handdator

Visa fullständig version : Kraftigt minskade fettnivåer av vibrationsträning utan kalorirestriktion


King Grub
2014-11-30, 19:23
BACKGROUND:

While aerobic training is generally recommended as therapeutic exercise in guidelines, the effectiveness of resistance training has recently been reported in the management of nonalcoholic fatty liver disease (NAFLD). Acceleration training (AT) is a new training method that provides a physical stimulation effect on skeletal muscles by increasing gravitational acceleration with vibration. AT has recently been indicated as a component of medicine. In this study, we evaluated the effectiveness of AT in the management of NAFLD in obese subjects.

METHODS:

A total of 18 obese patients with NAFLD who had no improvement in liver function test abnormalities and/or steatosis grade after 12 weeks of lifestyle counseling were enrolled in an AT program. These patients attended a 20-minute session of AT twice a week for 12 consecutive weeks.

RESULTS:

During the AT program, the NAFLD patients showed a modest increase in the strength (+12.6%) and cross-sectional area (+3.1%) of the quadriceps, coupled with a significant reduction in intramyocellular lipids (-26.4%). Notably, they showed a modest reduction in body weight (-1.9%), abdominal visceral fat area (-3.4%), and hepatic fat content (-8.7%), coupled with a significant reduction in levels of aminotransferase (-15.7%), γ-glutamyltransferase (-14.4%), leptin (-9.7%), interleukin-6 (-26.8%), and tumor necrosis factor-α (-17.9%), and a significant increase of adiponectin (+8.7%). On a health-related quality of life survey, the patients showed an improvement in physical functioning (+17.3%), physical role (+9.7%), general health (+22.1), and social functioning (+6.0%).

The participants showed no significant changes in resting EE (−0.7%) or nonprotein respiratory quotient (+1.23%) after the 12-week AT program. According to the records of the Lifecorder, there were no significant differences in total daily EE in daily life (−14.0%) during the time periods before and after the AT program. Moreover, according to the daily food intake records, the participants did not significantly change their quantity of total daily energy intake (+12.6%) after the AT program.

CONCLUSION:

AT reduced hepatic and intramyocellular fat contents and ameliorated liver function test abnormalities in obese patients with NAFLD, which was coupled with improved physical function and body adiposity. AT is clinically beneficial for the management of NAFLD.

Ther Clin Risk Manag. 2014 Nov 7;10:925-36. Acceleration training for managing nonalcoholic fatty liver disease: a pilot study.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4230176/

Lipservice
2014-11-30, 19:28
Mer hopprep efter styrketräningen.

King Grub
2014-11-30, 19:30
Hopprep har inte med saken att göra.

Ozziking
2014-11-30, 19:32
Så.. Dessa "Ab-trainers" som har sin vibrationsförmåga är inte bullshit trots allt?

Tolkia
2014-11-30, 19:59
Så.. Dessa "Ab-trainers" som har sin vibrationsförmåga är inte bullshit trots allt?
Du kan knappast jämföra att stå på en vibrationsplatta, d.v.s. så att hela kroppen vibrerar, med att ha på sig en "ab-trainer" så att magmusklerna vibrerar. Du kan heller inte jämföra dig själv med försökspersonerna i studien om du inte har rejäl leverförfettning.

On studietopic så undrar jag om jag är helt blind eller om de verkligen inte hade några kontroller? Om de inte hade det undrar jag hur de kan attribuera effekten till vibrationsplattan? Sedan kan jag väl tycka att det är att töja på gränserna att inkludera försökspersoner med BMI 25,5 i en studie på "obese" personer.

King Grub
2014-11-30, 20:00
Dom hade inga kontroller, men försökspersonerna hade inga andra förändringar i sin energiförbrukning (eller sitt energiintag) under studieperioden.

3bz
2014-11-30, 20:02
Kanske inte så konstigt att tjockisar som gör, kanske för dem, krävande statiska övningar (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4230176/bin/tcrm-10-925s1.tif) får ut något av det, går ju inte säga något utan en kontrollgrupp.

Tolkia
2014-11-30, 20:07
Dom hade inga kontroller, men försökspersonerna hade inga andra förändringar i sin energiförbrukning (eller sitt energiintag) under studieperioden.
Jag hade velat ha en kontrolltgrupp som hade samma träningsprogram, men utan vibrationsplattan om jag med någon säkerhet skulle säga att vibrationsplattan medförde något i sig. Jag tror att två timmar ledd träning i veckan skulle ge en del även om den utfördes på fast mark, särskilrt om man har försökspersoner som i vanliga fall inte tränar och är i dålig form (vilket jag uppfattar det som att man hade här).

ATJL
2014-11-30, 20:08
Skulle detta kunna ha ngn praktisk nytta för en tränande person under deff tex, Grub?

King Grub
2014-11-30, 20:13
Vibrationsträning har absolut positiv påverkan även på idrottare.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17117001

Analys av den här studien:

suppversity.blogspot.se/2014/11/vibration-training-shakes-away-your.html

svenbanan
2014-11-30, 21:22
Har för mig att jag läst nånstans om att vibrationsplatta kan ge ökad bendensitet. Inte helt fel för gamlingar kan man tänka. Borde ju även kunna påverka balansen positivt, vilket ju ytterligare kan förbättra oddsen att man klarar lårbenshalsen...

Ozziking
2014-11-30, 21:24
Aha, antog bara det pga rubriken.

Läste inte ens studien :D

Peter Hansen
2014-11-30, 22:16
Har för mig att jag läst nånstans om att vibrationsplatta kan ge ökad bendensitet. Inte helt fel för gamlingar kan man tänka. Borde ju även kunna påverka balansen positivt, vilket ju ytterligare kan förbättra oddsen att man klarar lårbenshalsen...

Har för mig att de har vibrationsplattor för hästar av just den anledningen

ARMSTARK
2014-12-01, 09:23
För en 10-15 år sedan hade de nån slags vibrationsplatta på TV-shop som hävdade just de här sakerna, minskning av fett, ökad bentäthet och förhöjd träningseffekt. Alla i "träningsvärlden" skrattade åt det. Hmm, där ser man... ;)

3bz
2014-12-01, 09:43
Vibrationsträning har absolut positiv påverkan även på idrottare.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17117001

Analys av den här studien:

suppversity.blogspot.se/2014/11/vibration-training-shakes-away-your.html

Passiv kontrollgrupp i den studien, då kan de ju likaväl jämföra med baseline för interventionsgruppen. Plus de visar ingen interaktion, bara simple effects för sina analyser.

Den andra studien (Oh et al 2014) som nämns på suppversity är en pilot, även den utan någon kontrollgrupp.

Mycket möjligt att vibrationsträning gör något, men dessa studier säger ju tvyärr ingenting. Eller... det beror på om vad påståendet är, säger folk att det är bättre att göra övningar på dessa än att göra ingenting alls så är det ju sant, men det är väl inte riktigt vad man vill påstå hoppas jag?

Agitator
2014-12-01, 10:15
Yes!

http://i.imgur.com/LKezzvz.jpg

Snubben
2014-12-01, 10:44
Dum fråga men varför skulle vibrationsträning hjälpa öht? Hur kan "skakande" bygga kroppen? Det utsätter väl inte kroppen för någon större stress/belastning. Eller?