handdator

Visa fullständig version : Svag av antibiotika?


AntonHA
2014-12-01, 22:09
Har tagit tetralysal mot min akne i några dagar. Har nyligen vart skadad så jag har jobbat mig uppåt där jag slutade. Det gick bra till passet idag. Failade vid lockout under 10 repetitionen på 80kg i bänkpress. Körde böj innan och det kändes också kasst. Normalt får jag upp en 13st.
Kan antibiotika nedsätta styrkan eller hade jag bara ett dåligt pass idag?

bombenx
2014-12-01, 22:31
Har tagit tetralysal mot min akne i några dagar. Har nyligen vart skadad så jag har jobbat mig uppåt där jag slutade. Det gick bra till passet idag. Failade vid lockout under 10 repetitionen på 80kg i bänkpress. Körde böj innan och det kändes också kasst. Normalt får jag upp en 13st.
Kan antibiotika nedsätta styrkan eller hade jag bara ett dåligt pass idag?

Dålig dagsform? Kollat upp eventuella biverkningar av antibiotikan?

ARMSTARK
2014-12-02, 08:33
Garanterat dålig dag, du ska se att det går bättre nästa pass. Jag har aldrig hört att antibiotika skulle påverka styrkan. Det har det aldrig gjort för mig iaf.

agazza
2014-12-02, 09:07
Den stora frågan är ifall man ska anstränga sig när man går på antibiotika.

ARMSTARK
2014-12-02, 09:09
Den stora frågan är ifall man ska anstränga sig när man går på antibiotika.

Men nu var det inte döts-akne, hoppas jag, som han behandlas mot.

agazza
2014-12-02, 09:21
Men nu var det inte döts-akne, hoppas jag, som han behandlas mot.

Vem vet, kanske blir Döts-akne

"Under tiden man äter antibiotika, vilket man ju gör p g a en bakterieinfektion, finns en viss mängd bakterier kvar som kan förorsaka problem om man motionerar. Bl a drabbas en del av hjärtklaffsinflammation om bakerierna sprids dit med blodet och får fäste. Det är ett allvarligt tillstånd, potentiellt livshotande och som ofta leder till komplikationer. Rådet blir därför att avstå från fysisk aktivitet tills antibiotikakuren är avslutad"

hampfuz
2014-12-02, 09:32
"Under tiden man äter antibiotika, vilket man ju gör p g a en bakterieinfektion, finns en viss mängd bakterier kvar som kan förorsaka problem om man motionerar. Bl a drabbas en del av hjärtklaffsinflammation om bakerierna sprids dit med blodet och får fäste. Det är ett allvarligt tillstånd, potentiellt livshotande och som ofta leder till komplikationer. Rådet blir därför att avstå från fysisk aktivitet tills antibiotikakuren är avslutad"

Fast det handlar ju om att bakterier kan orsaka komplikationer vid ansträngning, det påverkas inte av om man äter antibiotika eller inte. Sen att man inte ska träna om man tar antibiotika mot säg halsfluss eller så är en sak.

Jag tror inte att akne-orsakande bakterier i huden kan ta sig till hjärtat, direkt.

limenka
2014-12-02, 09:39
Vem vet, kanske blir Döts-akne

"Under tiden man äter antibiotika, vilket man ju gör p g a en bakterieinfektion, finns en viss mängd bakterier kvar som kan förorsaka problem om man motionerar. Bl a drabbas en del av hjärtklaffsinflammation om bakerierna sprids dit med blodet och får fäste. Det är ett allvarligt tillstånd, potentiellt livshotande och som ofta leder till komplikationer. Rådet blir därför att avstå från fysisk aktivitet tills antibiotikakuren är avslutad"

Med det tankesättet bör inte någon som har en enda finne träna.

naahjly
2014-12-02, 09:47
Går på samma medicin, min andra tre månaderskur, jag har vid 2-3 tillfällen frågat läkare för att se om det kan påverka träning eller ej, svaret var alla gånger nej. Jag har även under min tid på detta gjort bra ökningar. Jag vill nog säga att du kan vara lugn, troligtvis en dålig dag, finns väl tiotals andra rätt så vanliga faktorer som kan spela in i din träning och återhämtning... sömn, kost, stress etc

Gnistan
2014-12-02, 12:31
Har tagit tetralysal mot min akne i några dagar. Har nyligen vart skadad så jag har jobbat mig uppåt där jag slutade. Det gick bra till passet idag. Failade vid lockout under 10 repetitionen på 80kg i bänkpress. Körde böj innan och det kändes också kasst. Normalt får jag upp en 13st.
Kan antibiotika nedsätta styrkan eller hade jag bara ett dåligt pass idag?

En tia på 80 är bra jobbat och att du inte gjorde några fler reps är nog på grund av att du hade en sådan dag bara. Har hänt mig många gånger.

AntonHA
2014-12-02, 22:39
Vem vet, kanske blir Döts-akne

"Under tiden man äter antibiotika, vilket man ju gör p g a en bakterieinfektion, finns en viss mängd bakterier kvar som kan förorsaka problem om man motionerar. Bl a drabbas en del av hjärtklaffsinflammation om bakerierna sprids dit med blodet och får fäste. Det är ett allvarligt tillstånd, potentiellt livshotande och som ofta leder till komplikationer. Rådet blir därför att avstå från fysisk aktivitet tills antibiotikakuren är avslutad"

Men nu var det inte döts-akne, hoppas jag, som han behandlas mot.

Fast det handlar ju om att bakterier kan orsaka komplikationer vid ansträngning, det påverkas inte av om man äter antibiotika eller inte. Sen att man inte ska träna om man tar antibiotika mot säg halsfluss eller så är en sak.

Jag tror inte att akne-orsakande bakterier i huden kan ta sig till hjärtat, direkt.

Oj, har aldrig tänkt att det skulle kunna gå så illa. Och nej, jag har inte dödsakne. Doktorn har inte sagt någonting om att träning skulle vara dåligt och jag kan inte hitta nån information i paketet där det står något om träning heller. Jag hoppas verkligen att det är OK att träna, isåfall hade jag nog slutat med antibiotikan direkt.

Edit: Går på samma medicin, min andra tre månaderskur, jag har vid 2-3 tillfällen frågat läkare för att se om det kan påverka träning eller ej, svaret var alla gånger nej. Jag har även under min tid på detta gjort bra ökningar. Jag vill nog säga att du kan vara lugn, troligtvis en dålig dag, finns väl tiotals andra rätt så vanliga faktorer som kan spela in i din träning och återhämtning... sömn, kost, stress etc Gött. Jag hade förmodligen ett dåligt pass bara. Gjorde 140x10 idag i marklyft och jag gjorde 140x5 passet innan det (Jag är i princip tillbaks där jag var innan mitt uppehåll). Har du frågat läkaren nån gång om träning är skadligt under behandlingen? Jag antar att de skulle ha sagt något när du nämnt träning för dem isåfall.

naahjly
2014-12-03, 08:55
Går man efter de vanliga reglerna och ser till låta bli träning när man är sjuk så är det lugnt, i övrigt ska träningen som sagt ska inte påverkas. Däremot så kan man bli lite solkänslig men det har de säkert nämnt då det är en vanlig biverkning. I övrigt är det väl bara kalcium i direkt intag med medicinen man ska vara lite varsam med då det kan påverka upptagandet av medicinen.

Nu vet inte jag hur mycket som är sant i det jag säger angående kalcium då jag hört medicinen i andra fall trots intaget av kalcium ska ha gett en bra effekt, men vem vet.. Jag skulle nog tipsa dig om att rådfråga någon Hudläkare :)