handdator

Visa fullständig version : Historien om min skeva knäböj


Määng
2014-12-03, 11:38
För tre år sen behövde jag hjälp med knäböjen så jag startade den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=176010

Och här är klippet från den tråden:

99fwYnXzscw

Sen dess har jag kämpat på och jobbat med extremt lätta vikter och arbetat mig upp tills det börjar bli skevt igen och så börja om på lägre osv osv. Detta har knappast resulterat i några stadiga resultat då jag fått börja om då jag kommit upp till 70-90kg hela tiden. Idag bestämde jag mig för att gå tillbaks och se på problemet när det var som värst och la då märke till att på den tiden så drog höften till höger medan den idag drar till vänster. Vad är det som pågår egentligen?

Knäböj från idag:

80kg:

zYJ8GHox2_0

85kg

IxPQRxLCtz0

Som ni ser så är lyftet ganska symmetriskt på 80kg men på 85kg finns det tendenser till att dra till vänster. Vikten känns tung men lyftet går ju bra, skulle tro att jag har över 100kg i mig om bara kroppen skulle tillåta det.

Det jag gjort för att försöka åtgärda detta under dessa tre år:

1. Träffat sjukgymnast. Hon berättade att det berodde på för svag vänster gluteus och ordinerade mig 2x25 i benpress och 2x35 i http://www.exrx.net/WeightExercises/HipAbductor/CBHipAbduction.html
Det hjälpte INGENTING!

2. Träffat en kiropraktor som såg på mig bakifrån 5 sekunder och förklarade sen för mig att jag hade en låsning. Han gav mig lite ström i 10 min, masserade och sen knaka han till något. Detta hjälpte ingenting. Det uträttade ungefär lika mycket som när jag "lagar" mina barns onda knä genom att blåsa på det.

3. Begett mig till Luleå Atletklubb där jag fick bra hjälp. Receptet där var att köra lätta pausböj och arbeta mig upp i vikt samtidigt som jag kompletterade med enbens benpress. Detta har väl fungerar bäst och är det jag använt mig utav.

Varför är min höft skev nu fast åt andra hållet? Vad gör jag åt detta förutom att fortsätta att innerligt hata knäböj?

Määng
2014-12-03, 12:10
Ser nu att stången lutar till höger på första klippet, kan dock vara kameran som är sned. I klippet på 85kg så lutar stången till vänster. Varför fan håller den på luta för? Jag har ju stången på mitten?

MikaelB
2014-12-03, 15:48
Ser mer ut som att du fortfarande drar till höger.

Hur van är du vid knäböj? Hur många ggr per vecka böjer du?

spoon
2014-12-03, 16:10
Hade varit intressant att se en film snett framifrån. För att se bättre om knän faller in.

spoon
2014-12-03, 16:19
Har provat. Allt ser bra ut varje gång tills jag kommer till 70kg och då brakar de lös åt fan.

Ska prova koncentrera mig megamycket på att jobba med vänster gluteus imorgon och hoppas att det fixar sig. Annars säger jag tack och adjö åt knäböj på livstid, den förstör hela min träningslust.

Starkt att du fortfarande jobbar på! Hur mycket har du jobbat med rörlighet och hur mycket värmer du upp inför varje pass? Kan du sätta dig ned i en bra böj med bara stången?

Wormzie
2014-12-03, 18:19
Det ser ut som högerbenet är längre bak än vänsterbenet på 85kg klippet. Tycker dock att stilen ser mer symmetrisk ut än vad den gjorde för 3 år sedan så framåt går det :)

Määng
2014-12-03, 18:48
Ser mer ut som att du fortfarande drar till höger.

Hur van är du vid knäböj? Hur många ggr per vecka böjer du?

Det är lite olika men för närvarande kör jag ERSR med ett submaximalt knöböjsmax. Så två gånger i veckan för tillfället.





Hade varit intressant att se en film snett framifrån. För att se bättre om knän faller in.







Starkt att du fortfarande jobbar på! Hur mycket har du jobbat med rörlighet och hur mycket värmer du upp inför varje pass? Kan du sätta dig ned i en bra böj med bara stången?

Jag fäller nog inte in knäna, är ganska säker på det. Jag är ganska rörlig just i knäböjen. Kan sätta mig på huk typ som en tvååring med hyfsat rak rygg utan problem.

Men just rörligheten har jag nog inte jobbat så seriöst med, just för att jag inte vet var det skulle vara jag är stel isf. Med tanke på att jag kan gå ner på huk utan att det sträcker någonstans så känns det inte ut som att jag skulle vara stel någonstans.

Har provat värma upp ordentligt med foam roller och hela baletten men det gör ingen skillnad mot om jag bara värmer upp med knäböj.




Det ser ut som högerbenet är längre bak än vänsterbenet på 85kg klippet. Tycker dock att stilen ser mer symmetrisk ut än vad den gjorde för 3 år sedan så framåt går det :)

Det är möjligt med ställningen och allt är snett så man kan inte vara säker.

Määng
2014-12-03, 19:21
Är tekniken skadlig på så sätt att jag bör strunta i såna vikter och enbart jobba nere på tex 50kg? Har lagt in ett 1RM på 80 kg vilket gör att jag kommer att jobba på vikter mellan 62.5-82.5kg i ERSR.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Määng
2014-12-04, 21:12
Skulle gärna få mer tips på lösningsförslag då jag som sagt haft problem med detta i över tre år nu.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

greger3
2014-12-04, 21:14
Kan det inte vara så enkelt att du tar i mer med ena benet och på så vis trycker dig mer åt ena hållet?

Määng
2014-12-04, 21:49
Kan det inte vara så enkelt att du tar i mer med ena benet och på så vis trycker dig mer åt ena hållet?

Hmm. Är det höger som tar i mer isf?

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

greger3
2014-12-04, 23:11
Hmm. Är det höger som tar i mer isf?

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Ja precis, så man lägger mer av tyngden på det benet man trycker mest med, men detta är rena spekulationer från min sida så vi får invänta kunnigare personer ;)

Määng
2014-12-04, 23:18
Ja precis, så man lägger mer av tyngden på det benet man trycker mest med, men detta är rena spekulationer från min sida så vi får invänta kunnigare personer ;)

Nu svävar jag iväg på lite bro science banor, men jag har tränat en hel del thaiboxning och min "kontakt" (i brist på vettigare ord) är betydligt bättre till det högra benet (pga några tusen fler sparkar med det) . Min bro teori jag kom på nu är att jag signalerar högerbenet bättre och det därför tar över mer av jobbet.

Vad tror folk om detta?

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

greger3
2014-12-04, 23:23
Nu svävar jag iväg på lite bro science banor, men jag har tränat en hel del thaiboxning och min "kontakt" (i brist på vettigare ord) är betydligt bättre till det högra benet (pga några tusen fler sparkar med det) . Min bro teori jag kom på nu är att jag signalerar högerbenet bättre och det därför tar över mer av jobbet.

Vad tror folk om detta?

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Det låter ju inte helt omöjligt att det skulle vara så tycker jag.
Om du försöker fokusera på att bara (typ) pressa med vänsterbenet då kanske det blir bättre? Och i övrigt träna upp styrkan likvärdigt i båda benen, med tex enbens benpressar eller liknande :)

NautilusMetoden
2014-12-04, 23:56
1) Väldigt roligt tråd för jag verkar ha exakt likadant. Min teknik ser likadan ut som din, med att jag hamnar åt höger o allt sånt.
Edit: Jag jämför med tekniken i din första video.

2) Jag läste också den äldre tråden där du och någon annan skrev:
"Jag vill gärna placera högerfoten lite längre fram och lite mer utåtvinklad än den vänstra. Har dock börjat tvinga mig att stå lika med båda fötterna och tycker det hjälper till att få böjarna snygga även om det känns onaturligt på nåt vis. "

Även detta är likadant för mig. Den enda artikel jag har hittat angående detta är:
http://b-reddy.org/2013/05/09/talking-about-hip-retroversion/

Någon som kan mer om ämnet får gärna läsa igenom artikeln och kommentera om den känns korrekt eller inte! :P

PS: Kom på att det finns en video som tar upp något som liknar ganska mycket: https://www.youtube.com/watch?v=PtvBeEHzOro
(https://www.youtube.com/watch?v=PtvBeEHzOro)

3) Även jag har tränat (lite dock bara) kampsport, men jag är vänsterhänt så jag sparkar mest med vänster ben. Det var också min gissning att det var därför jag hade denna "hip retroversion" (länken ovan), för att jag vridit så mycket på det högra, stödjande, benet.


4) Jag har tränat i typ 1-1½ år och hade hoppats det skulle försvinna av sig själv men det har det inte. Jag har dock inte försökt förbättra det dock förrän på sistone.

5) Angående svaghet så är ganska mycket starkare i högra benet. Te x kan jag göra flera, (8 i rad kanske?) pistol squats, men inte en endaste med vänsterben. Kan ju vara för att jag är stel i vänster hälsena dock (som jag skadat något år sedan, dock känner jag inte att den är ett problem vid knäböj dock...). Kan också nämna att jag är vigare med vänsterben, vid te x stretchning av ljumske.


Tyvärr känner jag mig ganska förvirrad över allt detta. Jag tycker de nyare videorna ser mycket bättre ut så kanske borde jag pröva de som du har prövat? Hehe...

Määng
2014-12-05, 11:54
1) Väldigt roligt tråd för jag verkar ha exakt likadant. Min teknik ser likadan ut som din, med att jag hamnar åt höger o allt sånt.
Edit: Jag jämför med tekniken i din första video.

2) Jag läste också den äldre tråden där du och någon annan skrev:


Även detta är likadant för mig. Den enda artikel jag har hittat angående detta är:
http://b-reddy.org/2013/05/09/talking-about-hip-retroversion/

Någon som kan mer om ämnet får gärna läsa igenom artikeln och kommentera om den känns korrekt eller inte! :P

PS: Kom på att det finns en video som tar upp något som liknar ganska mycket: https://www.youtube.com/watch?v=PtvBeEHzOro
(https://www.youtube.com/watch?v=PtvBeEHzOro)

3) Även jag har tränat (lite dock bara) kampsport, men jag är vänsterhänt så jag sparkar mest med vänster ben. Det var också min gissning att det var därför jag hade denna "hip retroversion" (länken ovan), för att jag vridit så mycket på det högra, stödjande, benet.


4) Jag har tränat i typ 1-1½ år och hade hoppats det skulle försvinna av sig själv men det har det inte. Jag har dock inte försökt förbättra det dock förrän på sistone.

5) Angående svaghet så är ganska mycket starkare i högra benet. Te x kan jag göra flera, (8 i rad kanske?) pistol squats, men inte en endaste med vänsterben. Kan ju vara för att jag är stel i vänster hälsena dock (som jag skadat något år sedan, dock känner jag inte att den är ett problem vid knäböj dock...). Kan också nämna att jag är vigare med vänsterben, vid te x stretchning av ljumske.


Tyvärr känner jag mig ganska förvirrad över allt detta. Jag tycker de nyare videorna ser mycket bättre ut så kanske borde jag pröva de som du har prövat? Hehe...

Ska kolla igenom dina länkar senare. Vi kommer att lösa problemet ska du se!

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Määng
2014-12-05, 12:00
Jag tog lite nya filmer idag fast på lättare vikt då jag inte ville provocera problemet tungt en tredje gång den här veckan. Testade smal stance och lite bredare samt filmade från sidan så man ser hur djupt jag tar mig. Jag brukar för det mesta undvika att gå så där djupt då jag får en buttwink som ni kanske ser.

Ser dessa börjar OK ut eller kommer det att komma en skada med detta utförande? Jag tycker faktiskt inte höften rör sig men jag har blivit så "blind" för det då den rört sig så pass mycket tidigare jämfört med nu.

50kg från sidan

c0cRgpkuzfk

60kg smal stance

mq24J_iXJls

60kg bredare stance

4fVzgnfzS00

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

TheOne1994
2014-12-05, 12:46
nu är jag ingen expert men det ser lite konstigt ut. Det blir lite buttwink.
här är en bra video !! Exakt vad du har för problem. Från 9.30 och framåt.

https://www.youtube.com/watch?v=h6nxexHhvxA

Määng
2014-12-05, 14:15
nu är jag ingen expert men det ser lite konstigt ut. Det blir lite buttwink.
här är en bra video !! Exakt vad du har för problem. Från 9.30 och framåt.

https://www.youtube.com/watch?v=h6nxexHhvxA

Ska genast sätta igång och stretcha. Men jag är lite osäker på vilken sida jag är stel, är det höger sida? Ska jag bara stretcha den stela sidan?

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

TheOne1994
2014-12-05, 15:17
Ska genast sätta igång och stretcha. Men jag är lite osäker på vilken sida jag är stel, är det höger sida? Ska jag bara stretcha den stela sidan?

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

oj jag är ingen expert. Jag strechar alltid båda benen. Visst var den bra den där videon. Speciellt när han squattar med stången över huvet , då försviner butwinken :)

Määng
2014-12-05, 20:40
oj jag är ingen expert. Jag strechar alltid båda benen. Visst var den bra den där videon. Speciellt när han squattar med stången över huvet , då försviner butwinken :)

Jo, den var riktigt bra.

Skulle vara uppskattat med feedback av någon angående på vilken sida jag är stel så jag inte strectchar fel sida.

NautilusMetoden
2014-12-10, 23:38
bump?

MilkmaN
2014-12-11, 00:02
Jag kanske är blind men jag tycker det ser rätt jämt ut på den nya filmerna? Den första videon minns jag att jag såg redan då, men det är ju en helt annan snedhet än den enstaka minimala förskjutning man MÖJLIGEN kan ana sig till här. Vill inte rekommendera dig att kötta på till max eftersom andra uppenbarligen verkar se skevheten, men något allvarligt tycker jag absolut inte det ser ut som nu. Fortsätt jobba men du behöver nog inte vara så orolig.

Määng
2014-12-11, 07:39
bump?

Har bara hunnit köra ett böjpass sen jag började stretcha QL och höjtböjaren men jag tror att jag märkte en skillnad, har liksom haft en känsla i böjen förut som inte infann sig längre. Men kan vara placebo, men böjarna blev raka. Ska testa tyngre imorgon.

Jag kanske är blind men jag tycker det ser rätt jämt ut på den nya filmerna? Den första videon minns jag att jag såg redan då, men det är ju en helt annan snedhet än den enstaka minimala förskjutning man MÖJLIGEN kan ana sig till här. Vill inte rekommendera dig att kötta på till max eftersom andra uppenbarligen verkar se skevheten, men något allvarligt tycker jag absolut inte det ser ut som nu. Fortsätt jobba men du behöver nog inte vara så orolig.

Jag är själv inte säker på att jag ser det eller ifall jag bara ser det för att andra gör det om du förstår, så det var bra att du gled in och sa att du inte märker något. Så det inte blir som kejsarens nya kläder. :)

exevision
2014-12-11, 08:28
Hur stretchar man QL?

Määng
2014-12-11, 10:01
Hur stretchar man QL?


Den här har jag använt. Testade ett gäng olika men den här tycker jag kändes bäst.

3NlugMEihG8

maqan
2014-12-11, 19:43
Jag tycker det ser bra ut. Visst, det är en liten buttwink i bottenläget, men inte något som jag skulle oroa mig för sålänge det inte känns dåligt. Det kanske även ser ut som att du har en viss höftförskjutning i sidled, men inte heller den är speciellt anmärkningsvärd. Hur som helst så har du gjort stora framsteg om man jämför dina första videos.

Määng
2015-11-24, 12:52
Okej. Detta är från idag. Har jobbat på men det går sakta framåt.

Hur ser det ut?

FfwgcEftLuo

Gerdler
2015-11-24, 14:08
Om jag hade något bra råd så skulle jag gett det till dig. Du verkar motiverad och du verkar försöka analysera dina problem och agera därefter och det har givit resultat. Med ett lika gediget arbete framöver så är jag övertygad om att du genom att ta hjälp av folk som är kunnigare än jag på detta område kommer ha eliminerat problemet inom en snar framtid.

Lev länge och hav framgång!

exevision
2015-11-24, 19:45
Okej. Detta är från idag. Har jobbat på men det går sakta framåt.

Hur ser det ut?

FfwgcEftLuo

Tack för att du återkom!
Har själv börjat återfå mina likanade problem igen...
Hade totalt glömt bort att stretcha QL.
Vad har du övrigt gjort för att bli bättre?

Määng
2015-11-24, 19:49
Tack för att du återkom!
Har själv börjat återfå mina likanade problem igen...
Hade totalt glömt bort att stretcha QL.
Vad har du övrigt gjort för att bli bättre?
Ja du allt möjligt egentligen. Men det som gett mest är QL-stretchen och sidoplankor, det gav effekt i stort sett direkt faktiskt. Utfall framför spegel också så man kan hålla koll på att båda sidorna beter sig likadant.

erks
2015-11-24, 19:55
Har du tittat på dina fötter? Det skulle kunna vara så att höjden på hålfoten skiljer sig mellan fötterna.

Det går att åtgärda: träna musklerna som roterar ut knäet samt fokusera på att spänna upp hålfoten i den fot som är "kollapsad". Med vilja och tålamod kan man stärka hålfoten.

Määng
2015-11-24, 20:18
Har du tittat på dina fötter? Det skulle kunna vara så att höjden på hålfoten skiljer sig mellan fötterna.

Det går att åtgärda: träna musklerna som roterar ut knäet samt fokusera på att spänna upp hålfoten i den fot som är "kollapsad". Med vilja och tålamod kan man stärka hålfoten.

Har varit till vårdcentral där en läkare tittat på foten och den såg normal ut.

erks
2015-11-24, 20:25
Har varit till vårdcentral där en läkare tittat på foten och den såg normal ut.

Ok. Du kanske har skrivit om det i tråden tidigare, isf har jag missat det.

Men du tycker inte själv att du har någon skillnad på hålfötterna om du inspekterar dom?

exevision
2015-11-24, 20:27
Ja du allt möjligt egentligen. Men det som gett mest är QL-stretchen och sidoplankor, det gav effekt i stort sett direkt faktiskt. Utfall framför spegel också så man kan hålla koll på att båda sidorna beter sig likadant.

Sidoplanka var väääldigt länge sedan jag gjorde. Får prova.
Tyckte du inte pausböj gav något alls?

Har du tittat på dina fötter? Det skulle kunna vara så att höjden på hålfoten skiljer sig mellan fötterna.

Det går att åtgärda: träna musklerna som roterar ut knäet samt fokusera på att spänna upp hålfoten i den fot som är "kollapsad". Med vilja och tålamod kan man stärka hålfoten.

Intressant teori.

Määng
2015-11-24, 20:54
Sidoplanka var väääldigt länge sedan jag gjorde. Får prova.
Tyckte du inte pausböj gav något alls?



Intressant teori.
Pausböj hjälpte mer för stunden. Under själva passet så fungerade det men långsiktigt så gav det inte så mycket då problemet i vanliga böj återkom direkt jag återgick till dem.