handdator

Visa fullständig version : 3 dagar i veckan, varje muskelgrupp en gång?


NickG
2014-12-02, 19:18
Tjena!

Det är så att jag vill komma igång med träningen igen, problemet är tiden, garanterat den vanligaste ursäkten men känner att jag måste prioritera studierna före mitt tempel.
Har just nu bara strötränat, dvs när jag har tid men inte försökt få någon rutin på det men det skall det bli nu, för några årssedan tränade jag 4-5 dagar i veckan men har nu planerat in 3 dagar i veckan, problemet är bara att jag tror att jag knappt kommer se något resultat och polarna påstår att jag behöver köra varje muskelgrupp 2 gånger i veckan vilket minskar min motivation så skulle gärna vilja höra med er om det finns någon här med fin fysik som enbart tränar 3 dagar i veckan?

Schemat ser ut så här:
Måndag: Bröst & Mage
Onsdag: Rygg, Triceps & Biceps
Fredag: Axlar & Ben

Dagsformen om den ens existerar ser ut såhär, eller det var några veckor sedan:
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/brapp-185.jpg

Kommer jag kunna bättra på denna kroppen med 3 dagar i veckan? Någon skillnad vet jag ju att jag kommer märka då jag tränar väldigt lite idag men mitt långsiktiga mål är ju att få en riktigt snygg kropp, så är detta möjligt med detta schema?

cero
2014-12-02, 20:11
Det där är standard för nybörjare, men kör bröst/axlar triceps - rygg/biceps - ben/mage istället. Enligt detta (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) program exempelvis (3-dagars).

Att köra igenom kroppen 2 ggr gör man när man har mer erfarenhet. 3 gånger i veckan är inte alls "lite". Det här med att "man" ska träna 5-6 pass per vecka är broscience.

NickG
2014-12-02, 20:31
Det där är standard för nybörjare, men kör bröst/axlar triceps - rygg/biceps - ben/mage istället. Enligt detta (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) program exempelvis (3-dagars).

Att köra igenom kroppen 2 ggr gör man när man har mer erfarenhet. 3 gånger i veckan är inte alls "lite". Det här med att "man" ska träna 5-6 pass per vecka är broscience.
Jaha okey! Ja jag är ju inte särskilt erfaren och har nog blivit i proppad endel broscience, när jag för första gången vistades i ett gym för några årsedan så fick jag reda på att man helt klart skall träna 5 dagar i veckan om man vill ha resultat haha, kanske det som ligger kvar i bakhuvudet och trycker ;)

Fick PM om att inte bilden fungerar så testar att uppdatera:
http://s14.postimg.org/mxcmvrmk1/WP_20141022_003_1.jpg

Paperbasket
2014-12-02, 21:04
Vissa upplägg är mer/mindre optimala än andra och tre gånger i veckan är bättre än noll gånger i veckan.

Finns garanterat de som tränar sex gånger i veckan (varje muskelgrupp två gånger) och får lika bra/sämre resultat än de som tränar tre gånger i veckan beroende på hur träningen ser ut och kosten sköts.

Don't worry. Träna, sikta på progression och satsa på studierna.

SiPe
2014-12-02, 22:07
Hade jag fått börja om hade jag definitivt kört helkropp eller halvkroppsspass. Jag ökar helt enkelt inte i styrka när jag kör igenom varje muskel en gång i veckan, men det är säkert olika.

Själv tror jag det kan vara bra som nybörjare att få köra basövningar som t.ex. knäböj och bänkpress mer än en gång i veckan. Om inte annat för att få in tekniken. Jag önskar att jag hade gjort så.

Commando1980
2014-12-02, 22:44
Det där är standard för nybörjare, men kör bröst/axlar triceps - rygg/biceps - ben/mage istället. Enligt detta (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) program exempelvis (3-dagars).

Att köra igenom kroppen 2 ggr gör man när man har mer erfarenhet. 3 gånger i veckan är inte alls "lite". Det här med att "man" ska träna 5-6 pass per vecka är broscience.

Det där är nog den sämsta splitten (push/pull/ben) som finns om man ämnar träna 3ggr i veckan med en 3-split. Kör man 4-6 dagar i veckan då är push/pull/ben mer gångbart.

Nej ett klart bättre alternativ är t ex

bröst/rygg

axlar/armar

ben

Överlapp vid 3-split 3ggr i veckan (speciellt för pressmuskulaturen) är av godo.

Kalle40
2014-12-02, 22:58
Benen är 60% av kroppen.
Ändå skall du ägna den delen endast 1/6 av din tid.
Känns disco å oseriöst men så kör ju de flesta.

mitt förslag:

Må. knäböj hacklift marklyft situps på lutande bräda hyperextensions

Ons
Dips, stående militärpress smalt grepp. snedbänk smithmaskin, triceps liggande pressar m. ez-stång.
crunches, mage i maskin
cardio 30 min crosstrainer.

Fredag.
Sittande bencurl, sittande vadpress, stående vadpress.
pullovers i maskin. chins el sitt. latsdrag smalt grepp.
sitt. rodd i maskin med stöd. sittande bicepscurl med hantlar.

Slaxes
2014-12-03, 10:19
Tjena!

Det är så att jag vill komma igång med träningen igen, problemet är tiden, garanterat den vanligaste ursäkten men känner att jag måste prioritera studierna före mitt tempel.
Har just nu bara strötränat, dvs när jag har tid men inte försökt få någon rutin på det men det skall det bli nu, för några årssedan tränade jag 4-5 dagar i veckan men har nu planerat in 3 dagar i veckan, problemet är bara att jag tror att jag knappt kommer se något resultat och polarna påstår att jag behöver köra varje muskelgrupp 2 gånger i veckan vilket minskar min motivation så skulle gärna vilja höra med er om det finns någon här med fin fysik som enbart tränar 3 dagar i veckan?

Schemat ser ut så här:
Måndag: Bröst & Mage
Onsdag: Rygg, Triceps & Biceps
Fredag: Axlar & Ben

Dagsformen om den ens existerar ser ut såhär, eller det var några veckor sedan:
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/brapp-185.jpg

Kommer jag kunna bättra på denna kroppen med 3 dagar i veckan? Någon skillnad vet jag ju att jag kommer märka då jag tränar väldigt lite idag men mitt långsiktiga mål är ju att få en riktigt snygg kropp, så är detta möjligt med detta schema?

Jag skulle kört PUSH PULL LEGS i ditt fall.

Alla Pushövningar första passet -> alla drag övningar ->Ben ->repeat

z_bumbi
2014-12-03, 11:04
Tre pass räcker långt om man bara ser till att göra något vettigt på gymmet när man är där.
Även om jag tror man tjänar på att träna musklerna med högre frekvens än en gång i veckan så funkar det också att träna musklerna en gång i veckan om man tycker det känns bättre. I de flesta programmen finns det också en viss överlappning så det blir sällan strikt en gång i veckan.
Är man nybörjare eller har haft ett långt uppehåll funkar dessutom det mesta som inte är helt tokigt och det viktiga är att ta sig till gymmet och träna.