handdator

Visa fullständig version : Växer inte. Något för den sluge att bita i.


AeternusRex
2014-12-01, 11:52
Så då var det dags att göra sig av med oskulden och posta för första gången.
Har läst tonvis med matnyttigt här genom åren men har nu kommit till en punkt där inget krumbuktande i världen fungerar.

Som det står ovan. Växer inte längre och jag är ingalunda en så stadig kloss. 182cm/92kg har tyvärr inga bilder att bistå med i nuläget. Det kan ordnas senare. Jag har stått helt still i flera månader både i tillväxt och styrka. Här och var har väl små framsteg gjorts men då jag kört ordentligt igen i drygt 1 år borde det inte komma en så lång breakpoint nu. Iaf inte i min värld.

Vad önskas för information för att lösa detta dilemma? Jag käkar "rätt" är ju mitt i vintern så lite skit ingen borde äta slinker nog ned men i övrigt har jag en sund kosthållning som borde generera resultat. dvs jag käkar tillräckligt med protein kolhydrater bra fetter osv. Kan tyvärr inte med så många kosttillskott då magen sparkar bakut och jag skiter som 3 elefanter 10 gånger om dagen då. aminosyror slinker ned men inte mycket annat. tränar 4-5 dagar i veckan. Varierande övningar för olika muskelgrupper och aldrig focus på samma muskelgrupp mer än en gång i veckan. jag är en fanatisk följare av modellen chocka kroppen(då inte med idiot pass som håller på i flera timmar etc) så ofta det går och låt aldrig det musklerna minnas övningarna för bra eller veta vad som kommer.

Jag har baltat med varierande repetitions mängder från full positiv fail till låg reps med flera minuters vila mellan set. Jag har knölat i mig så mycket mat att det blev ekonomiskt ohållbart och även då matat i mig pulver till min sambos stora förfäran.

sömnen kunde kanske vara bättre men det känns inte som ett halvårs status quo kan genereras av nån timmes för lite sömn.

kan ju tillägga att när jag knatade in i gymmet första gången vägde jag 53kg. nu är det många år sedan och ett tämligen osunt leverne under 7 års tid såg till att jag såg ut som svensson på stranden med hängbuk och pinnsmala ben.

Så träningen denna gången inledes egentligen för 3 år sedan när jag var stadiga 100kg tung och då inga smickrande kilon. Jag vaknade en morgon och insåg att katten stod och trampade på min mage.... när jag låg på sidan. fick en shock och undrade vart fan mina magrutor tagit vägen som var där i många år. körde dock väldigt sporadiskt fram tills för ca 1.5 år sedan. (läs 1-3 gånger i veckan utan större pressande.

uhm ja nu har jag en tendens att mata in noveller så fort jag sätter mig och börjar skriva. så jag tror att jag stannar här och överlåter mitt aningen diffusa inlägg i edran ömma vård

Gpajpen
2014-12-01, 12:13
Öka frekvensen, setill att du ligger på kaloriöverskott i stort sett dagligen över en längre period (behöver inte vara stort överskott), sadla om till ett beprövat program med inbyggd progression

AeternusRex
2014-12-01, 12:30
det är i stort sett exakt det jag sysslat med sen i september. Svarar ofta dåligt på dessa beprövade program. har lite fysiska bekymmer med axel/rygg/knän så vissa, ibland många övningar går inte utföra så det måste petas och grejas för att det skall funka.

AeternusRex
2014-12-01, 12:32
kan ju tillägga också att pga mina "bekymmer" så har jag endast kunnat köra press övningar sedan i våras. vilket i min mening ökar mystiken runt mitt tillväxt problem.

Slaxes
2014-12-01, 13:07
kan ju tillägga också att pga mina "bekymmer" så har jag endast kunnat köra press övningar sedan i våras. vilket i min mening ökar mystiken runt mitt tillväxt problem.

Det känns inte så mystiskt om du bara kan köra pressövningar. Hur tränar du din rygg m.m. med endast pressar?

Gpajpen
2014-12-01, 13:08
Jag personligen vill tro att du tränar för mycket om du bara kör pressövningar 4-5 gånger i veckan, men där har jag nog svårt att få medhåll.

Troppa
2014-12-01, 13:11
Kan ju testa öka frekvensen som vissa säger, jag körde 5 split innan men när jag gick över till rullande P/P/L split så fick jag som mest ökningar.

AeternusRex
2014-12-01, 13:21
Tack för svaren men jag kan ha formulerat mig dåligt/skippat information tror jag.

jag tränar 4-5 dagar i veckan, oftast 5. Kör absolut inte bara press övningar det är ett fullgott schema som involverar alla muskelgrupper vid olika tillfällen. armar en dag rygg en dag axlar/bröst en dag och ben en dag sedan brukar det bli en extra dag med vilken muskel grupp som enligt schemat ligger "bredast" isär. strävan är att få minst 4 fulla dygn vila innan varje muskelgrupp igen får bära det tunga lasset.

drag och press övningar separeras. antalet set och reps varieras. jag har kört långa perioder efter olika färdiga scheman som det påpekades ovan men jag svarar absolut bäst på hård träning med stor variation i övningar/set/reps.

men som sagt ovan har jag kommit till en punkt där jag sitter fast och börjar helt enkelt tappa humöret och viljan över uteblivna resultat. som jag också sade har jag haft ett stort spann med övningar jag inte kunna utföra pga en muppig axel och en kass rygg som nu är i stort åtgärdat vilket gör det ännu mer frustrerande att inget händer.

jag har funderat på att lägga till ett pass till så jag kör 6 dar i veckan och har i ett par veckor ökat intensiteten ännu mer och förlängt mina pass men ännu har ingen märkbar utveckling hänt.

Slaxes
2014-12-01, 13:26
Tack för svaren men jag kan ha formulerat mig dåligt/skippat information tror jag.

jag tränar 4-5 dagar i veckan, oftast 5. Kör absolut inte bara press övningar det är ett fullgott schema som involverar alla muskelgrupper vid olika tillfällen. armar en dag rygg en dag axlar/bröst en dag och ben en dag sedan brukar det bli en extra dag med vilken muskel grupp som enligt schemat ligger "bredast" isär. strävan är att få minst 4 fulla dygn vila innan varje muskelgrupp igen får bära det tunga lasset.

drag och press övningar separeras. antalet set och reps varieras. jag har kört långa perioder efter olika färdiga scheman som det påpekades ovan men jag svarar absolut bäst på hård träning med stor variation i övningar/set/reps.

men som sagt ovan har jag kommit till en punkt där jag sitter fast och börjar helt enkelt tappa humöret och viljan över uteblivna resultat. som jag också sade har jag haft ett stort spann med övningar jag inte kunna utföra pga en muppig axel och en kass rygg som nu är i stort åtgärdat vilket gör det ännu mer frustrerande att inget händer.

jag har funderat på att lägga till ett pass till så jag kör 6 dar i veckan och har i ett par veckor ökat intensiteten ännu mer och förlängt mina pass men ännu har ingen märkbar utveckling hänt.


Testa något som jag kallar för repetetive dropsets på så många övningar du kan länk: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=217253&highlight=repetetive+dropsets

Principen är egentligen bara att när du har gjort ditt vanliga set utifrån ditt schema så är inte riktigt setet klart ännu. du greppar en mycket lättare vikt och utför samma övning tills du är nära failure igen. Först då är ett set klart. Det funkar som platå-brytare för mig.

AeternusRex
2014-12-01, 13:34
tackar! skitbra det har jag inte provat än. det skall jag per omgående testa

Slaxes
2014-12-01, 13:45
tackar! skitbra det har jag inte provat än. det skall jag per omgående testa

grymt. Det kan vara tufft i början men man vänjer sig. återkom gärna med en liten rapport om hur det har gått senare i tiden :)

AeternusRex
2014-12-01, 13:52
absolut. det är måndag och nolldag efter några extra dagars vila så jag röjer igång med det idag sen hojtar jag så fort jag matat på ett par veckor och ser om nåt händer eller inte.

Slaxes
2014-12-01, 13:56
absolut. det är måndag och nolldag efter några extra dagars vila så jag röjer igång med det idag sen hojtar jag så fort jag matat på ett par veckor och ser om nåt händer eller inte.

Haha vad härligt! Jag sitter själv på kontoret och laddar febrilt inför ett bröst/axelpass!

cero
2014-12-01, 15:43
jag är en fanatisk följare av modellen chocka kroppen(då inte med idiot pass som håller på i flera timmar etc) så ofta det går och låt aldrig det musklerna minnas övningarna för bra eller veta vad som kommer.

Helt fel. Du ska snarare köra på med samma övningar under lång tid och bli stark som fan i dem. Variera kan man göra repsantal, vila och annat ibland. De flesta byter bara ut 1-3 övningar lite då och då och kör på med samma hela träningskarriären.

Titta på detta (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) program.

AeternusRex
2014-12-01, 18:37
att aldrig variera övningar går helt emot allt jag någonsin lärt mig. nu menar jag inte att jag har 150 övningar jag flexar mellan utan en handful som körs i x antal veckor/månader sedan byter jag ut en eller 2 osv.

vi kan tager biceps tex. satt och curlade med 20kgs hantlarna och kunde inte hur jag än gjorde få upp vikten mer. bytte ut 2 övningar i ett par veckor och vips hoppade jag upp några kilon när jag började på vanlig sittande curl igen.

och jag körde ett snarlikt program som det där, även om jag aldrig skulle göra 15 reps i något, i mer eller mindre full omfattning i nästan 1 år när jag satte igång tränandet igen.