handdator

Visa fullständig version : Hårddisk -> HDMI -> TV?


Truebuilder
2014-11-29, 10:40
Hej allesamans,

tänkte höra om någon vet ifall det har kommit något nytt sätt som gör att man kan streama direkt från en hårddisk till en tv.

Problem.
En mor som inte begriper det tekniska, klarar inte av att starta en dator och öppna den serien eller filmen hon vill se och jag har inte ork eller tid att alltid behöva guida eller göra det åt henne.

Optimal lösning.
Om det finns någon extern hårddisk som fungerar som en mediaspelare, dvs att man kopplar in den via HDMI i tvn och hon kan välja att spela av vad som ligger lagrat på hårddisken. (om man kan föra över filer via nätverket hade det varit ännu bättre)

Alla förslag välkommnas.
Mvh

tossefar
2014-11-29, 10:42
En apple tv med netflix är omöjligt att misslyckas med.

hahavaffan
2014-11-29, 10:43
En mediaspelare eller HTPC som kan läsa från ett minneskort eller USB-disk kanske? Kolla agazzas inlägg: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7203097&postcount=7194 t.ex.

En apple tv med netflix är omöjligt att misslyckas med.+1

TABBYz
2014-11-29, 10:46
Vet inte hur man startar en dator, jag tror du överdriver lite :S

Men i alla fall, lägg bara alla filmer och tv serier genom en genväg på skrivbordet så när hon öppnar så är det bara att välja :P

Annars använder vi ett jättebra program här hemma som heter XBMC (http://kodi.tv/about/) och hon behöver endast trycka två gånger på muspekaren och hon kan välja massor av film & tv serier. Dock så måste du koppla dina diskar ditåt så de laddas upp där :p

J.V
2014-11-29, 10:53
En apple tv med netflix är omöjligt att misslyckas med.This.

Om hon nu inte klarar av att starta datorn eller en film så lär hon väl inte heller kunna ladda ner/köpa något heller, då brukar Netflix utbud kännas tämligen oändligt. :D

PixelMiner
2014-11-29, 13:17
Håller med om AppleTV + Netflix eller någon form av smart-TV med netflix. Alternativen Roku, Nexus Player (Android TV) and Amazon Fire TV är inte riktigt mogna för den svenska marknaden ännu.

Tekniskt sett så har dock många av dagens TV-apprater stöd för att visa filmer och bilder ifrån USB. Till och med min drygt 5 år gamla Samsung TV har en USB port som jag har en 100 GB hårddisk med USB kopplad till. TVn har stöd för de flesta format och den har till och med stöd för undertext filer. Dock har den problem med vissa MKV filer, gissningsvis beroende på att de använder för moderna video-codecs.

Ponitus
2014-11-29, 13:26
* En lagom ny teve och en lagom ny hårddisk med enbart USB.
* Hårddisken sitter i teven jämt.
* Startar hon teven startas hårddisken.
* Lär henne hur man ändrar till USB/hårddisk på tevedosan.

Det blir enbart då två (2) saker att lära henne;
* Hur man sätter på teven.
* Hur man bläddrar fram USB/hårddisk på tevedosan.

PixelMiner
2014-11-29, 13:44
* En lagom ny teve och en lagom ny hårddisk med enbart USB.
* Hårddisken sitter i teven jämt.
* Startar hon teven startas hårddisken.
* Lär henne hur man ändrar till USB/hårddisk på tevedosan.

Det blir enbart då två (2) saker att lära henne;
* Hur man sätter på teven.
* Hur man bläddrar fram USB/hårddisk på tevedosan.

Sedan får du antingen se till att hårddisken är full med innehåll. Eller lära henne hur man får ner 0-day releaser via UseNet. ;)

Ponitus
2014-11-29, 14:04
;)

Morrris
2014-11-29, 15:23
Pulsar på Kodi.

tossefar
2014-11-29, 15:45
Pulsar på Kodi.

Du tycker alltså att den enklaste lösningen för trådskaparens mamma är att skaffa en enhet som kör xbmc, för att sedan streama torrents från en tracker?

Truebuilder
2014-11-29, 15:54
En apple tv med netflix är omöjligt att misslyckas med.

Netflix har oerhört begränsat utbud + inget nytt. (jag jag har Netflix + VPN USA)

En mediaspelare eller HTPC som kan läsa från ett minneskort eller USB-disk kanske? Kolla agazzas inlägg: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7203097&postcount=7194 t.ex.

+1

Låter intressant, ska läsas på, tack!

Vet inte hur man startar en dator, jag tror du överdriver lite :S

Men i alla fall, lägg bara alla filmer och tv serier genom en genväg på skrivbordet så när hon öppnar så är det bara att välja :P

Annars använder vi ett jättebra program här hemma som heter XBMC (http://kodi.tv/about/) och hon behöver endast trycka två gånger på muspekaren och hon kan välja massor av film & tv serier. Dock så måste du koppla dina diskar ditåt så de laddas upp där :p

Jo känner till XBMC men hade gärna sluppit ha en dator ikopplad åt henne varje gång.

* En lagom ny teve och en lagom ny hårddisk med enbart USB.
* Hårddisken sitter i teven jämt.
* Startar hon teven startas hårddisken.
* Lär henne hur man ändrar till USB/hårddisk på tevedosan.

Det blir enbart då två (2) saker att lära henne;
* Hur man sätter på teven.
* Hur man bläddrar fram USB/hårddisk på tevedosan.

Då måste antingen TVn eller hårddisken kunna spela upp diverse filformat, är ej så säker på att dom är kaptibla till sådant.

tossefar
2014-11-29, 15:57
Netflix har oerhört begränsat utbud + inget nytt. (jag jag har Netflix + VPN USA)


Ja, jo... men menar du att din mamma kräver större utbud än vad netflix erbjuder? Nog för att ALLT inte finns där men nog finns det serier att kolla på...

Kimball
2014-11-29, 16:48
Jailbreakad iPhone / iPad med MovieBox installerat (tror det finns sätt att installera det utan jb också) + appletv! Så har du streamade torrents på ett enkelt och smidigt sätt :D

PixelMiner
2014-11-29, 18:19
Då måste antingen TVn eller hårddisken kunna spela upp diverse filformat, är ej så säker på att dom är kaptibla till sådant.

Som sagt de flesta TV-apparater idag är rätt duktiga på att spela upp moderna filmformat. Min fem år gamla TV äter alla format jag testat, bortsett från h.264.

Vill man ha en modernare TV så säljer ju Webhallen just nu en 40tums Samsung 4K TV för 4990 SEK. Den har inbyggt stöd för Netflix, HBO GO, Viaplay. Och äter följande videoformat och containers:
AVC/H.264, AVI, DivX HD, DivX, FLV, HEVC/H.265, Matroska (MKV), MOV, MPEG1, MPEG2, MPEG4, WMV9 HD (VC-1), WMV

Den har dessutom stöd för följande undertexter i SMI, SRT, SUB, TXT format.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2664568

Morrris
2014-11-29, 19:16
Du tycker alltså att den enklaste lösningen för trådskaparens mamma är att skaffa en enhet som kör xbmc, för att sedan streama torrents från en tracker?


Absolut.

Avtrubbad
2014-11-29, 20:10
Plex :)

Du laddar hem filmerna hos dig så streamar hon från dig :P