handdator

Visa fullständig version : Varför är helkropp schema lockande för nybörjare?


TABBYz
2014-11-29, 20:04
Som rubriken säger så verkar det som (bara på det här forumet) att som nybörjare så kör man helkropp schema.

Jag kan förstå varför, men kan någon förklara utförligt och anledning till varför man väljer det? :)

pls no hate

exevision
2014-11-29, 20:13
Tycker snarare att de flesta nybörjare, utan att veta bättre, splittar så mycket de bara kan. Allt blir bara en enda soppa för dem.

Morty
2014-11-29, 20:14
För att det är svårt att styrketräna bra. Att träna varje rörelse 3 gånger i veckan istället för 1 gör att den motoriska inlärningen går mycket snabbare. Dessutom krävs det inte så jättemycket för att en nybörjare ska börja bygga på sig och att då köra lite och ofta är ett bra sätt att få resultat, vilket ökar motivationen.

Ozziking
2014-11-29, 20:28
Tycker snarare att de flesta nybörjare, utan att veta bättre, splittar så mycket de bara kan. Allt blir bara en enda soppa för dem.

+1

Började med en 3-split, sedan 4, sedan 5 & 6 ggr/vecka. Efter det 2 split + massor av drop och extraset.

Nu kör jag från ruta 1. med helkropp. Kommer förmodligen splitta framöver, men ska bli lite stark först.

Lipservice
2014-11-29, 21:00
Man kör ju vad man själv trivs med, kör jag split blir jag uttråkad och slarvar med pass.
Helkropp 3 gånger i veckan stortrivs jag med och det räcker för mina mål och förutsättningar jag har.
Skönare med helpumpad kropp :d

TABBYz
2014-11-30, 11:05
Man kör ju vad man själv trivs med, kör jag split blir jag uttråkad och slarvar med pass.
Helkropp 3 gånger i veckan stortrivs jag med och det räcker för mina mål och förutsättningar jag har.
Skönare med helpumpad kropp :d

Men asså hinner du ens bryta ner muskelfibrerna? Varje muskelgrupp får max 30 minuter eller har jag fel? :p

crizzan
2014-11-30, 11:19
Men asså hinner du ens bryta ner muskelfibrerna? Varje muskelgrupp får max 30 minuter eller har jag fel? :p

Ja.

TABBYz
2014-11-30, 11:23
Ja.

*grr27**grr27* förklara då

kalle_kula
2014-11-30, 11:33
Jag kan verkligen se fördelen med typ "helkroppspass" två eller tre gånger i veckan. Om man nu vill träna komplexa övningar som böj, bänk, mark, press och chins behöver man träna på övningarna. Man blir helt enkelt inte riktigt bra på t.ex. böj om man kör en gång i veckan.

Övningarna är tillräckligt effektiva för att träna hela kroppen. Om man nu vill ha större armar kanske man kan slänga in lite rena armövningar varje pass också.

Beelz
2014-11-30, 11:36
*grr27**grr27* förklara då

Man behöver inte köra 12 set per muskel för att bryta ner dom. Det räcker med ett par få intensiva set där du presterar absolut max så har du stimulerat muskeln. Men det beror väl på vad ditt syfte med träningen är...

Gpajpen
2014-11-30, 12:25
Man behöver inte köra 12 set per muskel för att bryta ner dom. Det räcker med ett par få intensiva set där du presterar absolut max så har du stimulerat muskeln. Men det beror väl på vad ditt syfte med träningen är...

Njaa säg inte det inte. Många på kolozzeum förespråkar 25set/muskel ibland upp mot 50set.

crizzan
2014-11-30, 12:36
Man kan träna på väldigt många olika sätt och få goda resultat. Hur du ska träna är svårt att avgöra. Vad är dina mål, hur långt har du kommit i träningen, osv osv osv...

Loke
2014-11-30, 13:08
Det hänger rätt mycket ihop med vad nybörjaren uppmanas göra också. Sätter man nybörjaren i maskiner så är det typ skitsamma om det är helkropp eller 5-split. Kör man istället mer av komplexa övningar redan från start så kommer utmattningen från varje pass snarast vara central, och då är helkropp bättre. Då är det dessutom viktigt med hög frekvens, och helkropp är det ända sättet som man kan få det på en nybörjare som kör 2-3 pass i veckan (och jag tycker inte en nybörjare ska köra mer än så, av rent psykologiska skäl).

Eftersom detta är mer av ett lyftarforum än ett byggarforum så lutar man därför ofta åt helkroppspassen.

exevision
2014-11-30, 13:37
Man ska inte "bryta ner" musklerna.

Matsa
2014-12-01, 12:45
Njaa säg inte det inte. Många på kolozzeum förespråkar 25set/muskel ibland upp mot 50set.

Det stämmer att många förespråkar en hög träningsvolym men det är inget som motsäger det Beelz skrev. Det är inte speciellt många av högsetsförespråkarna som påstår att lågvolym inte funkar eller är dåligt, de propagerar bara för den sorts träning som de har bäst erfarenheter av. Du däremot verkar mer intresserad av att utdela jabbar mot alla andra sätt att träna på än att förespråka det som du själv föredrar.

On topic så tycker jag att Morty täckte in det mesta i sitt svar, +1 på det således.

Gpajpen
2014-12-01, 13:06
Det stämmer att många förespråkar en hög träningsvolym men det är inget som motsäger det Beelz skrev. Det är inte speciellt många av högsetsförespråkarna som påstår att lågvolym inte funkar eller är dåligt, de propagerar bara för den sorts träning som de har bäst erfarenheter av. Du däremot verkar mer intresserad av att utdela jabbar mot alla andra sätt att träna på än att förespråka det som du själv föredrar.

On topic så tycker jag att Morty täckte in det mesta i sitt svar, +1 på det således.

Om beelz säger att det räcker med ett par set medans andra säger att det krävs 25ggr så mycket och du säger att det inte motsäger varandra? Någon lär ju ha åt fanders fel uppfattning när det är sånna stora differenser. Eller ska alla få tycka precis som de vill, finns det inget man tämligen säkert vet om styrketräning?

Matsa
2014-12-01, 13:16
Om beelz säger att det räcker med ett par set medans andra säger att det krävs 25ggr så mycket och du säger att det inte motsäger varandra? Någon lär ju ha åt fanders fel uppfattning när det är sånna stora differenser. Eller ska alla få tycka precis som de vill, finns det inget man tämligen säkert vet om styrketräning?

Det räcker med ett fåtal riktigt hårda set. Ibland kan det av olika anledningar vara fördelaktigt att träna fler set och då kan man inte ta varje set lika långt. Det finns inget motsägelsefullt i detta.

Alltidxx
2014-12-01, 13:22
Njaa säg inte det inte. Många på kolozzeum förespråkar 25set/muskel ibland upp mot 50set.

Vilka förespråkar 25-50 set per muskelgrupp? Det räcker med ett par referenser.

Matsa
2014-12-01, 13:30
Vilka förespråkar 25-50 set per muskelgrupp? Det räcker med ett par referenser.

I den här tråden hittar du några som gör det: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=217568

(Observera dock att i många av fallen är det veckovolym det handlar om, inte 50 set per muskelgrupp varje pass.)

Diomedea exulans
2014-12-01, 13:37
Delvis för att de brukar bli rekommenderade det på Kolozzeum, kanske. :)

Vilka förespråkar 25-50 set per muskelgrupp? Det räcker med ett par referenser.

Arne Persson.

Alltidxx
2014-12-01, 22:05
I den här tråden hittar du några som gör det: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=217568

(Observera dock att i många av fallen är det veckovolym det handlar om, inte 50 set per muskelgrupp varje pass.)

Shit alltså, de verkar ju sjövilda i den där tråden :laugh:

Får nog ta och läsa den.

arthax
2014-12-02, 09:41
Shit alltså, de verkar ju sjövilda i den där tråden :laugh:

Får nog ta och läsa den.

Helt normalt. Jag börjer aldrig under 80 set / vecka :D