handdator

Visa fullständig version : Ni som tränar till failure jämnt - Hur mår ni?


Ozziking
2014-11-28, 18:55
Tjenare!

Tänkte lite på det här med failure träning - jämnt och ständigt.

Vet att vissa tränar på detta sätt med bra resultat(?) och framgångar (?).

Men jag undrar lite hur era kroppar mår fysiskt och hur ni mår psykiskt av detta?
samt hur ofta ni tränar och om ni bokför/försöker ha någon form av viktprogression i övningarna. Vissa gör det inte och bara kör på känsla och andra gör det.

Sen om någon kollar in här och vet nackdelarna med ständig failure-träning så får de gärna nämnas :) Har för mig att det sliter rätt mycket på kropp och nervsystem samt att det förhöjer kortisol-nivåerna(?).

Personligen tränar jag aldrig till failure. Möjligtvis någon enstaka gång i isolationsövningar.

MVH

Lipservice
2014-11-28, 18:59
Har astma och får i mig massor med kortison ändå, så kan like gärna köra till failure ibland :d

Ozziking
2014-11-28, 19:05
Har astma och får i mig massor med kortison ändå, så kan like gärna köra till failure ibland :d

?

Är kortisol fel skrivet av mig..? :smash:

Ribban
2014-11-28, 19:10
Du bör definiera vad du menar med failure. Är det när man misslyckas med repetitionen eller om man slutar när man vet att nästa inte skulle gå? Har sett 100 sidors diskussioner som spårar ur för att ingen använder samma definition.

Lipservice
2014-11-28, 19:13
?

Är kortisol fel skrivet av mig..? :smash:

Nej då, men förhöjda värden av kortisol bildar kortison i kroppen. Kan ha fel, men haft astma hela mitt liv så tror jag fattat rätt.

Ozziking
2014-11-28, 19:16
Du bör definiera vad du menar med failure. Är det när man misslyckas med repetitionen eller om man slutar när man vet att nästa inte skulle gå? Har sett 100 sidors diskussioner som spårar ur för att ingen använder samma definition.

Positiv Failure är när man kör tills man inte får upp en repetition till själv. Oavsett vikt och antal repetitioner. Negativ failure är när man kör till PF + Forced reps till failure = Negativ Failure.

Ozziking
2014-11-28, 19:16
Nej då, men förhöjda värden av kortisol bildar kortison i kroppen. Kan ha fel, men haft astma hela mitt liv så tror jag fattat rätt.

Vad betyder det då? :d

Ajemän
2014-11-28, 19:21
Gjorde förut, mådde piss (slut i kroppen) och fick dåliga resultat, även på överskott och bara 4 pass i veckan, som 18-åring.

Jag kör 1 set fail per pass numera, och resten en hyffsad bit ifrån.

Hackenschmidt
2014-11-28, 19:32
Har AMRAP-set (2-4 set per träningstillfälle) i mitt program, på de kör jag tills jag vet att jag inte kommer klara en enda repetition till. Då och då blir det riktig failure, men det försöker jag undvika.

Det händer ibland att jag känner mig sliten och då väljer jag helt enkelt att köra minimum-rep istället - 5,5,5 istället för typ 5,5,8 eller vad det skulle bli.

Funkar bra för mig i kombination med uppsatta målreps. Kör jag inte såhär så är det större risk att psyket blir den begränsande faktorn, att jag tror att tanken är slut när det i själva verket finns 2-3 reps kvar.

Bryggare
2014-11-28, 20:00
Jag tror failure är väldigt olika för alla individer. En del kan ta ut sig till 99,9-100% och kallar det failure. Vissa hittar nog failure vid 80-90%. Det är nog en mental inställning. För de som hittar "failure" tidigare funkar det nog men att maxa hela tiden (nära 100%) tror jag kan vara kontraproduktivt. Jag faller nog in i klientelet som nöjer sig med 90-95% och det funkar för mig. Men det är vad jag tror??

TABBYz
2014-11-28, 20:19
Failure för mig är när jag håller på att spy inombords och känner hur muskelgruppen får en sån sjuk pump så du vill hellre amputera än ha kvar skiten.
Så kör jag tills failure, punkt.

Och för den delen så kör jag till failure i många basövningar, speciellt knäböj och jag känner att jag utvecklas, sjuk träningsvärk men fysiskt och psykiskt så mår jag underbart :)

Ozziking
2014-11-28, 20:30
Positiv Failure är när man kör tills man inte får upp en repetition till själv. Oavsett vikt och antal repetitioner. Negativ failure är när man kör till PF + Forced reps till failure = Negativ Failure.

Failure.

Sen hur man tränar är ju en annan grej. Men detta är det som menas med failure. Att man helt enkelt inte får upp vikten mer. Man behöver inte köra till fail varje set för att må illa t.ex.

Sverker
2014-11-28, 20:33
Alltid.

Känns underligt att inte köra tills det är stopp. Mår utmärkt för CNS och musklerna är vana.

cero
2014-11-28, 20:36
Alltid.

Känns underligt att inte köra tills det är stopp. Mår utmärkt för CNS och musklerna är vana.

Hur lång tid tog det att vänja sig?

exevision
2014-11-28, 20:42
Alltid.

Känns underligt att inte köra tills det är stopp. Mår utmärkt för CNS och musklerna är vana.

Och hur ofta?

jflycore
2014-11-28, 20:49
Alltid.

Känns underligt att inte köra tills det är stopp. Mår utmärkt för CNS och musklerna är vana.

Amen.

Har alltid gjort, och kommer alltid att göra det.
Kroppen mår fantastiskt bra.
Aldrig problem med leder osv. Ännu.

Damien Thorne
2014-11-28, 21:46
Du bör definiera vad du menar med failure. Är det när man misslyckas med repetitionen eller om man slutar när man vet att nästa inte skulle gå? Har sett 100 sidors diskussioner som spårar ur för att ingen använder samma definition.

Vad kallar man det fetmarkerade?

Så kör jag ofta. Tex om jag siktar på att göra 10 reps i bänkpress, men jag får kämpa ordentligt på 9de reppet och vet att en till kommer inte att gå. Då gör jag "bara" 9, försöker inte ens på 10de.

Jag brukar själv kalla det för "maxreps".

cero
2014-11-28, 21:49
Du bör definiera vad du menar med failure. Är det när man misslyckas med repetitionen eller om man slutar när man vet att nästa inte skulle gå? Har sett 100 sidors diskussioner som spårar ur för att ingen använder samma definition.

Brukar kalla det där fail i alla fall. Dvs man är helt slut och kan inte fortsätta settet.

Ribban
2014-11-28, 21:52
Vad kallar man det fetmarkerade?

Så kör jag ofta. Tex om jag siktar på att göra 10 reps i bänkpress, men jag får kämpa ordentligt på 9de reppet och vet att en till kommer inte att gå. Då gör jag "bara" 9, försöker inte ens på 10de.

Jag brukar själv kalla det för "maxreps".
Tror inte det finns något erkänt namn på det. "en rep från fail" typ.

oscarovegren
2014-11-29, 00:08
Kör allt till failure. Mår bra.

REDaction
2014-11-29, 00:10
Brukar kalla det där fail i alla fall. Dvs man är helt slut och kan inte fortsätta settet.

Fast du misslyckas (fail) ju aldrig med en repetition. Dvs du får aldrig den positiva/negativa effekten failure ger, så det blir ganska missvisande. En rep från fail är nog som tidigare nämnt det vanliga att säga.

Aliaas
2014-11-29, 00:23
Amen.

Har alltid gjort, och kommer alltid att göra det.
Kroppen mår fantastiskt bra.
Aldrig problem med leder osv. Ännu.

+1

Skulle aldrig falla mig in att inte köra till failure, med detta menar jag inte +20 reps, drop-set och negativer utan mer att när jag går in för mina arbets-set går jag ju självklart fullt ut.

känner som så att om jag har 5 reps i mig vrf skulle jag stanna på 4 varje gång ?

MatteÖhult
2014-11-29, 00:58
Tränar ofta näst intill failure, lämnar aldrig mer än 1 rep i tanken, förutom vid tex marklyft och stångrodd där tekniken kommer bli lidande och bli skadlig.

Failure för mig är att du försöker på en repetition men misslyckas, tex att du fastnar med stången på bröstet.

Max rep är det mesta antalet reps du klarar att göra

Sverker
2014-11-29, 07:34
Hur lång tid tog det att vänja sig?


Ungefär 20 minuter.....

Eftersom jag började styrketräna för att komplettera handbollen så var det helt naturligt att alltid köra till det är stopp.

Jag tror att personer som har en träningsbakgrund får bättre resultat av styrketräning eftersom de lärt sig att träna.

Bryggare
2014-11-29, 09:20
Ungefär 20 minuter.....

Eftersom jag började styrketräna för att komplettera handbollen så var det helt naturligt att alltid köra till det är stopp.

Jag tror att personer som har en träningsbakgrund får bättre resultat av styrketräning eftersom de lärt sig att träna.

Tror också på att de som har en träningsbakgrund får bättre resultat då de är vana att ta i. En otränad hittar nog "failure" väldigt tidigt just p.g.a. det. Gällde det livet så skulle de nog klämma fram många reps till. Detsamma tror jag också gäller vältränade dock inte så många reps då de är närmare gränsen.

Sheogorath
2014-11-29, 09:39
Skillnad på övningar också. Vad innebär det att faila i kabelrodd? Att fortsätta reppa så länge armarna rör sig eller att sluta när man inte kan göra tekniskt korrekta reps?

I många pressövningar är det mer definitivt. Antingen kommer hantlarna upp eller inte. Kanske kan man lyfta på ändan lite osv men där har man inte många ytterligare reps att hämta ändå när man är i slutet av ett set och kört slut sig. I roddövningar t.ex. skulle man kunna fortsätta i oändlighet tills det blir en helt annan övning, eller knappt någon övning alls.

Gpajpen
2014-11-29, 13:55
Sheo+1

OnT

Kör alla set till 1rep ifrån failure, dvs den reppen där jag får kämpa på enormt och i princip lyfter 100% på ren vilja det är min sista repp.

Sverker
2014-11-29, 14:01
Skillnad på övningar också. Vad innebär det att faila i kabelrodd? Att fortsätta reppa så länge armarna rör sig eller att sluta när man inte kan göra tekniskt korrekta reps?


Detta är tufft. Att köra två tredjedelar av setet till fail och därefter smyga in arbetshästarna rumpa, korsrygg, lår, traps, underarmar tills övningen blivit till sittande marklyft.

Sliter antagligen grymt på CNS. Själv upplever jag det svårt att köra mer än ett eller två reps med assistans av arbetshästarna.

Gnistan
2014-11-29, 15:34
Tjenare!

Tänkte lite på det här med failure träning - jämnt och ständigt.

Vet att vissa tränar på detta sätt med bra resultat(?) och framgångar (?).

Men jag undrar lite hur era kroppar mår fysiskt och hur ni mår psykiskt av detta?
samt hur ofta ni tränar och om ni bokför/försöker ha någon form av viktprogression i övningarna. Vissa gör det inte och bara kör på känsla och andra gör det.

Sen om någon kollar in här och vet nackdelarna med ständig failure-träning så får de gärna nämnas :) Har för mig att det sliter rätt mycket på kropp och nervsystem samt att det förhöjer kortisol-nivåerna(?).


Personligen tränar jag aldrig till failure. Möjligtvis någon enstaka gång i isolationsövningar.

MVH

Vet inte riktigt vad som menas med failure men jag kör mina reps/set och även om sista reps är segt trycker jag på. Men jag kör inte tills jag inte kan lyfta alls i bänken t.ex. Men rent allmänt föredrar jag att kunna pressa sista reps med bra tryck och strikt. Har tränat tillräckligt länge för att nog kunna ha en viss känsla för vad mitt max är på en vikt jag reppar på. Jag känner rätt bra om jag har en chans att köra en sista repetition utan att jag får ett stopp på vikten.

Ozziking
2014-11-29, 15:40
Definitionen av Failure står på 1st sidan. Det menas med Failure. Inget annat.

Förstår inte varför folk har sin egen definition av Failure. Positiv Failure är när man pressar och vikten inte går upp. Enough?

Gnistan
2014-11-29, 15:52
Definitionen av Failure står på 1st sidan. Det menas med Failure. Inget annat.

Förstår inte varför folk har sin egen definition av Failure. Positiv Failure är när man pressar och vikten inte går upp. Enough?

Negativ bänk kallade vi det då vi körde inför tävlingar.
Man väljer en vikt over max och sänker den. Försöker hålla emot så mycket det går och försöker trycka men får hjälp upp av assisterande.
Positiva med detta är väl att man får känna på en tyngre vikt en den man klarat som max.

jflycore
2014-11-29, 16:06
Skillnad på övningar också. Vad innebär det att faila i kabelrodd? Att fortsätta reppa så länge armarna rör sig eller att sluta när man inte kan göra tekniskt korrekta reps?


Jag vet inte om jag tänker rätt gällande att köra till fail kanske, men jag kör övningen till failure i det syftet att jag inte kan utföra övningen rätt.
Känner jag att jag måste ta till rumplyft i bänk, bananböja för mkt i mark, eller svinga i hantelcurl'en, då är mitt rep färdigt. Att "fuska" upp 1-5 reps till är enligt mig att inte träna rätt, även om övningen i sig kanske ger något.
Korrekt utförda reps till failure är iaf det jag försöker köra.

Latissimus Dorsi
2014-11-29, 16:12
Alltid, alla set.

Ozziking
2014-11-29, 16:13
Jag vet inte om jag tänker rätt gällande att köra till fail kanske, men jag kör övningen till failure i det syftet att jag inte kan utföra övningen rätt.
Känner jag att jag måste ta till rumplyft i bänk, bananböja för mkt i mark, eller svinga i hantelcurl'en, då är mitt rep färdigt. Att "fuska" upp 1-5 reps till är enligt mig att inte träna rätt, även om övningen i sig kanske ger något.
Korrekt utförda reps till failure är iaf det jag försöker köra.

Tekniskt failure alltså. Inte failure ;)

Ozziking
2014-11-29, 16:14
Negativ bänk kallade vi det då vi körde inför tävlingar.
Man väljer en vikt over max och sänker den. Försöker hålla emot så mycket det går och försöker trycka men får hjälp upp av assisterande.
Positiva med detta är väl att man får känna på en tyngre vikt en den man klarat som max.

okej..? Vart kom detta ifrån? Inget illa menat men var det relevant?

:)

Ozziking
2014-11-29, 16:15
Alltid, alla set.

Och du ökar och mår bra?:)

Padde
2014-11-29, 18:20
Kör på fail i alla övningar. Ganska naturligt då jag inte gillar att lyfta lätt. Om jag känner att jag inte går till fail ökar jag vikten och kör till fail igen. Huvudsaken är att jag inte understiger /överstiger repsantalet 5-12. mår utmärkt

Enda problemet är att mina handleder ofta blir varma och röda lol

Latissimus Dorsi
2014-11-29, 18:22
Och du ökar och mår bra?:)

Mår värdelöst och ökar inte ett skit
:D


Ska dock se hur det funkar under en ordentlig bulk

Agitator
2014-11-29, 18:25
Mår bra.

Ozziking
2014-11-29, 18:25
Mår värdelöst och ökar inte ett skit
:D


Ska dock se hur det funkar under en ordentlig bulk

Hm, kanske ändra träningsupplägget lite? :);)

Gnistan
2014-11-29, 18:41
okej..? Vart kom detta ifrån? Inget illa menat men var det relevant?

:)

Nja Jag menade bara att det är enda gången jag personligen kör något där det tar stopp från början så att säga.
Men jag har nog förstått annars vad du menar med att köra till failure.
Är ju mycket olika hur en del kör och tycker funka.
För mig tror jag inte att det funkar annat än att köra så som jag gör.
Men därmed inte sagt att andra kanske kan få ut något av att köra till failure.
Byggare kör kanske oftare så mer än SL: are?

cero
2014-11-29, 19:27
Mår värdelöst och ökar inte ett skit
:D


Ska dock se hur det funkar under en ordentlig bulk

Oväntat.. ;)

Ribban
2014-11-29, 19:29
Definitionen av Failure står på 1st sidan. Det menas med Failure. Inget annat.

Förstår inte varför folk har sin egen definition av Failure. Positiv Failure är när man pressar och vikten inte går upp. Enough?

Jag sa ju det. Nu blev de så fastän du förklarat vad du menar med failure. :d

Ozziking
2014-11-29, 19:36
Jag sa ju det. Nu blev de så fastän du förklarat vad du menar med failure. :d

Ja, haha jag förväntade mig nästan det.

Men får väl fortsätta förklara det för folk tills de förstår. Sen vad de själva tycker är en annan femma. ;)

Motionären
2014-11-29, 23:46
Här snackar vi att gå till failure! inget jag skulle rekommendera, själv har jag inte missat en knäböj på 2år på varken träning eller tävling.

VO3rv5vHy00

Thornblom
2014-11-30, 02:18
Anledningen till att folk blir rädda för att köra till failure är för att man folk inte anpassar träningsvolym därefter. Är man van att köra 4-5 arbetsset per övning och helt plötsligt börjar köra till failure är det klart man blir sliten och ökningar uteblir. Att failure skulle vara sämre än någon annan träningsprincip är rent skitsnack, förutsatt att man implementerar det på rätt sätt i sin träning. En bra tumregel (endast från egen erfaranhet) är att böjra med att applicera failuretekniken på endast ett set per övning.
Jag tror att många här skulle bli överraskade över att se hur bra resultat man kan få med lågsetsträning tillsammans med failureprinciper.

cero
2014-11-30, 05:54
+1 på ovan.

DunderBaguetten
2014-12-07, 20:13
Kör stenhårt 5ggr i veckan till failure och hög volym(5-6 övningar ca 5set på varje, tycker det fungerar bra och har fått bra resultat.

Slaxes
2014-12-08, 07:29
Tränar alltid till failure vad gäller tunga vikter. Dvs det tar helt stopp, vilket går ganska fort vid tunga vikter. Står aldrig och burnar med lätta vikter till failure. Däremot så brukar jag greppa lätta vikter efter mina tunga och köra några extra reps, här slutar jag när det börjar göra riktigt ont.