handdator

Visa fullständig version : snabba kolhydrater, nödvändigt eller inte?


faradinho
2014-12-01, 17:16
Främsta frågan går till er som konsumerar kosttillskott.
Nödvändig att ta snabba kolhydrater innan och efter träning?
Bara hålla sig till efter träning?

Hur ser ni på detta?


kosttillskott intaget vid träningstillfälle

30 min innan
1 skopa Animus
1/2 dl Fairing snabba kollhydrater
5 cl kreatin

Under träning
1 skopa Bcaa

Direkt efter tränig
1 skopa Bcaa
1/2 dl Fairing Snabba kolhydrater
5 cl Kreatin

20 min efter träning
Vassleprotein

King Grub
2014-12-01, 17:34
Det är aldrig nödvändigt. Möjligen undantaget om du är mitt uppe i en tiokamp.

MatteÖhult
2014-12-01, 17:35
Främsta frågan går till er som konsumerar kosttillskott.
Nödvändig att ta snabba kolhydrater innan och efter träning?

Ifall du upplever mer ork att ta snabba kolhydrater innan passet så kan du göra det. Det är lite individuellt, jag själv upplever ingen skillnad.

Om du har ett längre pass så kan du med fördel ta snabba kolhydrater under passet för att behålla lite ork

Efter träning så är kolhydrater ej nödvändigt ifall du inte ska träna inom en snart framtid igen (ca 8h eller mindre)



kosttillskott intaget vid träningstillfälle

30 min innan
1 skopa Animus - ok
1/2 dl Fairing snabba kollhydrater - presterar du bättre så ok, annars onödig
5 cl kreatin - behövs ej i samband med träning

Under träning
1 skopa Bcaa - onödigt om du får i dig med 2g protein per kg kroppsvikt

Direkt efter tränig
1 skopa Bcaa - onödigt om du får i dig 2gprotein per kg kroppsvikt
1/2 dl Fairing Snabba kolhydrater - onödigt om du ej ska träna inom 8h igen
5 cl Kreatin onödigt då du redan tar 5g kreatin innan

20 min efter träning
Vassleprotein - skulle lägga detta direkt innan passet, även om det i senare studier har visat sig att inte ha någon större effekt sålänge du får i dig dina 2gram protein per kg kroppsvikt



Kort och gott.

Kolhydrater behöver du inte såvida du inte känner någon märkbar effekt av det.

Kreatin intaget behöver ej vara högre än 5g per dag och ej i samband med träning

faradinho
2014-12-01, 17:53
Okej, jag har för mig att man ska få i sig snabba kolhydrater direkt efter träning då du har brutit ner musklerna. Bla för återhämtningen.

"Ökad glykogeninlagring direkt efter träning. Direkt efter träning är insulinkänsligheten hög samtidigt som muskelcellernas genomsläpplighet är hög, vilket innebär att kolhydrater i form av glukos förs in i muskelcellen mycket effektivt. Genom ett återhämtningsmål direkt efter träning kan man lagra in en större mängd glykogen i muskeln än om det har gått mer än en timma efter träningen."

vicarious
2014-12-01, 19:43
Okej, jag har för mig att man ska få i sig snabba kolhydrater direkt efter träning då du har brutit ner musklerna. Bla för återhämtningen.


Det brukar vara något som försäljare skriver för att marknadsföra en produkt. Hur mycket kolhydrat och hur bråttom det är beror på vilken typ av träning du utför och hur ofta.

Om du citerar något så ange gärna källan.

Kischen
2014-12-01, 22:43
5 centiliter kreatin?

Ta det hellre efter träningen.

Bossebäver
2014-12-01, 23:44
Okej, jag har för mig att man ska få i sig snabba kolhydrater direkt efter träning då du har brutit ner musklerna. Bla för återhämtningen.

"Ökad glykogeninlagring direkt efter träning. Direkt efter träning är insulinkänsligheten hög samtidigt som muskelcellernas genomsläpplighet är hög, vilket innebär att kolhydrater i form av glukos förs in i muskelcellen mycket effektivt. Genom ett återhämtningsmål direkt efter träning kan man lagra in en större mängd glykogen i muskeln än om det har gått mer än en timma efter träningen."

I grunden sant, men inget en tallrik pasta inte kan göra. Styrketräning är inte speciellt energiförbrukande och det är ofta bra med tid innan samma muskel ska arbeta igen. Om du exempelvis ska göra 453 mil skidåkning 2 dagar i rad så är optimal glykogeninlagring viktig, om du att 3 dagar senare ska bänkpressa en gång till, not so much.

faradinho
2014-12-02, 10:01
Tack grabbar!

Ska köra utan snabba kollisar ett tag.
Tränar som sagt 1 muskel grupp per vecka så instämmer det du säger chuck norris