcal.

F Ultra
2014-12-04, 23:30
Jag kommer här påstå att vi defacto talar om samma sak från något olika angrepps punkter.

Jag håller inte med om att kroppen alltid kommer följa energi lagarna. Även om det är synnerligen motsägelsefullt av "mig" då i stort sett allt i hela skapelsen följer sådana lagar. Jag sett det variera för mycket från förmodat resultat för många gånger och inga matematiska formler eller sluga förklaringar kommer förändra denna ståndpunkt.

Dessa tjockisar jag nu använder som exempel är inget jag grävt fram från nåt gnälligt forum eller nån lam blogg online det är folk jag hjälpt/följt i verkligheten. Kollegor och vänner som strävat efter ett bättre levene. Nu självklart kan dom förstås åka hem och äta 15 snickers det vet inte jag. Men att varenda en skall göra detta verkar aningen omöjligt även det. Jag anser att detta är precis som experiment inom fysik så länge det är under en kontrollerad form i ett kontrollerat perspektiv kommer det stämma i slutet men när en levande komponent plockas in kommer felmarginalerna såsmåningom bli nästan omöjliga att förutse.

nu menar jag ej heller här att vi människor inte möjligen kan förutse vad som kommer hända med oss om vi pillar med 1+1 borde det bli två. Men det finns faktorer som spelar in i detta som inte går att påverka en person kan t.e.x ha taskig metabolism/insulinkänslighet/hormoner/stress/sömnbekymmer/proteinsytnesdefekter/något nedsatt lever funktion/problem att ta upp zink/magnesium/järn eller vad det nu kan vara. Många av oss lever med en liten käpp i något eller flera av dessa hjul något som aldrig skulle märkas utan en mycket grundlig genomgång.

nu blir det noveller i onödan igen. kort och gått jag håller med i stort med vad du säger.

Om du kan hitta en enda sak som inte följer energilagarna så finns det ett Nobelpris att hämta ut för du har då upptäckt en helt ny paradigm inom fysiken.

Det finns flera fall av personer som gått i total fasta, dvs inte ätit alls, under så långa perioder som 366 dagar och de har minskat i vikt proportionerligt med kcal underskottet.

Beemel
2014-12-05, 08:13
Jag håller inte med om att kroppen alltid kommer följa energi lagarna. Även om det är synnerligen motsägelsefullt av "mig" då i stort sett allt i hela skapelsen följer sådana lagar. Jag sett det variera för mycket från förmodat resultat för många gånger och inga matematiska formler eller sluga förklaringar kommer förändra denna ståndpunkt.

Vad du håller med om ändrar inte faktumet att naturlagarna gäller.

Sista mening i citatet ovan får dig att låta som en religiös fanatiker.
"Det spelar ingen roll hur många bevis ni har, jag tror er ändå inte...."
Precis samma argument som fundamentalister brukar använda.

Beemel
2014-12-05, 08:16
Det finns flera fall av personer som gått i total fasta, dvs inte ätit alls, under så långa perioder som 366 dagar och de har minskat i vikt proportionerligt med kcal underskottet.

Eeh va?? Äter man ingenting på 366 dagar är jag ganska säker på att man dör?!

exor
2014-12-05, 08:31
Eeh va?? Äter man ingenting på 366 dagar är jag ganska säker på att man dör?!

Jag har i alla fall läst om en person som gjort detta. Gick ner otroligt mycket i vikt. Var nogot projekt med en läkare/forskare involverat. Kommer inte ihåg så mycket mer än detta tyvärr.

King Grub
2014-12-05, 08:57
Eeh va?? Äter man ingenting på 366 dagar är jag ganska säker på att man dör?!

382 dagars fasta är medicinskt dokumenterat.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2495396/pdf/postmedj00315-0056.pdf

Beemel
2014-12-05, 09:41
382 dagars fasta är medicinskt dokumenterat.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2495396/pdf/postmedj00315-0056.pdf

Coolt! Trodde jag aldrig att det skulle gå. Man lär sig något nytt varje dag.
Känns som en ganska defenitiv spik i kistan för argumentet att man inte förlorar vikt om man äter för lite ;-)

King Grub
2014-12-05, 09:50
Han hade iofs 1000000 kcal lagrat i fettvävnaden att leva på. :)

Mental
2014-12-05, 10:29
Han hade iofs 1000000 kcal lagrat i fettvävnaden att leva på. :)

Mellan 37 och 48 dagar mellan skitningarna, det måste kännas konstigt den dag man plötsligt behöver en sittning när det bara sker en gång i månaden max :)

DieErste
2014-12-05, 13:48
Han hade iofs 1000000 kcal lagrat i fettvävnaden att leva på. :)

2600ish kcal om dagen i reserver :0

Bossebäver
2014-12-05, 16:23
Jag har hört att han hamnade i svältläget och ökade i vikt av fastan. Jag ska kolla vad Anna Skipper och Aftonbladet har att säga om detta.

Animalisk
2014-12-05, 16:39
Till TS ditt BMR torde ligga runt 1800kcal/dag så i och med att du inte går ner i vikt så får du i dig mer kalorier än du tror, räknar du med alla drycker och allt smått som kan slinka ner i form en godisbit här eller lite paj där? Räknar du med smör och olja i matlagning osv?

Sen fattar jag inte varför du vill gå ner i vikt för du måste vara jäkligt tanig med 73 kg till 186 cm kropp, ditt bmi ligger väl på låga 20, men det är din resa och du bestämmer ju över din egna kropp.

Nu utgår jag från att du inte har speciellt mycket muskler på kroppen för man kan ju se bra ut om man har muskelmassa till den kroppslängden.

Men som andra också sagt, väg och räkna allt du stoppar in i truten varje dag, väg dig varje dag och räkna ut en medianvikt per vecka, först då börjar du få lite hum om vad som krävs för att nå ett ungefärligt underskott på tex 500 kcal. Att gissa sig till kalorier och proteinintag är inget man ska göra som nybörjare.

En sak till, vad du äter spelar ingen roll, pizza varje dag eller tonfisk med kvarg, når du 500 kalorier minus med båda kosthållningarna så går du ner i vikt.

Old Nick
2014-12-09, 20:44
Jag håller inte med om att kroppen alltid kommer följa energi lagarna.

Alla följer energilagarna. Det finns inte en organism som kan förbruka energi som inte existerar. Dock kan det mycket väl vara så att man inte går ner i vikt på ett kalkylerat underskott, men då är det kalkylen som felaktig. Det finns nämligen hur många faktorer som helst att ta hänsyn till och folk missar alltid något.

Den som springer bort 500 kcal varje dag kompenserar ofta för det genom att vara mindre aktiv under resten av dagen. Den som äter för lite blir trött och stillasittande. När man går ner i vikt minskar basmetabolismen och underskottet blir automatiskt mindre. Viktnedgång är i sig stressande för kroppen och därmed kan man lägga på sig mängder med vätska vilket maskerar det faktiska resultatet när man kollar på vågen. Det finns hur mycket som helst som fuckar upp kalkylen.

tsim
2014-12-09, 21:26
Den karga hårda verkligheten är att du inte har hållit dig på ett underskott.

Sanningsenliga uträkningar!

En köksvåg och en liten salt tår är sanningen.

R Scarpa27
2014-12-09, 22:20
Jag har hört att han hamnade i svältläget och ökade i vikt av fastan. Jag ska kolla vad Anna Skipper och Aftonbladet har att säga om detta.

:laugh:

Snobbe
2014-12-10, 13:19
382 dagars fasta är medicinskt dokumenterat.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2495396/pdf/postmedj00315-0056.pdf

Shit va coolt, aldrig hört talas om. Trodde det var helt omöjligt.

King Grub
2014-12-10, 13:57
Det är det också, om man inte har 100 kilo kroppsfett att leva på.

När den studien gjordes ansågs 200 kilo kroppsvikt vara riktigt extremt. I dag är det vardagsmat på överviktsklinikerna.

Diomedea exulans
2014-12-10, 14:51
186cm och 73kg? hur har du ens nåt fett kvar att bränna bort? Jag menar jag är något kortare än vad du är och ser ut som bruce lee vid ca 80kg och jag är en tanig sate i grund och botten.

Jag är 180 cm och ser ut som Sven Melander vid 80 kg. Bara för att balansera ditt uttalande.

Snobbe
2014-12-10, 14:55
Det är det också, om man inte har 100 kilo kroppsfett att leva på.

När den studien gjordes ansågs 200 kilo kroppsvikt vara riktigt extremt. I dag är det vardagsmat på överviktsklinikerna.

Ja absolut inget jag tänkte testa på, men tänkte att det inte skulle vara möjligt ändå. Trodde inte all energi kunde komma från sina fettdepåer så länge.

King Grub
2014-12-10, 15:15
Ända tills dom är slut. :) Vid svält ökar fettförbränningen dramatiskt och nedbrytningen av protein från organ och muskler minskar.

Snobbe
2014-12-10, 15:24
Ända tills dom är slut. :) Vid svält ökar fettförbränningen dramatiskt och nedbrytningen av protein från organ och muskler minskar.

Hittar ingenting om hunger i den där rapporten, Vänjer sig kroppen efter några dagar? Han kan ju inte gått runt o alltid varit hungrig?

Gpajpen
2014-12-11, 11:39
Hittar ingenting om hunger i den där rapporten, Vänjer sig kroppen efter några dagar? Han kan ju inte gått runt o alltid varit hungrig?

Varför inte? Inte alla som får panik av lite kurr i magen.

AeternusRex
2014-12-18, 11:29
Vad du håller med om ändrar inte faktumet att naturlagarna gäller.

Sista mening i citatet ovan får dig att låta som en religiös fanatiker.
"Det spelar ingen roll hur många bevis ni har, jag tror er ändå inte...."
Precis samma argument som fundamentalister brukar använda.


ta bort religös där så är det hyfsat rätt. jag har dock väldigt svårt att tro att jag skulle vara den enda personen som observerat eller upplevt "icke linjära resultat efter en given modell" jag skall rota reda på den dokumentär som handlade om det budskap jag något krumt försöker förmedla.

Bossebäver
2014-12-18, 22:40
ta bort religös där så är det hyfsat rätt. jag har dock väldigt svårt att tro att jag skulle vara den enda personen som observerat eller upplevt "icke linjära resultat efter en given modell" jag skall rota reda på den dokumentär som handlade om det budskap jag något krumt försöker förmedla.

Alla som gått ner en större mängd vikt har upplevt "icke linjära resultat efter en given modell", oftast av det negativa slaget. Jag själv inkluderat, men jag tror inte på sagor för det och ingenting kan jag bevisa till den grad att vetenskapen som vi känner den idag skulle behöva omdefinieras.

Mental
2014-12-18, 23:14
ta bort religös där så är det hyfsat rätt. jag har dock väldigt svårt att tro att jag skulle vara den enda personen som observerat eller upplevt "icke linjära resultat efter en given modell" jag skall rota reda på den dokumentär som handlade om det budskap jag något krumt försöker förmedla.

Jo, men att förneka termodynamikens lagar är lite som att förneka gravitation.

Mental
2014-12-18, 23:16
Hittar ingenting om hunger i den där rapporten, Vänjer sig kroppen efter några dagar? Han kan ju inte gått runt o alltid varit hungrig?

Jag var helt utan föda i 5 dygn på en strapats/överlevnadsutbildning. Man är hungrig hela tiden, men det är inget som hindrar en från att fungera. Det upplevs värre rent psykiskt de första 48h skulle jag säga. Sedan har man vant sig vid känslan.

Hunger gör ju inte ont på något sätt.

Rawrx
2014-12-18, 23:43
Ett annat sätt att se på saken är ju att istället konstatera "Inget netto-kaloriunderskott trots att jag ätit mindre".

AeternusRex
2014-12-19, 09:00
Jag vill igen klargöra att jag varken bestrider naturens grundlagar eller vedertagna begrepp som går att appliceras i dom flesta fall. Jag inser att jag i min argumetativa iver att få igenom det jag pratar om gjort ett dåligt jobb och svängt mig med för breda termer.

Jag anser att argumentera från en absolut position i denna fråga är omöjlig alla kommer inte reagera likadant på samma metoder. Jag har själv dumpat 18 kilo vid ett tillfälle och nästa gång jag gjorde nästan exakt likadant gick jag endast ned 7. Nu finns det förvisso många variabler där som är anledningar. Men att dra alla över en kam, även om det i dom flesta fall stämmer, kommer jag aldrig hålla med om att det är korrekt

Bossebäver
2014-12-19, 14:19
Jag vill igen klargöra att jag varken bestrider naturens grundlagar eller vedertagna begrepp som går att appliceras i dom flesta fall. Jag inser att jag i min argumetativa iver att få igenom det jag pratar om gjort ett dåligt jobb och svängt mig med för breda termer.

Jag anser att argumentera från en absolut position i denna fråga är omöjlig alla kommer inte reagera likadant på samma metoder. Jag har själv dumpat 18 kilo vid ett tillfälle och nästa gång jag gjorde nästan exakt likadant gick jag endast ned 7. Nu finns det förvisso många variabler där som är anledningar. Men att dra alla över en kam, även om det i dom flesta fall stämmer, kommer jag aldrig hålla med om att det är korrekt

Jag tror mig förstå vad du menar men du argumenterar för din sak med fanatik och termer som mest liknar någon som propagerar för religiös extremism:cool:

Men att dra alla över en kam, även om det i dom flesta fall stämmer, kommer jag aldrig hålla med om att det är korrekt

Det är här det brister, att säga att ett underskott på x kalorier inte är ett underskott på x kalorier är som att säga att en liter inte alltid är en liter, att ett kilo inte alltid är ett kilo eller att påstå att en kWh inte är en kWh. 1 kcal är den mängd energi som krävs för att värma en liter vatten som är 14 grader varmt en grad, detta ändras aldrig. Du måste göra skillnad på beräknat underskott och faktiskt underskott.

Jag kan lägga på mig fett i ett fantastiskt högt tempo men jag tappar fett i ett tempo som är segare än beräknat, life is a bitch, then you die.

AeternusRex
2014-12-19, 14:39
I recognize my failings and will be sure to correct it.

Jag inser efter reflektion att jag kapitalt misslyckats nedsatt förmedla mitt budskap på ett vettigt sätt till den milda mån att jag själv knappt längre begriper vad jag skrivet.

Jag som ny påg på forumet har nu heller inte skrivet tillräckligt många inlägg för att folk skall kunna sålla i mitt fumliga och excentriska sätt. Jag skall nogsamt betänka vad jag skriver i fortsättningen. då som jag villigt medger förvandlas till ett verbalt godståg med skygglappar så fort det blir en diskussion.

Jag är synnerligen intresserad av mer esoteriska och oortodoxa varianter på hur vi fungerar det kan du bli rätt mycket huller om buller när jag ordbajsar.

tsim
2014-12-20, 08:06
Japp det är enkelt att gå ner i vikt, bara sluta äta, hungern försvinner efter ett tag(man blir faktiskt speedad).
Men det är onyttigt som fan, och det tar fan lång tid att återhämta sig.

Det är inge skoj att leva som en pensionär i flera månader, jag rekommenderar inte svält!

Bossebäver
2014-12-20, 13:25
Japp det är enkelt att gå ner i vikt, bara sluta äta, hungern försvinner efter ett tag(man blir faktiskt speedad).
Men det är onyttigt som fan, och det tar fan lång tid att återhämta sig.

Det är inge skoj att leva som en pensionär i flera månader, jag rekommenderar inte svält!

De flesta på det här forumet är intresserad av fettförlust, inte svält.

Sparven från Minsk
2014-12-20, 15:52
AeternusRex

Jag har testat både ketogen diet och "vanliga" dieter, har tappat allt ifrån 10-25 kg på dieter över 4-6 månader.

Min viktnedgång har inte alltid varit linjär trots att jag vägt all mat och ätit exakt det jag ska äta. Ibland har jag stått still i vikt i några veckor sen har det rasat igen.
Bara för att vikten stod still så betyder det inte att jag inte tappade fett. Midjan minskade men drog på mig lite vätska som maskerade viktnedgången.

Pretorian
2014-12-20, 17:23
Japp det är enkelt att gå ner i vikt, bara sluta äta, hungern försvinner efter ett tag(man blir faktiskt speedad).
Men det är onyttigt som fan, och det tar fan lång tid att återhämta sig.

Det är inge skoj att leva som en pensionär i flera månader, jag rekommenderar inte svält!

Skitsnack. Varför skulle hunger försvinna när du stoppar i dig färre kalorier?

F Ultra
2014-12-21, 01:41
Skitsnack. Varför skulle hunger försvinna när du stoppar i dig färre kalorier?

Försvinner är ett starkt ord, men helt klart så minskar den efter ett tag på mindre kalorier. Kroppen anpassar sig helt enkelt. Hade tex själv betydligt mindre problem med hunger på 700kcal än vad jag hade på 6000+kcal.

King Grub
2014-12-21, 10:44
Skitsnack. Varför skulle hunger försvinna när du stoppar i dig färre kalorier?

Det är allmänt känt och dokumenterat bland personer och patienter som vattenfastar länge.

Pretorian
2014-12-21, 15:43
Jag pratar inte om några tester utan om man ska ner i vikt och stoppar i sig färre kalorier än vad man gör av med samtidigt som man tränar så kommer man bli hungrig. Jag tror det är få personer här som gör en deff enkelt utan att bry sig om hungern som kommer efter några veckor (eller dagar). För att fortsätta gå ner så stryper man intaget ytterligare samtidigt som den tunga styrketräningen fortlöper. Den som säger att det är lätt ljuger.

King Grub
2014-12-21, 15:48
Okej, jag ljuger väl då.

anvihl
2014-12-21, 16:25
Jag pratar inte om några tester utan om man ska ner i vikt och stoppar i sig färre kalorier än vad man gör av med samtidigt som man tränar så kommer man bli hungrig. Jag tror det är få personer här som gör en deff enkelt utan att bry sig om hungern som kommer efter några veckor (eller dagar). För att fortsätta gå ner så stryper man intaget ytterligare samtidigt som den tunga styrketräningen fortlöper. Den som säger att det är lätt ljuger.

Jag som har gjort vlcd dieter kan säga rent anekdotiskt att hungern är inget problem alls efter de första två dagarna och då snackar vi 800kcal och mindre. Man känner sig jävligt slö och allmänt nere, men hungern är väldigt väldigt lätt att hantera.

King Grub
2014-12-21, 16:29
Jag var rejält tjock när jag började träna. Hur jag rådde bot på det? Genom att sluta äta. Några månader senare var jag i toppform. Hunger var en faktor första veckorna, sedan försvann den. Och inget svältläge son förhindrade fettförlusten.

Slugus
2014-12-21, 17:08
Jag pratar inte om några tester utan om man ska ner i vikt och stoppar i sig färre kalorier än vad man gör av med samtidigt som man tränar så kommer man bli hungrig. Jag tror det är få personer här som gör en deff enkelt utan att bry sig om hungern som kommer efter några veckor (eller dagar). För att fortsätta gå ner så stryper man intaget ytterligare samtidigt som den tunga styrketräningen fortlöper. Den som säger att det är lätt ljuger.

Kroppen är anpassningsbar och kommer anpassa sig efter hur mycket man stoppar i sig. Hungern försvinner ofta efter en vecka eller två.

Bossebäver
2014-12-21, 17:24
Kroppen är anpassningsbar och kommer anpassa sig efter hur mycket man stoppar i sig. Hungern försvinner ofta efter en vecka eller två.

Hungern kommer tillbaka, with a vengeance.

Belöningskänslor relaterat till mat ökar under underskott, i synnerhet om underskottet är rejält och långvarigt.

Jag var rejält tjock när jag började träna. Hur jag rådde bot på det? Genom att sluta äta. Några månader senare var jag i toppform. Hunger var en faktor första veckorna, sedan försvann den. Och inget svältläge son förhindrade fettförlusten.

Att sluta äta är inte ett generellt bra råd för att komma i toppform. Lägerfångestilen är tveksam, i bästa fall.

Shqypnia
2014-12-21, 17:33
Jag var rejält tjock när jag började träna. Hur jag rådde bot på det? Genom att sluta äta. Några månader senare var jag i toppform. Hunger var en faktor första veckorna, sedan försvann den. Och inget svältläge son förhindrade fettförlusten.

Vad är då tanken me din populära Deffguide?

Bossebäver
2014-12-21, 17:38
Jag var rejält tjock när jag började träna. Hur jag rådde bot på det? Genom att sluta äta. Några månader senare var jag i toppform. Hunger var en faktor första veckorna, sedan försvann den. Och inget svältläge son förhindrade fettförlusten.

Vad är då tanken me din populära Deffguide?

Ett (av många) sätt gå ner i vikt på ett hållbart och hälsosamt sätt samtidigt som man har möjlighet att förbättra flera parametrar för både hälsa och prestation?

Chrillee
2014-12-21, 18:03
Jag var rejält tjock när jag började träna. Hur jag rådde bot på det? Genom att sluta äta. Några månader senare var jag i toppform. Hunger var en faktor första veckorna, sedan försvann den. Och inget svältläge son förhindrade fettförlusten.

Hur definierar du rejält tjock och några månader?

King Grub
2014-12-21, 18:22
Närmare 110 kilo än 100 som helt otränad 14-åring. Fet. I dag kanske det är vanligare bland åttondeklassare, men då var det det inte.

King Grub
2014-12-21, 18:25
Men jag är nog inte rätt person att ge råd som rör beteendevetenskap. Jag förstår mig inte på sådant. Även om hunger skulle vara inblandat så skulle det inte göra mig något. Jag skulle bara ignorera. Samma sak med sötsug och liknande. Jag förstår inte hur det känns när man tydligen måste äta något fast man egentligen inte vill. Jag behöver inte motiveras för att inte göra något. Bara att låta bli.

tsim
2014-12-21, 19:57
Svält är något som kryper in på en. ju längre man är utan mat desto mindre mat behöver man.
Det är lätt att svälta, om man väl börjar.

Pretorian
2014-12-22, 08:25
Jag tror att man tillhör en minoritet om man "bara kan låta bli". Har inga studier på det utan jag pratar mer i allmänhet när man ser många frågor här på forumet om hur man ska göra för att klara av hungern och sötsuget när man legat på kaloriunderskott ett tag. Det kan inte bara vara jag som ser det? Isåfall ber jag om ursäkt och tar tillbaka det jag skrivit.

HerrCarlsson
2014-12-22, 10:51
Jag tror att man tillhör en minoritet om man "bara kan låta bli". Har inga studier på det utan jag pratar mer i allmänhet när man ser många frågor här på forumet om hur man ska göra för att klara av hungern och sötsuget när man legat på kaloriunderskott ett tag. Det kan inte bara vara jag som ser det? Isåfall ber jag om ursäkt och tar tillbaka det jag skrivit.

Den som gnäller på ett forum om sötsug eller hunger under en diet hade aldrig gjort det om "hen" hade varit med i ett krig, kapsejsat med båten och drivit runt i en flotte en månad och i bästa fall ätit någon rå fisk då och då, osv..

Vissa är mesar. Andra väljer att inte vara det.

Shqypnia
2014-12-22, 11:09
Den som gnäller på ett forum om sötsug eller hunger under en diet hade aldrig gjort det om "hen" hade varit med i ett krig, kapsejsat med båten och drivit runt i en flotte en månad och i bästa fall ätit någon rå fisk då och då, osv..

Vissa är mesar. Andra väljer att inte vara det.

Mr. Thuglife *popcorn*

Jag håller med dock. Man får bita ihop.

Bossebäver
2014-12-22, 11:34
Den som gnäller på ett forum om sötsug eller hunger under en diet hade aldrig gjort det om "hen" hade varit med i ett krig, kapsejsat med båten och drivit runt i en flotte en månad och i bästa fall ätit någon rå fisk då och då, osv..

Vissa är mesar. Andra väljer att inte vara det.

Jag tror att samtliga personer du nämner gärna skulle acceptera en snickers och en kanna glass, i många fall döda för det.....

Jag har inga problem med hunger per se, det som irriterar mig är att jag aldrig blir mätt när jag väl äter.

Chrillee
2014-12-22, 15:44
Jag har inga problem med hunger per se, det som irriterar mig är att jag aldrig blir mätt när jag väl äter.

Det där kan jag ha problem med ibland. Om jag deffar 6 dagar i veckan för att sedan på "ätardagen" knappt uppnå någon mättnadskänsla när jag får äta fritt.

Hungern för mig brukar inte vara det som utgör ett problem under deff. Det som jag upplever som absolut värst är den enorma orkeslösheten. Att försöka ha någorlunda kvalité på träningspassen och fungera som en normal individ i vardagen tycker jag är svårast utan tvekan.

shirunai
2014-12-22, 16:14
Att låta bli eller inte har man studerat på dagisbarn och det verkade iallafall vara väldigt genetiskt.

Aristokrat
2014-12-23, 08:52
Men jag är nog inte rätt person att ge råd som rör beteendevetenskap. Jag förstår mig inte på sådant. Även om hunger skulle vara inblandat så skulle det inte göra mig något. Jag skulle bara ignorera. Samma sak med sötsug och liknande. Jag förstår inte hur det känns när man tydligen måste äta något fast man egentligen inte vill. Jag behöver inte motiveras för att inte göra något. Bara att låta bli.

Finner du det inte svårt att göra någonting utan energi, som att träna hårt? Jag tror ett stort problem bland folk som äter fast de inte borde är rationaliserandet att de borde äta (därmed inget sötsug eller tvång att äta).

Men i alla fall, vad hände med set point-teorin, går den inte emot det du skriver om att hungern försvinner? Eller är den ett annat kapitel?

King Grub
2014-12-23, 09:16
Nu äter jag 4500 kcal om dagen eller så, så det finns gott om energi.

Då hade jag tillräckligt med energi för att springa 75 marathonlopp lagrade i fettvävnaden.

Bossebäver
2014-12-23, 11:17
Finner du det inte svårt att göra någonting utan energi, som att träna hårt? Jag tror ett stort problem bland folk som äter fast de inte borde är rationaliserandet att de borde äta (därmed inget sötsug eller tvång att äta).

Men i alla fall, vad hände med set point-teorin, går den inte emot det du skriver om att hungern försvinner? Eller är den ett annat kapitel?

Att hungern "försvinner" är en anorektisk effekt av svält, men tro inte att tankar på mat, sug etc försvinner. Efter ett tag av svält är muffins, vitt bröd och pasta de närmsta du kommer sexuell upphetsning.

Set point teorin beskriver kroppens strävan efter att återgå till ett tidigare tillstånd, och är påverkad av både genetik och miljön. Därav är sannolikt settling point en bättre beskrivning, och den är olika för alla.

tjoho
2014-12-28, 13:03
Det här kanske är helt fel tråd, men jag vill inte starta en ny

185cm, 85kg ≈ 1900 kcal BEE x 1,2 ≈ 2300 kcal.

På en dag äter jag:

Frukost: 1dl whey + två skivor rågbröd, pålägg ≈ 420 kcal

Lunch och middag: 4 dl kokt ris + 300g kyckling ≈ 900 kcal

1 frukt ≈ 100 kcal

Cirkus 1420 kcal/dag.
Vad är det jag räknat fel på? Står och stampar på samma vikt, ska jag minska ytterligare?

Ledsen om jag postat fel

Mvh

Aliaas
2014-12-28, 13:05
Det här kanske är helt fel tråd, men jag vill inte starta en ny

185cm, 85kg ≈ 1900 kcal BEE x 1,2 ≈ 2300 kcal.

På en dag äter jag:

Frukost: 1dl whey + två skivor rågbröd, pålägg ≈ 420 kcal

Lunch och middag: 4 dl kokt ris + 300g kyckling ≈ 900 kcal

1 frukt ≈ 100 kcal

Cirkus 1420 kcal/dag.
Vad är det jag räknat fel på? Står och stampar på samma vikt, ska jag minska ytterligare?

Ledsen om jag postat fel

Mvh
Fuskar du ofta?

tjoho
2014-12-28, 13:08
Fuskar du ofta?

Eventuellt med mjölk i kaffet, men max 1 dl

Aliaas
2014-12-28, 13:11
Eventuellt med mjölk i kaffet, men max 1 dl
Helgerna är de likadana? Hur ofta och när väger du dig? Hur länge har du stått still?

tjoho
2014-12-28, 13:16
Alla dagar är de samma, väger mig varje dag på morgonen. Samma vikt i ungefär 3 veckor.
Springer 3ggr i veckan, 5km ≈ 30m, 1dl whey efter det

Aliaas
2014-12-28, 13:33
Alla dagar är de samma, väger mig varje dag på morgonen. Samma vikt i ungefär 3 veckor.
Springer 3ggr i veckan, 5km ≈ 30m, 1dl whey efter det
Hmm, bistra sanningen är då att du helt enkelt inte ligger på underskott. Du får sänka intaget eller öka aktiviteten för att börja gå ner :/

Du styrketränar också hoppas jag?

tjoho
2014-12-28, 13:40
Hmm, bistra sanningen är då att du helt enkelt inte ligger på underskott. Du får sänka intaget eller öka aktiviteten för att börja gå ner :/

Du styrketränar också hoppas jag?

Nä det var nog det jag misstänkte, ja men bara styrketräning en gång/vecka

Aliaas
2014-12-28, 13:43
Nä det var nog det jag misstänkte, ja men bara styrketräning en gång/vecka
Kör mer styrketräning tycker jag. Vid så lågt intag är risken att förlora muskelmassa väldigt hög, styrketräning motverkar detta avsevärt.

tjoho
2014-12-28, 14:00
Kör mer styrketräning tycker jag. Vid så lågt intag är risken att förlora muskelmassa väldigt hög, styrketräning motverkar detta avsevärt.

Ok, tack ska du ha

Jarp
2014-12-28, 16:47
En person som inte har mycket muskler på kroppen, förlorar man ändå muskler under längre perioder utan att äta?

Aliaas
2014-12-28, 17:08
En person som inte har mycket muskler på kroppen, förlorar man ändå muskler under längre perioder utan att äta?

Absolut.

Så dont skip Lift-Day! ;)

Jarp
2014-12-28, 19:26
Krävs inte proteintillskott för att träning inte enbart ska vara nedbrytande?

Aliaas
2014-12-28, 19:29
Krävs inte proteintillskott för att träning inte enbart ska vara nedbrytande?
Inte tillskott om du syftar på whey. Däremot krävs ju att du intar nog mängd protein i kosten samt viss del efter träning minst 20g har jag hört ska krävas gör att uppreglera.

King Grub
2014-12-28, 22:11
Träning är uppbyggande även helt i fastande tillstånd (även om proteinbalansen då inte kan bli positiv, blir den i alla fall mindre negativ). Det är fasta som är nedbrytande. Träning förbättrar proteinbalansen även helt utan födointag.

Jarp
2014-12-28, 23:41
Det här tyckte jag var väldigt intressant, sannolikt mest ur akademisk synvinkel. Om jag skulle fasta helt i t.ex. 3 månader bedömer jag att jag enligt nån sorts simpel kaloriberäkning borde tappa ca 20 kg. Om det gjordes borde jag fortsätta med hård styrketräning under tiden. Jag blir nästan sugen på att prova, om inte någon klok person rekommenderar mig att låta bli.

Bossebäver
2014-12-29, 12:54
Det här tyckte jag var väldigt intressant, sannolikt mest ur akademisk synvinkel. Om jag skulle fasta helt i t.ex. 3 månader bedömer jag att jag enligt nån sorts simpel kaloriberäkning borde tappa ca 20 kg. Om det gjordes borde jag fortsätta med hård styrketräning under tiden. Jag blir nästan sugen på att prova, om inte någon klok person rekommenderar mig att låta bli.

Jag är förvisso helt jävla sjuk i huvudet, men låt bli typ.

Förstår inte varför det är så intressant ur någon synvinkel, inte direkt kontroversiellt. Styrketräning är fortfarande träning utan mat, men muskeltillväxt kan inte ske utan att protein tillförs(duh!)

King Grub
2014-12-29, 13:58
Om du av någon anledning skulle genomföra en sådan fasta skulle du behålla mer muskelmassa om du styrketränade under tiden. Av naturliga skäl är inte en 6-dagarssplit med 25 set per muskel speciellt lämpligt under sådana extrema förhållanden. Skulle väl inte gå att genomföra energimässigt heller för den delen. Men 1-3 set per muskel 3 ggr per vecka kanske.

Du skulle fortfarande tappa mycket muskler, om du inte lider av en morbid övervikt. Muskelnedbrytningen skulle minska med tiden, men så även muskeluppbyggnaden 24/7, pga att det inte kommer in några aminosyror utifrån till muskeluppbyggnad.

Jarp
2014-12-30, 22:11
Det är nog klokast att låta bli. Lät mest som en kul idé, och jag är ute efter ett projekt. Får nog hitta på något som inte är träningsrelaterat.