handdator

Visa fullständig version : Artikel "Fruktsocker, majsstärkelse och folksjukdomar"


Konradsson
2014-12-01, 20:41
Jag snubblade över denna artikel: http://www.kostkoll.se/blog.php?bid=420, som enligt mig innehåller vissa tveksamma påståenden. Jag reagerade främst på att fruktsocker, majsstärkelse och majssirap förstör leverceller och ökar risk för övervikt samt "fett som är mindre lätt av bli av med". Även att honung blir giftigt vid höga temperaturer. Kanske någon kostexpert kan klara upp dessa påståenden?

JacobHeitmann
2014-12-01, 21:00
Zarah tar en hel del från Mercola och bara det gör mycket av hennes information väldigt oseriös och en bra bit ifrån verkligheten.
Underbar människa, men hon borde hänga med lite andra människor.

RobinEH
2014-12-01, 21:11
Fruktosintag vid fruktosintolerans har jag för mig kan åsamka levercellsskada, vilket om jag inte missminner mig bl.a. beror på inhiberad proteinsyntes. Sedan är triglyceridsynteseringen från fruktos några gånger högre än från glukos, så fruktos är mer lipogent. Triglyceridansamling i levercellerna kan ju leda till leverskada, huruvida levercellerna "förstörs" har jag inte läst något om. Blodfetterna kan eleveras och insulinresistensen öka. Dessutom bildas bl.a. urinsyra och fria radikaler när fruktos processeras i levern, kanske att de fria radikalerna skall "förstöra" leverceller?

Fruktos kan således vid energiöverskott öka risken för leverförfettning. Att detta fett skulle vara svårare att bli av med är jag tveksam till. Beror väl på en rad andra hormonella faktorer i så fall.

Honungspåståendet låter som humbug.

Bra att du håller dig tveksam till påståendena på sidan med tanke på källan som använts.
Källa: www.mercola.com

King Grub
2014-12-01, 22:39
A compound not naturally present in honey, named 5-hydroxymethylfurfural (HMF), may be formed during the heating or preservation processes of honey.

Although the symptoms of poisoning due to honey consumption may differ depending on the source of toxins, most common symptoms generally include dizziness, nausea, vomiting, convulsions, headache, palpitations or even death. It has been suggested that honey should not be considered a completely safe food.

Journal of Applied Toxicology. Volume 34, Issue 7, pages 733–742, July 2014.

Konradsson
2014-12-02, 14:17
Jag är mest orolig över hur farligt majsstärkelse är enligt denna artikel. Majsstärkelse ingår ju i förtjockningsmedel, som används i alla möjliga livsmedel nuförtiden. Finns det några belägg för att majsstärkelse skadar levern?

AeternusRex
2014-12-02, 14:32
hela den där artikeln slår mig som tramsig och löst förankrad i diverse påstående av rabiata människor som anser att alla sjukdomar i hela världen kan kureras av extreme ekologisk mat helst bara salad.

visst en hel del av ämnena som bildas av fruktos och majsirap osv när det flyter runt i kroppen kanske inte är optimala men jag skulle stryka det där från listan av saker att oro sig för med en gång.

om du inte lider av någon form av leversjukdom/diabetes eller nåt annat metabolistisk fel. för då har jag ingen aning om konsekvenserna av vad det där kan innebära.

Bossebäver
2014-12-02, 17:05
Det är dumt att säga att det ens finns problem orsakade av fruktos. Fruktos är en naturlig beståndsdel i frukt etc och har inte påvisade negativa effekter av att intas i sitt naturliga intag i normala mängder. Istället för att snacka negativa effekter av nutrienter så är det vettigare att snacka negativa effekter av livsmedel (Läsk, kakor, godis, "hälsobars").

Vatten är essentiellt men ledande orsak till drunkningsolyckor och vattenförgiftning. Kanel förbättrar glukoskänslighet men dödar levern om det intas i stora mängder etc. Inte fan diskuterar vi skadan av dessa nutrienter (är kanel och vatten nutrienter eller livsmedel?) på befolkningsnivå?

tlk
2014-12-02, 18:15
Fruktosintag vid fruktosintolerans

Fruktosintolerans är inte speciellt vanligt. http://ngruppen.blogspot.se/2010/01/om-fruktosintolerans-genetisk-defekt.html är läsvärd.


Det är dumt att säga att det ens finns problem orsakade av fruktos.

Lider man av fruktosintolerans finns det stora problem med att äta fruktos.

Sverker
2014-12-02, 18:32
Journal of Applied Toxicology. Volume 34, Issue 7, pages 733–742, July 2014.

5-hydroxymethylfurfural bildas vid pastörisering av olika fruktjuicer. Jag tror inte ämnet är speciellt giftigt i de koncentrationer som finns i juicer men det är en indikering på upphettning.




Måste vara slöseri att koka honung:(

Bossebäver
2014-12-02, 19:02
Fruktosintolerans är inte speciellt vanligt. http://ngruppen.blogspot.se/2010/01/om-fruktosintolerans-genetisk-defekt.html är läsvärd.




Lider man av fruktosintolerans finns det stora problem med att äta fruktos.

Är man nötallergiker kan obehandlat intag av nötter leda till en liten släng av döden, är nötter dåligt och farligt?

RobinEH
2014-12-02, 19:09
Är man nötallergiker kan obehandlat intag av nötter leda till en liten släng av döden, är nötter dåligt och farligt?

Din formulering var problemet,
Det är dumt att säga att det ens finns problem orsakade av fruktos.
Det finns bevisligen problem direkt orsakade av fruktos då bl.a. fruktosintolerans existerar.

Hackenschmidt
2014-12-03, 17:02
Efter en snabb översikt av de websidor hon driver så slår hon mig som en person som köper många "alternativa" koncept som NLP, detox och inte tillämpar kritiskt tänkande och vetenskaplig basis när det gäller dessa. För mig är det tillräckligt för att jag inte ska våga lita på hennes råd när det gäller någonting och jag hade istället sökt den kunskapen från andra källor. Även om hon säkert kan ha rätt i mycket.