handdator

Visa fullständig version : Rövlyft


Aliaas
2014-11-30, 22:25
Tja, har börjat bänka lite igen efter ganska långt uppehåll pga av skador och dylikt. Har enligt mig själv och flera andra med långvarig lyftar-erfarenhet ganska bra teknik, kanske inte hundraprocentig men intuckade armbågar och relativt bra brygga. Har dock en stor tendens att brunka upp ett ganska rejält rövlyft, mest för att jag känner bättre kontakt i brösten och får ett bättre tryck.

Jag vet att detta är ett big nono och att jag igentligen ska lära mig att köra bänk med arslet rätt men min fråga är dock hur negativt det är rent generellt är att bänka med rövlyft? om målet inte är tävlingsinriktat utan bara i syfte att få bästa möjliga muskelstimulans.

pezrulezhaakon
2014-11-30, 22:35
Tja, har börjat bänka lite igen efter ganska långt uppehåll pga av skador och dylikt. Har enligt mig själv och flera andra med långvarig lyftar-erfarenhet ganska bra teknik, kanske inte hundraprocentig men intuckade armbågar och relativt bra brygga. Har dock en stor tendens att brunka upp ett ganska rejält rövlyft, mest för att jag känner bättre kontakt i brösten och får ett bättre tryck.

Jag vet att detta är ett big nono och att jag igentligen ska lära mig att köra bänk med arslet rätt men min fråga är dock hur negativt det är rent generellt är att bänka med rövlyft? om målet inte är tävlingsinriktat utan bara i syfte att få bästa möjliga muskelstimulans.


Om syftet är bästa möjliga muskelstimulans, så ska du inte lyfta röven.

Rikard Jansson
2014-11-30, 22:46
"ofta ett ganska rejält rövlyft" och "ganska bra teknik" är väldigt långt ifrån varandra :D

Aliaas
2014-11-30, 23:05
Om syftet är bästa möjliga muskelstimulans, så ska du inte lyfta röven.

Okej, vilka andra muskelgrupper kopplas in? är det bättre att stanna innan rövlyft träder in? vad är det i sig som gör själva rövlyftet så dåligt?

"ofta ett ganska rejält rövlyft" och "ganska bra teknik" är väldigt långt ifrån varandra :D

fel citerat. "har dock stor tendens att brunka upp ett ganska rejält rövlyft"

kan istället säga, Tendens vid sista 1-2 repsen (av8)

exevision
2014-12-01, 07:22
Förstår inte att så många har problem med detta. Jag får aldrig rövlyft. Men jag kanske gör något fel som får röven att sitta som gjuten i bänken? ;)

ARMSTARK
2014-12-01, 11:40
Okej, vilka andra muskelgrupper kopplas in? är det bättre att stanna innan rövlyft träder in? vad är det i sig som gör själva rövlyftet så dåligt?



fel citerat. "har dock stor tendens att brunka upp ett ganska rejält rövlyft"

kan istället säga, Tendens vid sista 1-2 repsen (av8)

Den största anledningen till att folk reagerar på rövlyft är för att det är fel, man bänkpressar inte så, nybörjare brukar göra det för att de inte kan lyfta rätt. Ungefär som när folk står och svingar med hela kroppen när de bicepscurlar, eller knäböjer med en rom på två decimeter.

Har du rövlyft bara de två sista repsen i det sista setet i bänkträningen tycker jag det är helt okej, blåsa ut det sista liksom. Gör du det i varje set hela bänkpasset så betyder det att du går till fail i varje set. Det är nog inte att rekommendera, inte om du vill ha bra gains.

AeternusRex
2014-12-01, 13:10
kan inte helt ge dig en exakt beskrivning på vilka muskler du kopplar in dock kan jag säga att desto mer du förvandlar din rygg till en banan desto större är chansen att du pajar länd/korsryggen. du komprimerar ihoppa kotorna rätt så rejält när du fjonkar på.

är du kort? det kan hjälpa att motverka detta med att ändra vinkeln på benen till bortom 90 grader så du kan hålla emot med benen bättre. skjut fram fötterna något och plantera dom bredare isär så kan du pressa ned dig själv med dom när du lyfter.

Riktiga byggare
2014-12-01, 13:59
Nu pressar jag själv med helt plan rygg och har inte erfarenhet av tävlingslyftning. Men varför skulle rövlyft vara så illa? Innan du klarar att brygga som en elitlyftare är ju rövlyft det du kan ta till för att ha tillgång till de vinklar i bröstet som ger mest kraft. Alternativet är kanske att helt enkelt luta ner bänken å köra decline?