handdator

Visa fullständig version : Kortisolutsöndring vid långa träningspass?


MuskelMasen
2014-11-29, 18:23
Är det sant eller bara "bro-science" att om man tränar tillräckligt länge i stöten så utsöndrar kroppen kortisol. Och det ska då vara svårare/omöjligt att lägga på sig muskelmassa. Så, stämmer detta/ finns det forskning och studier som backar upp detta påstående?

Ozziking
2014-11-29, 18:26
Också funderat över detta. I så fall är ju split-schema till fördel gent emot helkropp t.ex.

:)

Dock som jag har läst och tolkat det, så är det bara påhitt. Iaf enligt de trådar som varit aktiva i frågan.

HenrikJ
2014-11-29, 18:35
Det är alla gånger sant. En kvalificerad gissning är dock att de styrkeövningar som utförs gör mer nytta än vad kortisolet gör skada.

MatteÖhult
2014-11-29, 18:39
Hur länge skall man träna då för att kroppen ska utsöndra kortisol?

tlk
2014-11-29, 18:39
Om något så är kortisolutsöndringen från träning korrelerat med hypertrofi, och möjligt något eftersträvansvärt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22105707

Tolkia
2014-11-29, 20:40
Kroppen producerar kortisol hela tiden, i större eller mindre mängd. Utan kortisol dör man. Det finns tillstånd där man producerar för mycket, men då är det fråga om generella sjukdomstillstånd och inte bara ett lite för långt pass på gymmet. Att försöka minimera kortisolinsöndringen är alltså inget en frisk person behöver tänka på, eller för den delen skulle tjäna på att försöka göra.

koncept
2014-11-29, 21:06
Det verkar vara broscience
Sök på vad John Broz har skrivit i ämnet.

Matsa
2014-11-29, 21:27
Det verkar vara broscience
Sök på vad John Broz har skrivit i ämnet.

Brozcience?

tlk
2014-11-29, 22:16
Det verkar vara broscience
Sök på vad John Broz har skrivit i ämnet.

Det är knappast broscience att hård träning ger akut ökning av kortisolutsöndring.

Commando1980
2014-11-29, 22:39
Den ska öka och det är inget du behöver försöka motverka eller fundera över. Kroniskt förhöjda nivåer är en annan femma.

MatteÖhult
2014-11-29, 22:50
Det är knappast broscience att hård träning ger akut ökning av kortisolutsöndring.

Han kanske menar att den kortisolen som producerars inte hämmar styrke/muskelutvecklingen?

koncept
2014-11-29, 23:53
Han kanske menar att den kortisolen som producerars inte hämmar styrke/muskelutvecklingen?

Precis.
Från det jag läst finns det inga tecken på att det skulle vara dåligt, utan det är ett missförstånd av broscientists

tlk
2014-11-30, 09:35
Han kanske menar att den kortisolen som producerars inte hämmar styrke/muskelutvecklingen?

Precis.
Från det jag läst finns det inga tecken på att det skulle vara dåligt, utan det är ett missförstånd av broscientists

Trodde redan den saken var avklarad här i tråden dock. Se t.ex. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7204322&postcount=5

MuskelMasen
2014-11-30, 15:50
Så var ifrån kommer skräcken för mastodonta och långa pass?

King Grub
2014-11-30, 16:05
Allt under tre timmar är uppvärmning.

Latissimus Dorsi
2014-11-30, 16:14
Strunta i sån där skit och träna tills du är klar

PureWhey
2014-11-30, 16:19
Så var ifrån kommer skräcken för mastodonta och långa pass?


Varifrån kommer skräcken för kolhydrater? Som i det mesta annat, okunskap.

MuskelMasen
2014-11-30, 17:17
Allt under tre timmar är uppvärmning.



Strunta i sån där skit och träna tills du är klar



Varifrån kommer skräcken för kolhydrater? Som i det mesta annat, okunskap.


:) Då kör jag på med mina pass! Det är ett jävla gnäll från alla bro-science snubbar på gymmet, antar att dom är avundsjuka bara...;)

hurril
2014-11-30, 17:30
Allt under tre timmar är uppvärmning.

Puss <3

tlk
2014-11-30, 18:24
Så var ifrån kommer skräcken för mastodonta och långa pass?

Skräcken kommer väl just ifrån att någon har fått för sig att kortisolutsöndringen ger muskelnedbrytning. Och det är ju sant om man bara tittar på en faktor men nu är det ju många saker som händer parallellt med kortisolutsöndringen.. men det var ju en god hypotes som verkar ha blivit totalsågad när man gjort vettiga studier in vivo.

Sen är det väl lite "men bulgarerna tränade bara 45 minuter i streck".. att de sen körde ett otal pass om dagen ignoreras ofta totalt.. Finns ju även tanken att anledningen till upplägget i gammal bulgarisk stil var för att hålla kidsen som tränade busy med träning och vilande hela dagarna så de inte hittade på strul.

Ozziking
2014-11-30, 18:27
Väntar ivrigt på att den där Calle ska komma och argumentera *drool*

Gpajpen
2014-11-30, 21:08
Så kan man säga att hög frekvens är Onödigt nu? Om man likagärna kan träna länge i stöten istället för att sprida ut det på flera pass.

Gpajpen
2014-11-30, 21:11
Och skräcken för att bryta ned musklerna istället för att "sätta igång signaler om uppbyggnad" är också helt överdriven?

hurril
2014-11-30, 21:14
Så kan man säga att hög frekvens är Onödigt nu? Om man likagärna kan träna länge i stöten istället för att sprida ut det på flera pass.

Nej.

PureWhey
2014-11-30, 21:39
Så kan man säga att hög frekvens är Onödigt nu? Om man likagärna kan träna länge i stöten istället för att sprida ut det på flera pass.


Eh... Va? Hur kom du fram till det?

Klein
2014-11-30, 22:19
Kortisolet är förhöjt inte bara under träning utan även dygnet efter träning och ändå stimulerar träning muskeltillväxt och förbättrar hälsan. Kortisol är alltså inget man behöver bekymra sig över.

hurril
2014-11-30, 22:25
Eh... Va? Hur kom du fram till det?

Det är inte så svårt att räkna ut hur han tänker. "Vi" säger att en högre frekvens är ett sätt att lösa problemet med de för höga kortisolhalterna som genereras av att träna för länge enligt honom så han attackerar den positionen. Halmdocka kallas den retoriken (Gpajpen har ju ett intresse av att slå upp saker han inte förstår.)

PureWhey
2014-11-30, 22:27
Det är inte så svårt att räkna ut hur han tänker. "Vi" säger att en högre frekvens är ett sätt att lösa problemet med de för höga kortisolhalterna som genereras av att träna för länge enligt honom så han attackerar den positionen. Halmdocka kallas den retoriken (Gpajpen har ju ett intresse av att slå upp saker han inte förstår.)


Inte därför jag (de flesta?) kör högre frekvens, men ja. Förstår poängen.

hurril
2014-11-30, 22:31
Inte därför jag (de flesta?) kör högre frekvens, men ja. Förstår poängen.

Det är snarare att skicka en svagare signal oftare man vill göra eftersom problemet (ett av alla med att nå en riktigt hög utveckling) är att skicka kontinuerligt starkare signaler. Man kan inte träna 170 lyft knäböj på ett pass och samtidigt hålla sig runt 70% intensitet i snitt. Även om någon utför den bedriften så kommer det inte att ge något resultat utöver inflammerade patellasenor därför att det momentana behovet av återhämtning överstiger proteinsyntesen med hästlängder.

Istället kan man dela upp det på 2-7 dagar för att på så vis utnyttja faktumet att man har en ordentligt förhöjd proteinsyntes en kort period. Någonstans har jag läst att den för avancerade idrottspersoner kan vara så pass kort som ett fåtal timmar; kanske är det därför det kan tänkas ha effekt att till och med böja två gånger om dagen i vissa fall. Vad vet jag. (Det är för extremt till och med för mig.)

ARMSTARK
2014-12-01, 09:08
Mina personliga iaktagelser på gymet under åren är att de som kör 3-4 timmars pass sällan har några muskler att tala om, medans de som går in och blastar musklerna i 45 minuter brukar vara djävligt bitiga. Oavsett vad det beror på, kortisol eller bara för mycket av det goda (långpassen).

Ozziking
2014-12-01, 10:15
Mina personliga iaktagelser på gymet under åren är att de som kör 3-4 timmars pass sällan har några muskler att tala om, medans de som går in och blastar musklerna i 45 minuter brukar vara djävligt bitiga. Oavsett vad det beror på, kortisol eller bara för mycket av det goda (långpassen).

:(

Arne Persson
2014-12-01, 10:22
Varifrån kommer skräcken för kolhydrater? Som i det mesta annat, okunskap.

Eller internet...

Gpajpen
2014-12-01, 10:50
Det är inte så svårt att räkna ut hur han tänker. "Vi" säger att en högre frekvens är ett sätt att lösa problemet med de för höga kortisolhalterna som genereras av att träna för länge enligt honom så han attackerar den positionen. Halmdocka kallas den retoriken (Gpajpen har ju ett intresse av att slå upp saker han inte förstår.)

Haha. I min enfald trodde jag att timtalslånga pass och hög frekvens uteslöt varandra, men uppenbarligen inte.
Och vad kallas den retoriken "ni" använt när summan av eran träningsfilosofi lyder 50set/muskelgrupp i veckan + timtalslånga pass + (!) hög frekvens, MEN man ska inte träna för mycket. Frågan är vem som inte skulle träna sönder sig på dem rekommendationerna. Då är det nog inte mycket till halmdocka kvar av den personen, inte ens en trasdocka.

Sniggel
2014-12-01, 10:51
Är det sant eller bara "bro-science" att om man tränar tillräckligt länge i stöten så utsöndrar kroppen kortisol.

Och det ska då vara svårare/omöjligt att lägga på sig muskelmassa. Så, stämmer detta/ finns det forskning och studier som backar upp detta påstående?

Nej. Finns t om en studie som visar på en positiv relation mellan kortisolutsöndring och "gainz".

Sniggel
2014-12-01, 10:57
Haha. I min enfald trodde jag att timtalslånga pass och hög frekvens uteslöt varandra, men uppenbarligen inte.
Och vad kallas den retoriken "ni" använt när summan av eran träningsfilosofi lyder 50set/muskelgrupp i veckan + timtalslånga pass + (!) hög frekvens, MEN man ska inte träna för mycket. Frågan är vem som inte skulle träna sönder sig på dem rekommendationerna. Då är det nog inte mycket till halmdocka kvar av den personen, inte ens en trasdocka.

Du kan inte föreställa dig att man har flera valmöjligheter snarare än att man ska träna så hårt som möjligt, så länge som möjligt och så ofta som möjligt?

Kan man träna länge? Ja
Kan man träna ofta? Ja
Kan man träna hårt varje gång man är på gymmet? Ja

Ska man göra allting alltid? Inte rekommenderat.

Matsa
2014-12-01, 12:24
Mina personliga iaktagelser på gymet under åren är att de som kör 3-4 timmars pass sällan har några muskler att tala om, medans de som går in och blastar musklerna i 45 minuter brukar vara djävligt bitiga. Oavsett vad det beror på, kortisol eller bara för mycket av det goda (långpassen).

Min erfarenhet är raka motsatsen, de som tränar riktigt mycket (oavsett om det är via jättelånga pass eller många halvlånga) är ofta de som är störst och starkast. Fast jag tror att en del som tränar långa pass slösar mycket tid på att lalla och skulle egentligen ha nytta av att vara mer fokuserade och effektiva, det kanske stämmer in på dem du har iakttagit? Det beror nog lite på var man tränar, jag har hållit till mycket på ställen där ganska duktiga strongmanatleter och liknande folk har tränat och de brukar ju inte vara kända för att ta det lugnt när de tränar.

Gpajpen
2014-12-01, 12:28
Du kan inte föreställa dig att man har flera valmöjligheter snarare än att man ska träna så hårt som möjligt, så länge som möjligt och så ofta som möjligt?

Kan man träna länge? Ja
Kan man träna ofta? Ja
Kan man träna hårt varje gång man är på gymmet? Ja

Ska man göra allting alltid? Inte rekommenderat.

Ska man göra allting samtidigt öht? Not even once. Lite det jag vill få fram att machokulturen måste släppa. Detta är alltså rakt sammanställt från samma personer fast i olika trådar.

Matsa
2014-12-01, 12:33
Här är förresten en bra artikel från träningslära om ämnet: http://traningslara.se/hojning-av-anabola-hormon-genom-styrketraning/

Jag tycker att det är intressant att tunga set med få reps inte verkar leda till speciellt stora ökningar av hormonnivåer jämfört med set med fler reps. Många som tränar långa pass börjar ju just med tunga basövningar där de kör lågreps i många set, sedan kanske de kör några set i liknande övningar med fler reps och avslutningsvis lite isolationsövningar. Då är det alltså reppandet på basövningar som står för den största höjningen av hormonnivåerna så om man nu tror att det spelar någon roll kanske det är en god idé att vara tidseffektiv från och med den delen av passet.

svenbanan
2014-12-01, 13:00
Är det skillnad på kortisol och kortisol? Jag har för mig att varje viktenhet muskelmassa utsöndrar en viss mängd kortisol per tidsenhet, och att det är detta (bland annat) som gör det svårare att lägga på sig muskelmassa när man redan har lagt på sig flera kilo muskler. Dvs att detta kortisol då skulle verka hämmande på muskeluppbyggnad. Tycker inte detta rimmar så bra med det ni säger om att kortisol=>gainz. Vad har jag missuppfattat?

PureWhey
2014-12-01, 13:06
Eller internet...
Här vet alla allt!
F.ö. besviken att jag inte såg dig på någon greppstation under FF.
Nej. Finns t om en studie som visar på en positiv relation mellan kortisolutsöndring och "gainz".

Den har jag läst abstraktet på nån gång, alldeles för okunnig för att kunna säga något vettigt om det dock... (Eller läsa hela :D)

ARMSTARK
2014-12-01, 13:17
Min erfarenhet är raka motsatsen, de som tränar riktigt mycket (oavsett om det är via jättelånga pass eller många halvlånga) är ofta de som är störst och starkast. Fast jag tror att en del som tränar långa pass slösar mycket tid på att lalla och skulle egentligen ha nytta av att vara mer fokuserade och effektiva, det kanske stämmer in på dem du har iakttagit? Det beror nog lite på var man tränar, jag har hållit till mycket på ställen där ganska duktiga strongmanatleter och liknande folk har tränat och de brukar ju inte vara kända för att ta det lugnt när de tränar.

Absolut, du har helt rätt. Jag har huvudsakligen kört på företagsgym och discogym med glänsande maskiner. Det är nog så långt ifrån strongman man kan komma. :d

Matsa
2014-12-01, 13:27
Nej. Finns t om en studie som visar på en positiv relation mellan kortisolutsöndring och "gainz".

Jag skulle gärna vilja läsa den studien.

Är det skillnad på kortisol och kortisol? Jag har för mig att varje viktenhet muskelmassa utsöndrar en viss mängd kortisol per tidsenhet, och att det är detta (bland annat) som gör det svårare att lägga på sig muskelmassa när man redan har lagt på sig flera kilo muskler. Dvs att detta kortisol då skulle verka hämmande på muskeluppbyggnad. Tycker inte detta rimmar så bra med det ni säger om att kortisol=>gainz. Vad har jag missuppfattat?

Jag har hört att en kortvarig höjning av kortisol kan bidra till fettförbränning men samtidigt sägs ju kroniskt höjda kortisolnivåer bidra till bukfetma så jag antar att det är något liknande. Akut höjning = så som det ska vara och kanske rentav något bra, kronisk höjning = bad shit.

Det här verkar vara lite invecklat. :D

svenbanan
2014-12-01, 13:42
Det här verkar vara lite invecklat. :D

Onekligen...

hurril
2014-12-01, 14:06
Haha. I min enfald trodde jag att timtalslånga pass och hög frekvens uteslöt varandra, men uppenbarligen inte.
Och vad kallas den retoriken "ni" använt när summan av eran träningsfilosofi lyder 50set/muskelgrupp i veckan + timtalslånga pass + (!) hög frekvens, MEN man ska inte träna för mycket. Frågan är vem som inte skulle träna sönder sig på dem rekommendationerna. Då är det nog inte mycket till halmdocka kvar av den personen, inte ens en trasdocka.

En till halmdocka från dig eftersom det där inte är "vår" position.

Man ska inte träna för mycket men alla kan träna väldigt mycket. Förutsatt att man är lite mer intelligent med intensiteten och periodiserar mängd, genomsnittlig belastning, övningsval och annat. Men, samma brasklapp jag redan angivit ett par gånger, detta förutsätter att det är primärt resultat man söker. Det gör inte alla och detta menar jag inte så drygt som det låter - många tränar för att det är kul mest.

Matsa
2014-12-01, 14:14
En till halmdocka från dig eftersom det där inte är "vår" position.

Man ska inte träna för mycket men alla kan träna väldigt mycket. Förutsatt att man är lite mer intelligent med intensiteten och periodiserar mängd, genomsnittlig belastning, övningsval och annat. Men, samma brasklapp jag redan angivit ett par gånger, detta förutsätter att det är primärt resultat man söker. Det gör inte alla och detta menar jag inte så drygt som det låter - många tränar för att det är kul mest.

Man kan ju även tänka sig att rätt många vill ha resultat men ändå inte är villiga att lägga mer än en viss tid på träning och då blir det ju förmodligen ett annat upplägg.

Bossebäver
2014-12-01, 17:16
Jag skulle gärna vilja läsa den studien.



Jag har hört att en kortvarig höjning av kortisol kan bidra till fettförbränning men samtidigt sägs ju kroniskt höjda kortisolnivåer bidra till bukfetma så jag antar att det är något liknande. Akut höjning = så som det ska vara och kanske rentav något bra, kronisk höjning = bad shit.

Det här verkar vara lite invecklat. :D

Kortisol ingår i stresscykeln och agerar fettmobiliserande när det "spikar", dvs det frisätter fett och är inte associerat med ohälsa, sjukdom eller icke-optimalitet alls, medans kronisk förhöjning pga livsstil eller sjukdom är associerat med allt dåligt, tänk typ tidig död, dålig bänkpress och Hitler.

Arne Persson
2014-12-01, 20:30
Här vet alla allt!
F.ö. besviken att jag inte såg dig på någon greppstation under FF.


Den har jag läst abstraktet på nån gång, alldeles för okunnig för att kunna säga något vettigt om det dock... (Eller läsa hela :D)

Då missade du att jag var enväldig domare på evenemangets enda officiella Grepptävling? ;)

PureWhey
2014-12-02, 13:28
Då missade du att jag var enväldig domare på evenemangets enda officiella Grepptävling? ;)

Japp :D

Bossebäver
2014-12-02, 14:26
Är det skillnad på kortisol och kortisol? Jag har för mig att varje viktenhet muskelmassa utsöndrar en viss mängd kortisol per tidsenhet, och att det är detta (bland annat) som gör det svårare att lägga på sig muskelmassa när man redan har lagt på sig flera kilo muskler. Dvs att detta kortisol då skulle verka hämmande på muskeluppbyggnad. Tycker inte detta rimmar så bra med det ni säger om att kortisol=>gainz. Vad har jag missuppfattat?


Det är inte myostatin du tänker på?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Myostatin

http://en.wikipedia.org/wiki/Myostatin

svenbanan
2014-12-02, 16:39
Det är inte myostatin du tänker på?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Myostatin

http://en.wikipedia.org/wiki/Myostatin

Jo, det verkar det vara. Tack!

Nu blev det inte riktigt lika rörigt. :)