handdator

Visa fullständig version : Axelsmärta vid rodd


Lindrian
2014-12-02, 14:11
Hej!

Har de senaste veckorna känt skarp smärta vid rodd, efter ett par set. Smärtan kom idag vid sittande rodd, när armen var helt rak (innan man börjat dra dvs). Så fort jag börjar dra vikten mot mig blir smärtan intensivare. Fick avbryta övningen och gå vidare. Bänkpress och andra övningar verkar fungera bra, det är endast rodd som strular.

Vet någon vad detta kan vara? Smärtan känns som om den kommer från framsidan, men ganska djupt.

Tack på förhand.

Lindrian
2014-12-04, 11:17
Smärtan uppkom även idag när jag körde pull ups, speciellt vid smalt grepp. Igår körde jag lite curls och då kändes det lite obehagligt i vänsteraxeln, dock inte lika mycket smärta som vid rodd/pull ups.

Hjälper det någon att komma på vad som är fel med mig? Kan det vara bicepssenan? Någon bursa? Cuffarna?

FinurligFilur
2014-12-04, 18:28
Smärtar detta?

https://www.youtube.com/watch?v=U-1sZbl5o2A
Ett bra test för att undersöka status på långa bicepssenan.

Smärtar utåtrotationer/inåtrotationer av axeln? Test för Subscapularismuskeln och Infraspinatusmuskeln (Två av de fyra cuffmusklerna)

Du skulle också kunna testa att ha armarna längs med sidan på kroppen, föra armen utåt från kroppen ca 5-10 cm utanför kroppen (Ungefär som det ser ut när man håller två tunga hantlar i händerna). Sedan ska du vända/rotera den onda sidans axel+arm+hand så att tummen pekar bakåt. Sedan ska du med hjälp av den andra armen trycka den onda armen in mot kroppen igen men försöka hålla emot trycket med den onda armen. Det brukar vara ett bra test för Supraspinaussenan (Den vanligaste cuffmuskeln att skada)

Lindrian
2014-12-06, 12:55
Utåt/inåt-rotation av axeln är smärtfritt.

Testet i videon var väl lite obekvämt men inte alls den smärtan jag kände under träning (mkt skarp, mkt smärtsam).

Det sista testet nu nämnde känns också sådär, i båda axlarna. Ingen direkt smärta men jag kan nog känna antydningar till det.

Vad innebär detta?

Lindrian
2014-12-06, 14:05
Testar lite olika saker på gymmet nu. Rodd gör flrtfarande ont, så fårt jag plockar upp en vikt och har armen i 90 grader. Axelpress gör inte ont, pullups smärtar inte. Lätta curls (10kg) kändes ok.

Lindrian
2014-12-16, 13:17
Idag gjorde även latsdrag ont. Verkar som om alla dragrelaterade övningar orsakar smärta i axeln. Har någon tips på vad jag kan göra?